Διαβάστε: Επιστολή αγωνίας τουριστικού πράκτορα

Διαβάστε την ”δραματική” ανοικτή επιστολή τουριστικού πράκτορα προς δημοσίευση στα ΜΜΕ, με αφορμή στοιχεία που αφορούν την τουριστική κίνηση, τις αναμενόμενες αφίξεις, καθώς και τα νέο δρομολόγια που ανακοινώθηκαν απο αεροπορικές εταιρείες. Πόσο ελπιδοφόρα (ή όχι) είναι όλα αυτά;

”Αγαπητοί,

Στις 10 Ιανουαρίου 2012 η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair ανακοίνωνε τη δημιουργία της 50ης βάσης της στο αεροδρόμιο Πάφου. Κλίμα ευφορίας, ενθουσιασμού κατέκλεισε την πλειοψηφία του εμπλεκόμενου στο τουριστικό κύκλωμα κόσμου. Υποσχέσεις όπως “600.000 επιβάτες ετησίως, 600 νέες θέσεις εργασίας, 14 δρομολόγια” δημιούργησαν ένα κλίμα ενθουσιασμού.

Οι προορισμοί που ανακοίνωσε το 2012 με την έναρξη των πτήσεων ήταν: Frankfurt (Hahn). Kaunas, Krakow, London Stansted, Memmingen (Munich), Bergamo. Oslo, Pisa, Rome, Stockholm, Treviso, Thessaloniki, Patra & Chania.

Από αρκετούς εκ των παραπάνω προορισμών, αναμέναμε να καρπωθούμε κάποιο σεβαστό αριθμό αφίξεων, π.χ. αεροδρόμια Γερμανίας (Memmingen & Frankfurt Hahn), Σκανδιναβικών χωρών (Stockholm & Oslo) και Ιταλίας (Rome, Bergamo, Treviso, Pisa).

Δύο χρόνια μετά, από την 1η Απριλίου 2014 οι πλείστοι εκ των παραπάνω προορισμών δεν θα υφίστανται. Πτήσεις προς Γερμανία, Νορβηγία και Ιταλία δεν θα υφίστανται. Αντιθέτως, η Πάφος πανηγυρίζει την έναρξη δρομολογίων από 1/4/2014 από την Πάφο για την Αθήνα. Οι πλείστοι εκ των προορισμών της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας από την 1η Απριλίου είναι προορισμοί που ευνοούν τον Κύπριο ταξιδιώτη να ταξιδέψει ΔΩΡΕΑΝ, επιχορηγημένα και μη πληρώνοντας τέλη αεροδρομίων. Το σχέδιο κινήτρων αύξησης των αφίξεων (τουριστών εννοείται) στα Κυπριακά αεροδρόμια κατέρρευσε και απέτυχε παταγωδώς σε σύντομο διάστημα.

Διερωτώμαι τι αναμένουμε να καρπωθούμε από τους εναπομείναντες προορισμούς της συγκεκριμένης αεροπορικής εταιρείας. Kaunas & Krakow (για εξυπηρέτηση κατά κύριο λόγο των αλλοδαπών μόνιμων κατοίκων της Κύπρου που προέρχονται από αυτές ή γειτονικές χώρες) με μία και 2 αντίστοιχα εβδομαδιαίες πτήσεις, μία εβδομαδιαία πτήση προς Charleroi (ενώ ως 31/3 υπάρχουν 2 εβδομαδιαίες πτήσεις, παράδοξο αλλά αληθινό!) και Stockholm. Ενώ έως τέλος Μαρτίου υπάρχει στο πτητικό τους πρόγραμμα πτήση προς Dusseldorf (Γερμανία), από 1/4 η πτήση αυτή σταματά. Παράδοξο και όμως αληθινό! Το ίδιο ισχύει και με τα αεροδρόμια Bergamo & Rome (από 1/4 σταματάνε να πετάνε προς τις πόλεις αυτές). Ενώ ΟΛΕΣ οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τις πτήσεις τους κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αυτοί σταματάνε! Παρέλειψα να αναφέρω την επίσης παύση πτήσεων προς το αεροδρόμιο της Girnona (Barcelona).

Με την παύση των πτήσεων τον μήνα Ιανουάριο, λίγους μόνο μήνες πριν την έναρξη της νέας τουριστικής σαιζόν, η Κύπρος έμεινε εκτεθειμένη και θα στερηθεί ένα σημαντικό αριθμό αφίξεων πραγματικών τουριστών. Ποιός σοβαρός Ευρωπαϊκός διοργανωτής ταξιδίων θα μπορέσει να εξασφαλίσει αεροσκάφη για να δημιουργήσει πακέτα προς την Κύπρο τέτοια περίοδο; Ο προγραμματισμός ΟΛΩΝ των ευρωπαϊκών ταξιδιωτικών γραφείων γίνεται μήνες πριν την έναρξη της σαιζόν και όχι μία τέτοια χρονική στιγμή.

Σταματώντας τις παραπάνω πτήσεις από το αεροδρόμιο Πάφου από 1/4, αυξάνουν ή ξεκινούν -μετά από την χειμερία “νάρκη” – τις πτήσεις προς αεροδρόμια που επιβοηθούν την διακίνηση Κύπριων πολιτών και προφανώς όχι τουριστών, κάτι που θα βοηθούσε στην ανόρθωση της παραπαίουσας Κυπριακής οικονομίας. Χανιά (αύξηση εβδομαδιαίων πτήσεων), Αθήνα (νέος προορισμός), Πάτρα (επανέναρξη πτήσεων) και Θεσ/νίκη (αύξηση εβδομαδιαίων πτήσεων) συνιστούν το νέο πλάνο πτήσεών της εταιρείας αυτής. Ο καθένας μας διερωτάται στο τι εξυπηρετούν οι πτήσεις αυτές, την προσέλκυση τουριστών από την Ελλάδα η οποία βρίσκεται στην ίδια ή χειρότερη οικονομική κατάσταση από εμάς στην Κύπρο; Ποιοί είναι οι πραγματικοί λόγοι; Αναμένουμε την απάντηση από τις αρμόδιες Τουριστικές αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας… Ποιά μεγάλα συμφέροντα και ποιές σκοπιμότητες εξυπηρετούν οι εξελίξεις αυτές;

Αν το πρόβλημα του τόπου μας και του αεροδρομίου Πάφου ήταν να δημιουργηθεί κάποιος αριθμός πτήσεων στο εν λόγω αεροδρόμιο και να αυξήσει τον αριθμό πτήσεων, τότε ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε. Αν όμως ζητούσαμε να αυξήσουμε τον αριθμό αφίξεων ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ και αύξηση συναλλάγματος με τον ανορθόδοξο αυτό τρόπο, τότε ο στόχος αυτός απέτυχε παταγωδώς.

Τις τελευταίες 2 ημέρες, ΟΛΑ ο έντυπος και ηλεκτρονικός Κυπριακός τύπος ασχολείται με την έναρξη πτήσεων από το αεροδρόμιο Πάφου για την Αθήνα. Ποιος όμως αναφέρθηκε έστω και σε κάποιο “μικρό” άρθρο στην παύση τόσων πτήσεων προς σημαντικά αεροδρόμια – από τα οποία θα αναμέναμε την προσέλκυση τουριστών – χωρίς καμία ενημέρωση; Γιατί τέτοια σιωπή και μυστικοπάθεια και σε τι εξυπηρετεί;

Δυστυχώς η μη ορθή, βεβιασμένη και χωρίς προγραμματισμό τουριστική πολιτική μας έχει καταντήσει την χώρα μας αναξιόπιστη στα μάτια όλων των μεγάλων Ευρωπαϊκών Tour Operators. Πως να μας εμπιστευτούν και να αυξήσουν το πτητικό τους πρόγραμμα όταν παρέχουμε τέτοια κίνητρα σε εταιρείες χαμηλού κόστους που αντιτίθενται στα συμφέροντα τους;

Σε ένα σωστά οργανωμένο τουριστικό οικοδόμημα ΟΛΟΙ είναι καλοδεχούμενοι. Tour Operators, αεροπορικές εταιρείες low cost, όλοι μαζί μπορούν να συνυπάρξουν. Παίζοντας φυσικά επί ίσους όρους στο επιχειρηματικό παιχνίδι και μη απολαμβάνοντας κάποιοι προνομιακή μεταχείριση έναντι των άλλων.

Το λάθος σε αυτό εδώ τον τόπο είναι ότι εστιάσαμε όλες μας τις προσπάθειες και ελπίδες ως επι των πλείστων σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους παρέχοντάς της αναρίθμητα κίνητρα τα οποία αμφιβάλλω αν έχουν επιφέρει τους ανάλογους καρπούς ανάπτυξης στην χώρα μας. Αντιθέτως πιστεύω μας οδηγεί στην ολοκληρωτική τουριστική καταστροφή.

Θέλω να ελπίζω ότι σύντομα θα αλλάξουν τα δεδομένα αυτά και οι αρμόδιες αρχές (Κ.Ο.Τ., Δήμος Πάφου και όλοι οι εμπλεκόμενοι τουριστικοί φορείς) θα σκεφτούν ορθά και θα διαπιστώσουν ότι η κατάσταση αυτή βυθίζει οικονομικά τον τόπο, η ύφεση και η ανεργία θα επιδεινώνεται καθημερινώς”.

Φιλικά,

Σωτήρης Χατζηκακού

H.T.S. Hadjikakou Travel Services

8, Demetriou Nikolaide street

P.O. Box 51345

3504 Limassol, Cyprus

Tel.: +357 25 818844