Στον Εισαγγελέα το θέμα σύγκρουσης συμφερόντων μέλους της Αρχής Προσφορών

{loadposition ba_textlink}

Στον Γενικό Εισαγγελέα Κώστα Κληρίδη θα μεταβιβαστεί το θέμα της σύγκρουσης συμφερόντων που διαπιστώνει η Ελεγκτική Υπηρεσία της Δημοκρατίας για μέλος της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών, η οποία αποφάσισε να μην αποκλειστούν από δημόσιες συμβάσεις “οι εργολάβοι οι οποίοι έδωσαν μίζες σε δημόσιους λειτουργούς”.

Αυτό ανέφερε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η οποία εξέτασε τον προϋπολογισμό για το 2016 της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης, προσθέτοντας ότι το μέλος αυτό της Αρχής Προσφορών, που είναι αξιωματούχος κόμματος, ήταν δέκτης εισφοράς 20.000 ευρώ για το κόμμα του από κοινοπραξία που ελέγχεται για το 2009 από την Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και στην οποία συμμετέχει και εταιρεία που δείχνει να έχει κάποια ιδιάζουσα σχέση με το κόμμα.

Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι μίλησε με τον Γενικό Εισαγγελέα ο οποίος “συμφώνησε ότι είναι θέμα προς εξέταση και για αυτό θα του το μεταβιβάσω”.

Ανέφερε ότι το πρόσωπο αυτό κατέθεσε τα λεφτά για λογαριασμό του κόμματος του και όχι για τη τσέπη του και για αυτό σε καμία περίπτωση δεν συμφωνώ ότι ετίθετο θέμα χρηματισμού του προσώπου αυτού” και πρόσθεσε ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία έλαβε “υπόψη ότι δεν είναι οποιαδήποτε εισφορά αλλά μια εισφορά που έγινε από μία κοινοπραξία – και όχι φίλο του κόμματος – που είχε αναλάβει δημόσιο έργο και λίγες μέρες μετά που πήρε την προκαταβολή αυτού του έργου έκανε μια νόμιμη εισφορά σε ένα κόμμα”.

Αυτό το πρόσωπο, μέλος της Αρχής Προσφορών, γνώριζε αυτό το γεγονός και είναι αξιωματούχος κόμματος, ανέφερε και πρόσθεσε ότι ο νόμος της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών προβλέπει ότι όποιος έχει οποιαδήποτε ιδιάζουσα σχέση με κάποιον τον οποίο αφορά το θέμα που εξετάζει, επειδή η Αρχή ενεργεί ως οιονεί δικαστήριο, οφείλει να αποχωρήσει από τη συνεδρία.

“Την άποψη της Υπηρεσίας θα την διαβιβάσουμε στον Γενικό Εισαγγελέα γιατί αυτός θα αποφασίσει τον τελικό χειρισμό και κατά πόσον υπάρχει θέμα”, πρόσθεσε.

Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι από το προηγούμενο βράδυ είχε μιλήσει με τον Γενικό Εισαγγελέα και είχε εντοπίσει αναφορές σε δημοσιεύματα (εφημερίδας “Σημερινής” το Καλοκαίρι του 2014), μετά που θεωρητικά είχε αποχωρήσει και σύμφωνα με το οποίο “παρέστη σε συνεδρία της Κεντρικής Επιτροπής (του ΚΣ ΕΔΕΚ) όταν είχε γίνει μια αναπληρωματική εκλογή, και μιλούσε ως οικονομικός διευθυντής (του κόμματος) ο κ. Κάππας”.

“Εξακολουθεί να έχει ψηλούς δεσμούς με κάποιο κόμμα και κατ΄ εμάς υπάρχει θέμα σύγκρουσης συμφερόντων. Η ερμηνεία της δικής μας νομοθεσίας είναι ότι υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων” επισήμανε.

Ανέφερε, ωστόσο, ότι “τον τελικό λόγο έχει ο Γενικός Εισαγγελέας και το θέμα θα το παραπέμψουμε εκεί αλλά πιστεύω ότι είχαμε δικαίωμα να εκφράσουμε τη θέση τη δική μας υπηρεσίας και αυτό πράξαμε χθες”.

Εξήγησε ότι “η σύγκρουση συμφερόντων σημαίνει πως υπάρχουν λόγοι που δεν του επιτρέπουν να ασκήσει σωστά την κρίση του και δεν σημαίνει πως δεν θα την ασκήσει σωστά”.

“Ενώ η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών ασκώντας μια τέτοια εξουσία κρίσης επί δημόσιας σύμβασης αποφάσισε ότι οι εργολάβοι οι οποίοι έδωσαν μίζες σε δημόσιους λειτουργούς δεν πρέπει να αποκλείονται από δημόσιες συμβάσεις, άσκησε μια εξουσία η οποία δεν είναι πολιτική εξουσία αλλά εμπίπτει στην διοικητική λειτουργία και κατ΄ εμάς υπάρχει θέμα σύγκρουσης συμφερόντων”, πρόσθεσε.

Σε σχέση με τους Υπουργούς, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι δεν πρέπει να συμμετέχουν σε διαδικασίες αξιολόγησης δημοσίων συμβάσεων”, προσθέτοντας ότι “από το 1997 που πέρασε ο πρώτος νόμος περί δημοσίων συμβάσεων ξεκάθαρα από το Υπουργικό Συμβούλιο αφαιρέθηκε κάθε αρμοδιότητα διαχείρισης δημοσίων συμβάσεων”.

Σε σχέση με την ανταπόκριση του Γενικού Εισαγγελέα στα ευρήματα της Υπηρεσίας, ο κ. Μιχαηλίδης εξέφρασε το σεβασμό του στο πρόσωπο του κ. Κληρίδη γιατί διαπιστώνει πως υπάρχει μια ανταπόκριση στα ευρήματα της Υπηρεσίας “υπό την έννοια ότι αξιολογούνται ως βάσιμα και παραπέμπονται στο επόμενο στάδιο που είναι η ποινική διερεύνηση”.

Σε σχέση με τη δημοσιοποίηση των ευρημάτων της Υπηρεσίας, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι “κατά το δυνατό γίνεται μετά την ολοκλήρωση κάποιου ευρήματος και εάν είναι δημοσιοποίηση υπό την μορφή ετήσιας έκθεσης γίνεται με την απάλειψη ονομάτων φυσικών προσώπων”.

Επίσης, ο κ. Μιχαηλίδης επικαλέστηκε πρότυπα του διεθνούς οργανισμού των Ανώτατων Ελεγκτικών Οργάνων, στον οποίο μετέχουν οι ελεγκτικές υπηρεσίες από 192 χώρες, σύμφωνα με τα οποία είναι η υποχρέωση των Ελεγκτικών Υπηρεσιών να επικοινωνούν μέσω των ΜΜΕ για να ενημερώνονται οι πολίτες.

“Αυτά που κάνουμε δεν είναι γιατί ο ΓΕ κόπτεται για δημοσιότητα”, σημείωσε.

 

Προϋπολογισμός 2016

Ο προϋπολογισμός της Ελεγκτικής Υπηρεσίας προβλέπει σύνολο δαπανών ύψους περίπου 5,3 εκατομμυρίων ευρώ σε σύγκριση με περίπου 5,5 εκ. ευρώ για το 2015, παρουσιάζοντας περίπου μείωση 4%.

Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι το 90% των δαπανών αφορούν δαπάνες προσωπικού και ανέρχονται στα περίπου 4,7 εκ. ευρώ οι οποίες είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό ανελαστικές, ενώ σημείωσε ότι ο αριθμός των κενών θέσεων της Υπηρεσίας αγγίζει το 30%.

Ανέφερε ότι πρόσφατα η Επιτροπή Οικονομικών αποπαγοποίησε 10 θέσεις πρώτου διορισμού, ενώ η υπηρεσία έχει ενισχυθεί με την απόσπαση 8 ατόμων από την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου Συνεργατικών Εταιρειών και 6 άτομα από κυβερνητικά τμήματα.

Αναφέρθηκε επίσης σε ένα μικτό μοντέλο λειτουργίας της Υπηρεσίας με την ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα ελεγκτικές υπηρεσίες αλλά και με την διατήρηση μέρους των αμιγών ελεγκτικών υπηρεσιών για την Ελεγκτική Υπηρεσία και σημείωσε πως αυτό θα γίνει γιατί είναι σωστό οι συνάδελφοι να αποστασιοποιηθούν πλήρως από καθαρή ελεγκτική εργασία.

Ανέφερε ότι λόγω του προβλήματος με το μειωμένο προσωπικό έχει συσσωρευτεί κατά τα προηγούμενα χρόνια μεγάλος όγκος ελεγκτικής εργασίας που δεν ήταν δυνατό να διεκπεραιωθεί και που αφορά κυρίως τις οικονομικές καταστάσεις Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σχολικών εφοριών και σημείωσε πως για αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος μέχρι την ουσιαστική ενίσχυση μας έχουμε προβεί σε σύναψη συμβάσεων υπηρεσιών με το πρώτο κύμα να αφορά τις κοινότητες.

Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι σε τρεις μήνες ολοκληρώθηκε η διαδικασία του διαγωνισμού προκήρυξης προσφορών και κατακυρώσαμε τις συμβάσεις με το κόστος να είναι το μισό από ότι αρχικά υπολογιζόταν και πρόσθεσε ότι “δώσαμε και εργασία και σε μικρά ελεγκτικά γραφεία”.

Ο Γενικός Ελεγκτής είπε ότι “φέτος θα κάνουμε έλεγχο και του συνεργατισμού”, λόγω του ότι είναι κρατικοποιημένος και σημείωσε ότι τα άτομα του συνεργατισμού που ήρθαν με απόσπαση στην Υπηρεσία “έχουν και στοιχεία και υλικό τα οποία μας βοηθά να εντοπίσουμε καλύτερα στοιχεία κινδύνου”.

Είπε ακόμη ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία ξεκίνησε μια διαδικασία αυτοαξιολόγησης με βάση διεθνή πρότυπα και “διευθετήσαμε με την ελεγκτική υπηρεσία της Αγγλίας η οποία θεωρείται από τις πιο σεβαστές ελεγκτικές υπηρεσίες να έρθει τον Οκτώβρη του 2016 (με κόστος 20.000 στερλίνες) για να μας κάνει αξιολόγηση ομόλογου προς ομολόγου έτσι ώστε να ανεβάσουμε το επίπεδο των υπηρεσιών τις οποίες παρέχουμε”.

 

Κτιριακές εγκαταστάσεις ΓΕ

Σε σχέση με τις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι έγινε μια αλλαγή μετά από αίτημα του εργολάβου η οποία “είναι απαράδεκτη και καταστρατήγησε τις αρχές ίσης μεταχείρισης και διαφάνειας”.
Σημείωσε ότι το έργο ανεγέρθηκε σε κρατική γη μετά την προκήρυξη διαγωνισμού που προέβλεπε ότι ο ιδιώτης θα αναλάμβανε την κατάθεση σχεδίων, την ανέγερση του κτιρίου και τη σύναψη δανείου για αυτό το σκοπό.

Ανέφερε ότι η αρμόδια κρατική αρχή που διαχειριζόταν το θέμα και στην οποία συμμετείχαν κυρίως εκπρόσωποι των Δημοσίων Έργων, με εμπλοκή λειτουργών της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και με τεχνοκρατική στήριξη του Υπουργείου Οικονομικών το οποίο δεν μετείχε στη λήψη των αποφάσεων, “ζήτησε από τον εργολάβο να βρει το δάνειο και να το προεξοφλήσει η Δημοκρατία με 15 ετήσιες δόσεις”.

Είπε ότι ο εργολάβος πήρε τα λεφτά του και το ποσό που είχε πάρει για την χρηματοδότηση ενώ τελικά το κόστος το υπέστη το κράτος και μετά από ένα χρόνο, σωστά το ΥΠΟΙΚ, όπως είπε, βλέποντας του πολύ υψηλούς κινδύνους (συναλλαγματικό κίνδυνο) που υπήρχαν από την εξόφληση σε δόσεις του δανείου γιατί ήταν σε ιαπωνικό νόμισμα – , προεξόφλησε το δάνειο και τελικά το κράτος υπέστη ζημιά.

Ανέφερε ότι ο εργολάβος, ο οποίος σύναψε το δάνειο του σε γιεν, πήρε ρίσκα που έπρεπε να του μείνουν και για αυτό ήρθε μετά από τη σύναψη του δανείου και “είπε από την πρώτη ημέρα ότι αυτά τα ρίσκα δεν μπορώ να τα αναλάβω”.

Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νικόλας Παπαδόπουλος είπε ότι “η Ελεγκτική Υπηρεσία έχει να διαδραματίσει ένα κρίσιμο και καθοριστικό ρόλο που διεξάγεται μέσα από πάρα πολλές αντίξοες συνθήκες και θα πρέπει να παρασχεθούν τα απαραίτητα εφόδια, υποδομή και οι πόροι στην Υπηρεσία έτσι ώστε να ασκεί αποτελεσματικό έλεγχο”.

Ο κ. Παπαδόπουλος εξέφρασε ανησυχία γιατί βλέπουμε ότι ο προϋπολογισμός της Υπηρεσίας δεν προσφέρει αυτή την υποδομή, τους πόρους και τα εφόδια έτσι ώστε να ασκείται ο έλεγχος που όλοι θα θέλαμε χωρίς σε καμία περίπτωση να θέλω να υποβαθμίσω και να αμφισβητήσω το πάρα πολύ σημαντικό έργο που αυτή τη στιγμή διεξάγουν οι λειτουργοί της Υπηρεσίας και ο Γενικός Ελεγκτής.

Ανέφερε ότι “γίνεται ικανοποιητικό έργο αλλά θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερο γιατί διαπιστώνουμε ότι 30% των θέσεων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας παραμένουν κενές, ενώ ο προϋπολογισμός για το 2016 έχει μειωθεί κατά 4% και τα λειτουργικά έξοδα κατά 21% και όλα αυτά μέσα σε ένα κλίμα αντιπαράθεσης μεταξύ της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και της παρούσας Κυβέρνησης”.

Είπε ότι “εγείρονται ερωτηματικά κατά πόσον η Ελεγκτική Υπηρεσία είναι πραγματικά ανεξάρτητη ή αποτελεσματική όταν μπορεί η οποιαδήποτε Κυβέρνηση όπως η παρούσα Κυβέρνηση, να περιορίσει τις δυνατότητες της μέσω του περιορισμού του προϋπολογισμού” και πρόσθεσε ότι αυτή η ανεξαρτησία και αποτελεσματικότητα πρέπει να παραμείνει ακέραια και για αυτό καλούμε την εκτελεστική εξουσία να ενισχύσει τον προϋπολογισμό”.

“Παρά τις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλλει η Υπηρεσία υπάρχουν κενά όπως είναι ο έλεγχος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης”, ανέφερε και πρόσθεσε ότι έχουν προστεθεί καθήκοντα και αρμοδιότητες στην υπηρεσία όπως είναι ο έλεγχος του Συνεργατισμού.