Νίκος Σουτζής: “Δυστυχώς το κράτος δεν έχει στηρίξει μέχρι στιγμής με οποιονδήποτε τρόπο τις εταιρείες”


Της Γιώτας Δημητρίου

Μετά την πρόσφατη παράταση του διατάγματος μετακίνησης των εγκαταστάσεων υγραερίου και πετρελαιοειδών στο παραλιακό μέτωπο της Λάρνακας, οι δημότες της πόλης αναρωτιούνται αν τελικά θα πραγματοποιηθεί η περιβόητη μετακίνηση ή αν θα παραμείνει όνειρο θερινής νυκτός.

Η “24” μιλά με τον διευθυντή της εταιρείας υγραερίου Synergas στη Λάρνακα, κ. Νίκο Σουτζή.

Ο κ. Σουτζής ανοίγει τα χαρτιά του ενώπιον των αναγνωστών της “24” και των Λαρνακέων και αναφέρει ξεκάθαρα ποιοι καθυστέρησαν την μετακίνηση των εγκαταστάσεων, γιατί δεν τηρήθηκε το χρονοδιάγραμμα του διατάγματος, πότε στ’ αλήθεια θα ξεκινήσουν, αν θα ξεκινήσουν, οι εργασίες αποξήλωσης και άλλα πολλά γύρω απ’ το βαρυσήμαντο για τη Λάρνακα αυτό θέμα. Ο Διευθυντής της Synergas δε διστάζει να τονίσει ότι “Το διάταγμα έδωσε το πρόσταγμα για να αρχίσουν οι διαδικασίες και οι διαβουλεύσεις σε ανώτατο επίπεδο με τις Κρατικές, Επαρχιακές και Δημοτικές αρχές με στόχο την υλοποίηση της μετακίνησης μέσα στα χρονικά πλαίσια του διατάγματος. Εδώ είναι που σκόνταψε η όλη διαδικασία για δύο ουσιαστικούς λόγους: α) Πλήρης ασυνεννοησία μεταξύ των εμπλεκόμενων υπουργείων β) Δεν υπήρχε η ανάλογη ετοιμότητα από τα αρμόδια υπουργεία και αρχές”. ΄

Επίσης ο κ. Σουτζής ξεκαθαρίζει ότι το πράσινο φως για τη μετακίνηση θα δοθεί από την ΕΠΑ. Αν όχι, τότε οι εγκαταστάσεις θα παραμείνουν στη Λάρνακα μέχρι νεωτέρας.

Περισσότερα στη συνέντευξη που ακολουθεί.

Κύριε Σουτζή, τόσο η εταιρεία σας, η Synergas, όσο και οι άλλες εταιρείες με τις εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών και υγραερίου, παραμένουν στο παραλιακό μέτωπο της Λάρνακας παρόλο που το διάταγμα μετακίνησης έχει λήξει. Γιατί;

Δεν θα ήθελα να είμαι επικριτικός αλλά δυστυχώς για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται η προχειρότητα με την οποία λειτουργεί τόσο το Κράτος όσο και οι Δημοτικές Αρχές (αναφέρομαι στο προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο) και εξηγώ το λόγο. Ο προηγούμενος Δήμαρχος ένα χρόνο περίπου μετά την ανάληψη των καθηκόντων του τον Γενάρη του 2012, εξέδωσε διάταγμα τερματισμού χρήσης των εγκαταστάσεων υγραερίου στο κόλπο της Λάρνακας, διάταγμα το οποίο είχε υποβληθεί στον Υπουργό Εσωτερικών για επικύρωση. Το αρχικό διάταγμα έκανε αναφορά για περίοδο 18 μηνών μέσα στην οποία θα έπρεπε όλες οι εγκαταστάσεις υγραερίου να μεταφερθούν στο νέο ενεργειακό κέντρο και ταυτόχρονα να γίνει η αποκατάσταση της γης στη Λάρνακα.
Αργότερα, μας είχε αποσταλεί δεύτερο διάταγμα, το οποίο διόρθωνε ουσιαστικά το πρώτο, διότι μετά από αρκετές διαβουλεύσεις τόσο με το Υπουργείο Ενέργειας Εμπορίου Βιομηχανίας και Τουρισμού (ΥΕΕΒΤ) όσο και με το Υπουργείο Εσωτερικών, είχαν αντιληφθεί ότι δεν ήταν εφικτή η υλοποίηση των χρονοδιαγραμμάτων που όριζε το διάταγμα και έτσι οι 18 μήνες έγιναν 3 χρόνια, μέχρι δηλαδή τις 30/01/2017. (Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παρ’ όλο που το διάταγμα επικυρώθηκε από τον Υπ. Εσωτερικών στις 30/01/2014 αυτό μας επιδόθηκε στις 05/05/2014.

Το διάταγμα έδωσε το πρόσταγμα για να αρχίσουν οι διαδικασίες και οι διαβουλεύσεις σε ανώτατο επίπεδο με τις Κρατικές, Επαρχιακές και Δημοτικές αρχές με στόχο την υλοποίηση της μετακίνησης μέσα στα χρονικά πλαίσια του διατάγματος. Εδώ είναι που σκόνταψε η όλη διαδικασία για δύο ουσιαστικούς λόγους: α) Πλήρης ασυνεννοησία μεταξύ των εμπλεκόμενων υπουργείων και β) Δεν υπήρχε η ανάλογη ετοιμότητα από τα αρμόδια υπουργεία και αρχές.

Για παράδειγμα συζητούσαμε για αρκετό καιρό μέχρι να αποφασιστεί ο χώρος που θα παραχωρηθεί στις Εταιρείες, διαδικασία η οποία ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2015 (1,5 χρόνο περίπου μετά την επικύρωση του διατάγματος). Αρκετές διαβουλεύσεις είχαν γίνει και για το χώρο που θα παραχωρηθεί για την κατασκευή των λιμενικών εγκαταστάσεων, διαβουλεύσεις οι οποίες ολοκληρώθηκαν τον Νοέμβριο του 2015 διότι ενώ αρχικά συζητούσαμε για την κατασκευή των λιμενικών εγκαταστάσεων στην ανατολική εξωτερική πλευρά του υφιστάμενου λιμανιού στο Βασιλικό, αργότερα το ΥΕΕΒΤ μας ενημέρωσε ότι υπάρχουν πλάνα για επέκταση του λιμανιού οπόταν ο συγκεκριμένος χώρος δεν μπορεί να μας παραχωρηθεί. Ο νέος χώρος που μας παραχωρήθηκε και ενδείκνυται για την κατασκευή αγκυροβολίου, βρίσκεται δυτικά της εξέδρας της εταιρείας VTTI με συνεπακόλουθο την επιπρόσθετη οικονομική επιβάρυνση για τις εταιρείες λόγω απόστασης από την ακτογραμμή και κατ’ επέκταση από το χώρο του τερματικού.

Από την μεριά τους οι εταιρείες υγραερίου, το διάστημα που μεσολάβησε από την ημερομηνία επικύρωσης του διατάγματος από τον Υπ. Εσωτερικών, έχουν προβεί στην ολοκλήρωση των πιο κάτω:

1. Σύσταση εταιρείας/κοινοπραξίας μεταξύ των 4 εταιρειών υγραερίου για την κατασκευή και λειτουργία κοινών αποθηκευτικών χώρων, εμφιαλωτηρίων, συστημάτων συντήρησης κυλίνδρων και σταθμούς φόρτωσης βυτιοφόρων οχημάτων. Σκοπός της κοινοπραξίας είναι ο περιορισμός του κόστους της επένδυσης διότι όπως αντιλαμβάνεστε εάν η κάθε εταιρεία προέβαινε στην κατασκευή των δικών της εγκαταστάσεων, η επένδυση θα ήταν οικονομικά δυσοίωνη με αποτέλεσμα να απομακρυνόμαστε όλο και περισσότερο από το στόχο μας που είναι η διατήρηση της τιμής του υγραερίου σε όσο το δυνατό χαμηλά επίπεδα.

2. Τεχνοοικονομική μελέτη για την αξιολόγηση της επένδυσης που αφορά τη μετεγκατάσταση των εταιρειών υγραερίου, η οποία και ανέδειξε τη σημασία και το οικονομικό όφελος της κοινοπραξίας.

3. Διαβούλευση με όλους τους τραπεζικούς οργανισμούς για την χρηματοδότηση της επένδυσης.

4. Σύσταση προκαταρτικής μελέτης Seveso III με βάση τα τεμάχια γης που μας έχουν παραχωρηθεί στο Βασιλικό.

5. Υποβολή αίτησης στην Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) για την εξέταση της συμβατότητας με την νομοθεσία των όρων που αναφέρονται στη συμφωνία μετόχων της κοινοπραξίας.

6. Επένδυση μεγάλου χρηματικού ποσού για τον σχεδιασμό και ανάπτυξη της περιοχής στη Λάρνακα, έργο το οποίο θα προσφέρει σημαντικό οικονομικό και κοινωνικό όφελος στους Δημότες της Λάρνακας.

Για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε περεταίρω, στην προκήρυξη δηλαδή προσφορών για την κατασκευή του τερματικού υγραερίου, την εξασφάλιση πολεοδομικής άδειας και άδειας οικοδομής, θα πρέπει να προηγηθεί η απάντηση της ΕΠΑ, την οποία και αναμένουμε.

Με βάση τα όσα σας έχω αναφέρει, μπορείτε εύκολα να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα για το λόγο που οι εταιρείες παραμένουν ακόμη στο παραλιακό μέτωπο της Λάρνακας.

Αλήθεια, κάποιοι αναρωτιούνται αν πραγματικά είναι μέσα στα σχέδια σας η μετακίνηση….Είναι; Αν ναι, πότε υπολογίζετε να γίνει;

Πέρα από τα χρονικά πλαίσια που ορίζει το διάταγμα, θεωρούμε ότι η μετακίνηση όλων των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου από το κόλπο της Λάρνακας στο νέο ενεργειακό κέντρο στο Βασιλικό, θα συμβάλει θετικά στην περαιτέρω οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Λάρνακας.

Εκείνο όμως που θα πρέπει οι δημότες της Λάρνακας να γνωρίζουν είναι ότι η μετακίνηση είναι ένα μεγαλεπήβολο και πολυσύνθετο έργο για το οποίο χρειάζεται να αναλωθεί αρκετός χρόνος και χρειάζεται σημαντικούς οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του. Πέρα από την μετακίνηση, για να μπορέσουν τα τεμάχια γης να καταστούν ελκυστικά για δυνητικούς επενδυτές, θα πρέπει όλη η περιοχή να αποκατασταθεί πλήρως περιβαλλοντικά (land remediation). Έχουμε πρόσφατα καταθέσει νέο χρονοδιάγραμμα στους Υπουργούς ΕΕΒΤ και Εσωτερικών το οποίο θέτει νέα χρονικά πλαίσια για την μετακίνηση και το οποίο κάνει λόγο για 24-30 μήνες από την ημερομηνία επικύρωσης της συμβατότητας της κοινοπραξίας από την ΕΠΑ. Εάν, για παράδειγμα, η ΕΠΑ μας απαντήσει τις επόμενες μέρες θετικά, τότε υπολογίζεται η μετακίνηση να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο-Σεπτέμβριο του 2019.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Λάρνακας “σε πρόσφατη συνεδρία του αφού σημείωσε ότι από τη μέχρι σήμερα στάση των εταιρειών βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι καμία περαιτέρω προθεσμία για τη μετακίνηση τους δεν δικαιολογείται, αποφάσισε ως πρώτο βήμα να μελετήσει τη λήψη όλων των νόμιμων μέτρων εναντίον των πιο πάνω εταιρειών, περιλαμβανομένων των δικαστικών μέτρων για την επιβολή προστίμου”. Η απόφαση αυτή θα βοηθήσει στην κινητοποίηση των εταιρειών έτσι ώστε να επισπεύσουν τις διαδικασίες μετακίνησης; Πώς απαντάτε στην πιο πάνω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λάρνακας;

Βρίσκω εντελώς λανθασμένη την απόφαση αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου της Λάρνακας διότι οι εταιρείες υγραερίου έχουν επενδύσει αρκετά και αναμένεται να επενδύσουν ακόμη περισσότερα για την μετακίνηση και την ανάπτυξη της περιοχής στη Λάρνακα, οπόταν οποιεσδήποτε πρόσθετες επιβαρύνσεις θα δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στην υλοποίηση του έργου. Η καθυστέρηση που δημιουργείται δεν οφείλεται στις εταιρείες αλλά στις διαδικασίες που χρειάζεται να ολοκληρωθούν και οφείλω να ομολογήσω ότι η οποιαδήποτε καθυστέρηση προκύπτει, εν μέρει είναι δικαιολογημένη διότι πρώτη φορά ερχόμαστε αντιμέτωποι, Κράτος, Πολιτεία και Εταιρείες με τέτοιο μεγαλεπήβολο και πολύπλοκο έργο, για το οποίο χρειάζεται ο συντονισμός και η συνεργασία αρκετών παραγόντων και υπηρεσιών.

Είναι παράνομη ή όχι, η παραμονή των εγκαταστάσεων μετά τη λήξη του διατάγματος;

Εκείνο που έχει σημασία είναι το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε ένα αρκετά καλό και προχωρημένο σημείο στην όλη διαδικασία της μετακίνησης και δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές στο Βασιλικό που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν, έστω και προσωρινά τις εταιρείες υγραερίου, θεωρούμε ότι είναι πιο προσδόκιμο η παράταση της ημερομηνίας λήξης του διατάγματος, όπως και έγινε δηλαδή με το νέο διάταγμα που εξέδωσε πρόσφατα ο Υπ. Εσωτερικών και το οποίο θέτει ως ορόσημο για την ολοκλήρωση των εργασιών την 01/03/2019.

Η κυβέρνηση έχει στηρίξει με οικονομικά ή άλλα μέσα της εταιρείες έτσι ώστε να γίνει η μετακίνηση των εγκαταστάσεων;

Δυστυχώς το Κράτος δεν έχει στηρίξει μέχρι στιγμής με οποιονδήποτε τρόπο τις εταιρείες. Υπάρχουν όμως κίνητρα και ελαφρύνσεις/χαλαρώσεις τις οποίες το Κράτος θα μπορούσε να παραχωρήσει στις εταιρείες, συμβάλλοντας θετικά στην επίτευξη του στόχου χωρίς οποιανδήποτε επιβάρυνση προς τον φορολογούμενο πολίτη. Παράλληλα το Κράτος θα μπορούσε να συνδράμει στη λήψη Ευρωπαϊκών κονδυλίων για την αστική ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου της Λάρνακας, είτε μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είτε μέσω άλλων Ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Υπάρχουν ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις εταιρείες;

Υπάρχουν ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις εταιρείες σε συνεργασία με το κράτος να γίνουν έργα υποδομής εδώ στη Λάρνακα. Δυστυχώς η Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων δε μπορεί να παραχωρήσει χρήματα σε ιδιωτικές εταιρείες και μόνο με τη συμβολή του κράτους μπορεί να γίνει αυτό, οπόταν είναι πολύ σημαντική η μεσολάβηση του κράτους στο να δοθούν αυτά τα κονδύλια που παραχωρεί η Ευρώπη.

Έχετε προβεί σε μελέτες αξιοποίησης του χώρου μετά την μετακίνηση των εγκαταστάσεων;

Έχει γίνει μελέτη για την ανάπτυξη της περιοχής στη Λάρνακα με τη συνεργασία και τη συνδρομή τόσο των εταιρειών υγραερίου και πετρελαιοειδών όσο και του Δήμου Λάρνακας και του ΕΒΕΛ. Η μελέτη, η οποία έχει καταρτιστεί από εξειδικευμένο οίκο που εδρεύει στο εξωτερικό, έχει κατατεθεί στο πολεοδομικό συμβούλιο για τον τελικό σχεδιασμό της περιοχής.

Τέλος, η Λάρνακα πραγματικά διερωτάται αν οι εταιρείες (που βρίσκονται στο παραλιακό μέτωπο της πόλης από τα τέλη της δεκαετία του 1940) θα μετακινηθούν επιτέλους ή θα συνεχίσουμε να συζητάμε το θέμα και μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια….Τι απαντάτε;

Θεωρούμε ότι από την στιγμή που υπάρχει η πρόθεση και η βούληση τόσο από το Κράτος, το Δήμο Λάρνακας και τις εταιρείες υγραερίου για την μετακίνηση στο Βασιλικό και νοουμένου ότι θα λάβουμε το πράσινο φως από την ΕΠΑ, τότε θα είναι θέμα, όπως έχω προαναφέρει, 24-30 μηνών για την μετεγκατάσταση μας στο νέο ενεργειακό κέντρο. Θα πρέπει επίσης να αναφέρω ότι, για την επίλυση των προβλημάτων και καθυστερήσεων που είχαν αρχικά δημιουργηθεί, έχει καταρτιστεί ομάδα με πρωτοβουλία τόσο του Υπ. ΕΕΒΤ όσο και του Υπ. Εσωτερικών, η οποία αποτελείται από άτομα διαφόρων τμημάτων των δύο υπουργείων, με σκοπό τον άμεσο χειρισμό διαφόρων θεμάτων για την επίσπευση των διαδικασιών που άπτονται της μετακίνησης στο Βασιλικό χωρίς περεταίρω καθυστερήσεις.

Αυτό όμως δεν υποδηλώνει και την άμεση ανάπτυξη της περιοχής στη Λάρνακα διότι πέραν από τη γη των εταιρειών, γη κατέχουν και ιδιώτες οι οποίοι θα πρέπει να συμφωνήσουν με την ενιαία ανάπτυξη των τεμαχίων τους και ταυτόχρονα το Κράτος να προβεί στην κατασκευή έργων κοινής ωφέλειας, όπως για παράδειγμα έργα προστασίας της ακτογραμμής από τη διάβρωση, επέκταση της χερσαίας παράκτιας ζώνης, δρόμους, ποδηλατοδρόμους, πεζόδρομους, χώρους στάθμευσης κλπ., ούτως ώστε να γίνει πιο ελκυστική και ευοίωνη η επένδυση για τους στρατηγικούς επενδυτές. Εξαιρετικά επωφελής θα ήταν η δημιουργία ειδικών υποδομών στη περιοχή π.χ. πολιτιστικό/συνεδριακό κέντρο, καζίνο, κέντρο αθλητικών δραστηριοτήτων, κοκ.

Λαμβάνοντας υπόψη και την γενική ευρωπαϊκή πρακτική για αντίστοιχες αναπτύξεις και την πρόταση ειδικών εμπειρογνωμόνων οι οποίοι έχουν εκπονήσει μελέτη σκοπιμότητας στο πλαίσιο του σχεδίου περιοχής, θα πρέπει να γίνουν επιγραμματικά τα εξής:

α. Θεσμοθέτηση της περιοχής των ακινήτων ως «Ζώνης Αστικής Ανάπλασης».

β. Εκπόνηση ενός συναινετικού και ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπλασης.

Θα πρέπει επίσης, για να προσελκύσει η Λάρνακα επενδυτές, να προχωρήσει άμεσα και η ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας διότι μια τέτοια εξέλιξη θα συμβάλει θετικά στην προσέλκυση νέων επενδύσεων, όχι μόνο για το κόλπο της Λάρνακας αλλά και για την ευρύτερη περιοχή του Δήμου και της επαρχίας.

Displaying nikos2.jpg

Displaying nikos3.jpg