Βουλή – Mητσόπουλος: Ναυτιλία και Κυπριακές Αερογραμμές στο επίκεντρο

 


 

Διαβάστε επίσης: Βουλή: Εις βάθος έρευνα για τα αίτια και τους υπαίτιους της κρίσης

Ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter


 

Εξωστρεφείς πρωτοβουλίες για προάσπιση της ναυτιλίας, που δέχθηκε πλήγμα με το κούρεμα των καταθέσεων, ανέλαβε το Υπουργείο Συγκοινωνιών, δήλωσε ο αρμόδιος Υπουργός Τάσος Μητσόπουλος. Είπε επίσης ότι το απόγευμα συζητούνται τα σενάρια για τις Κυπριακές Αερογραμμές, ότι ετοιμάζεται μελέτη για τη δημιουργία συγκοινωνιών σταθερής τροχιάς και βελτίωσης του συστήματος δημοσίων μεταφορών και ότι το Υπουργείο θα ετοιμάζει τον Προϋπολογισμό του 2014 με στόχο την προώθηση ώριμων έργων.

Ο κ. Μητσόπουλος προέβη στη δήλωση μετά την εθιμοτυπική,  πρώτη συνάντηση του, με την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Συγκοινωνιών για τους σχεδιασμούς και τις προτεραιότητες του Υπουργείου Συγκοινωνιών.

Ερωτηθείς για τις ενέργειες στις οποίες προέβη το Υπουργείο Συγκοινωνιών ώστε να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο ναυτιλιακές εταιρείες, μετά το κούρεμα των καταθέσεων μεταφέρουν τις εργασίες τους από την Κύπρο, ο κ. Μητσόπουλος είπε ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών ανάλαβε άμεσες και αποφασιστικές πρωτοβουλίες ευθύς μόλις προέκυψε το πρόβλημα στον τραπεζικό τομέα, που επηρέασε πολύ σημαντικά τις ναυτιλιακές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο.

Πρόσθεσε ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών πραγματοποίησε συναντήσεις με τον Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και την Κυπριακή Ενωση Πλοιοκτητών κατά τις οποίες η Κυβέρνηση έδωσε συγκεκριμένες διαβεβαιώσεις ότι η Κύπρος παραμένει ένα ελκυστικό και πολύ σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο, ότι το φορολογικό μας σύστημα δεν έχει διαφοροποιηθεί, ότι υπάρχει εμπιστοσύνη μεσοπρόθεσμα στον χρηματοπιστωτικό και οικονομικό τομέα, που όπως ανέφερε, πιστοποιείται  από τους Ευρωπαίους δανειστές, που στην ουσία έρχονται να προσφέρουν στήριξη στο τραπεζικό και οικονομικό σύστημα της Κύπρου.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών συνεχίζοντας είπε ότι οι διαβεβαιώσεις που έδωσαν οι δύο ναυτιλιακοί φορείς είναι ότι δεν υπάρχει πρόθεση αποχώρησης από την Κύπρο, αλλά αντίθετα υπάρχει ισχυρή αποφασιστικότητα για στήριξη της κυπριακής σημαίας και της κυπριακής ναυτιλίας.

Πρόσθεσε ότι «συντονιζόμαστε και μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα αναληφθούν συγκεκριμένες εξωστρεφείς πρωτοβουλίες ενημέρωσης του επιχειρηματικού κόσμου για το γεγονός ότι η Κύπρος είναι και θα παραμείνει ένα σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο.

Σε ερώτηση σε ό,τι αφορά το μέλλον των Κυπριακών Αερογραμμών, ο κ. Μητσόπουλος είπε ότι άρχισε διαδικασία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την οποία ελέγχεται η Κυπριακή Δημοκρατία αναφορικά με τη συμβατότητα της οικονομικής βοήθειας του κράτους προς της Κυπριακές Αερογραμμές με τις πρόνοιες των Συνθηκών λειτουργίας της ΕΕ.

Περαιτέρω, αναφέροντας ότι η εταιρεία έχει καταγράψει το 2012 ζημιά 56 εκατομμυρίων ευρώ, με τα οικονομικά δεδομένα να είναι ασφυκτικά, είπε πως σήμερα το απόγευμα θα πραγματοποιηθεί  σύσκεψη στο Υπουργείο Οικονομικών κατά την οποία θα εξετασθούν τα σενάρια που έχει ετοιμάσει το ΔΣ της εταιρείας στη βάση της μελέτης και του σχεδίου αναδιάρθρωσης που έχουν ετοιμάσει οι ξένοι οίκοι που επέλεξε η εταιρεία.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών εξήγησε ότι ετοιμάστηκαν 3-4 εναλλακτικά σενάρια, τα οποία θα μελετηθούν υπό το πρίσμα της εμπειρογνωμοσύνης των ειδικών.

Αναφορικά με τις δημόσιες συγκοινωνίες, ο κ. Μητσόπουλος είπε ότι μελετώνται τρόποι βελτίωσης του συστήματος δημοσίων μεταφορών, καθώς αυτή την περίοδο αυξήθηκε η χρήση των λεωφορείων, εξηγώντας ότι οι εταιρείες λεωφορείων έχουν αυξημένη κίνηση επιβατών, ενώ έχει διπλασιαστεί η έκδοση μηνιαίων καρτών.

Πρόσθεσε ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών βρίσκεται σε επαφή με τις ανάδοχες εταιρείες για εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας του συστήματος, βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών και την προσέλκυση μεγαλύτερου όγκου επιβατών.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών είπε, επίσης, ότι το Υπουργείο θα προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης αναφορικά με τη δημιουργία συστήματος σταθερής τροχιάς στην Κύπρο που θα μπορούσε να είναι ένα τρένο ή ένα τραμ, που θα ενώνει τα αστικά κέντρα της Κύπρου και σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση θα μελετηθεί το ενδεχόμενο λειτουργίας τραμ στις μεγάλες αστικές περιοχές.

Συμπλήρωσε ότι υπάρχει σχετικό αίτημα από Δήμο Λευκωσίας και έχει προγραμματισθεί συνάντηση για να εξετασθεί το αίτημα.

Πρώτα από όλα θα εξετασθεί η βιωσιμότητα ενός συστήματος σταθερής τροχιάς και η εκδοχή να ενταχθεί το έργο σε κάποιο από τα ευρωπαϊκά προγράμματα για χρηματοδότηση της μελέτης και της υλοποίησης του έργου.

Ερωτηθείς για τη χρήση του υγραερίου στην κίνηση οχημάτων, ο Υπουργός Συγκοινωνιών είπε πως μελετάται από Τμήμα Οδικών Μεταφορών, που θα καταθέσει εισήγηση για την ασφαλή χρήση του υγραερίου σε οχήματα και ως εκ τούτου αποφάσεις θα ληφθούν μετά την υποβολή της μελέτης.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών είπε πως οχήματα που ήδη κυκλοφορούν με υγραέριο δεν είναι αδειούχα, καθώς δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που να επιτρέπει την κίνηση οχημάτων με υγραέριο.

Για τα έργα που αναμένεται να αρχίσουν, ο κ. Μητσόπουλος είπε πως σε λίγες εβδομάδες θα αρχίσει η προετοιμασία του Προϋπολογισμού του 2014,  στον οποίον θα περιληφθούν ώριμα έργα με στόχο τις συμπράξεις ιδιωτικού τομέα και δημοσίου τομέα.

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών Αντώνης Αντωνίου είπε ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών έχει τη μεγάλη ευθύνη για μια αναπτυξιακή πολιτική και πως στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή τόνισε την ανάγκη όπως υπάρξει μια σωστή και συνετή διαχείριση.

«Το Υπουργείο Συγκοινωνιών να αναλάβει το συντονιστικό του ρόλο έτσι ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι για μια αναπτυξιακή πολιτική», πρόσθεσε.

Σημείωσε ακόμη πως με βάση την ενημέρωση του Υπουργού, δεν θα επηρεαστούν από το κούρεμα των καταθέσεων συγχρηματοδοτούμενα έργα από ευρωπαϊκά ταμεία και προγράμματα, εξέλιξη την οποία χαρακτήρισε πολύ θετική.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ζαχαρίας Ζαχαρίου, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα θέσπισης νομοθετικού πλαισίου για τη συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στην εκτέλεση έργων, αναγκαιότητα η οποία, όπως ανέφερε, προνοείται και στο Μνημόνιο. «Ενός πλαισίου που έπρεπε να το είχαμε ήδη, διότι αν θέλουμε πραγματικά να προχωρήσουμε σε νέα έργα, αν δεν συνεργαστούμε με τον ιδιωτικό τομέα δεν θα μπορέσουμε να κάνουμε τίποτα», είπε.

Χαρακτήρισε μάλιστα θετική για το Υπουργείο Συγκοινωνιών την εν λόγω πρόνοια του Μνημονίου, ανάμεσα στα πολλά αρνητικά, όπως διευκρίνισε, καθώς επείγει η ανάγκη για δημιουργία ανάπτυξης.

Αναφέρθηκε ακόμη στο θέμα της απασχόλησης, καλώντας Κυβέρνηση και εργοδότες να στηρίξουν με όλα τα μέσα την εργοδότηση Κυπρίων.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Φακοντής χαρακτήρισε το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων ως την «ατμομηχανή της κυπριακής οικονομίας» και εξέφρασε την ελπίδα πως παρά τα προβλήματα στην οικονομία, το Υπουργείο Συγκοινωνιών θα συνεχίσει να συμβάλλει στην ανάπτυξη του τόπου, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και γενικότερα στην τόνωση της ανάπτυξης.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ μίλησε επίσης για την ανάγκη ενίσχυσης του τομέα της ναυτιλίας, την επίλυση του προβλήματος των Κυπριακών Αερογραμμών, την άμεση αναδιοργάνωση του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, την προώθηση του νομοθετικού πλαισίου για συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στην εκτέλεση έργων αλλά και την ανάγκη εξορθολογισμού των δημόσιων επιβατικών μεταφορών.

Ο Βουλευτής τέλος της ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαΐδης δήλωσε ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων «είναι το Υπουργείο πρώτης γραμμής σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη» και ανέφερε ότι στο πλαίσιο που δημιουργεί η νέα κατάσταση στην οικονομία, θα πρέπει το Υπουργείο να επανεξετάσει τις προτεραιότητες και τα έργα που βρίσκονται υπό σχεδιασμό ή και υπό εκτέλεση. Ανέφερε ακόμη πως ο κύριος στόχος του Υπουργείου θα πρέπει να είναι η πρακτική ώθηση στην ανάπτυξη, που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος αυτή τη στιγμή.

Για τις ΚΑ είπε ότι «θα πρέπει να ληφθούν άμεσα οι μεγάλες αποφάσεις όσο υπάρχει ακόμα καιρός, για να υπάρξουν λύσεις που θα διασφαλίζουν την επιβίωση αυτού του αερομεταφορέα». Αναφέρθηκε, επίσης, στο θέμα των δημοσίων συγκοινωνιών, λέγοντας ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες μπορούν να στηρίξουν τον κόσμο σε αυτή την πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία, υπό την προϋπόθεση ότι το Υπουργείο θα λύσει τα διαχρονικά εσωτερικά προβλήματα είτε αυτά είναι εντός του Υπουργείου είτε μεταξύ των συμβαλλομένων μερών στις δημόσιες συμβάσεις, αλλά και να εξετάσει τις ανάγκες του επιβατικού κοινού. 

Πηγή ΚΥΠΕ