Παράταση ακόμη μια εβδομάδα για τα τέλη κυκλοφορίας

 

Όπως δήλωσε ενώπιον της Επιτροπής ο Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) Σωτήρης Κωλέττας είναι και απαίτηση της Τρόικας όπως τα τέλη κυκλοφορίας και η φορολογία των οχημάτων καθορίζεται με βάση τις εκπομπές ρύπων και όχι με βάση τα κυβικά, ενώ σημείωσε πως η Τρόικα ζήτησε το περασμένο Σάββατο το πρωί αντίγραφο του σχετικού νομοσχεδίου που συζητείται στην Επιτροπή Οικονομικών.


Διαβάστε επίσης για το φιλοδώρημα της Κυβέρνησης Χριστόφια. Διαβάστε ακόμα το λόγο που παραιτήθηκε ο Διευθυντής της CIA.


 

Επίσης, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής ότι το Υπουργείο θα ολοκληρώσει στο τέλος του μήνα μελέτη που διενεργεί αυτή τη στιγμή σε σχέση με την εξέταση του συστήματος φορολόγησης των οχημάτων στην ολότητα του, με στόχο την ανάκτηση των εσόδων που θα απολέσει το κράτος με την εφαρμογή του νέου νομοσχεδίου, ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ μέσα σε τρία χρόνια, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Νικόλα Παπαδόπουλο.

Πάντως, ο κ. Κωλέττας ξεκαθάρισε ενώπιον της Επιτροπής ότι το τέλος εγγραφής δεν μπορεί να αλλάξει από τα 150 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο που έχει αποφασιστεί, ενώ για το τέλος κυκλοφορίας ο Διευθυντής του ΤΟΜ θεωρεί ότι δεν είναι άδικο να παραμείνει ως έχει σήμερα για τα υφιστάμενα σε κυκλοφορία οχήματα.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών στην οποία συνεχίστηκε η συζήτηση του εναρμονιστικού τροποποιητικού νομοσχεδίου για αλλαγή στα τέλη εγγραφής και στο σύστημα επιβολής τελών κυκλοφορίας των οχημάτων, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι “υπήρξε πρόοδος” σε ό,τι αφορά το υφιστάμενο απόθεμα οχημάτων που διατηρούν στην Κύπρο οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων καθώς το ΤΟΜ συμφωνεί να γίνουν διευθετήσεις ώστε αυτά να εγγραφούν με το προηγούμενο καθεστώς για να μην υπάρξει αδικία, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι αυτό το καθεστώς θα πρέπει να ισχύσει και στα καινούργια οχήματα.  

Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι η Επιτροπή Οικονομικών έκρινε ότι “η συζήτηση πρέπει να συνεχιστεί γιατί υπάρχουν κάποιες ασάφειες και ορισμένα σημεία που πρέπει να αποσαφηνιστούν πριν προχωρήσουμε στη ψήφιση αυτού του πάρα πολύ σημαντικού νομοσχεδίου”, προσθέτοντας ότι η φιλοσοφία που πρέπει να διέπει τη νέα νομοθεσία θα πρέπει να ακολουθεί την οδό που έχει καθορίσει το νομοσχέδιο που έχει καταθέσει η εκτελεστική εξουσία”.

Δηλαδή, όπως εξήγησε, θα πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο φορολόγησης των αυτοκινήτων από τα κυβικά στις εκπομπές ρύπων και ειδικά του διοξειδίου του άνθρακα.

Είναι κάτι που απαιτεί από εμάς η ΕΕ, είναι προς όφελος του περιβάλλοντος και επομένως θα πρέπει να δούμε τον τρόπο που θα προχωρήσουμε στο νέο καθεστώς φορολογίας έτσι ώστε αυτή η μετάβαση να είναι ομαλή και όχι ραγδαία και να μην προκαλούνται οποιεσδήποτε αρνητικές παρενέργειες σε εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων”, είπε.

Ανέφερε ότι η εισήγηση του συνδέσμου μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για επιβολή αύξησης 5% επί όλων των υφιστάμενων αδειών κυκλοφορίας “είναι μια ενδιαφέρουσα εισήγηση” που θα λάβει σοβαρά υπόψη η Επιτροπή, προσθέτοντας ότι δεν μπορεί να ληφθούν τέτοιες αποφάσεις προτού υπάρξει “μια σοβαρή μελέτη για τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις μιας τέτοιας μεταρρύθμισης”.

Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ακόμα ότι “αυτή τη στιγμή η Κυπριακή Δημοκρατία αντιμετωπίζει τη διαδικασία της αιτιολογημένης γνώμης από πλευράς ΕΕ και οφείλουμε το συντομότερο δυνατό να εναρμονιστούμε με το ευρωπαϊκό κεκτημένο”, προσθέτοντας ότι είναι κάτι που αναπόφευκτα πρέπει να προωθήσουμε στη νομοθεσία μας”.

Ανέφερε επίσης ότι “η Τρόικα έχει συγκεκριμένες ρητές υποδείξεις για το ίδιο ακριβώς ζήτημα και οφείλουμε να το λάβουμε υπόψη”, προσθέτοντας ότι “η Τρόικα θέλει τα τέλη κυκλοφορίας και η φορολογία των οχημάτων να καθορίζεται με τις εκπομπές των ρύπων και όχι με τα κυβικά”.   

Είπε ακόμη ότι λόγω της προόδου στην τεχνολογία ο κυβισμός στις μηχανές των οχημάτων μειώνεται συνεχώς και θα έχει αποτέλεσμα “το κράτος να χάσει έσοδα αν συνεχίσει να φορολογεί με βάση τον κυβισμό των μηχανών των αυτοκινήτων”.

Όσον αφορά τα τουριστικά λεωφορεία, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι οι εκπρόσωποι των λεωφορείων θα έχουν να αντιμετωπίσουν αυξημένα ποσά με την αλλαγή του υφιστάμενου καθεστώτος φορολόγησης, λόγω των υψηλού κυβισμού των οχημάτων αυτών και αυτός είναι και ένας βασικός λόγος που θα επανεξεταστεί το θέμα.   

Ο βουλευτής του ΚΣ ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαϊδης είπε ότι «όλοι συμφωνούμε ότι η βάση πάνω στην οποία υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας πρέπει να αλλάξει, πέρα από τη διόρθωση που πρέπει να γίνει στα τέλη εγγραφής».  

Ανέφερε ότι σε σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας «υπάρχει σήμερα ένα σύστημα το οποίο έχει πάρα πολλές στρεβλώσεις και στηρίζεται πάνω στον κυβισμό των μηχανών κάτι το οποίο μελλοντικά θα τείνει στην αποδυνάμωση των εσόδων του κράτους».

«Όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να υπάρξει ένα νέο σύστημα που να διορθώνει αυτές τις στρεβλώσεις και να στηρίζεται πάνω στην εκπομπή των ρύπων που είναι ένα δικαιότερο και πιο αποτελεσματικό σύστημα», πρόσθεσε.

Ανέφερε επίσης ότι η ΕΔΕΚ δεν θέλει να δει απότομες μεταβολές στο υφιστάμενο σύστημα που θα προκαλούσαν επιβάρυνση στις χαμηλές και μεσαίες εισοδηματικά τάξεις επιβαρύνοντας τα μεσαία και μικρά αυτοκίνητα που κατά τεκμήριο χρησιμοποιούνται από αυτές τις τάξεις» και «θέλει να το διασφαλίσει αυτό».

Γενικά, συνέχισε, «η αίσθηση είναι ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση», αλλά «πρέπει να βρούμε τις κατάλληλες ρυθμίσεις που και να γίνει η νομοθεσία μας συμβατή με τις πρόνοιες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με τις καταγγελίες που υπάρχουν και να εξορθολογιστεί το σύστημα και να παραμείνει όσο πιο κοινωνικά δίκαιο μπορεί».

Ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι «θα πρέπει να αλλάξουν οι κλίμακες ούτως ώστε οι αλλαγές οι οποίες ενδεχομένως να προκύψουν γι΄ αυτά τα αυτοκίνητα» να μειώνουν την αύξηση που θα επιβληθεί στα αυτοκίνητα που αγοράζουν χαμηλές εισοδηματικές τάξεις.

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης είπε ότι «έγινε φανερό ότι η Κυβέρνηση δεν έκανε την απαραίτητη συνεννόηση και συνεργασία και διάλογο με τους ενδιαφερόμενους φορείς», προσθέτοντας ότι για το Κίνημα ήταν πάγια θέση το σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων να στηρίζεται πάνω στις εκπομπές των ρύπων.

«Σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι συμφέροντα οποιασδήποτε μικρής ή μεγάλης ομάδας επιχειρηματιών πρέπει να καταπιέζουν το δημόσιο συμφέρον», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «είναι δημόσιο συμφέρον να στραφεί η αγορά προς τα μικρότερα και οικολογικότερα αυτοκίνητα, είναι δημόσιο συμφέρον να μοιράζεται το κόστος σε αυτούς που ρυπαίνουν».

Ο κ. Περδίκης εξέφρασε ανησυχία ότι «η συζήτηση προτάσεων που οδηγούν την επιπλέον φορολόγηση 5% στην άδεια  κυκλοφορίας σε όλους τους κατόχους αυτοκινήτων είναι εξαιρετικά επικίνδυνη» και επικαλέστηκε το παράδειγμα «που τρίβεσαι πάνω στη βέρκα και περιμένεις να σε δέρει η βέρκα».

«Είναι εξαιρετικά τροϊκανή εισήγηση αυτή» και «αν την ακούσουν κάποια αυτιά που κυκλοφορούν στην Κύπρο τις τελευταίες ημέρες μπορεί να τους αρέσει και να την υιοθετήσουν», πρόσθεσε.

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Πάμπος Καπνός είπε ότι “με υπόμνημα του Συνδέσμου στους βουλευτές εξηγούσαμε γιατί τα τουριστικά λεωφορεία τα οποία εξαιρούνταν από τις άδειες κυκλοφορίας έπρεπε να παραμείνουν στον διακανονισμό που έγινε το 2003», προσθέτοντας ότι «τα τουριστικά λεωφορεία πλήρωνα άδεια κυκλοφορίας γύρω στις 148 λίρες (252 ευρώ) και το ποσό δόθηκε ως αντισταθμιστικό με την κατάργηση των αδειών “Τ” των τουριστικών λεωφορείων».

Ανέφερε ότι αυτή η ανάγκη προέκυψε γιατί μετά το 1974 με την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας και δόθηκε στα προσφυγικά λεωφορεία να μετατρέπονται σε τουριστικά λεωφορεία και να μεταπωλούνται στην αγορά και πρόσθεσε ότι “μας ενημέρωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι θα αυξήσουν στα 500 ευρώ την άδεια κυκλοφορίας για κάθε τουριστικό λεωφορείο τα οποία ανέρχονται σε 800.

Πρόσθεσε ότι αυτός ο διακανονισμός στηρίχθηκε στα φορτηγά τα οποία, όμως, μπορούν να πληρώνουν άδεια κυκλοφορίας αλλά τους δόθηκε η δυνατότητα μεταπώλησης της άδειας “Α” που κατέχουν, ενώ για τα τουριστικά λεωφορεία δεν έχουν τέτοια δυνατότητα.

Πηγή: ΚΥΠΕ