Όταν οι δάσκαλοι…παρεκτρέπονται!

Ανησυχητικά περιστατικά σωματικής και ψυχολογικής βίας εκπαιδευτικών σε βάρος μαθητών, μέσα από παράπονα τους την Επίτροπο για το Παιδί

Του Μάριου Δημητρίου

Ανησυχητικά περιστατικά άσκησης σωματικής και ψυχολογικής βίας δασκάλων σε βάρος παιδιών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης – Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου-Τεχνικής Σχολής – μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια (2008-2017), έφερε στο φως, η διερεύνηση παραπόνων που υποβλήθηκαν στην Επίτροπο  Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Λήδα Κουρσουμπά, από γονείς μαθητών, οργανωμένα σύνολα παιδιών ή μονάδες παιδιών, καθώς και από εκπαιδευτικούς, αναφορικά με τις πρακτικές και διαδικασίες που ακολουθούνται από το σχολείο και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, για τη διερεύνηση καταγγελιών για παραβίαση των δικαιωμάτων του παιδιού, στο χώρο του σχολείου, από εκπαιδευτικούς λειτουργούς.

Αντιπαιδαγωγικές μέθοδοι πειθαρχίας, που περιλαμβάνουν τραβήγματα αυτιών, δυνατές φωνές, χαστούκια στο πρόσωπο, δέσιμο μαθητή σε θρανίο με τέλλα, απειλές προς μαθητές και τους γονείς τους, κακομεταχείριση παιδιού που το έσερναν οι γυμναστές στην αυλή του σχολείου και άλλες περιπτώσεις χειροδικίας, αλλά και εκφοβιστικής συμπεριφοράς, ή ακόμα και ανεπάρκειας ή αναποτελεσματικότητας εκπαιδευτικών, με θύματα ανήλικους μαθητές, «παρελαύνουν» σε σχετική Θέση της Επιτρόπου για το Παιδί και διαγράφουν μια πινελιά σκοταδισμού, στο πλαίσιο της εκπαίδευσης στην Κύπρο.

 Αυτή η Θέση της Επιτρόπου, αφορά στην ύπαρξη φιλικού προς το παιδί, μηχανισμού υποβολής παραπόνου στο χώρο της εκπαίδευσης και εμπεριέχει εισηγήσεις για τη βελτιστοποίηση των δομών και διαδικασιών, ώστε, τα παιδιά να  έχουν πρόσβαση, σε ένα φιλικό προς αυτά, μηχανισμό υποβολής παραπόνου, όταν θεωρούν ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους στο χώρο του σχολείου. «Η  ύπαρξη τέτοιου μηχανισμού, σε κάθε τομέα της ζωής του παιδιού, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του», τονίζεται στη Θέση της Επιτρόπου. «Νοουμένου ότι, υπάρχει εμπεδωμένη κουλτούρα αναστοχασμού, μετά την αξιολόγηση ενός παραπόνου, αναμένεται ότι θα ακολουθήσουν μέτρα για βελτίωση του συστήματος και καλύτερη διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών». Όπως αναφέρει η κυρία Κουρσουμπά, «στις πλείστες των περιπτώσεων, οι παραπονούμενοι, πριν αποταθούν στην Επίτροπο, είχαν αποταθεί στο σχολείο και στη συνέχεια στο Υπουργείο Παιδείας, ως την καθ΄ ύλην αρμόδια Αρχή για διερεύνηση του παραπόνου τους. Το θέμα, έτυχε διαβούλευσης και με την Ομάδα Εφήβων Συμβούλων της Επιτρόπου».

Μαθησιακά κενά στην Πληροφορική

Παραθέτουμε μερικά από τα περιστατικά που περιλαμβάνει η Θέση της Επιτρόπου, με χρονολογική σειρά, αρχίζοντας από τα πιο πρόσφατα, με πρώτο το παράπονο που υπέβαλε στην Λ. Κουρσουμπά, μαθήτρια της Γ΄ Λυκείου, μέσω επιστολής, τον Φεβρουάριο 2017, σύμφωνα με το οποίο, «ο καθηγητής Πληροφορικής, παραδίδει το μάθημα, με τρόπο που δεν είναι κατανοητός στους μαθητές, με αποτέλεσμα να τους δημιουργούνται πολλά μαθησιακά κενά. Το γεγονός αυτό, όπως αναφέρει η παραπονούμενη, την έχει αναστατώσει ψυχολογικά και αδυνατεί να μπαίνει πλέον στην τάξη, όταν διδάσκει ο εν λόγω καθηγητής, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα, να έχει σημειώσει αρκετές απουσίες και να έχει μειωθεί η επίδοσή της συνολικά.  Η παραπονούμενη, αναφέρει, επίσης, ότι προσέγγισε τον Διευθυντή του σχολείου, ο οποίος της δήλωσε ότι δεν μπορεί να κάνει οτιδήποτε, εφόσον ο εν λόγω καθηγητής, είχε καταθέσει εναντίον της, γραπτή καταγγελία για ανάρμοστη συμπεριφορά. Η Επίτροπος αναφέρει ότι «παρέμβηκε προς τη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας, ζητώντας την ανάληψη σχετικής διερεύνησης και για την περίπτωση παραπόνων, για ανεπάρκεια ή αναποτελεσματικότητα εκπαιδευτικών λειτουργών, στην άσκηση των καθηκόντων τους. Στην επιστολή της προς εμένα, η Γενική Διευθύντρια αναφέρει ότι, το θέμα διερευνήθηκε, με επικοινωνία με  τη Διεύθυνση του σχολείου και ότι διαφαίνεται, πως σχολείο έπραξε τα δέοντα, ώστε να διασφαλίσει το δικαίωμα της πρόσβασης του παιδιού, σε μια ποιοτική παιδεία».

«Εμπαθής, επιθετική, εχθρική, εκφοβιστική»

Η Επίτροπος αναφέρει στη Θέση της, ότι τον Δεκέμβρη 2016, της κοινοποιήθηκε παράπονο από γονείς δύο παιδιών, μαθητών της Γ΄ και Α΄ τάξης του Γυμνασίου, όπου «εκφράζουν την αγανάκτησή τους, για τη στάση που η Διευθύντρια του σχολείου, τηρεί έναντι των παιδιών τους, την οποία χαρακτηρίζουν ως εμπαθή, επιθετική, εχθρική και εκφοβιστική. Στο παράπονο αναφέρεται, επίσης, ότι η Διευθύντρια, ασκεί πίεση και εκφοβισμό, προς τα μέλη του προσωπικού του σχολείου της». Προστίθεται ότι μετά από παρέμβαση της Επιτρόπου, «στη βάση του αποτελέσματος της διερεύνησης, το Υπουργείο καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι, οι ισχυρισμοί των παραπονούμενων, περί εμπαθούς, επιθετικής και εκφοβιστικής συμπεριφοράς της Διευθύντριας, έναντι των παιδιών τους, καθίστανται ανυπόστατοι. Στην αξιολόγηση μου, με επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας, αναγνωρίζω ότι  το ένα εκ των δύο παιδιών, είχε ιστορικό προκλητικής, παραβατικής, μέχρι και βίαιης συμπεριφοράς, που προκαλούσε, συχνά, έντονη αναστάτωση στο σχολείο. Διαπίστωσα, επίσης, ότι η προκλητική συμπεριφορά  του παιδιού, εκδηλωνόταν, όχι μόνο προς τη Διευθύντρια, στην οποία και αφορά το παράπονο, αλλά και προς άλλους  εκπαιδευτικούς του σχολείου και επισήμανα ότι τα παιδαγωγικά μέτρα που επιβλήθηκαν προς το παιδί, από το σχολείο, ήταν διαβαθμισμένα και διαφαίνεται ότι επιδείχτηκε επιείκεια. Εντούτοις, επισήμανα ότι οι ενέργειες που αναλήφθηκαν από το σχολείο, προς την κατεύθυνση της συναισθηματικής και ψυχολογικής καθοδήγησης, αλλά και παιδαγωγικής καθοδήγησης και οριοθέτησης των παιδιών, δεν ήταν αρκετές, ώστε να επιφέρουν ικανοποιητικό αποτέλεσμα».

Ο εκπαιδευτικός, αναγνώρισε το σφάλμα του

«Σε παράπονο που υποβλήθηκε προς τον Υπουργό Παιδείας, με επιστολή, η οποία μου κοινοποιήθηκε τον Οκτώβρη 2016», αναφέρει η Επίτροπος, «αδελφή παιδιού που φοιτά στη Β΄ τάξη του Γυμνασίου, αναφέρεται σε άσκηση βίας προς τον αδελφό της, από Βοηθό Διευθυντή του σχολείου όπου φοιτά το παιδί, εν ώρα διαλείμματος και στην παρουσία άλλων μαθητών. Ο εν λόγω καθηγητής, σύμφωνα με το παράπονο, χτύπησε με δύναμη στον αυχένα το παιδί, καθώς και έναν συμμαθητή του, με το δικαιολογητικό ότι αυτοί έκαναν περιπαικτικά σχόλια εις βάρος του. Προς διερεύνηση του παραπόνου, παρέμβηκα προς τη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας, με επιστολή μου, τον Ιανουάριο 2017. Η παραπονούμενη, επικοινώνησε εκ νέου μαζί μου τον ίδιο μήνα, κοινοποιώντας μου την απάντηση που έλαβε από το Υπουργείο, με επιστολή της Γενικής Διευθύντριας, η οποία την ενημερώνει ότι «…βάσει του πορίσματος διερεύνησης, ο εκπαιδευτικός, αναγνώρισε αμέσως το σφάλμα του και στο παρόν στάδιο, η σχέση του με τον μαθητή, είναι άριστη. Παρόμοια είναι και η απάντηση της Γενικής Διευθύντριας, ότι η Διεύθυνση του σχολείου, χειρίστηκε το θέμα ικανοποιητικά. Η παραπονούμενη, όμως, θεωρεί λάθος, το γεγονός ότι δεν λήφθηκαν κάποια μέτρα, καθότι, όπως αναφέρει, αυτό ενθαρρύνει την επανάληψη παρόμοιων περιστατικών. Σε συνέχεια του μηνύματος που έλαβα από την παραπονούμενη, παρέκβηκα εκ νέου προς τη Γενική Διευθύντρια, με επιστολή μου τον Μάρτιο 2017, σημειώνοντας πως, παρά το ότι έγινε διερεύνηση και ο εκπαιδευτικός αναγνώρισε το σφάλμα του,  δεν είναι εμφανής η διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη διερεύνηση του παραπόνου. Σημείωσα, επίσης, ότι με ανησυχεί, το γεγονός ότι η παραπονούμενη επανέρχεται, πράγμα που ενδεχομένως να συνεπάγεται ότι τα παιδιά εξακολουθούν να μη νιώθουν ασφάλεια, παρά το γεγονός ότι ο καθηγητής αναγνώρισε το σφάλμα του».

Δεν αποδέχτηκαν εσωτερικούς κανονισμούς

Η περίπτωση αυτή του 2015, αφορά τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και συγκεκριμένα, παράπονο που υποβλήθηκε στην Επίτροπο, από τον πρόεδρο του Κεντρικού Μαθητικού Συμβουλίου (ΚΜΣ), ότι κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά (2014-2015), ο Διευθυντής του σχολείου, κάλεσε τον τότε Πρόεδρο του ΚΜΣ, του παρουσίασε τον εσωτερικό κανονισμό, ο οποίος καθόριζε την μαθητική στολή και του ζήτησε να τον υπογράψει. Τα υπόλοιπα μέλη του ΚΜΣ, δεν κλήθηκαν στη συνάντηση και διαφώνησαν, τόσο με την απόφαση, όσο και με την όλη διαδικασία που ακολουθήθηκε. Κατά τη σχολική χρονιά 2015-2016, σε συμβούλιο στο οποίο συμμετείχε ο Διευθυντής, αντιπρόσωποι του ΚΜΣ και του Συνδέσμου Γονέων, ο Διευθυντής ανακοίνωσε το περιεχόμενο των εσωτερικών κανονισμών, χωρίς να δώσει καμία εξήγηση στα μέλη του ΚΜΣ ως προς τους λόγους για τους οποίους επιθυμεί την εφαρμογή της συγκεκριμένης στολής (άσπρη φανέλα για τους μαθητές Α΄ τάξης). Το ΚΜΣ εξέφρασε τη διαφωνία του και αρνήθηκε να υπογράψει, ότι αποδέχεται τους εσωτερικούς κανονισμούς. Επίσης ζήτησε εκ νέου συνάντηση με τον Διευθυντή για να συζητήσουν το θέμα, ωστόσο ο Διευθυντής αρνήθηκε. Στη συνέχεια, κατόπιν απόφασης του ΚΜΣ και ως ένδειξη διαμαρτυρίας, οι μαθητές του σχολείου, σε συγκεκριμένη μέρα, προσήλθαν στο σχολείο, με τις φόρμες. Μετά την πραγματοποίηση της διαμαρτυρίας των μαθητών, ο Διευθυντής του σχολείου επικοινώνησε τηλεφωνικά μαζί του και του ανάφερε ότι θα τον στείλει σε πειθαρχικό συμβούλιο και θα του αφαιρέσει το αξίωμα του Προέδρου του ΚΜΣ. Επιπρόσθετα, ο Πρόεδρος του ΚΜΣ ανάφερε ότι υπέβαλε το παράπονό του προς την αρμόδια Αρχή (Υπουργείο Παιδείας) και την Επίτροπο, μέσω του Διευθυντή, ωστόσο ο Διευθυντής δεν απέστειλε την επιστολή, στους παραλήπτες της».

Η Διευθύντρια και τα μαλλιά του οκτάχρονου

«Η παραπονούμενη και μητέρα του οκτάχρονου παιδιού που αφορά το παράπονο, με επιστολή της, τον Σεπτέμβρη 2014, προς εμένα», προστίθεται στη Θέση της Επιτρόπου, «ισχυρίζεται ότι, η Διευθύντρια του Δημοτικού, στο οποίο φοιτά το παιδί της, εν ώρα συγκέντρωσης, ανέβασε το παιδί στο βάθρο και μπροστά σε όλους τους μαθητές του σχολείου, υπέδειξε ότι το μήκος των μαλλιών του, αντιβαίνει των κανονισμών και έβαλε το παιδί να υποσχεθεί, ότι θα κόψει τα μαλλιά του. Το παιδί, στη συνέχεια, ήταν δέκτης πειραγμάτων από τα υπόλοιπα παιδιά και όταν πήγε η μητέρα του να τον παραλάβει από το σχολείο, το παιδί έκλαιγε. Στο παράπονο υπάρχει, επίσης, ο ισχυρισμός, ότι η μητέρα, πήγε στο σχολείο και εξέφρασε το παράπονό της στη Διευθύντρια, η οποία υποστήριξε ότι υπήρχε παραβίαση των σχολικών κανονισμών, για την ευπρεπή εμφάνιση. Στη γραπτή παρέμβασή μου προς τη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας, ζήτησα να ενημερωθώ για τη διαδικασία διερεύνησης του παραπόνου». Η Επίτροπος προσθέτει μεταξύ άλλων, ότι η Γενική Διευθύντρια, την πληροφόρησε ότι «το παράπονο διερευνήθηκε από τον οικείο Επιθεωρητή, ο οποίος αξιολογεί, ότι κάποιοι ισχυρισμοί ευσταθούν, ενώ κάποιοι άλλοι όχι. Επιπρόσθετα, υπάρχει η παραδοχή, ότι ο χειρισμός του παιδιού, από πλευράς σχολείου, έπρεπε να ήταν διαφορετικός. Στη βάση των πιο πάνω, λήφθηκαν τα εξής διορθωτικά μέτρα: Ο Επιθεωρητής προέβη σε αυστηρές παρατηρήσεις προς τη Διευθύντρια, για τον τρόπο που χειρίστηκε το θέμα, ειδικότερα με το περιστατικό, κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης. Δόθηκαν οδηγίες στη Διευθύντρια, αφενός, για την αποκατάσταση των σχέσεων της με το παιδί, αφετέρου, ως προς τον τρόπο χειρισμού των παιδιών, με τρόπο παιδαγωγικό,  στο μέλλον. Αποτέλεσμα του πιο πάνω χειρισμού, ήταν να αποκατασταθούν οι  σχέσεις μεταξύ παιδιού/γονιών με το σχολείο. Η μητέρα, εξέφρασε την ικανοποίησή της, τόσο για τον τρόπο που το παράπονό της έτυχε χειρισμού, ο οποίος ήταν δίκαιος απέναντι στο παιδί της, αλλά και για τις ενέργειες που ακολούθησαν από πλευράς Υπουργείου, οι οποίες κατέδειξαν τη δέσμευση του Υπουργείου, για βελτίωση του συστήματος και αποτροπή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον».

Τον στοχοποίησαν, γιατί ήταν «αλήτης»

«Το παράπονο για τη συγκεκριμένη περίπτωση, μου υποβλήθηκε με επιστολή τον Μάϊο 2014, από εκπαιδευτικό του Γυμνασίου, στο οποίο φοιτούσε το παιδί», προσθέτει η Λήδα Κουρσουμπά στη Θέση της και συνεχίζει: «Στην επιστολή παραπόνου, αναφέρονται, μεταξύ άλλων, οι ισχυρισμοί ότι «…Στη μέση της χρονιάς, μας έστειλε το Υπουργείο Παιδείας, τον μαθητή της Α΄ Γυμνασίου, ηλικίας 12 χρονών. Παιδί διαζευγμένων γονιών, με πολλές οικονομικές δυσκολίες. Ερχόμενος στο σχολείο μας, με διαταγή του Διευθυντή, δόθηκε εντολή σε όλους τους καθηγητές, να του βάζουν απουσίες, με στόχο την αποπομπή του από το σχολείο, γιατί «ήταν ένας αλήτης και το σχολείο μας δεν είχε χώρο για τέτοιους μαθητές». Ο στόχος πέτυχε και στις αρχές Μαΐου, ανακοινώνουν στον μαθητή ότι πρέπει να αλλάξει σχολείο. Τι απομένει; Η τελική έγκριση του Υπουργείου Παιδείας. Η απέχθεια των καθηγητών προς τον δωδεκάχρονο και ειδικά του Διευθυντή, κορυφώνεται όταν προγραμματίζει το σχολείο, άσκηση για πυρκαγιά. Όλοι  οι μαθητές μαζεύονται στην αυλή και περιμένουν τον Διευθυντή να έρθει. Καθώς ήμουν στην αυλή και περίμενα με τους άλλους καθηγητές, βλέπω τους γυμναστές του σχολείου μας, να κρατάνε ο ένας δεξιά και ο άλλος αριστερά, τον μαθητή, να τον σέρνουν σε όλη την αυλή του σχολείου, να φαίνονται οι κοιλιές του μαθητή, να του πέφτει το κινητό, ο Διευθυντής να ωρύεται, γιατί δήθεν τον έβρισε και να παίρνουν τον  μαθητή σε κλειστή αίθουσα, για να τον κτυπήσουν. Πρώτη φορά στη ζωή μου, αντίκρυσα τέτοιο θέαμα. Να σέρνουν σαν ζώο, δύο «καθηγητές», ένα δωδεκάχρονο αγόρι, γιατί έβρισε το Διευθυντή. Και μάλιστα, σε ώρα συγκέντρωσης, μπροστά στα μάτια όλων των μαθητών του σχολείου. Αντέδρασα έντονα, προσπάθησα να παρέμβω, «δεν είναι αυτός ο σωστός τρόπος αντιμετώπισης», τους είπα, «είμαστε παιδαγωγοί». Τότε ο Διευθυντής του σχολείου, άρχισε να μου φωνάζει και να με προσβάλλει μπροστά σε  όλους τους μαθητές και καθηγητές»…Για συλλογή περαιτέρω πληροφοριών, λειτουργός του Γραφείου μου, επικοινώνησε τηλεφωνικά με την εκπαιδευτικό, η οποία υπέβαλε το παράπονο, καθώς και με τον πατέρα του παιδιού, ενώ, στη συνέχεια, είχε και προσωπική συνάντηση μαζί με τον πατέρα, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του οποίου, το παιδί έκτοτε, αρνείται να επιστρέψει στο σχολείο, βρίσκεται σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση και δηλώνει ότι «μισά το σχολείο». Σε γραπτή παρέμβασή μου προς τον Υπουργό Παιδείας, τον Οκτώβρη 2014, ζήτησα ενημέρωση για ένα μεγάλο εύρος θεμάτων, που άπτονται του παραπόνου. Στη γραπτή απάντηση της Γενικής Διευθύντριας, αναφέρονται, μεταξύ άλλων, ότι «η υπερβολή στην αφήγηση των γεγονότων, από μέρος της εκπαιδευτικού, πιθανόν να οφείλεται σε προσωπική αντιπαράθεσή της με τον Διευθυντή και επίπληξής της, από τον ίδιο. Παρόντες καθηγητές, διαβεβαίωσαν ότι ο μαθητής, ούτε κτυπήθηκε, ούτε σύρθηκε στο έδαφος για να οδηγηθεί σε αίθουσα του σχολείου, ώστε να ηρεμήσει. Οδηγήθηκε πολύ προσεκτικά στην αίθουσα, από τους καθηγητές της Φυσικής Αγωγής. Ο μαθητής αντιδρούσε και ύβριζε χυδαία, τόσο τον Διευθυντή, όσο και τους καθηγητές…».

Ένα χαστούκι, σε ώρα μαθήματος

«Οι γονείς παιδιού που φοιτούσε σε Γυμνάσιο, σε επιστολή τους προς εμένα, τον Νοέμβριο 2013», συνεχίζει η Επίτροπος για το Παιδί, «ισχυρίζονται περιστατικό άσκησης σωματικής βίας (χαστούκι στο μάγουλο) από εκπαιδευτικό, στο παιδί τους, εν ώρα μαθήματος, χρήση ανάρμοστου λεξιλογίου στα παιδιά και, τέλος, απειλές από την εκπαιδευτικό προς τους μαθητές, για μείωση του βαθμού τους, σε περίπτωση που προβούν σε καταγγελία της. Και η επόμενη περίπτωση, παραπόνου που υποβλήθηκε στην Επίτροπο τον Μάρτιο 2010, αφορά άσκηση σωματικής, αλλά και ψυχολογικής βίας στο παιδί της, από δασκάλα δημοτικού σχολείου. Στην απάντηση της Γενικής Διευθύντριας προς την Επίτροπο, διαψεύδεται ως «ανυπόστατος ισχυρισμός», το περιεχόμενο του παραπόνου, ενώ η κυρία Κουρσουμπά, με επιστολή της στον Υπουργό Παιδείας, ζητά να πληροφορηθεί «τα μέτρα που λαμβάνει το Υπουργείο, προκειμένου να διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα της εξέτασης των καταγγελιών των παιδιών». Σε απαντητική επιστολή της, η Γενική Διευθύντρια αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «για τη συγκεκριμένη περίπτωση, έχει ακολουθηθεί η διαδικασία κατά άψογο τρόπο, ώστε να διασφαλίζεται κατά τρόπο που δεν χωράει καμιά αμφισβήτηση, η αντικειμενικότητα της διερεύνησης».

Τράβηγμα αυτιού, το…δημοφιλές!

Οι δύο αυτές περιπτώσεις, αφορούν δύο ξεχωριστά παράπονα, που ομαδοποιήθηκαν και διερευνήθηκαν σε γραπτή παρέμβαση της Επιτρόπου, προς τον Υπουργό Παιδείας, τον Δεκέμβρη 2008. Η πρώτη περίπτωση, αφορά γραπτές καταγγελίες ομάδας γονέων Δημοτικού σχολείου, ότι «δασκάλα πρώτης τάξης του δημοτικού, χρησιμοποιεί αντιπαιδαγωγικές μεθόδους πειθαρχίας, οι οποίες περιλαμβάνουν και άσκηση βίας (τράβηγμα αυτιού, ρίξιμο αντικειμένων στο πάτωμα ή έξω από την τάξη και δυνατές φωνές). Στη δεύτερη καταγγελία τους, οι γονείς απαιτούν τη μετακίνηση της εκπαιδευτικού αφού, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους, τα προβλήματα έχουν επιδεινωθεί, μετά που η δασκάλα ενημερώθηκε για την καταγγελία εναντίον της (δέσιμο μαθητή στο θρανίο της τάξης με τέλλα, απειλή από τη δασκάλα προς τους γονείς ότι, το γεγονός ότι καταγγέλθηκε, θα είχε αντίκτυπο στα παιδιά τους, αργοπορία προσέλευσης στην τάξη, με αποτέλεσμα τα παιδιά να μένουν χωρίς επίβλεψη). Η δεύτερη περίπτωση, αφορά καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης η οποία, σύμφωνα με την επιστολή των γονιών προς εμένα, τον Οκτώβρη 2008, άσκησε βία στο παιδί τους (τράβηγμα αυτιού, όταν το παιδί απάντησε λανθασμένα σε ερώτηση και χαστούκι στο πρόσωπο, όταν βρήκε την ορθή απάντηση).  Οι γονείς ζήτησαν εξηγήσεις για το περιστατικό, από την ίδια την καθηγήτρια και τη Διευθύντρια του σχολείου, αλλά οι απαντήσεις που πήραν, δεν τους ικανοποίησαν».

Αυτά συστήνει, η Επίτροπος

Η Επίτροπος καταλήγει στη Θέση της, ότι «αποσκοπώντας στην καθιέρωση ενός βέλτιστου μηχανισμού υποβολής παραπόνων για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του παιδιού στο χώρο του σχολείου και λαμβάνοντας υπόψη τις ελλείψεις και τα κενά που παρουσιάζονται, καθώς και τις υποχρεώσεις της Πολιτείας στη βάση της Σύμβασης, εισηγείται τα ακόλουθα:

  • Δημιουργία κώδικα επαγγελματικής συμπεριφοράς, ο οποίος να ορίζει τις υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών, καθόσον αφορά στην επαφή τους με τα παιδιά.
  • Τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας.
  • Δημιουργία μηχανισμού υποβολής και διερεύνησης παραπόνων, σε επίπεδο σχολικής μονάδας και εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, στον τρόπο εφαρμογής του.
  • Βελτίωση της διαδικασίας διερεύνησης και αξιολόγησης παραπόνων, σε επίπεδο Υπουργείου Παιδείας.
  • Διαφάνεια στη διαδικασία και παροχή επαρκούς πληροφόρησης.
  • Διασφάλιση του δικαιώματος του παιδιού να ακούγεται η άποψή του, κατά τη διαδικασία υποβολής παραπόνου.
  • Δημιουργία κουλτούρας συνεχούς βελτίωσης και εφαρμογή πρακτικών αναστοχασμού.
  • Συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία βελτίωσης του μηχανισμού υποβολής, διερεύνησης και αξιολόγησης παραπόνων, που αφορούν παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών, από εκπαιδευτικούς».

Φωτό: Η Λήδα Κουρσουμπά, με την Ομάδα Εφήβων Συμβούλων τους στη Βουλή, τους 20 Απριλίου 2018. Η Επίτροπος, συζήτησε με την Ομάδα, τα παράπονα για άσκηση βίας από εκπαιδευτικούς και ανέφερε ότι «στα λόγια των παιδιών, αποτυπώνεται έντονα η έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στο μηχανισμό υποβολής παραπόνων στο σχολείο τους».