Μακριά από τη δημιουργία Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού

 

Σε ομιλία του στο συνέδριο υψηλού επιπέδου για θέματα Πολιτικής Αεροπορίας με τίτλο “Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός: ώρα για δράση” στη Λεμεσό, ο κ. Kallas ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι πριν από ένα σχεδόν, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την λιγοστή πρόοδο που είχε σημειωθεί προς την κατεύθυνση της υλοποίησης του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού.

Με την υλοποίηση αυτού του εμβληματικού έργου, είπε, η Ευρώπη μπορεί να κάνει τη διαφορά για τους πολίτες της, αυξάνοντας τη χωρητικότητα του ευρωπαϊκού εναερίου χώρου, βελτιώνοντας την ασφάλεια και μειώνοντας το κόστος.

Αυτή ήταν η αρχική φιλοδοξία περισσότερο από μια δεκαετία προηγουμένως, είπε, προσθέτοντας ότι «ειλικρινά, είμαστε ακόμα μακριά από τη δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού εναέριου χώρου».

«Το έργο δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί – αλλά πιστεύω ότι έχουμε τα εργαλεία για να το πετύχουμε», συμπλήρωσε.

Σημείωσε ότι «ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας εξακολουθεί να είναι πάρα πολύ ακριβός. Συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε υψηλού επίπεδου καθυστερήσεις. Αυτή είναι η κατάσταση που συνεχίζει να υπάρχει μέχρι σήμερα».

Είπε, επίσης, ότι το σχέδιο επιδόσεων είναι απαραίτητο προκειμένου ο ενιαίος ουρανός να γίνει πραγματικότητα και επιτυχία.

Τον περασμένο Ιούλιο, είπε, «εγκρίναμε τα αναθεωρημένα εθνικά σχέδια επιδόσεων δεδομένου ότι ήταν σύμφωνα, σε παγκόσμιο επίπεδο, με τους ευρύτερους στόχους της ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας και μείωση του κόστους».

Αλλά, είπε, « είχαμε καταστήσει σαφές ότι οι χώρες διέφεραν σημαντικά η μια από την άλλη στις προσπάθειές τους να προβούν στις αναγκαίες αλλαγές».

Από τη μία πλευρά, είπε, η Ισπανία και η Πορτογαλία συνέβαλαν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων σε ό,τι αφορά το κόστος. Από την άλλη, πρόσθεσε, τα μεγάλα κράτη μέλη, όπως η Γαλλία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν ικανοποίησαν τις προσδοκίες που υπήρχαν.

Δυστυχώς, είπε, οι περισσότερες χώρες δεν μπήκαν καν στον κόπο να αναθεωρήσουν τους στόχους τους.

Τώρα, πρόσθεσε, καθώς προετοιμαζόμαστε για την επόμενη φάση του Σχεδίου, θα πρέπει να προχωρήσουμε από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση. «Αυτό θα εξασφαλίσει ότι τα κράτη μέλη συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους. Η στοχοθέτηση για τη δεύτερη περίοδο θα είναι αποφασιστικής σημασίας», είπε.

Αυτός είναι ο μόνος τρόπος, τόνισε, «οι χρήστες του εναέριου χώρου να επωφεληθούν από την καλύτερη σχέση μεταξύ κόστους-αποτελεσματικότητας, την ασφάλεια και την χωρητικότητα, έχοντας ταυτόχρονα ένα θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον».

Όπως είπε, οι ανεπάρκειες που προκαλούνται από τον κατακερματισμό του εναέριου χώρου της Ευρώπης έχουν ως αποτέλεσμα ένα επιπλέον κόστος €5 δισ. ευρώ ετησίως περίπου.

Σημείωσε ότι εάν υπολογιστεί αυτό το ποσό τα τελευταία δέκα χρόνια, τότε το ποσό αυτό υπερβαίνει ολόκληρο το ΑΕΠ ενός κράτους μέλους, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια τρομακτική σπατάλη χρόνου και χρήματος, και επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το περιβάλλον.

Μέσα σε 10 χρόνια, είπε, το κόστος μιας συνηθισμένης πτήσης στην Ευρώπη θα έπρεπε να είχε μειωθεί από το αρχικό σημείο των €800 στα €600  και όχι να ανέρχεται σήμερα στα € 715.

Αυτή η τιμή, είπε, απέχει ακόμη πολύ από την τιμή που ισχύει στις Ηνωμένες Πολιτείες: μια χώρα που ήδη ελέγχει την ίδια περιοχή εναέριου χώρου, με περισσότερη κίνηση, με περίπου το μισό κόστος.

Όλη αυτή η επιπλέον δαπάνη επιβαρύνει τις αεροπορικές εταιρείες και τελικά τους επιβάτες, τις επιχειρήσεις και την ευρωπαϊκή οικονομία, πρόσθεσε.  

Αναφερόμενος στα λειτουργικά τμήματα εναερίου χώρου(ΛΤΕΧ), είπε ότι αποτελούν ένα άλλο σημαντικό στοιχείο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού και  πρόσθεσε ότι απομένουν ακόμη μερικές εβδομάδες πριν από την προθεσμία που έχει τεθεί προς τα κράτη μέλη για να τα δημιουργήσουν.

Είπε, ότι το 2012 είναι κρίσιμο έτος για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, με τέσσερα κύρια παραδοτέα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται 9 ΛΤΕΧ που αναμένεται να καταστούν επιχειρησιακά μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012.

Ανέφερε ότι όντως, τα ΛΤΕΧ δημιουργούνται και εξέφρασε την ικανοποίηση του για το γεγονός ότι μια σημαντική συμφωνία, όπως την χαρακτήρισε, μεταξύ των κρατών BLUEMED θα υπογραφεί στη Λεμεσό.

Σημειώνοντας, ωστόσο, ότι το σημαντικό είναι η προστιθέμενη αξία που αναμένεται να προκύψει από την υπογραφή αυτής της συμφωνίας.

Είπε, ακόμη ότι η  παρούσα κατάσταση στα  ΛΤΕΧ «είναι σαφές ότι θα συμβάλει ελάχιστα ή και καθόλου προς τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και ενοποιημένου εναερίου χώρου».

Κάτι τέτοιο, πρόσθεσε, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να κινηθεί «η διαδικασία παράβασης» εναντίον των κρατών μελών για μη συμμόρφωση τους.

«Αυτό ήταν το ξεκάθαρο μήνυμα που έστειλα πρόσφατα στους υπουργούς, ζητώντας τους να δράσουν άμεσα, δεδομένου ότι φαίνεται να υπάρχει μια έλλειψη πολιτικής», κατέληξε.

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τoυρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, βρετανός ευρωβουλευτής Brian Simpson είπε ότι η πρωτοβουλία για ένα Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό αφορά τη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου τομέα αεροπορικών μεταφορών με σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη και οφέλη σε επίπεδο ασφάλειας.

«Πρόκειται» πρόσθεσε «για την παροχή ενός πιο αποτελεσματικού συστήματος Διαχείρισης της Εναέριας Κυκλοφορίας που να  βασίζεται στην εποχή του Airbus Α380 και όχι στην εποχή του Dragon Rapide (αεροσκάφος της εποχής του 1930 – de Havilland DH.89 Dragon Rapide)» αλλά και για ένα σύστημα όπου οι παροχείς υπηρεσιών συνεργάζονται στενά με τους εμπλεκόμενους φορείς και τους καταναλωτές για ένα πιο αποτελεσματικό και ασφαλές σύστημα Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας.

«Χρειαζόμαστε» συμπλήρωσε ο Brιan Simpson,«ένα Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, και αυτό θα πρέπει να γίνει εστί ώστε να υπάρχει αποτελεσματική διαχείριση του όγκου της εναέριας κυκλοφορίας αλλά και για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεπάρκειας στην αξιοποίηση του εναέριου χώρου που στο τέλος οδηγεί σε απώλειες για τις αεροπορικές εταιρείες και σε καθυστερήσεις και ταλαιπωρία των επιβατών».

Επεσήμανε παράλληλα πως θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι ότι η μόνη εναλλακτική λύση για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό «είναι το χάος, περισσότερες καθυστερήσεις, περισσότερη απογοήτευση και η ΕΕ να μείνει με ένα απαρχαιωμένο σύστημα Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας σε όλη την Ευρώπη» ενώ επαναβεβαίωσε τη θέση του ΕΚ ότι η παράδοση και η εφαρμογή του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού είναι εκ των ως ουκ άνευ, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι αυτή είναι και η θέση της Επιτροπής.

Ο κ. Simpson επέκρινε την ίδια στιγμή τα κράτη μέλη της Ένωσης γιατί, όπως είπε, δεν θέλουν να παραχωρήσουν την κυριαρχία του εναέριου χώρου τους, και υπέδειξε πως η μεγαλύτερη πρόκληση στην προσπάθεια εφαρμογής του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού είναι να ξεπεραστεί η έλλειψη πολιτικής βούλησης σε επίπεδο κρατών μελών. «Είναι τα κράτη μέλη που έχουν καταπνίξει το έργο» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Επικαλέστηκε μάλιστα για να στηρίξει αυτή του την πεποίθηση και την έκθεση του Συντονιστή του Συστήματος των ΛΕΤΧ Georg Jarzembowski, η οποία, καταδεικνύει, όπως είπε, την αδυναμία των κρατών μελών να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους.

Χαρακτηριστική και στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η αναφορά του Προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών του ΕΚ ότι παρόλο που το σιδηρούν παραπέτασμα στην Ευρώπη κατέρρευσε το 1989, «εντούτοις στον τομέα των μεταφορών έχουμε στην Ευρώπη 27 σιδηρούν παραπετάσματα γύρω από τα σύνορα του κάθε κράτους μέλους» αλλά και πως «η βραχυπρόθεσμη εγχώρια πολιτική δόξα έχει υπερκεράσει ευρωπαϊκά προγράμματα προστιθέμενης.

«Ορισμένα κράτη ζουν με το φόβο των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας τους, άλλα έχουν ιδεολογικά προβλήματα με οτιδήποτε περιέχει τη λέξη Ευρώπη, ορισμένα πιστεύουν ότι το σύστημά τους είναι το μόνο και όλα τα κράτη μέλη πιστεύουν ότι ο ουρανός τους ανήκει» συμπλήρωσε.

Δήλωσε ακόμη ότι η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα απαιτήσει και θα στηρίξει την Επιτροπή για παραπομπή στο Δικαστήριο των ΕΚ των κρατών μελών που έχουν αποτύχει να εφαρμόσουν τις πρόνοιες και τα οποία περιφρονούν τη νομοθεσία.

Εν κατακλείδι ο κ. Simpson ανέφερε ότι η παράδοση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού θα πρέπει να είναι μια από τις μεγάλες προτεραιότητες της εποχής μας.

«Αν αποτύχει όλοι θα είμαστε υπόλογοι, αλλά περισσότερο απ’ όλους το Συμβούλιο των Υπουργών και τα κράτη μέλη» ανέφερε, υποδεικνύοντας πως «ναι είναι η ώρα για δράση» για την εφαρμογή του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού και πως παρόλο που τόσο το Κοινοβούλιο όσο και η Επιτροπή είναι έτοιμοι και η βιομηχανία το απαιτεί, εντούτοις το Συμβούλιο των Υπουργών δεν έχει την πολιτική βούληση να το εφαρμόσει.

Πηγή: ΚΥΠΕ


Σε αντίθεση με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Siim Kallas έρχεται η δήλωση του Υπουργού Συγκοινωνιών Ευθύμιου Φλουρέντζου ο οποίος εξέφρασε την ανάγκη για ολοκλήρωση της πρωτοβουλίας για Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό.