Νυστέρι της Κουρσουμπά στο Σύστημα Μαθητείας

Μιλά για «απαξίωση που αρκετά παιδιά δηλώνουν ότι εισπράττουν, από το ίδιο το σχολείο και από την ευρύτερη κοινωνία»

ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Νυστέρι στο Σύστημα Μαθητείας για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση παιδιών 15-18 χρόνων, που δεν συνεχίζουν τη φοίτησή τους στο Λυκειακό Κύκλο, βάζει η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, με αποκαλυπτικό πόρισμα της του Αυγούστου 2017, όπου «διαπιστώνει σημαντικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων  του παιδιού», ενώ καλεί το Υπουργείο Παιδείας «να καταθέσει τάχιστα, ολοκληρωμένες προτάσεις για το πώς θα υλοποιηθούν οι παραγωγικές εισηγήσεις που το ίδιο κατέθεσε στο Υπουργικό Συμβούλιο, για ενεργοποίηση και περαιτέρω εμπλοκή των κοινωνικών εταίρων και για τα εκπαιδευτικά θέματα της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας».

Το πόρισμα της Λήδας Κουρσουμπά, είναι προϊόν ενδελεχούς διερεύνησης από λειτουργούς του Γραφείου της, που είχαν συνεντεύξεις με όλους τους εμπλεκομένους και που επισκέφθηκαν την Α΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας όπου λειτουργούν τα πλείστα μαθήματα του Κεντρικού Κορμού της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας στη Λευκωσία. Το πόρισμα ετοιμάσθηκε  μετά από παράπονο που υπέβαλε στην Επίτροπο, η Χάρις Χαραλάμπους, Σύμβουλος που εργοδοτείται για την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής, ψυχολογικής στήριξης και επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές του Κεντρικού Κορμού Μαθητείας (ΚΚΜ) στη Λευκωσία.

«Πώς θα αλλάξουν οι αντιλήψεις;»

Κληθείσα από την «24» να σχολιάσει το πόρισμα της Λήδας Κουρσουμπά, η Συμβουλευτική Ψυχολόγος Χάρις Χαραλάμπους εξέφρασε την ευαρέσκειά της για την καλή δουλειά του Γραφείου της Επιτρόπου στο συγκεκριμένο ζήτημα. «Δυστυχώς όμως», πρόσθεσε, «η Επίτροπος δεν έχει εκτελεστικές εξουσίες για να εφαρμόσει τις συστάσεις της και αναρωτιέμαι με ποιο τρόπο θα αλλάξουν οι αντιλήψεις, ώστε να αναβαθμιστεί επιτέλους το Σύστημα. Πάντως, αν θέλει το Υπουργείο Παιδείας να σώσει τη φήμη του, θα πρέπει να μελετήσει όλες τις εισηγήσεις που τα τελευταία δύο χρόνια, τους υποβάλλουμε όλα τα μέλη του προσωπικού που εργάζεται με μίσθωση υπηρεσιών στη Νέα Σύγχρονη Μαθητεία.

Από την άλλη πλευρά, με δήλωσή του στην «24» ο Υπεύθυνος του ΚΚΜ, που στεγάζεται στην Α΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας, Δημήτρης Πορτίδης, εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για πολλές από τις παρατηρήσεις, τόσο της κυρίας Χαραλάμπους, όσο και της κυρίας Κουρσουμπά και υπεραμύνεται του έργου που επιτελεί το Σύστημα, κάτω από αντίξοες συνθήκες όπως είπε, «αλλιώς τα παιδιά αυτά θα έφευγαν εντελώς από το σχολείο». Η Νέα Σύγχρονη Μαθητεία, που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και την Κυπριακή Δημοκρατία, είναι ένα συνεταιριστικό πρόγραμμα  του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Εργασίας. Αποτελείται από την Προπαρασκευαστική Μαθητεία που λειτουργεί αυτόνομα στις παλιές εγκαταστάσεις του Ανώτερου Τεχνολογικού Ινστιτούτου στη Λευκωσία και από τον Κεντρικό Κορμό Μαθητείας που λειτουργεί στις Τεχνικές Σχολές. Η Προπαρασκευαστική Μαθητεία αφορά εφήβους 14 – 16 χρόνων, που δεν τέλειωσαν το Γυμνάσιο, δίνοντας τους την ευκαιρία να ενταχθούν σε ένα εναλλακτικό μαθησιακό σύστημα για να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στον Κεντρικό Κορμό Μαθητείας ή για να επιστρέψουν στο επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα, νοουμένου ότι επιτυγχάνουν στις κατατακτήριες εξετάσεις. Ο ΚΚΜ απευθύνεται σε μαθητές/τριες που κατέχουν απολυτήριο Γυμνασίου ή έχουν συμπληρώσει με επιτυχία το επίπεδο της Προπαρασκευαστικής Μαθητείας. Όπως μας είπε ο Δημήτρης Πορτίδης, στη φετινή σχολική χρονιά 2017-2018 που αρχίζει από τον Οκτώβριο, θα φοιτήσουν 34 παιδιά στον ΚΚΜ και περίπου 20 παιδιά στην ΠΜ.

Ο Υπεύθυνος του Κεντρικού Κορμού της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας Δημήτρης Πορτίδης, Ηλεκτρολόγος-Μηχανικός, μιλά στην «24».

Σε ένα άδειο, τεράστιο κτίριο

 «Παρά την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας και όλες τις ενέργειες που έχει αναλάβει, τουλάχιστον, από την επίσημη ανάληψη του συνόλου των προγραμμάτων της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας την 1η Σεπτεμβρίου 2015, εντούτοις, διαπιστώνω, στη βάση των στοιχείων που τέθηκαν ενώπιον μου, σημαντικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων  του παιδιού οι οποίες αφορούν στην Αρχή της Μη Διάκρισης, στη  διασφάλιση του Συμφέροντος του Παιδιού, στην Αρχή της Συμμετοχής και του δικαιώματος του παιδιού για αναψυχή και ελεύθερο χρόνο», αναφέρει μεταξύ άλλων στο πόρισμά της η Επίτροπος για το Παιδί. «Ειδικότερα», συνεχίζει, «η απόφαση για απογευματινή φοίτηση παιδιών συγκεκριμένων κλάδων της ΝΣΜ (σ. σ. επιπλοποιεία, ηλεκτρολογία και μηχανική αυτοκινήτων), όπως αυτή εφαρμόστηκε στην Α΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας, συνιστά παραβίαση της Αρχής της Μη Διάκρισης, εφόσον τα παιδιά αυτά απομονώνονται και αποκλείονται από την υπόλοιπη κοινότητα του σχολείου και  δεν απολαμβάνουν, με τον ίδιο τρόπο με τους συμμαθητές τους, τη σχολική ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις (γιορτές, συγκεντρώσεις, διαλείμματα). Αυτό, ενδεχομένως, εντείνει την απαξίωση που αρκετά παιδιά δηλώνουν ότι εισπράττουν, τόσο από το ίδιο το σχολείο όσο και από την ευρύτερη κοινωνία. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι τα παιδιά αυτά, παραμένουν, κατά τις απογευματινές ώρες, σε ένα άδειο, τεράστιο κτίριο, που άλλες ώρες σφύζει από ζωή.  Σημειώνεται δε, ότι  το αίσθημα της απομόνωσης εντείνεται ακόμη περισσότερο, δεδομένου του ότι οι διαφορετικοί κλάδοι του ΚΚΜ προσέρχονται στο σχολείο σε διαφορετικές μέρες, ενώ, επίσης, ο αριθμός των  παιδιών ανά τμήμα στον ΚΚΜ είναι πολύ μικρός (από 6 μέχρι 11 παιδιά). Παρά το γεγονός ότι η απόφαση αυτή λήφθηκε για την αντιμετώπιση  πρακτικών δυσκολιών, εντούτοις, ούτε το πρόγραμμα των δρομολογίων λεωφορείων, ούτε η ανυπαρξία υποδομών δικαιολογεί μια  τέτοια, αυθαίρετη, απόφαση. Χρησιμοποιώ δε τον όρο αυθαίρετη σε σχέση με την εν λόγω απόφαση, καθότι, αφενός, δεν λήφθηκαν υπόψη οι απόψεις των παιδιών για ένα τόσο σημαντικό θέμα που τους αφορά, πράγμα που συνιστά παραβίαση της Αρχής της Συμμετοχής, αφετέρου, δεν έγινε ορθή αξιολόγηση του Συμφέροντος του Παιδιού, συνυπολογίζοντας όλους τους παράγοντες και τις πιθανές επιπτώσεις που η απόφαση αυτή θα είχε στα παιδιά».

Παιδιά με πρόωρη ωρίμανση

Αναφέρει στη συνέχεια η Επίτροπος ότι «διαπιστώνει σημαντική παραβίαση σε σχέση με το δικαίωμα του παιδιού να  συμμετέχει και να απολαμβάνει  πολιτιστικές, καλλιτεχνικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες και δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου». Κι αυτό, «συνυπολογίζοντας την αποκοπή των μαθητών του ΚΚΜ από τον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό, με την άποψη που εξέφρασαν οι λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας, ότι η ρύθμιση της απογευματινής φοίτησης βολεύει τους εργοδότες (εφόσον μπορούν να απασχολούν καθημερινά τα παιδιά), μαζί με τις απόψεις που εξέφρασαν τα παιδιά ότι ο ελεύθερος τους χρόνος είναι από περιορισμένος, έως ανύπαρκτος. Κατά συνέπεια θεωρώ πώς το πλαίσιο της παρεχόμενης εκπαίδευσης  στον ΚΚΜ, έχει, δια της εφαρμογής του, αποτύχει να λάβει υπόψη συνολικά τις ανάγκες των παιδιών, παραγνωρίζοντας  το γεγονός ότι οι μαθητές του ΚΚΜ, παρά το γεγονός ότι αρκετοί από αυτούς έχουν υποχρεωθεί λόγω των συνθηκών σε πρόωρη ωρίμανση, εξακολουθούν να είναι  παιδιά.  Ως τέτοια, έχουν, όπως όλα τα παιδιά, «δικαίωμα στην παιδική ηλικία και νεότητα», το δικαίωμα, δηλαδή, να βιώνουν την παιδική και τη νεανική ηλικία, ως τις πιο δημιουργικές και ευτυχισμένες περιόδους της ανθρώπινης ζωής, όπως σοφά έχει διατυπωθεί στα Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η διάσταση όμως αυτή, μαζί με την υποχρέωση του Κράτους να διασφαλίσει τις συνθήκες για την  ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, φαίνεται ότι έχει παραγνωρισθεί στη ΝΣΜ».

Παραβίαση δικαιώματος εκπαίδευσης

Τονίζεται στο πόρισμα Κουρσουμπά, ότι «σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η διεύθυνση του σχολείου να αποτελέσει εξιλαστήριο θύμα, καθότι, υποχρεώθηκε, εκ των περιστάσεων και χωρίς την απαιτούμενη αρωγή από το Υπουργείο Παιδείας, να λάβει μια απόφαση για τη βέλτιστη διαχείριση των υφιστάμενων πόρων και υποδομών. Εξετάζοντας το πρόγραμμα σπουδών και τη μεθοδολογία διδασκαλίας  στον ΚΚΜ, διαπιστώνω ότι αυτά, όπως ανέφεραν τα παιδιά, είναι  κατώτερα των περιστάσεων, καθότι ούτε ανταποκρίνονται στο επίπεδο τους, ούτε είναι τέτοια που να τους παρέχουν κίνητρο ή πρόκληση για μάθηση. Κατά συνέπεια διαφαίνεται ότι δεν λήφθηκαν υπόψη, σε ικανοποιητικό τουλάχιστον βαθμό,  αυτό που η Σύμβαση αναγνωρίζει ως τις αναπτυσσόμενες δεξιότητες του παιδιού  και το δικαίωμα του παιδιού  για μια παιδοκεντρική, και ενδυναμωτική, για το ίδιο, εκπαίδευση. Πέραν τούτου, διαφαίνεται ότι, με την υποχρεωτική και εκ των περιστάσεων συρρίκνωση του διδακτικού χρόνου,  τα παιδιά στον ΚΚΜ δεν έχουν τη δυνατότητα να εξασκηθούν στις πρακτικές δεξιότητες του προγράμματος σπουδών τους. Το παράπονο που εξέφρασαν οι μαθητές που φοιτούν το απόγευμα, ότι, κατά τη φετινή χρονιά (2016-2017), δεν γίνονται εργαστήρια, αλλά, ελλείψει χρόνου διδάσκονται κυρίως θεωρητικά, σε συνδυασμό με το παράπονο ότι τα μαθήματα που διδάσκονται είναι πολύ χαμηλού, γι’ αυτούς, επιπέδου, συνιστά παραβίαση του δικαιώματος τους στην εκπαίδευση».

Η οριοθέτηση, δικαίωμα και υποχρέωση

«Είναι σημαντικό να τονισθεί  ότι  σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως άλλοθι, για την οποιαδήποτε διάκριση εις βάρος των παιδιών, η ανωριμότητα ή η ανικανότητά τους να ενταχθούν σε πλαίσια και να ακολουθήσουν κανόνες», τονίζεται στο πόρισμα Κουρσουμπά. «Αποτελεί υποχρέωση του εκπαιδευτικού συστήματος,  στα πλαίσια της ίσης μεταχείρισης, να απαιτεί από τα παιδιά αυτά την τήρηση των όποιων κανόνων απαιτεί και από τα υπόλοιπα παιδιά που φοιτούν σήμερα στα δημόσια σχολεία μέσης εκπαίδευσης ή τις τεχνικές σχολές. Με απλά λόγια, θεωρώ ότι η οριοθέτηση των παιδιών αποτελεί, ταυτόχρονα, δικαίωμα των παιδιών, αλλά και υποχρέωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Εντούτοις, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, οι οποιοιδήποτε κανόνες τεθούν, πρέπει να γίνονται μέσα από μια συμμετοχική διαδικασία, δια της οποίας θα διασφαλίζεται ότι εισακούστηκε η άποψη των παιδιών, λαμβανομένης πάντα υπόψη της ηλικίας και της ωριμότητάς τους.

Για την εξειδικευμένη επιμόρφωση

Η Λήδα Κουρσουμπά διαπιστώνει επίσης, «στη βάση των στοιχείων που τέθηκαν ενώπιον της», ότι «οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στον ΚΚΜ, δεν έχουν τύχει  εκείνης της εξειδικευμένης επιμόρφωσης  που θα τους επέτρεπε να έχουν μια πιο ουσιαστική αλληλεπίδραση με τον συγκεκριμένο μαθητικό πληθυσμό. Το γεγονός ότι αμφότεροι, παιδιά και εκπαιδευτικοί (πέραν του κλάδου κομμωτικής)  κάνουν λόγο για ένταση, συγκρούσεις και απαξίωση, αποτελεί ένδειξη της αναγκαιότητας που υπάρχει,  για εξειδικευμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Χαιρετίζω το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει εντάξει στη σχετική του πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο το θέμα της κατάλληλης επιμόρφωσης των εκπαιδευτών, καθηγητών, συμβούλων και ψυχολόγων που θα στελεχώνουν τον ΚΚΜ. Εντούτοις, η καθυστέρηση στην υλοποίησή της δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται «ελαφρά τη καρδία», με την επίκληση πρακτικών δυσκολιών, καθότι ήδη από το 2015 έχουν παρέλθει δύο χρόνια και εν τω μεταξύ έχουν περάσει από τις τάξεις της ΝΣΜ δύο κλάσεις παιδιών. Λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι ο εκπαιδευτικός αποτελεί το κλειδί για την επιτυχία ή αποτυχία του οποιουδήποτε εκπαιδευτικού εγχειρήματος, θεωρώ ότι, η μη έγκαιρη, κατάλληλη επιμόρφωσή τους, συνιστά σημαντική παράλειψη εκ μέρους του Υπουργείου. Ενδεχομένως, εάν  οι εκπαιδευτικοί που στελέχωναν τον ΚΚΜ είχαν την κατάλληλη επιμόρφωση, πέραν των καλύτερων στάσεων των παιδιών έναντι του σχολείου, να μην είχαμε και  μαθητική διαρροή. Προς την κατεύθυνση αυτή θα μπορούσε να συμβάλει η καθιέρωση κριτηρίων από το Υπουργείο Παιδείας για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών στον ΚΚΜ και, ενδεχομένως, η παροχή κινήτρων, ώστε όσοι εργάζονται εκεί να μην το κάνουν επειδή υποχρεώθηκαν, αλλά επειδή οι ίδιοι το επιθυμούν».

Άλλες δομές για μαθησιακά προβλήματα

Η Επίτροπος για το Παιδί, διαπιστώνει, τέλος, «σημαντική παραβίαση σε σχέση με τη διασφάλιση του Συμφέροντος του Παιδιού, το γεγονός ότι, η Νέα Σύγχρονη Μαθητεία λειτουργεί ως η έσχατη λύση για παιδιά με ιδιαιτερότητες τα οποία εντάσσονται στο σύστημα αυτό με μοναδικό κριτήριο την έλλειψη καταλληλότερων επιλογών για τις ανάγκες τους». Προσθέτει ότι «θεωρεί βάσιμες και ειλικρινείς τις ανησυχίες που εκφράστηκαν από τους λειτουργούς του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με την αναγκαιότητα δημιουργίας άλλων δομών, οι οποίες θα μπορούν καλύτερα να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες  των παιδιών εκείνων που αντιμετωπίζουν σοβαρά μαθησιακά προβλήματα, ώστε πλέον στη ΝΣΜ να εντάσσονται τα παιδιά εκείνα που αποδεδειγμένα και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων εισδοχής,  θα μπορέσουν να ωφεληθούν από το πρόγραμμα εκπαίδευσης του συστήματος.  Εφόσον όμως το Υπουργείο Παιδείας έχει επισημάνει τη συγκεκριμένη ανάγκη, αναμένεται ότι αυτό, ως ο αρμόδιος φορέας υλοποίησης, θα πρέπει προχωρήσει στην εισήγηση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει άλλος φορέας  ώστε να μετατεθούν οι ευθύνες».

Να καταργηθεί η απογευματινή φοίτηση

Πέρα από τις επισημάνσεις της Επιτρόπου, το πόρισμα περιέχει και τις συστάσεις της, αφού καλεί το Υπουργείο Παιδείας «να προχωρήσει άμεσα στην ετοιμασία και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτών, καθηγητών, συμβούλων και ψυχολόγων που στελεχώνουν τον ΚΚΜ και να εξετάσει τρόπους παροχής κινήτρων, ώστε να διασφαλίζεται ότι  οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται  στον ΚΚΜ ενδιαφέρονται πραγματικά να εργαστούν με την ιδιαίτερη αυτή μαθητική ομάδα». Το καλεί επίσης «να αναθεωρήσει τα προγράμματα σπουδών, ώστε να συνάδουν με την ηλικία, την ετοιμότητα και τις ιδιαιτερότητες των μαθητών της ΝΣΜ και να καταθέσει προτάσεις για εναλλακτικές δομές εκπαίδευσης, στις οποίες θα φοιτούν παιδιά που, δεδομένων σημαντικών ψυχοκοινωνικών δυσκολίων, δεν θα μπορέσουν να ωφεληθούν από τα πρόγραμμα εκπαίδευσης της ΝΣΜ». Η Επίτροπος καλεί ακόμα το Υπουργείο «να εγκαθιδρύσει διαδικασίες ουσιαστικής επικοινωνίας ώστε να μπορούν να εισακούγονται και να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις των παιδιών, να καταργήσει την απογευματινή φοίτηση μαθητών του ΚΚΜ στη Λευκωσία και να εξεύρει λύσεις ώστε να υπερκαλυφθούν τα πρακτικά προβλήματα που έχουν προκύψει από τον υπερπληθυσμό στις Τεχνικές Σχολές. Τέλος, να αναθεωρήσει τους μηχανισμούς που διέπουν τον εντοπισμό, ενημέρωση αλλά και διαχείριση των παιδιών που φοιτούν στη Νέα Σύγχρονη Μαθητεία και έχουν ανάγκη για περαιτέρω μαθησιακή στήριξη».

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες

Σύμφωνα με το πόρισμα, οι λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας ανέφεραν ότι η απόφαση για την απογευματινή φοίτηση των μαθητών συγκεκριμένων κλάδων του ΚΚΜ, λήφθηκε «καθαρά, για πρακτικούς λόγους. Η επέκταση των ωρών φοίτησης κατά τα απογεύματα, έγινε καθότι δεν υπήρχαν διαθέσιμες αίθουσες διδασκαλίας και εργαστήρια, αφού το σχολείο ήταν ήδη υπερπλήρες. (Τα ίδια ανέφερε στην «24» ο Υπεύθυνος του ΚΚΜ, Δημήτρης Πορτίδης, ο οποίος κάλεσε την Επίτροπο, «αν πράγματι ενδιαφέρεται, ας εισηγηθεί να δημιουργηθούν εξειδικευμένα σχολεία για τη Μαθητεία). Επιπλέον, στη σχετική επιστολή του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρεται ότι ο κύριος λόγος για την προσφορά των μαθημάτων του ΚΚΜ κατά το απόγευμα, είναι το γεγονός ότι «παρουσιάζεται αδυναμία των μαθητευομένων να προσαρμοστούν στο δομημένο και με κανονισμούς ρυθμιζόμενο μαθησιακό και σχολικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται προβλήματα απειθαρχίας. Σε σχέση με τη μείωση του διδακτικού χρόνου σε 35λεπτες αντί 45λεπτες περιόδους,  αυτό, όπως ανέφεραν οι λειτουργοί του Υπουργείου, έγινε ώστε να μπορούν οι μαθητές που διαμένουν στην ύπαιθρο να εξυπηρετούνται από τα λεωφορεία, εφόσον η λήξη των μαθημάτων θα ήταν μετά την αναχώρηση του τελευταίου λεωφορείου. Πέραν τούτου, ανέφεραν ότι η ρύθμιση για απογευματινή φοίτηση βολεύει ιδιαίτερα τους εργοδότες, οι οποίοι μπορούν να απασχολούν τα παιδιά, όχι μόνο για  3, αλλά για 5 μέρες».

Εξειδικευμένες Σχολές Μαθητείας

«Οι λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας», αναφέρεται επίσης στο πόρισμα, «αρνήθηκαν κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς της παραπονούμενης για τη μη τήρηση του προγράμματος και την πρόωρη αποδέσμευση των μαθητών από το σχολείο, καθώς και τους ισχυρισμούς για τις συχνές απουσίες ή την πρόωρη αποχώρηση των εκπαιδευτικών, αναφέροντας ότι για τον ΚΚΜ ισχύουν οι κανονισμοί λειτουργίας των Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, των οποίων η τήρηση και η εφαρμογή αποτελεί, όπως σε όλα τα σχολεία, ευθύνη του διευθυντή του σχολείου. Οι λειτουργοί του Υπουργείου, αρνήθηκαν τους ισχυρισμούς για  αντιμετώπιση των μαθητών του ΚΚΜ  ως μαθητές  «δεύτερης κατηγορίας» και για το ότι  η διδασκαλία που προσφέρεται σε αυτούς, είναι χαμηλής ποιότητας. Ανέφεραν, όμως, ότι υπάρχει έντονο πρόβλημα προσαρμογής των μαθητών αυτών, στους κανονισμούς που ισχύουν στα σχολεία. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος της προσαρμογής των μαθητών της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας, έχει κατατεθεί, σύμφωνα με την επιστολή του Υπουργείου Παιδείας, πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο, απώτερος σκοπός της οποίας είναι η δημιουργία εξειδικευμένων Σχολών Μαθητείας, έτσι ώστε να προσφέρεται το κατάλληλο στα παιδιά αυτά, σχολικό περιβάλλον».

Φωτό : Η Συμβουλευτική Ψυχολόγος Χάρις Χαραλάμπους που με επιστολή της, κινητοποίησε την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, για τα κακώς έχοντα στο Σύστημα Μαθητείας.