Έτοιμοι για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς

Τη σχολική χρονιά 2017-2018 αναμένεται να φοιτήσουν 50,952 μαθητές στα δημόσια Δημοτικά Σχολεία και 11,749 παιδιά στη Προσχολική Εκπαίδευση, αναφέρει, σε συνέντευξή του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ), ο Διευθυντής Δημοτικής Εκπαίδευσης Χρίστος Χατζηαθανασίου.

Όπως είπε, αναμένεται να εργοδοτηθούν 4,398 δάσκαλοι και 785 νηπιαγωγοί. Θα εργοδοτηθούν επίσης 729 Ειδικοί Εκπαιδευτικοί.

Ερωτηθείς αναφορικά με την προετοιμασία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι έτοιμη για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

«Η στελέχωση των σχολείων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Ελάχιστες, έκτακτες εκκρεμότητες και διαφοροποιήσεις, που ίσως να υπάρξουν θα τακτοποιηθούν εντός του μηνός και οπωσδήποτε έγκαιρα. Η βελτίωση αυτή οφείλεται στην εφαρμογή της νέας νομοθεσίας, η οποία ψηφίστηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Συγκεκριμένα, εφαρμόστηκε ό ‘Περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Τροποποιητικός Νόμος του 2016’, ο οποίος έχει στόχο τη βελτίωση των διαδικασιών για τη στελέχωση των σχολείων», συμπλήρωσε.

Σημείωσε ότι τη σχολική χρονιά 2017-2018 αναμένεται να φοιτήσουν 50.952 μαθητές στα δημόσια Δημοτικά Σχολεία και 11.749 παιδιά στη Προσχολική Εκπαίδευση, ενώ αναμένεται να εργοδοτηθούν 4.398 δάσκαλοι (4.264 μόνιμοι και 134 έκτακτοι) και 785 νηπιαγωγοί (722 μόνιμοι και 63 έκτακτοι). «Θα εργοδοτηθούν, επίσης, 729 Ειδικοί Εκπαιδευτικοί (522 μόνιμοι και 207 έκτακτοι)», πρόσθεσε.

Κτιριακή υποδομή
——————–
Όσον αφορά την κτιριακή υποδομή, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι αυτό το διάστημα ελέγχονται από τις Τεχνικές Υπηρεσίες όλα τα σχολικά κτίρια για εντοπισμό σημείων που δημιουργούν ανησυχίες ως προς την ασφάλεια εκπαιδευομένων και εκπαιδευτικών, έτσι ώστε γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

«Για όσα έργα θα συνεχίζονται και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς λαμβάνονται, και θα συνεχίσουν να λαμβάνονται, όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας. Τα θέματα ασφάλειας και λειτουργικότητας των σχολικών κτηρίων θα εξετάσουν επίσης οι Επιθεωρητές Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης των Επαρχιακών Γραφείων Παιδείας πριν την έναρξη των σχολικών εργασιών έτσι ώστε αυτά να τύχουν έγκαιρης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης», σημείωσε.

Ετοιμα τα βιβλία
——–
Αναφορικά με τα βιβλία, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι τα βιβλία και το εκπαιδευτικό υλικό για τους μαθητές είναι έτοιμα.

«Τα πλείστα έχουν ήδη σταλεί στα σχολεία, ενώ τα υπόλοιπα, που είναι πολύ περιορισμένα, παραδίδονται αυτές τις μέρες στο κάθε σχολείο. Η ολοκλήρωση της παράδοσης θα γίνει πριν την έναρξη των σχολικών εργασιών», συμπλήρωσε.

Συνεχίζεται το δωρεάν πρόγευμα
———
Όσον αφορά τη σίτιση των μαθητών, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι συνεχίζεται και κατά τη σχολική χρονιά 2017-2018 το πρόγραμμα προσφοράς δωρεάν προγεύματος σε μαθητές που χρήζουν βοήθειας.

«Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί και φέτος από την πρώτη μέρα παρουσίας των παιδιών στα σχολεία. Μέσω του προγράμματος, κάθε μαθητής που το χρειάζεται, λαμβάνει καθημερινά δωρεάν ποιοτικό πρόγευμα, πάντοτε με διακριτικότητα και σεβασμό στην αξιοπρέπειά του”, είπε.

Η δράση αυτή συντονίζεται και χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Παιδείας και υποστηρίζεται από χρηματικές δωρεές που παρέχονται από διάφορους φορείς, ιδιωτικές εταιρείες και θεσμούς. Φέτος, το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται, επίσης, από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Βοήθειας προς τους Απόρους (Τ.Ε.Β.Α.). “Η ανθρωπιστική αυτή προσπάθεια στόχο έχει την κάλυψη των αναγκών των μαθητών σε ένα βασικό αγαθό, όπως είναι το πρόγευμα, έτσι ώστε αυτοί να μπορούν να συμμετέχουν απρόσκοπτα, χωρίς ουσιαστικές ελλείψεις, στη μαθησιακή διαδικασία και στη σχολική ζωή γενικότερα», τόνισε.

Αναλυτικά προγράμματα
————————–
Ερωτηθείς για τα αναλυτικά προγράμματα, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι η εφαρμογή του Νέου Ωρολογίου Προγράμματος, καθώς και των Αναθεωρημένων και Αναδομημένων Αναλυτικών Προγραμμάτων της Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης έχει πλέον προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό.

«Γνωστικά αντικείμενα τα οποία επηρεάστηκαν με το Νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα έχουν εναρμονιστεί με το διδακτικό χρόνο που τους έχει δοθεί και τα αποτελέσματα είναι πλέον ορατά. Μετά την εκτενή στήριξη και επιμόρφωση που έγινε πέρσι όσον αφορά τους Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας και τη στήριξη της εφαρμογής τους, αναμένεται φέτος η εδραίωσή τους στην καθημερινότητα των εκπαιδευτικών. Πιο συγκεκριμένα, οι Δείκτες καθορίζουν πλέον τον προγραμματισμό των εκπαιδευτικών, καθώς και όλη την εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή τη διδασκαλία και την αξιολόγηση των μαθητών. Οι Δείκτες αποτελούν σημαντικό εργαλείο για τον εκπαιδευτικό καθώς λειτουργούν ως οδοδείκτες μάθησης και διδασκαλίας, οι οποίοι τοποθετούν τη μαθησιακή διαδικασία σε νέα βάση και επιτρέπουν τη διάγνωση της ανάπτυξης και των ελλείψεων του κάθε μαθητή», συμπλήρωσε.

Ολοήμερο Σχολείο
———————
Απαντώντας σε ερώτηση για τον θεσμό του Ολοήμερου Σχολείου, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι ο θεσμός, που έχει αγκαλιαστεί από τα παιδιά και τους γονείς, θεωρείται από το ΥΠΠ υποστηρικτικός προς την κοινωνία, καθώς, λόγω της επέκτασης του χρόνου κατά τον οποίο τα παιδιά παραμένουν στο σχολείο, δίνεται η δυνατότητα απασχόλησής τους με δραστηριότητες για τις οποίες δεν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος κατά την πρωινή ζώνη, όπως καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ξένες γλώσσες, Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές, κ.ά., βοηθώντας, παράλληλα, στην αντιμετώπιση κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων που πιθανόν να αντιμετωπίζουν οι οικογένειές τους.

«Το Ολοήμερο Σχολείο βοηθά επίσης στην εργοδότηση νέων εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα στα Ενιαία Ολοήμερα Σχολεία, τη σχολική χρονιά 2017-2018 θα απασχοληθούν 73 εκπαιδευτικοί και εκπαιδευτές/τριες ενώ στα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία (Δημοτική, Ειδική, Προδημοτική Εκπαίδευση) θα απασχοληθούν 1225 αδιόριστοι εκπαιδευτικοί με το καθεστώς της αγοράς υπηρεσιών», ανέφερε.

Ερωτηθείς πότε θα κτυπήσει για πρώτη φορά το κουδούνι στα σχολεία, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι οι μαθητές των Δημοτικών και των Ειδικών Σχολείων θα παρουσιαστούν στα σχολεία τους τη Δευτέρα 11.09.2017.

«Όλα τα παιδιά προδημοτικής ηλικίας 4 8/12 – 5 8/12 χρονών, καθώς και τα παιδιά κάτω των 4 8/12 χρονών, που φοιτούσαν και την προηγούμενη χρονιά σε Νηπιαγωγείο, θα αρχίσουν κανονικά τη φοίτησή τους τη Δευτέρα 11.09.2017. Το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου για τα παιδιά αυτά θα λειτουργήσει μέχρι τη 1:05 μ.μ. Τα παιδιά ηλικίας 3-48/12 χρονών, που δεν φοιτούσαν σε Νηπιαγωγείο την προηγούμενη σχολική χρονιά, θα αρχίσουν να φοιτούν σταδιακά, σύμφωνα με το πρόγραμμα φοίτησης του κάθε Νηπιαγωγείου. Τα συγκεκριμένα παιδιά θα φοιτήσουν με βάση ατομικό κλιμακωτό ωράριο, με σταδιακή, δηλαδή, καθημερινή αύξηση του χρόνου παραμονής τους, μέχρι την πλήρη προσαρμογή τους. Το πρόγραμμα, όμως, θα λειτουργήσει κανονικά για όλα τα παιδιά, από τις 7:45 π.μ. μέχρι τη 1:05 μ.μ., το αργότερο μέχρι τις 15.09.2017, ημερομηνία κατά την οποία θα ολοκληρωθεί η προσέλευση όλων των παιδιών», συμπλήρωσε.

Σε ερώτηση τι αλλάζει από τη φετινή σχολική χρονιά σε σχέση με πέρσι, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι από τη σχολική χρονιά 2017 – 2018, δίνεται η ευκαιρία στις σχολικές μονάδες να λειτουργούν περισσότερο αυτόνομα, καθώς φέτος δεν θα καθοριστούν κεντρικά από το ΥΠΠ οι «Στόχοι της Σχολικής Χρονιάς», οι οποίοι – με βάση τη μέχρι και πέρυσι πολιτική – καθόριζαν τις εμφάσεις της χρονιάς και συνεπώς τις δραστηριότητες και ενέργειες των σχολείων.

«Από φέτος, κάθε σχολείο θα καθορίζει τους δικούς του υπό έμφαση στόχους, οι οποίοι θα είναι προσαρμοσμένοι στις ιδιαίτερες ανάγκες και απαιτήσεις των μαθητών του και της σχολικής μονάδας, στο πλαίσιο πάντα των πολιτικών του ΥΠΠ και της διαχρονικής προσπάθειας για μεγιστοποίηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και της καλλιέργειας στάσεων και δεξιοτήτων απαραίτητων για τη μάθηση και την περαιτέρω εξέλιξη των μαθητών. Αυτή η καινοτομία αναμένεται ότι θα βοηθήσει το κάθε σχολείο χωριστά να στηρίξει τους μαθητές του, να αναβαθμίσει το σχολικό του περιβάλλον, να βελτιώσει τη δική του καθημερινότητα και προπάντων την καθημερινότητα των μαθητών του, και να αναβαθμίσει γενικά την αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας», σημείωσε.

Εδραίωση των Δικτύων Σχολείων
————————————
Ανέφερε, επίσης, ότι μετά τον απολογισμό της λειτουργίας των Δικτύων Σχολείων που πραγματοποιήθηκε κατά την περσινή χρονιά, ο θεσμός της λειτουργίας Δικτύων Σχολείων εδραιώνεται και αναβαθμίζεται τη νέα χρονιά, 2017-18.

Σχολικά Κυλικεία
——————–
Όσον αφορά τα σχολικά κυλικεία, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι η σημαντική καινοτομία είναι η, για πρώτη φορά, ένταξη βιολογικών προϊόντων στα είδη που θα προσφέρονται καθώς και η δημιουργία ειδικής κατηγορίας προϊόντων για παιδιά με ειδικές διατροφικές ανάγκες (π.χ. παιδιά με διαβήτη).

Έμφαση στον τομέα της επιμόρφωσης
——————————————-
Σημείωσε, παράλληλα, ότι με τη νέα χρονιά συνεχίζεται – και αναβαθμίζεται – η έμφαση στην επιμόρφωση.

«Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου τον Ιούλιο 2017, όλα τα σχολεία θα ετοιμάζουν και θα εφαρμόζουν Σχέδιο Δράσης για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών τους με βάση τις ανάγκες της κάθε σχολικής μονάδας. Το σχέδιο θα πραγματοποιείται μέσα από συγκεκριμένα στάδια διάγνωσης αναγκών, καταρτισμού, υλοποίησης και απολογισμού. Σε κάθε σχολείο θα ορίζεται Συντονιστής Επαγγελματικής Μάθησης ένας/μία Βοηθός Διευθυντής ο οποίος θα παρακολουθεί την εφαρμογή του Σχεδίου. Εκτός των δράσεων της Επαγγελματικής Μάθησης που αφορούν την κάθε σχολική μονάδα, ετοιμάζεται σε κεντρικό επίπεδο ένα ενιαίο πλάνο επιμόρφωσης, το οποίο θα καλύψει τις πιο σημαντικές διαγνωσμένες, επιμορφωτικές ανάγκες στη Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση», πρόσθεσε.

Για την Ειδική Εκπαίδευση, συνέχισε, έχουν ληφθεί υπόψη και οι εισηγήσεις της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού για επιμόρφωση όλων των εμπλεκομένων.

«Θα καταβληθεί προσπάθεια, στη βάση χρονοδιαγραμμάτων, για επιμόρφωση Διευθυντών, ειδικών εκπαιδευτικών, εκπαιδευτικών τάξης, βοηθητικού προσωπικού και γονιών. Στην Προδημοτική η επιμόρφωση, μέσω ποικίλων δράσεων, στοχεύει στην πλήρη κατάρτιση και ετοιμότητα των νηπιαγωγών για εφαρμογή του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Προσχολικής Εκπαίδευσης που εγκρίθηκε και επισημοποιήθηκε πέρυσι», συμπλήρωσε.

Αύξηση των Προαιρετικών Ολοήμερων Σχολείων
——————————————————-
Όσον αφορά το Προαιρετικό Ολοήμερο Σχολείο, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι το Ολοήμερο Σχολείο συνεχίζει την ανοδική του πορεία, καθώς, μετά από αιτήματα από Συνδέσμους Γονέων, τα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία αυξάνονται φέτος κατά 13 (10 Δημοτικά Σχολεία και 3 Νηπιαγωγεία).

«Τη σχολική χρονιά 2017-2018 θα λειτουργήσουν συνολικά 195 Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία παγκύπρια (131 Δημοτικά σχολεία, 7 Ειδικά σχολεία και 57 Νηπιαγωγεία). Θα φοιτήσουν συνολικά περίπου 7.500 παιδιά (ενώ τη σχολική χρονιά 2016-2017 φοίτησαν 6.783 παιδιά)», πρόσθεσε.

Αύξηση των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ΔΡΑ.Σ.Ε
——————————————————————————–
Σημείωσε, παράλληλα, ότι το Πρόγραμμα «Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης» (ΔΡΑ.Σ.Ε.), που έχει ως στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, μέσα από την εφαρμογή στοχευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, επεκτείνεται από την επόμενη σχολική χρονιά και θα καλύψει περίπου το 15% του μαθητικού πληθυσμού (από 12% πέρυσι). «Με την επέκταση του προγράμματος, τα οφέλη του θα καρπωθούν συνολικά 45 Δημοτικά Σχολεία και 30 Δημόσια Νηπιαγωγεία», ανέφερε.

Πιλοτικό πρόγραμμα διακίνησης παιδιών με κινητικές αναπηρίες
—————————————————————
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι στόχος του ΥΠΠ ήταν και παραμένει η διασφάλιση του δικαιώματος για ισότιμη και απρόσκοπτη συμμετοχή των παιδιών με κινητικές αναπηρίες σε όλες τις εξωσχολικές δραστηριότητες και εκδρομές των σχολείων τους.

«Μέχρι και σήμερα η κάθε σχολική μονάδα, με τη στήριξη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, φροντίζει χωριστά για τη διακίνηση των μαθητών της με κινητικές αναπηρίες. Σε κάποιες περιπτώσεις, όμως, σχολεία δυσκολεύονται να βρουν κατάλληλο μεταφορικό μέσο για την εξυπηρέτηση αυτών των μαθητών”.

Η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, πρόσθεσε, ανέλαβε την πρωτοβουλία, μετά από έγκριση του ΥΠΠ, να συμβληθεί με οργανισμούς συγκοινωνιών, ώστε να διασφαλίζεται απρόσκοπτα η μεταφορά όλων ανεξαιρέτως των παιδιών στις περιπτώσεις που τα σχολεία πραγματοποιούν εκδρομές ή άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες.” Η εν λόγω προσπάθεια θα εφαρμοστεί πιλοτικά στην επαρχία Λευκωσίας με Αναθέτουσα Αρχή την Ομοσπονδία Συνδέσμων Γονέων Δημοτικών Σχολείων Πόλης και Επαρχίας Λευκωσίας την ερχόμενη σχολική χρονιά 2017-2018, και αφού αξιολογηθούν τα αποτελέσματά της θα αποφασιστούν οι επόμενες ενέργειες», ανέφερε.

ΠΟΕΔ
——–
Σε ερώτηση πώς θα αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο απεργιακών μέτρων από πλευράς ΠΟΕΔ κατά τη νέα σχολική χρονιά, ο κ. Χατζηαθανασίου είπε ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού δεν θεωρεί ότι υπάρχουν λόγοι που να δικαιολογούν τη λήψη δυναμικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των απεργιακών, κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2017-2018 από την ΠΟΕΔ.

«Το ΥΠΠ βρίσκεται σε συνεχή συνεννόηση με την οργάνωση των εκπαιδευτικών δημοτικής εκπαίδευσης και καταβάλλει συστηματικά κάθε δυνατή προσπάθεια για αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων και των όποιων δικαιολογημένων αιτημάτων τους», πρόσθεσε.

Νέα σχολική χρονιά- ένας καινούργιος αγώνας
—————–
Ο κ. Χατζηαθανασίου, αφού έδωσε το μήνυμα μιας νέας, αισιόδοξης αρχής, είπε ότι η κάθε σχολική χρονιά είναι για όλους – εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς – ένας καινούριος αγώνας, μια καινούρια αναζήτηση, μια καινούρια περιπέτεια.

«Είναι σημαντικό να αφήσουμε πίσω μας ό,τι ενδεχομένως να μας στεναχώρησε και να μας ταλαιπώρησε τα προηγούμενα χρόνια και να ατενίσουμε τη νέα χρονιά με αισιοδοξία και πίστη. Το μήνυμά μου προς τους εκπαιδευτικούς ειδικά, είναι να βοηθούν τα παιδιά να χαίρονται και να βιώνουν την επιτυχία, γιατί η παρουσία και η προσπάθειά τους στο σχολείο έχει γι’ αυτά νόημα και αξία. Να δίνουν προσωπική σημασία στο κάθε παιδί ξεχωριστά και να γνοιάζονται για την καλλιέργεια του μυαλού και της ψυχής τους, δίνοντας τους ευκαιρίες να βιώσουν στο έπακρο την παιδικότητά τους», κατέληξε.

 

Πηγή:ΚΥΠΕ