Λευκωσία: Τα σχέδια που έμειναν στο χαρτί…

Το ρεπορτάζ της προηγούμενης εβδομάδας για την πολύπαθη πλατεία Ελευθερίας στο κέντρο της Λευκωσίας μοιράστηκε από πολλούς Λευκωσιάτες στα Social Media, οι οποίοι εξέφρασαν τα δικά τους παράπονα που δεν περιορίστηκαν στην πλατεία Ελευθερίας.

Της Αλεξίας Καφετζή

Η πρωτεύουσα έχει μείνει πίσω σε σημαντικές υποδομές, σε πεζόδρομους, στην εξυπηρέτηση της μετακίνησης των πολιτών και των τουριστών, ειδικά αν τη συγκρίνει κανείς με τη Λεμεσό και την αλματώδη ανάπτυξη που σημειώνει τα τελευταία χρόνια.

Ο Δήμος Λευκωσίας έχει καταντήσει πλέον ο «φτωχός» συγγενής της Λεμεσού, καθώς όλα τα έργα που έγιναν τα τελευταία χρόνια στην Λεμεσό άλλαξαν την εικόνα της παραλιακής πόλης, όχι μόνο στο παραλιακό μέτωπο με την Μαρίνα και τον Μώλο, αλλά κυρίως σε ό,τι αφορά στην περιοχή του Κάστρου και της παλαιάς πόλης, όπου οι πεζόδρομοι, η ανάπλαση των πλατειών και οι θέσεις πάρκινγκ έχουν μετατρέψει μία άγονη μέχρι πρότινος περιοχή στο επίκεντρο της διασκέδασης και της τουριστικής κίνησης.

Ανάλογη κίνηση δεν έχει υπάρξει στην πρωτεύουσα τα τελευταία χρόνια και η ανάπτυξη έχει περιοριστεί στην Λήδρας και στην Ονασαγόρου. Όσοι έχουν βγει το βράδυ στο κέντρο της Λευκωσίας και συγκρίνουν την κατάσταση με τη Λεμεσό, βλέπουν ότι στα στενά δρομάκια της Λευκωσίας διέρχονται αυτοκίνητα ανάμεσα στους πεζούς που δεν έχουν χώρο για να περπατήσουν στα πεζοδρόμια, μέχρι να βγουν στην Λήδρας ή στην Ονασαγόρου που είναι και οι μοναδικοί πεζόδρομοι.

Παράλληλα, η κατάσταση με τους χώρους στάθμευσης δεν είναι η καλύτερη δυνατή, καθώς για να φτάσει κανείς στους περισσότερους πρέπει να μπει στα δρομάκια, ενώ ο μεγαλύτερος χώρος, αυτός στον προμαχώνα Τρίπολη δίπλα από την πλατεία Σολωμού είναι γεμάτος με λεωφορεία και ο δρόμος που οδηγεί στο κέντρο είναι μετ’ εμποδίων όσο συνεχίζονται τα έργα στην πλατεία Ελευθερίας.

Όλα αυτά είναι διαπιστώσεις και συμπεράσματα που έχουν βγει πολλάκις για την Λευκωσία σε μελέτες και έρευνες που έχει χρηματοδοτήσει ο ίδιος ο Δήμος, αλλά τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής είναι πενιχρά. Οι δημόσιες συγκοινωνίες εξακολουθούν να πάσχουν και να χρησιμοποιούνται ολοένα και λιγότερο από τους επιβάτες, οι οποίοι παρά την οικονομική κρίση συνεχίζουν να επιλέγουν τα οχήματά τους, ενώ η τελευταία προσπάθεια του Δήμου με τα μικρά λεωφορεία που διασχίζουν την εντός των τειχών Λευκωσία είναι μία αξιέπαινη προσπάθεια, που όμως δεν προωθήθηκε τόσο ώστε να γίνει
γνωστή στους Δημότες και τους επισκέπτες της Λευκωσίας. Ακόμη και σήμερα, για να βρει κάποιος τα ειδικά σήματα με τις στάσεις των μικρών λεωφορείων με το χαρακτηριστικό «λ» πρέπει να είναι… το λιγότερο ντετέκτιβ.

Πέρα από την εντός των τειχών Λευκωσία, τα έργα υποδομής δεν προχωρούν ούτε στην υπόλοιπη πόλη, καθώς ο χώρος του παλιού ΓΣΠ παραμένει ανεκμετάλλευτος, η Μακαρίου που θα περίμενε κανείς να έχει αναζωογονηθεί με την ανάκαμψη της οικονομίας εξακολουθεί να έχει προβλήματα και άδεια καταστήματα καθώς δεν έχει γίνει κάτι για να βοηθηθεί η περιοχή, ενώ πονεμένη ιστορία είναι η έλλειψη ποδηλατοδρόμων.

Γενικότερα, όλες οι αρχές δείχνουν ότι πρώτα και κύρια τους ενδιαφέρει να διευκολυνθούν τα οχήματα και οι οδηγοί, αδιαφορώντας για την επιβάρυνση που προκαλείται στους πεζούς, την υποβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών και την έλλειψη πρόσβασης σε ποδηλάτες. Ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή, από ό,τι συμβαίνει στη Λεμεσό.

Η αποσυμφόρηση του κέντρου και τα μεγάλα έργα Η εικόνα της πόλης αρχίζει να αλλάζει με τα υψηλά κτήρια που ολοκληρώνονται ή σχεδιάζονται τόσο κοντά στο κέντρο όσο και πιο μακριά. Τα κτήρια, όπως το 360 ο δημιουργούν και βελτιώνουν τις ήδη υπάρχουσες υποδομές, ενώ θα βοηθήσουν να αυξηθούν τα έσοδα του Δήμου από τα τέλη. Επιπλέον,
όπως ειπώθηκε και στην πρόσφατη εκδήλωση του ΕΒΕ Λευκωσίας για το κυκλοφοριακό στην πόλη, είναι απαραίτητο να γεμίσει και άλλο ο αστικός ιστός της πόλης εκτός κέντρου με αναπτύξεις ακόμη και με αλλαγές των συντελεστών δόμησης που δεν πρέπει να είναι πλέον ταμπού.

Ανάμεσα στα πολύ σωστά που ειπώθηκαν στην εκδήλωση του ΕΒΕΛ είναι το παράδοξο μιας κυβέρνησης που δηλώνει ότι πρέπει να ενισχυθούν οι πράσινες μετακινήσεις και η βιώσιμη κινητικότητα, αλλά ξοδεύει 157 εκ. ευρώ για νέους δρόμους για αυτοκίνητα και μόλις 5 εκ. ευρώ για υποδομή μέσων μεταφοράς.

Η τοποθέτηση του Κωνσταντίνου Πετρίδη, υπουργού Εσωτερικών ήταν πολύ σωστή και έθιξε το θέμα των συντελεστών δόμησης στην πρωτεύουσα. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός είπε ότι για να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Λευκωσία πρέπει να υπάρχουν αφενός ολοκληρωμένο οδικό δίκτυο (πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, νησίδες, κ.λπ.) και αφετέρου ολοκληρωμένο σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς καθώς και επιβολή του νόμου για παράνομη στάθμευση κ.λπ.

Ακολούθως, ανέφερε ότι η Λευκωσία είναι από τις λιγότερο πυκνοκατοικημένες πόλεις στην Ευρώπη (1,000 κάτοικοι ανά τετραγωνικό χλμ), γι’ αυτό και πρέπει να ληφθούν μέτρα για προσέλκυση του κόσμου μέσα στην πόλη και όχι το αντίθετο. Σύμφωνα με τον Υπουργό, αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τον περιορισμό Οικιστικών Ζωνών μέχρι να γεμίσουν οι υφιστάμενες οικιστικές ζώνες, τον Aστικό Αναδασμό και την απαλλαγή από ταμπού όπως η διατήρηση των υφιστάμενων συντελεστών δόμησης.