Δίκη για “Ήλιος”: Ολοκληρώθηκαν οι απολογίες των κατηγορουμένων


Διαβάστε επίσης, “Ληστεία σε χρυσοχοείο στα Λατσιά υπό την απειλή μαχαιριού” και “Μαρί: Λανθασμένη και ελλιπής η πληροφόρηση για τα εκρηκτικά”.


Στην απολογία του ο Γ. Στοϊμένοφ αναφέρθηκε αναλυτικά στη διαδικασία εκπαίδευσης των πιλότων, καθώς και στους ελέγχους που περνούν κατά τακτά χρονικά διαστήματα, αναφέροντας ότι οι κυβερνήτες της συγκεκριμένης πτήσης ήταν καθʼ όλα ικανοί να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις της θέσης τους. Σχετικά με το ενδεχόμενο οι δύο πιλότοι να ήρθαν σε κατάσταση υποξίας και αν ήξεραν να την αντιμετωπίσουν, ο κ. Στοϊμένοφ δήλωσε ότι «είναι αδύνατο οι πιλότοι να μη γνώριζαν τα αποτελέσματα της υποξίας», προσθέτοντας ωστόσο ότι όταν αυτή έρχεται με σταδιακό τρόπο δεν είναι δυνατό να γίνει αντιληπτή από αυτόν που την παθαίνει, καθώς αρχικά είναι σε κατάσταση ευφορίας και στην συνέχεια κοιμάται, κάτι που συνέβη στην περίπτωση του ατυχήματος, σύμφωνα με τον ίδιο.

Απαντώντας σε ερώτηση εάν υπήρξε κάποια παράληψη στον έλεγχο του αεροσκάφους για οικονομία χρόνου, ο κ. Στοϊμένοφ ανέφερε ότι στο αεροσκάφος είχαν πραγματοποιηθεί όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι, «και κανείς δεν ανέφερε ότι υπήρξε βιασύνη», ενώ χαρακτήρισε αδύνατο ο διακόπτης που αφορούσε τη συμπίεση του αεροσκάφους να ήταν στη θέση «χειροκίνητο» κατά την είσοδο των πιλότων σε αυτό και να παρέμεινε σε αυτή ενώ έπρεπε να ήταν στη θέση «αυτόματο».

Επίσης ο κ. Στοϊμένοφ δήλωσε ότι όλοι οι έλεγχοι και η εκπαίδευση όλων των πιλότων της «Ήλιος» γίνονταν χωρίς εκπτώσεις, χαρακτηρίζοντας αβάσιμα τα σχόλια τα οποία αναφέρονται για τις ελλείψεις στη φόρμα εκπαίδευσης του Πάμπου Χαραλάμπους. Ανέφερε δε για τον τρόπο με τον οποίο αξιολογούσε τους πιλότους,  ότι ειδικά για έναν πιλότο ο οποίος είναι υποψήφιος για κυβερνήτης, όπως ο Χαραλάμπους, ακόμα και η «παραμικρή απόκλιση να υπήρχε ή λάθος υπολογισμός» θα τον οδηγούσε να θεωρήσει όλη τη λίστα ελέγχου ως ελλιπή και λανθασμένη. Όπως είπε ο κ. Στοϊμένοφ έλεγξε τον Π. Χαραλάμπους το Μάρτιο του 2005 και το 2004, τόσο ο ίδιος όσο και άλλοι εξεταστές και κρίθηκε ότι «ήταν ένας πιλότος απόλυτα ικανός».

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κατηγορούμενος «ένας πιλότος δεν μπορεί να πάρει άδεια εάν δεν μπορεί να εκπληρώσει τα όσα προβλέπονται  τις λίστες ελέγχου», και πως το Ηνωμένο Βασίλειο δε θα είχε δώσει άδεια ικανότητας εάν δεν ίσχυε. Επανέλαβε δε αρκετές φορές την πεποίθηση του όσον αφορά την πτητική ικανότητα των δύο πιλότων τόσο του Χαραλάμπους όσο και του Μέρτεν, λέγοντας ότι το επάγγελμα του πιλότου «είναι το μόνο που ελέγχεται κάθε έξι μήνες. Δεν υπάρχει στοιχείο που να δείχνει ότι δεν τους δόθηκε η κατάλληλη εκπαίδευση. Όλα δείχνουν ότι πληρούσαν τα πρότυπα και πολύ περισσότερο». Διέψευσε ακόμα το ότι ο συγκυβερνήτης Π. Χαραλάμπους αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας, λέγοντας ότι όλοι οι πιλότοι περνούν ειδικές εξετάσεις, από εξουσιοδοτημένους γιατρούς και αν είχε εντοπιστεί κάτι θα ήταν γνωστό.

Ο κ. Στοϊμένοφ αναφέρθηκε σε σχεδιαστικά λάθη του αεροσκάφους, λέγοντας ότι ο ίδιος προσπαθούσε πάντα για την ασφάλεια των πτήσεων όσο εργαζόταν στην εταιρία, εκφράζοντας την οδύνη του για το ατύχημα, ενώ απάντησε στις επικρίσεις για την ύπαρξη εποχικού προσωπικού στην εταιρία, ότι αυτό είναι κοινή πολιτική της πλειοψηφίας αν όχι όλων των αεροπορικών εταιριών. Κλείνοντας ο κ. Στοϊμένοφ δήλωσε ότι δεν μπορεί να σκεφτεί κάτι που θα μπορούσε να κάνει περισσότερο ο ίδιος ώστε να αποτραπεί το ατύχημα.

Ο Άλαν Ίργουιν εξέφρασε επίσης τα συλληπητήρια του στις οικογένειες των θυμάτων δηλώνοντας ότι και η δική του ζωή έχει αλλάξει μετά από αυτό. Ο κ. Ίργουιν εργαζόταν στην Ήλιος ως μηχανικός με άδεια από το Ηνωμένο Βασίλειο, έχοντας εκπαιδευτεί ως στρατιωτικός. Αναφέρθηκε στον έλεγχο που έγινε πριν τη μοιραία πτήση λέγοντας ότι τηρήθηκαν όλα όσα προβλέπονταν και διαβεβαίωσε ότι ο ίδιος άφησε το διακόπτη συμπίεσης στη θέση «αυτόματο».

Ερωτηθείς για τη συνομιλία που είχε πριν τη συντριβή του αεροσκάφους με τον κυβερνήτη της μοιραίας πτήσης, είπε ότι τον ρώτησε πού είναι η ασφάλεια του συστήματος ψύξης και μετά δεν υπήρξε καμία άλλη επικοινωνία. Απάντησε δε ότι δεν είναι σύνηθες να συνομιλεί ένας κυβερνήτης με το μηχανικό εδάφους, καθώς ήταν η μοναδική φορά που του συνέβη στην καριέρα του, ωστόσο δεν είχε κάποια ένδειξη ώστε να ανησυχήσει.

Ο κ. Ίργουιν απέδωσε τη συντριβή στο φτωχό σχεδιασμό του αεροσκάφους, εντοπίζοντας τρεις αστοχίες: την πρώτη όσον αφορά το σύστημα του υπολογιστή του αεροσκάφους, τη δεύτερη ότι ένας  ήχος προειδοποίησης είχε διπλή χρήση, λέγοντας ότι έχει παρερμηνευθεί πολλές φορές, λαο την τρίτη όσον αφορά τις λιχνίες ένδειξης βλάβης στο σύστημα ψύξης και όσον αφορά τις μάσκες οξυγόνου. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ίργουιν στη συντριβή δε συνέβαλε ο ανθρώπινος παράγων, αλλά μόνο η σχεδίαση, προσθέτοντας ότι «ο κακός σχεδιασμός οδηγεί σε ανθρώπινο λάθος, ο σωστός σχεδιασμός αποτρέπει τέτοια λάθη».

Η εκδίκαση της έφεσης ξεκίνησε στις 26 Οκτωβρίου στο Εφετείο Αθηνών μετά από την Πρωτόδικη απόφαση τον περασμένο Απρίλη, σύμφωνα με την οποία οι κατηγορούμενοι κρίθηκαν ένοχοι χωρίς ελαφρυντικά, από το Πρωτοδικείο Αθηνών και που τους καταδίκασε – σύμφωνα με την πρόταση του Εισαγγελέα – σε φυλάκιση τριών ετών ως βάση και ένα χρόνο επιπλέον για τον κάθε νεκρό, δηλαδή 123 χρόνια ο κάθε κατηγορούμενος, από τα οποία υποχρεούντο να εκτίσουν τα 10.

Σύμφωνα με την πρωτόδικη απόφαση, το δικαστήριο έκρινε ενόχους για συνειδητή ανθρωποκτονία από αμέλεια, τους: Δημήτρη Πανταζή, Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Γιώργο Κικκίδη, Διευθυντή Πτητικών Επιχειρήσεων και το Γιάνκο Στοϊμένοφ, Αρχιπιλότο της εταιρείας, ενώ ένοχος για ασυνείδητη ανθρωποκτονία από αμέλεια κρίθηκε ο μηχανικός της εταιρείας, που έλεγξε το αεροσκάφος την ημέρα της μοιραίας πτήσης, Αλαν Ιργουιν.

Η διαδικασία διεκόπη εκ νέου και θα συνεχιστεί με την αγόρευση της Εισαγγελέως, στις 15 Ιανουαρίου 2013.

Πηγή ΚΥΠΕ