Στόχος η καθιέρωση της Κύπρου ως αειφόρος προορισμός

 

Μιλώντας σε δημοσιογραφική διάσκεψη για την παρουσίαση του προγράμματος συνεργασίας, ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού Μάριος Χαννίδης τόνισε πως μέσα στο έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον και κάτω από την πίεση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η επιλογή για αειφόρo ανάπτυξη με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό αποτελεί, κατά την άποψη του, μονόδρομο.

Ο ΚΟΤ, όπως είπε ο κ. Χαννίδης, δίνει τη δέουσα προσοχή σε αυτά τα σημαντικά ζητήματα και αυτό αντικατοπτρίζεται μέσα από μια σειρά πρωτοβουλιών και δραστηριοτήτων μας. Παράλληλα, μέσω της Στρατηγικής Τουρισμού 2011-2015, δίνεται η πρέπουσα σημασία στην αειφόρο ανάπτυξη και στο σεβασμό στο φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον.

Ο κ. Χαννίδης αναφερόμενος στο 5ετές μνημόνιο συνεργασίας του ΚΟΤ με το Travel Foundation και τον Κυπριακό Σύνδεσμο Αειφόρου Τουρισμού, είπε πως κατά τα δύο πρώτα χρόνια της πενταετούς συνεργασίας έχει αρχίσει η υλοποίηση τριών προγραμμάτων, τα οποία έχουν αρχίσει να φέρνουν αποτελέσματα.

Το πρώτο πρόγραμμα αφορά ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου, και συγκεκριμένα τις παραλίες.

Στην παρούσα φάση υλοποιείται πιλοτικό πρόγραμμα στις παραλίες “Nissi Beach” και “Fig Tree Bay”, με πρωτοβουλίες που είναι σχεδιασμένες ώστε να βελτιώσουν τόσο το περιβάλλον των παραλιών όσο και την εμπειρία που αυτές προσφέρουν στους χρήστες.

Τα δυο άλλα προγράμματα αφορούν την ξενοδοχειακή βιομηχανία και καταπιάνονται με το θέμα ετοιμασίας κριτηρίων αειφορίας και το θέμα διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.

Στόχος για την εισαγωγή των κριτηρίων αυτών, είναι να προσδώσουν στην κυπριακή τουριστική βιομηχανία ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να διασφαλίσουν το μέλλον της με τη μείωση στα λειτουργικά έξοδα και τη διαφύλαξη του τουριστικού προϊόντος μέσω της προστασίας και ανάδειξης της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας και μέσω της βοήθειας στις επιχειρήσεις να μειώσουν την εξάρτηση τους από διάφορους πόρους παραγωγής.      

Σε ένα πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα και με στόχο τη μείωση των στερεών απορριμμάτων στην τουριστική βιομηχανία, διενεργήθηκε σχετική μελέτη, η οποία έχει καταδείξει ότι η έλλειψη ποινών ή κινήτρων που θα ενθαρρύνουν την αλλαγή συμπεριφοράς σε αυτό το θέμα εμποδίζει την επίτευξη προόδου, ενώ δεν φαίνεται να μπορεί να επιτευχθεί λύση μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα σ’ αυτό το πρόβλημα. 

Ο κ. Χαννίδης ανέφερε πως στη μελέτη για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην ξενοδοχειακή βιομηχανία τονίζεται ότι η επιτυχής εφαρμογή διαχείρισης απορριμμάτων και μείωσης του όγκου αποτελεί μέρος μιας μακροπολιτικής προσέγγισης από το κράτος και τις τοπικές αρχές σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Από πλευράς Travel Foundation, αναφέρθηκε στη συνέντευξη ότι για να παραμείνει η Κύπρος ένας ελκυστικός προορισμός και να διασφαλίσει το μερίδιό της στις κρατήσεις διακοπών ενόψει του έντονου ανταγωνισμού και των συνεχώς αναδυόμενων τουριστικών αγορών, ως εταίροι αναγνωρίζουμε τη σημασία διατήρησης της μοναδικότητας της Κύπρου συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών κοινοτήτων της, των τοπικών παραγόμενων προϊόντων, της φιλοξενίας και του φυσικού της περιβάλλοντος. Αυτοί οι παράγοντες αποτελούν και θα συνεχίσουν να αποτελούν για τα επόμενα χρόνια το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του κυπριακού τουρισμού.

Η πενταετής συνεργασία μεταξύ των τριών εταίρων έχει εγκαθιδρυθεί για τη βελτίωση της βιωσιμότητας του τουρισμού της Κύπρου σε μια προσπάθεια όπως βοηθήσει το νησί να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον και να στηρίξει τις τουριστικές επιχειρήσεις στην διαχείριση θεμάτων, όπως η λειψυδρία, η εξάρτηση από περιορισμένους πόρους και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Η έρευνα του Travel Foundation καταδεικνύει ότι οι καλές καιρικές συνθήκες και ένα φιλικό καλωσόρισμα προσθέτουν αξία, και πως οι Βρετανοί καθώς και άλλοι τουρίστες ψάχνουν για τουριστικούς προορισμούς που να προσθέτουν αξία στις διακοπές τους.

Αξιόλογες διακοπές δεν σημαίνει απαραίτητα διακοπές χαμηλού κόστους, αντιθέτως υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για μια καλύτερη εμπειρία, η οποία μπορεί να εμπλουτιστεί με πιο βιώσιμες πρακτικές.

Το Travel Foundation υποστηρίζεται από μεγάλους τουριστικούς πράκτορες του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των Thomson, First Choice, Thomas Cook και Sunvil Holidays. Η αειφορία κατέχει πρωταρχική θέση στην ατζέντα τους και γνωρίζουν ότι εάν δεν προστατεύουν τους προορισμούς που επισκέπτονται κινδυνεύει η μελλοντική βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος. Επίσης, υποστηρίζουν πλήρως όλες τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί από αυτή τη συνεργασία.

Πηγή: ΚΥΠΕ