Προεκλογικός πυρετός, με ίωση από… Xάρη – Η Γενική Λογίστρια; (Έγγραφα)

«Αδιάβαστοι» αλλά με απαιτήσεις και εμμονές, όσοι θέλουν να κυβερνήσουν ή να συγκυβερνήσουν, για τις ευθύνες του ΥΠΟΙΚ όσον αφορά στο θέμα των 52+ εκ. του ΟΠΑΠ

Της Αλεξίας Καφετζή

Πλήρης εξελίξεων και πολιτικών αντιπαραθέσεων ήταν το τελευταίο δεκαήμερο, διαμηνύοντας στους πάντες πως ο προεκλογικός μπήκε για τα καλά, με αντικείμενο αντιπαράθεσης κυρίως το θέμα των 52+ εκ που στερήθηκαν τα ταμεία του κράτους από τον ΟΠΑΠ, σύμφωνα και με την επιστολή που ο Γενικός Ελεγκτής απέστειλε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας καταγγέλλοντας τον Χάρη Γεωργιάδη ως ουσιαστικά τον μοναδικό υπεύθυνο για τις τεράστιες αυτές ζημιές, ζητώντας την καταδίκη και παραδειγματική του τιμωρία δημοσίως.

Η κυβέρνηση δέχεται σφοδρά πυρά για τους χειρισμούς της ή την έλλειψη χειρισμών της μέχρι σήμερα, αναφορικά με την επιστολή αυτή του Οδυσσέα Μιχαηλίδη προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η οποία φέρει ημερομηνία 25 Οκτωβρίου, τόσο από τον Ενδιάμεσο χώρο όσο και από το επιτελείο του Σταύρου Μαλά, για τους ίδιους λόγους.

Ο Ενδιάμεσος κάνει αναφορά «στα πενήντα εκατομμύρια που φέρεται να “χάρισε” ο υπουργός οικονομικών στον ΟΠΑΠ».

Το επιτελείο του Σταύρου Μαλά, σε γραπτή ανακοίνωση του, υπογραμμίζει ότι «Για μια ακόμα φορά ο Υπουργός Οικονομικών ήταν τόσο βέβαιος για τις δικές του ερμηνείες που δεν έπραξε ούτε το αυτονόητο να ζητήσει γνωμάτευση από τον Νομικό Σύμβουλο του κράτους τον Γενικό Εισαγγελέα.» Και υπογραμμίζει κάτι που προφανώς απευθύνει και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι, «Η επιμονή να αγνοεί δυο ανεξάρτητους αξιωματούχους, τους πλέον αρμόδιους για αυτά τα θέματα οδήγησε σε απώλεια 50 εκ για το κράτος».

Συνεχίζοντας δε, αναφέρει «Είναι άποψη μας ότι ο κ. Γεωργιάδης θα πρέπει να κληθεί στην αρμόδια επιτροπή του κοινοβουλίου, την Επιτροπή Ελέγχου και να δώσει επιτέλους με σοβαρότητα απαντήσεις».

Και οι δυο πλευρές, Ενδιάμεσος και επιτελείο Σταύρου Μαλά, κατηγορούν ξεκάθαρα τον Πρόεδρο ότι, «καλύπτει» τον Υπουργό του με την «σιωπή» του, αφού μέχρι σήμερα, όχι μόνο δεν έλαβε τα μέτρα που έπρεπε, αλλά δεν έχει καν απαντήσει στα όσα καταλογίζει ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης στον Χάρη Γεωργιάδη, στην τρισέλιδη καταγγελτική επιστολή.

Προφανώς η επικοινωνιακή παραπλάνηση θα παίξει καταλυτικό ρόλο στις επερχόμενες προεδρικές εκλογές.

Και εξηγούμε.

Γιατί δεν είναι ευθύνη του Υπουργού Οικονομικών η απώλεια των 52+εκ ευρώ

Στο Άρθρο 8 της Διακρατικής Συμφωνίας, μεταξύ του κράτους και της ΟΠΑΠ Κύπρου, αναφέρεται ξεκάθαρα, ότι την υποχρέωση και ευθύνη για τον έλεγχο της Διακρατικής Συμφωνίας, και διασφάλιση των εσόδων του κράτους από αυτήν, έχει ο εκάστοτε Γενικός Λογιστής της Δημοκρατίας, ήτοι η κυρία Ρέα Γεωργίου, η οποία πήρε τα ηνία του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους το 2010. Μέχρι τότε, εκτελούσε χρέη Βοηθού Γενικού Λογιστή, και μαζί με τον τέως Γενικό Λογιστή, ήταν επίσης επικεφαλείς του Γενικού Λογιστηρίου.

Αυτός είναι και ο λόγος που, όταν η ΟΠΑΠ Κύπρου αρνήθηκε τον οικονομικό έλεγχο από το κράτος, δεν είναι ο Χάρης Γεωργιάδης που ζήτησε σχετική γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα, αλλά η κ. Ρέα Γεωργίου, ως το καθ’ ύλην αρμόδιο άτομο, ως αναφέρεται στην Διακρατική Συμφωνία. Το πόρισμα της γνωμάτευσης του Γενικού Εισαγγελέα, ανακοινώθηκε στις 6 Μαρτίου 2017, όταν, δεδομένης της κατάστασης, δόθηκε η εντολή για έλεγχο της ΟΠΑΠ Κύπρου, με την εμπλοκή και της Αστυνομίας.

Η κυρία Ρέα Γεωργίου λοιπόν και οι ενέργειες και παραλήψεις της, σκόπιμες ή μη, πρέπει να τύχουν πλήρους διερεύνησης – όχι βέβαια από τον Γενικό Ελεγκτή αφού έχουμε πλέον χειροπιαστές αποδείξεις ότι, ούτε αντικειμενικός, ούτε αμερόληπτος είναι απέναντί της (για αυτόν μόνο ο Χάρης φταίει, όπως διακήρυξε με όλα τα μέσα και από όλα τα Μέσα στους πάντες). Αλλά, από το Υπουργικό Συμβούλιο, την Αρμόδια Αρχή για την Γενική Λογίστρια, όπως εξάλλου προνοεί ρητά η νομοθεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας, να μεριμνήσει να διερευνηθεί το θέμα πλήρως και οι ευθύνες της νυν Γενικής Λογίστριας θέτοντας την εν τω μεταξύ άμεσα σε διαθεσιμότητα. Το πόρισμα, στη συνέχεια, πρέπει να υποβληθεί για κατάλληλη ενέργεια στην Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας.

Δείτε τι προνοεί η Διακρατική Συμφωνία εδώ

Που υπάγεται ιεραρχικά η Γενική Λογίστρια σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία

Καλό θα ήταν η Νομοθετική εξουσία καθώς και άτομα στα διάφορα κέντρα λήψεως αποφάσεων, ή άτομα που χειραγωγούν την κοινή γνώμη, να μελετήσουν το Σύνταγμα και τον Περί Δημόσιας Υπηρεσίας νόμο.

Οι πρόνοιες είναι ξεκάθαρες και η απάντηση μόνο μια! Χρειάζεται να εφαρμοστούν από το Υπουργικό Συμβούλιο λοιπόν, αμέσως, οι πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας της Δημοκρατίας και αυτό είναι, όχι επιλογή, αλλά υποχρέωση, σύμφωνα με την νομοθεσία, αφού το Υπουργικό Συμβούλιο, «οφείλει» να το πράξει και μάλιστα «αμέσως» όπως ρητά αναφέρεται.

Παραθέτουμε αυτούσιες τις πλέον σημαντικές επισημάνσεις που αφορούν στο επίμαχο θέμα:

ΣΥΝΤΑΓΜΑ

KEΦAΛAIΟN II

O γενικός λογιστής και ο βοηθός γενικού λογιστού

APΘPON 126

1. O Πρόεδρος και ο Aντιπρόεδρος της Δημοκρατίας διορίζουσιν από κοινού δύο ικανά και κατάλληλα πρόσωπα ως γενικόν λογιστήν και βοηθόν γενικού λογιστού, τηρουμένου του κανόνος ότι ο γενικός λογιστής και ο βοηθός γενικού λογιστού δεν θα ανήκωσιν εις την αυτήν κοινότητα.

2. O γενικός λογιστής είναι ο προϊστάμενος του θησαυροφυλακείου και ο βοηθός γενικού λογιστού έπεται αυτώ.

3. O γενικός λογιστής και ο βοηθός λογιστού είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι της Δημοκρατίας.

4. H εκ της υπηρεσίας αποχώρησις και πας πειθαρχικός έλεγχος, περιλαμβανομένης της απολύσεως και της απομακρύνσεως εκ της υπηρεσίας του γενικού λογιστού και του βοηθού λογιστού υπάγονται εις την αρμοδιότητα της επιτροπής δημοσίας υπηρεσίας.

Ο ΠΕΡΙ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 1990

Άρθρο 2.

Στο Νόμο αυτό, εκτός αν από το κείμενο προκύπτει διαφορετική έννοια—

«αρμόδια αρχή» σημαίνει

(α) Τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για το δημόσιο υπάλληλο ο οποίος ασκεί τις
εξουσίες και αρμοδιότητες του Προϊσταμένου Τμήματος για τους υπαλλήλους της
Προεδρίας και για τους υπαλλήλους της Προεδρίας, αλλά για τους υπαλλήλους
αυτούς ενεργεί συνήθως μέσω του εν λόγω υπαλλήλου•

(β) τον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων για το Γενικό Διευθυντή της
Βουλής των Αντιπροσώπων και για τους υπαλλήλους της Βουλής των
Αντιπροσώπων, αλλά για τους υπαλλήλους αυτούς ενεργεί συνήθως μέσω του
Γενικού Διευθυντή της Βουλής των Αντιπροσώπων•

(γ) τον Πρόεδρο του Ανώτατου Δικαστηρίου για τον Αρχιπρωτοκολλητή και για
τους Πρωτοκολλητές και τους υπαλλήλους του Ανώτατου Δικαστηρίου και όλων
των άλλων δικαστηρίων που υπάγονται σ’ αυτό, αλλά γι’ αυτούς ενεργεί συνήθως
μέσω του Αρχιπρωτοκολλητή•

2(α) του 4(Ι) του
2001.

(δ) το Υπουργικό Συμβούλιο για το Γενικό Λογιστή της Δημοκρατίας, τους Γενικούς
Διευθυντές των Υπουργείων, το Γενικό Διευθυντή του Γραφείου Προγραμματισμού
και το Γραμματέα του Υπουργικού Συμβουλίου και για τους υπαλλήλους της
Γραμματείας του, αλλά για τους υπαλλήλους αυτούς ενεργεί συνήθως μέσω του
Γραμματέα του Υπουργικού Συμβουλίου•

(ε) τον προϊστάμενο Ανεξάρτητου Γραφείου ή Υπηρεσίας για τους υπαλλήλους
τέτοιου Γραφείου ή Υπηρεσίας•

(στ) τον Υπουργό που ενεργεί συνήθως μέσω του Γενικού Διευθυντή του
Υπουργείου για τους υπαλλήλους του Υπουργείου του και κάθε Τμήματος που
υπάγεται σ’ αυτό• και

2(α) του 4(Ι) του
2001.

(ζ) τον Υπουργό Οικονομικών που ενεργεί συνήθως μέσω—
(i) του Γενικού Λογιστή της Δημοκρατίας για τους υπαλλήλους του Γενικού
Λογιστηρίου, και
(ii) του Γενικού Διευθυντή του Γραφείου Προγραμματισμού για τους υπαλλήλους
του Γραφείου αυτού•

Άρθρο 81.—(1) Η Επιτροπή δεν προβαίνει στη λήψη πειθαρχικών μέτρων εναντίον
οποιουδήποτε δημόσιου υπαλλήλου, παρά μόνο ύστερα από γραπτή πρόταση της
αρμόδιας αρχής.

(2) Αν καταγγελθεί στην αρμόδια αρχή ή υποπέσει στην αντίληψη της ότι δημόσιος
υπάλληλος δυνατόν να έχει διαπράξει πειθαρχικό παράπτωμα, η αρμόδια αρχή οφείλει
να μεριμνήσει αμέσως όπως:

Πρώτος Πίνακας,

Μέρος Ι.

(α) Αν το παράπτωμα είναι από εκείνα που αναγράφονται στο Μέρος Ι του Πρώτου
Πίνακα, διεξαχθεί ενδοτμηματική έρευνα κατά τρόπο που θα ορίσει η ίδια και ενεργεί
όπως προνοείται στο άρθρο 82:

Νοείται ότι αν η αρμόδια αρχή πιστεύει ότι, λόγω της σοβαρότητας του παραπτώματος
ή λόγω των περιστάσεων κάτω από τις οποίες διαπράχθηκε, θα έπρεπε τούτο να
συνεπάγεται σοβαρότερη ποινή, μπορεί να παραπέμψει το ζήτημα στην Επιτροπή, σε
τέτοια όμως περίπτωση ενεργεί δυνάμει της παραγράφου (β)•

(β) σε κάθε άλλη περίπτωση, διεξαχθεί έρευνα με τον καθορισμένο τρόπο και ενεργεί
όπως προνοείται στο άρθρο 83:

Δεύτερος

Πίνακας, Μέρος Ι.

Νοείται ότι, μέχρις ότου εκδοθούν Κανονισμοί που να καθορίζουν τον τρόπο της
έρευνας εφαρμόζονται οι στο Μέρος Ι του Δεύτερου Πίνακα Κανονισμοί.

Εύλογα λοιπόν τίθεται το ερώτημα, σε ποιο άρθρο της ισχύουσας νομοθεσίας αναφέρεται ρητά ότι ο εκάστοτε Γενικός Λογιστής υπάγεται ιεραρχικά στον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών, όπως ορισμένοι θέλουν να πιστεύουν και παραπλανητικά ανακοινώνουν;

Και πόσο μάλλον στην συγκεκριμένη περίπτωση, που ο Χάρης Γεωργιάδης, μετά τις συστάσεις του Γενικού Ελεγκτή, ζητούσε σχετική διερεύνηση και εξηγήσεις από την Γενική Λογίστρια, τις οποίες έπαιρνε γραπτώς, σύμφωνα με τα όσα ο ίδιος ανάφερε σε ραδιοφωνική εκπομπή του ΡΙΚ, με την Γενική Λογίστρια να επιμένει και να διακηρύττει «ουδέν μεμπτό» δημόσια, και στην Βουλή των Αντιπροσώπων, να διαβεβαιώνει ότι στην Κυπριακή Δημοκρατία καταβάλλονται από τον ΟΠΑΠ ότι η Συμφωνία προνοεί.

Για την ευθύνη λοιπόν των 52+εκ που δεν είσπραξε το κράτος από την ΟΠΑΠ Κύπρου, ψάξετε αλλού τον «αίτιο» και πηγαίνετε ένα βήμα πάρα πέρα, σε μια προσπάθεια να δείτε τι «παίζει» παρασκηνιακά, αν και φυσικά αυτό δεν βολεύει ορισμένους…

Η κυρία Ρέα Γεωργίου, θα έπρεπε να ήταν ήδη σε διαθεσιμότητα, μέχρι να ξεκαθαρίσει το όλο θέμα, αφού διορίσει το Υπουργικό Συμβούλιο, ανεξάρτητο, αμερόληπτο, αντικειμενικό Ερευνώντα Λειτουργό, για να μελετήσει και να αποφανθεί αν και εφόσον προκύπτουν πειθαρχικά ή/και ποινικά αδικήματα, από ενδεχόμενη εσκεμμένη ή μη, αμέλεια, ανικανότητα ή/και διαπλοκή, διαφθορά ή/και άλλα τινά, της Γενικής Λογίστριας που παραμένει ανεξέλεγκτή επί του θέματος ακόμη.

Τι θα γίνει λοιπόν με τις σοβαρότατες ευθύνες της και ποιος θα πληρώσει τα 52+ εκ. αυτά στην κακόμοιρη αυτή Κυπριακή Δημοκρατία και τον φορολογούμενο πολίτη που τα έχασε, ίσως χωρίς επιστροφή;!

Αναμένουμε τουλάχιστον να εφαρμοστούν οι ρητές πρόνοιες της νομοθεσίας που διέπουν το θέμα και στην περίπτωση της Γενικής Λογίστριας, ως ελάχιστη υποχρέωση της πολιτείας αυτής απέναντι στους πολίτες της, για να λάμψει η αλήθεια, χωρίς συμβιβασμούς και σκοπιμότητες των οποιονδήποτε προεκλογικά, πολιτικών και μη!  Εξάλλου δεν είναι αυτό που διακηρύττουν και θέλουν όλοι, να μην υπάρχουν συμβιβασμοί και σκοπιμότητες στα θέματα αυτά; Ας γίνουν λοιπόν τα λόγια πράξη!

Η εφαρμογή της νομοθεσίας, ομοιόμορφα, από όλους, χωρίς εξαιρέσεις, και αυτό είναι μονόδρομος αξιότιμοι κύριοι και για το θέμα αυτό, αν ότι λέτε το εννοείτε!

Αυτούσιες οι δυο προαναφερόμενες Νομοθεσίες

Ο ΠΕΡΙ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΝΟΜΟΣ

ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ