Συλικιώτης: Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο χαρακτήρα της ΑΗΚ

 

«Μια επαναβεβαίωση, που στους χαλεπούς καιρούς που περνούμε αξίζει να την επαναλαμβάνουμε», σημείωσε ο κ. Συλικιώτης σε χαιρετισμό του στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση των Πεπραγμένων της ΑΗΚ για το 2011, στη Λευκωσία.

«Είναι σε αυτό το πλαίσιο», πρόσθεσε, «που η Κυβέρνηση στηρίζει το σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΑΗΚ το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, γιατί πιστεύουμε πως θα συμβάλει στον εξορθολογισμό της οργανικής δομής της Αρχής και θα αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για να μπορέσει να υπερβεί διάφορες στρεβλώσεις που παρατηρούνται και να καταστεί ένας αποτελεσματικός, αποδοτικός και παραγωγικός οργανισμός, με μειωμένες λειτουργικές δαπάνες».

«Αυτά τα χαρακτηριστικά», συνέχισε, «αποτελούν, άλλωστε, το κλειδί, για να μπορέσει η Αρχή να ανταποκριθεί στο σύντομο μέλλον με αξιώσεις στον επερχόμενο ανταγωνισμό».

Ανέφερε ότι «προς αυτή την κατεύθυνση, βέβαια, σημαντικά θα συμβάλει και η μείωση του κόστους παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας», προσθέτοντας ότι «όπως γνωρίζετε, έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες για την εισαγωγή φυσικού αερίου για κάλυψη των αναγκών της ΑΗΚ, και αυτό ως ενδιάμεση λύση, μέχρι που να έχουμε το δικό μας φυσικό αέριο από το Τεμάχιο 12».

«Σε αυτό το πλαίσιο, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαβουλεύσεις με το Ισραήλ, ενώ μόλις έχει λήξει και η προθεσμία που ανακοίνωσε η ΔΕΦΑ για υποβολή αιτήσεων από εταιρείες που ενδιαφέρονται, ανεξαρτήτως τεχνολογίας, να μας προμηθεύσουν το συντομότερο δυνατόν με φυσικό αέριο. Από την πληροφόρηση που έχω τα νέα είναι πολύ ευχάριστα, αφού 17 συνολικά εταιρείες έχουν υποβάλει σχετική αίτηση», είπε.

 Στο δικό του χαιρετισμό, ο Γενικός Διευθυντή της ΑΗΚ, Δρ. Στέλιος Στυλιανού ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «η περσινή χρονιά, αν εξαιρέσουμε το 1974, ήταν για την ΑΗΚ η πιο δύσκολη αφού είχαμε να αντιμετωπίσουμε δύσκολα και πρωτόγνωρα γεγονότα τα οποία επέφεραν μεγάλες αλλαγές αλλά παράλληλα και δοκιμασίες».

«Το πρωινό της 11ης Ιουλίου 2011 δυστυχώς δεν ήταν όπως τα άλλα. Η έκρηξη στη γειτονική με τον Ηλεκτροπαραγωγό Σταθμό Βασιλικού, Ναυτική Βάση στο Μαρί πέραν από την απώλεια δεκατριών συνανθρώπων μας, έφερε και μεγάλο πλήγμα τόσο στην οικονομία του τόπου μας αλλά και πιο ειδικά στον Οργανισμό μας αφού η καταστροφή στον Σταθμό του Βασιλικού ήταν σχεδόν ολοκληρωτική», σημείωσε.

Ανέφερε ότι «από τα πιο σημαντικά έργα της ΑΗΚ εντός του 2011 ήταν η ανοικοδόμηση του Ηλεκτροπαραγωγού Σταθμού στο Βασιλικό. Ένα έργο το οποίο είναι επιφορτισμένη η μεγαλύτερη ομάδα έργου που συστάθηκε ποτέ στην ιστορία της ΑΗΚ και από την πρώτη μέρα της καταστροφής μέχρι και σήμερα οι εργασίες γίνονται σε εντατικό ρυθμό. Όροι εντολής της ομάδας έργου ήταν η γρήγορη, ασφαλής και οικονομικά αποδοτική επαναφορά του σταθμού σε πλήρη λειτουργία».

«Από τον περασμένο Σεπτέμβριο είχαμε τα πρώτα αποτελέσματα της εντατικής αυτής προσπάθειας, αφού τέθηκε σε λειτουργία η Μονάδα Αρ. 5. Τις μέρες αυτές πραγματοποιούνται οι τελικές δοκιμές του πρώτου αεριοστρόβιλου της Μονάδας Αρ. 4 και μέχρι το τέλος Νοεμβρίου θα τεθεί σε λειτουργία σε συνδυασμένο κύκλο και η Μονάδα Αρ. 4. Οι επόμενοι στόχοι της ομάδας έργου είναι η αποκατάσταση και λειτουργία των Μονάδων Αρ. 1, 2 και 3, οι οποίες είχαν και τις περισσότερες ζημιές και οι οποίες αναμένονται να τεθούν σε λειτουργία εντός του 2013».  

Ο κ. Στυλιανού επεσήμανε ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2013 ο Ηλεκτροπαραγωγός Σταθμός στο Βασιλικό «θα είναι όπως τον γνωρίζαμε πριν από τις 11 του Ιούλη του 2011».

Τόνισε, επίσης, ότι «η έλευση Φυσικού Αερίου στην Κύπρο, για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής, πρέπει να προωθηθεί άμεσα, αφού σε αντίθετη περίπτωση η οικονομία του τόπου θα συνεχίσει να επιβαρύνεται από ένα σημαντικό κόστος λόγω της εξάρτησης μας από το πετρέλαιο».

Παρουσιάζοντας τα Πεπραγμένα της ΑΗΚ για το 2011, ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΑΗΚ, Χάρης Θράσου ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας ανήλθαν κατά το 2011 στα 4,59 εκατομμύρια MWh σημειώνοντας μείωση 3,9% σε σύγκριση με το 2010».

Όπως είπε, «η μείωση στις πωλήσεις οφείλεται κατά κύριο λόγο στο συμβάν της 11ης Ιουλίου 2011 στο Μαρί που έθεσε εκτός λειτουργίας τον Ηλεκτροπαραγωγό Σταθμού Βασιλικού καθώς επίσης και στην εξοικονόμηση στην οποία είχαν προβεί οι καταναλωτές μετά την καταστροφή του Σταθμού».

Ανέφερε ότι «το κόστος καυσίμων της ΑΗΚ σημείωσε κατά το 2011 αύξηση 23,0% σε σύγκριση με το2010.  Από τα συνολικά έξοδα της ΑΗΚ ύψους €841,6 εκατομμύρια, ποσό ύψους €540,4 εκατομμύρια, δηλαδή ποσοστό 64,2% αποτελούσε το κόστος καυσίμου». 

«Οι μισθοί και οι εργοδοτικές εισφορές ήταν το 2011 €115,9 εκατομμύρια σε σύγκριση με €121,2 εκατομμύρια το 2010, σημειώνοντας μείωση 4,37%.  Από το σύνολο εξόδων €841,6 εκατομμυρίων για το 2011, τα €17,2 εκατομμύρια αφορούν το κόστος προσωρινών μονάδων παραγωγής και τα €24,5 εκατομμύρια την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας από τα κατεχόμενα», πρόσθεσε.

Ανέφερε ότι «το κέρδος από εργασίες μειώθηκε κατά 24,6%, από €112,1 εκατομμύρια σε €84,5 εκατομμύρια. Τα €84,5 εκατομμύρια είναι λογιστικό κέρδος, στον υπολογισμό του οποίου έχουν ληφθεί υπόψη πέραν των εσόδων και εξόδων και οι κεφαλαιουχικές συνεισφορές και οι αποσβέσεις».

Ανέφερε, επίσης, ότι «η απόδοση κεφαλαιουχικής βάσης κατά το 2011 μειώθηκε στο 5,1% από 6,5% το 2010, αποδόσεις κατά πολύ χαμηλότερες από την απόδοση που απορρέει από τη μεθοδολογία ΡΑΕΚ ύψους περίπου 7,2%».

Πρόσθεσε ότι «τα καθαρά μετρητά από εργασίες μετά την αναπροσαρμογή για καθαρές αποσβέσεις ύψους €58 εκατομμυρίων  ανήλθαν στα €142,5 εκατομμύρια.  Μετά την αποπληρωμή των χρηματοδοτικών εξόδων, την καταβολή φορολογιών και τις αλλαγές στο κεφάλαιο κίνησης, τα μετρητά διαθέσιμα περιορίζονται στα €96,3 εκατομμύρια». 

«Για τη χρηματοδότηση κεφαλαιουχικών δαπανών», συνέχισε, « €214,6 εκατομμυρίων χρησιμοποιήθηκε ολόκληρο το ποσό των €96,3 εκατομμυρίων, κεφαλαιουχικές συνεισφορές €33 εκατομμύρια και αύξηση στον καθαρό δανεισμό €85,3 εκατομμύρια».

  

Κατά το 2011, είπε, «τα μακροπρόθεσμα δάνεια ανέρχονταν στα €452 εκατομμύρια και τα καθαρά τραπεζικά παρατραβήγματα στα €172 εκατομμύρια. Το ολικό ποσό των €624 εκατομμυρίων ήταν αυξημένο κατά €85 εκατομμύρια σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσό του 2010».

Ο κ. Θράσου είπε ότι «η έκρηξη της 11ης Ιουλίου 2011 στη Ναυτική Βάση Ευάγγελος Φλωράκης είχε ως αποτέλεσμα την πρόκληση σημαντικών ζημιών στον Ηλεκτροπαραγωγό Σταθμό Βασιλικού ο οποίος τέθηκε εκτός λειτουργίας».

«Οι οικονομικές επιπτώσεις της καταστροφής αυτής ήσαν σημαντικότατες για την ΑΗΚ, αφού πέραν του κόστους αποκατάστασης του Σταθμού, η ΑΗΚ κλήθηκε να αντιμετωπίσει και τη μείωση των καθαρών εισοδηματικών πόρων της μέχρι την πλήρη επαναλειτουργία του Σταθμού», είπε.

Σε ό,τι αφορά το κόστος αποκατάστασης των εγκαταστάσεων του Βασιλικού, πρόσθεσε, «η ΑΗΚ έχει αποταθεί στις ασφαλιστικές εταιρείες για αποζημίωση. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αποδεχτεί την ευθύνη».

«Κατά την ημερομηνία του συμβάντος η Μονάδα 5 ήταν υπό κατασκευή και ασφαλισμένη από τον εργολάβο του έργου. Η Αρχή είχε συνάψει ξεχωριστό συμβόλαιο με την ασφαλιστική εταιρεία του εργολάβου για την αξία των εγκαταστάσεων που παραδόθηκαν την 1η Ιουλίου για προσωρινή λειτουργία, ύψους €125,6 εκατομμύρια με αφαιρετέο ποσό (excess) €250.000», πρόσθεσε.

Οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις του Σταθμού, συνέχισε, «καλύπτονται από ασφαλιστικό συμβόλαιο με άλλη εταιρεία για το ποσό των €662,7 εκατομμύρια που αντιπροσωπεύει την αξία σε τιμές αντικατάστασης και αφαιρετέο ποσό €800.000».

«Η ΑΗΚ προχωρεί με την αποκατάσταση των ζημιών του Σταθμού. Μέχρι 31/8/2012 τα έξοδα αποκατάστασης ανήλθαν στα €56,3 εκατομμύρια και για την ανάκτηση τους ακολουθείται συμφωνημένη διαδικασία με τις ασφαλιστικές εταιρείες. Μέχρι την ημερομηνία αυτή η ΑΗΚ είχε εισπράξει €29,6 εκατομμύρια», κατέληξε ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΑΗΚ.

Πηγή: ΚΥΠΕ