Φωτορεπορτάζ 24Η: Παράγουν ρεύμα από ποδήλατα! (Η ΑΗΚ να τα βλέπει…)


Εγγραφείτε στο Newsletter του 24Η και οι σημαντικότερες ειδήσεις της ημέρας θα έρχονται στο e-mail σας

Ακολουθήστε μας στο facebook και στο twitter


Tης Μανιάνας Καλογεράκη 

Στόχος του project του τμήματος ΘΗΜ 2 ήταν η ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας του σχολείου, αλλά και του ευρύτερου κοινού για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την εξοικονόμηση ενέργειας και την άθληση.

Το project υλοποιήθηκε χάρη στη χρηματική βοήθεια της Συντονιστικής Επιτροπής Αγωγής Υγείας και Πολιτότητας αλλά και τη δωρεά τεσσάρων ποδηλάτων από μαθητή του τμήματος και ένα καθηγητή τα οποία δεν ήταν σε χρησιμοποιήσιμη  κατάσταση. Επίσης ως δωρεά δόθηκε και ένας δύναμος από γονέα ενός μαθητή. Μετά από αρκετή δουλειά, προβληματισμό και πολλαπλές διαδικασίες τα ποδήλατα εγκαταστάθηκαν στα προπύλαια του σχολείου.

«Τα τρία ποδήλατα τα οποία δεν ήταν σε χρησιμοποιήσιμη κατάσταση τα έφερε συμμαθητής μας από το χωριό του. Ένας βοηθός Διευθυντής έφερε ένα άλλο παλιό ποδήλατο από το οποίο βγάζαμε εξαρτήματα για να βελτιώσουμε τα άλλα. Για να  εξασφαλίσουμε τα απαραίτητα χρήματα κάναμε αίτηση στη Συντονιστική Επιτροπή Αγωγής Υγείας και Πολιτότητας διότι αρκετοί από τους στόχους που θέσαμε αιτιολογούσαν τη χρηματοδότηση του project. Πράγματι μας χρηματοδότησε για το έργο μας με €470 και έτσι πιάσαμε δουλειά.

Δουλέψαμε αρχικά στο ένα ποδήλατο για να δούμε τα προβλήματα που θα παρουσιάζονταν. Κάναμε τη βάση στην οποία τοποθετήσαμε το ποδήλατο. Βάλαμε τον ιμάντα στον πίσω τροχό του ποδηλάτου και τον συνδέσαμε με την τροχαλία του δυναμού για να μεταφέρεται η κίνηση από το ποδήλατο στο δυναμό.

Αγοράσαμε την αντλία νερού και τη συνδέσαμε με το δυναμό. Τη βάλαμε σε ένα κουβά με νερό και δοκιμάσαμε περιστρέφοντας το πετάλι του ποδηλάτου. Η αντλία δούλευε τέλεια. Επαναλάβαμε τις ίδιες διαδικασίες για τα άλλα δύο ποδήλατα.

Τα εγκαταστήσαμε στα  προπύλαια της Σχολής μας κυκλικά γύρω από ένα σιντριβάνι. Τα συνδέσαμε όλα σε παράλληλη σύνδεση και στα άκρα της συνδέσαμε την αντλία.

Όμως, είχαμε ένα προβληματισμό κατά πόσο θα περνούσε ρεύμα μέσα από τα δυναμό στην περίπτωση που το ένα ποδήλατο παράγει μεγαλύτερη διαφορά δυναμικού από το άλλο. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να καούν. Συζητήσαμε το πρόβλημα με καθηγητές μας και προτάθηκαν διάφορες λύσεις. Συζητήσαμε το θέμα και με τον τεχνίτη. Η λύση που επικράτησε ήταν αυτή που πρότεινε ο τεχνίτης. Έτσι στο κύκλωμα σε κάθε δυναμό τοποθετήσαμε δίοδο που δεν επιτρέπει τη διέλευση ρεύματος μέσα από τα δυναμό», λέει ο Παναγιώτης Ερωτοκρίτου, μαθητής που συμμετείχε στο project. Και συνεχίζει: «Βλέποντας κάποιος το μοντέλο μας προβληματίζεται για την ύπαρξη τρόπων παραγωγής και εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας εκτός από τους συνηθισμένους. Μαθαίνει στην πράξη πως παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια αφού βλέπει ότι αρκεί κάποιος να περιστρέψει το δυναμό. Μόνο που στους σταθμούς παραγωγής ενέργειας αυτό τον «κάποιο» τον εισάγουμε βγάζοντας συνάλλαγμα στο εξωτερικό και αυτός ο «κάποιος για να παράξει κίνηση ρυπαίνει τον τόπο μας.

Διαμορφώνεται έτσι η περιβαλλοντική συνείδηση καθώς και η ανάπτυξη της ευρεσιτεχνίας και άλλων τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τόπο μας. Η βάση των ποδηλάτων να  έχει τέτοιους μηχανισμούς που να μπορεί κάποιος να έρχεται με το ποδήλατό του να το τοποθετεί στη βάση να γυμνάζεται όσο θέλει και ταυτόχρονα να παράγει ρεύμα, να παίρνει το ποδήλατό του και να φεύγει. Με το ρεύμα είτε να δουλεύει ένα σιντριβάνι είτε να ανάβουν λάμπες είτε να αποθηκεύεται σε μια μπαταρία αξιοποίησή του. 

Προτάσεις και προοπτικές μεγαλύτερης αξιοποίησης του έργου και των αποτελεσμάτων του από την τοπική ή την ευρύτερη κοινωνία. Τέτοιες κατασκευές χωρίς ψηλό κόστος μπορούν να τοποθετηθούν από τους Δήμους και τις κοινότητες σε πλατείες, πάρκα και παιδότοπους. Με την τοποθέτηση της κατασκευής αυτής οι χώροι αυτοί θα γίνουν πιο ελκυστικοί για μικρούς και μεγάλους αλλά και για τους τουρίστες».  

Για τους μαθητές που εργάστηκαν σε αυτό το project ήταν μια μοναδική εμπειρία και ταυτόχρονα ένα μάθημα ζωής αφού όπως αποκάλυψαν οι ίδιοι «Μάθαμε να καταστρώνουμε σχέδια, να συνεργαζόμαστε με τους συμμαθητές μας και τους  καθηγητές μας, να μοιραζόμαστε ιδέες, να προβληματιζόμαστε κατά την υλοποίηση των σχεδιασμών μας και να βρίσκουμε λύσεις, να δουλεύουμε ομαδικά και ταυτόχρονα να κάνουμε καταμερισμό εργασιών».