Έκκληση Υπ. Μεταφορών προς Βουλή να εγκρίνει τους κανονισμούς για Λιμάνι Λεμεσού

{loadposition ba_textlink}

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών Αντώνη Αντωνίου το θέμα θα τεθεί για ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής στις 24 Μαρτίου.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών ενημέρωσε εκ νέου σήμερα την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Συγκοινωνιών για τα θέματα που αφορούν το διαγωνισμό για το Λιμάνι Λεμεσού, ενός διαγωνισμού το αποτέλεσμα του οποίου, όπως ανέφερε ο κ. Δημητριάδης, είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικό και επωφελές τόσο για την οικονομία όσο και σε σχέση με τα έσοδα που θα αποκομίσει το κράτος από αυτή τη συμφωνία.

Ο Μάριος Δημητριάδης ανέφερε σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα των εργαζομένων ότι έχουν γίνει αμέτρητες συναντήσεις και διαβεβαίωσε ότι αυτά είναι διασφαλισμένα καθώς, όπως εξήγησε, οι εργαζόμενοι θα εξακολουθήσουν να είναι υπάλληλοι της Αρχής Λιμένων, πράγμα που σημαίνει ότι θα συνεχίσουν να έχουν τα ίδια δικαιώματα με προηγουμένως. «Επιπρόσθετα έχουμε συμφωνήσει ένα εθελοντικό σχέδιο αφυπηρέτησης το οποίο είναι ιδιαίτερα επωφελές για τους εργαζόμενους» πρόσθεσε και κάλεσε τη Βουλή να εγκρίνει το συντομότερο δυνατό τους σχετικούς κανονισμούς για μπορέσει να προχωρήσει αυτή η επωφελής συμφωνία για το κράτος.

Εξήγησε πως αν η Βουλή δεν εγκρίνει τους κανονισμούς τότε δεν μπορεί να προχωρήσει η συμφωνία με τους ιδιώτες επενδυτές. «Όσο δεν εγκρίνονται οι κανονισμοί και καθυστερεί η συμφωνία, αυξάνεται ο κίνδυνος στο τέλος να μην προχωρήσει (η συμφωνία) ή να αποχωρήσουν οι επενδυτές που έχουν κερδίσει το διαγωνισμό ή να θεωρήσουν ότι η Κυβέρνηση κάνει δεύτερες σκέψεις» σημείωσε.

Ο Υπουργός Μεταφορών επανέλαβε πως πρόκειται για μια ιδιαίτερα επωφελή συμφωνία για το κράτος και ότι θα πρέπει να περάσουν οι κανονισμοί για να προχωρήσει η υπογραφή της συμφωνίας και να υλοποιηθεί «αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση».

Υπενθύμισε ότι όταν είχε γίνει η πρώτη εκτίμηση για τα έσοδα που θα έχει το κράτος από την εμπορικοποίηση των δραστηριοτήτων του Λιμανιού Λεμεσού, το ποσό ανήλθε αρχικά στα 50 εκατομμύρια ευρώ ενώ μετά έγινε αναθεώρηση και το ποσό ανέβηκε στα 200 εκατομμύρια ευρώ, υποδεικνύοντας ότι τα αναμενόμενα έσοδα τώρα είναι με σημερινές πραγματικές αξίες πέραν του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.

«Σε βάθος χρόνου υπολογίζουμε έσοδα σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε σημερινές αξίες μιλούμε για μια συμφωνία που έχει αξία πέραν του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ» είπε.

Κληθείς να διευκρινίσει ανέφερε ότι το προβλεπόμενο όφελος για τα πρώτα 3 χρόνια λειτουργίας του Λιμανιού Λεμεσού κάτω από το νέο καθεστώς θα ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ παράλληλα έκανε λόγο και για πάρα πολλά άλλα οφέλη από την επιπρόσθετη δραστηριότητα.

«Και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε ό,τι αφορά την οικονομία. Χρειάζεται επιπρόσθετη οικονομική δραστηριότητα, χρειάζεται ανάπτυξη, χρειάζονται επιπρόσθετες θέσεις εργασίας, χρειαζόμαστε ξένους επενδυτές όπως οι Eurogate-East Med – Interorient και DP World-GAP Vassilopoulos οι οποίοι δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στον τόπο μας και στην οικονομία μας» τόνισε.

«Και όλοι αυτοί να ξέρετε θα φέρουν επιπρόσθετες επενδύσεις διότι όταν έρχονται αυτές οι εταιρείες και δείχνουν ότι εμπιστεύονται τον τόπο μας αυτή είναι η καλύτερη διαφήμιση που μπορεί να έχουμε για να έρθουν κι άλλες επενδύσεις» πρόσθεσε.

Απαντώντας σε ερώτηση ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι παρόμοια σχέδια εθελούσιας αφυπηρέτησης έχουν εκπονηθεί και για την ΑΤΗΚ και την ΑΗΚ αλλά και ότι υπάρχει η δυνατότητα για κάποιον εργαζόμενο να χρησιμοποιήσει το σχέδιο πρόωρης αφυπηρέτησης και μετά να εργοδοτηθεί στον ιδιώτη επενδυτή καθώς, όπως ανέφερε, ο ιδιώτης έχει ήδη ζητήσει ένα κατάλογο των εργαζομένων και ενδεχομένως κάποιους από αυτούς να ενδιαφερθεί να τους εργοδοτήσει εφόσον οι ίδιοι το επιθυμούν. «Αν δεν επιθυμούν είτε θα παραμείνουν στην ΑΛΚ είτε θα αποσπαστούν στο Δημόσιο με όλα τα δικαιώματα που έχουν σήμερα» πρόσθεσε.

Σε ερώτηση κατά πόσο υπάρχει νομοθετική εκκρεμότητα σε ό,τι αφορά την απόσπαση εργαζομένων στο Δημόσιο, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι όντως αν δεν περάσει το σχετικό νομοσχέδιο υπάρχει άλλο έτοιμο νομοσχέδιο το οποίο αφορά ειδικά την ΑΛΚ και πως ως εκ τούτου και πάλι επαφίεται στη Βουλή να το ψηφίσει για να μπορέσουν να γίνουν αυτές οι αποσπάσεις.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αντώνης Αντωνίου ανέφερε πως όπως είναι γνωστό για να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων του Λιμανιού Λεμεσού η νομοθεσία καθορίζει ότι θα πρέπει να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις όπως η σύσταση και λειτουργία της Μεικτής Συμβουλευτικής Επιτροπής, η διασφάλιση θεμάτων εθνικής ασφάλειας, η ρύθμιση των υποχρεώσεων προς τους εργαζόμενους καθώς επίσης και η έγκριση των κανονισμών που συζητήθηκαν σήμερα και οι οποίοι έχουν σχέση με τον χρόνο έναρξης της αποκρατικοποίησης, το ποσό της αντιπαροχής, τη διαδικασία είσπραξης του ποσοστού που αναλογεί στο κράτος.

Ο κ. Αντωνίου σημείωσε πως στόχος της Επιτροπής Συγκοινωνιών είναι να διασφαλίσει ότι η ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα των εμπορικών δραστηριοτήτων θα αποβεί προς όφελος της Πολιτείας, θα διασφαλιστούν οι εργαζόμενοι και θα υπάρξει καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών του λιμανιού, και υπέδειξε ότι αφού αξιολογηθούν όλα τα δεδομένα που έχει πλέον ενώπιον της η Επιτροπή, την ερχόμενη βδομάδα οι κοινοβουλευτικές ομάδες θα τοποθετηθούν έτσι ώστε οι κανονισμοί να οδηγηθούν στην Ολομέλεια της Βουλής για συζήτηση και ψήφιση στις 24 Μαρτίου.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Αντρέας Μιχαηλίδης, χαιρέτισε τη συμφωνία που έχει γίνει από το Υπουργείο Μεταφορών και την Αρχή Λιμένων Κύπρου, για την αποκρατικοποίηση υπηρεσιών του Λιμένα Λεμεσού, λέγοντας ότι το κόμμα του θεωρεί πως είναι μια συμφέρουσα για τον τόπο συμφωνία, η οποία αποκαθιστά και μέρος της χαμένης αξιοπιστία του κράτους.

Όπως είπε «οι ενέργειες της Κυβέρνησης, για προσέλκυση ξένων επενδύσεων και μέσα από τις θυσίες των συμπολιτών μας αυτές τις δύσκολες περιόδους του μνημονίου, έχουν αρχίσει να φέρνουν αποτέλεσμα».

Κάλεσε όλους τους Βουλευτές όπως τοποθετηθούν θετικά, ώστε να περάσει η συγκεκριμένη συμφωνία από το Κοινοβούλιο όσο πιο γρήγορα γίνεται, για να μη δημιουργηθεί πρόβλημα με τους επενδυτές.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Αντρέας Φακοντής χαρακτήρισε ατυχή την αναφορά του Υπουργού σε ιστορική συμφωνία λέγοντας ότι το ΑΚΕΛ συνεχίζει να θεωρεί ότι η ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού της Λεμεσού είναι ξεπούλημα του εθνικού πλούτου στον ιδιώτη επενδυτή.

Ανέφερε ότι τα συνολικά έσοδα των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα οποία μίλησε ο Υπουργός είναι υποθετικά και πλασματικά καθώς δεν στηρίζονται σε πραγματικά στοιχεία αλλά σε υποθέσεις και σενάρια του ιδιώτη επενδυτή.

«Με βάση τα πραγματικά στοιχεία τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Με βάση τα στοιχεία που το ίδιο το Υπουργείο κατέθεσε στην Επιτροπή, από τον ιδιώτη επενδυτή θα παίρνει το κράτος 36 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Από την ΑΛΚ και το Σύνδεσμο Αδειούχων Αχθοφόρων η Κυβέρνηση έπαιρνε 28 εκατομμύρια ευρώ. Αλλά αν σε αυτά προσθέσουμε και τον αριθμό του προσωπικού της ΑΛΚ με δεδομένο ότι υπολογίζουν ότι γύρω στα 100 άτομα θα μετακινηθούν στο Δημόσιο, ένας κόστος άλλα 5 εκατομμύρια ευρώ, τότε το ποσό φτάνει στα 33 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο» είπε αναφέροντας πως η διαφορά είναι πολύ μικρή και πως αυτή η διαφορά εξαλείφεται αν υπολογιστεί ότι το κράτος τα τελευταία 3 χρόνια επένδυσε στο Λιμάνι Λεμεσού 85 εκατομμύρια ευρώ, ότι παραχωρείται δωρεάν στον ιδιώτη επενδυτή ο μηχανολογικός εξοπλισμός της ΑΛΚ αλλά και το ότι θα δαπανηθούν μερικά εκατομμύρια ευρώ για το σχέδιο εθελούσιας αποχώρησης υπαλλήλων της ΑΛΚ.

Ανέφερε τέλος πως τόσο για όλα αυτά όσο και για τα όσα αφορούν τα δικαιώματα των εργαζομένων το ΑΚΕΛ θα καταψηφίσει τους κανονισμούς.
Ο ΓΓ τέλος της ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ, Αντώνης Νεοφύτου, είπε ότι στο τέλος της ημέρας θα αποδειχτεί ότι παραχωρείται δημόσιος πλούτος στους ιδιώτες, ένας πλούτος ο οποίος θα μπορούσε να αναπτυχθεί, με βάση τα σημερινά κόστη, που έχει η Αρχή Λιμένων, από το ίδιο το δημόσιο και το κράτος.

Όσον αφορά τα δικαιώματα των εργαζομένων, ανέφερε πως είναι γεγονός ότι οι εργαζόμενοι θα παραμείνουν δημόσιοι υπάλληλοι στην Αρχή Λιμένων, ωστόσο, πρόσθεσε “δεν υπάρχει και δεν έχει ψηφιστεί ακόμα το νομοσχέδιο, που βρίσκεται στη Βουλή για τις αποσπάσεις υπαλλήλων”.

Εξήγησε ότι «δεν έχει προωθηθεί κανένα νομοσχέδιο, που να εγγυάται το Ταμείο Σύνταξης των υπαλλήλων και πολύ περισσότερο κανένας δεν εγγυάται τα Ταμεία Προνοίας των ωρομισθίων», σημειώνοντας ότι «δεν έγινε καμιά γραπτή συμφωνία πέραν από το γεγονός ότι θα παραμείνει σαν οργανισμός η Αρχή Λιμένων και άρα οι δημόσιοι υπάλληλοι θα διατηρήσουν την ιδιότητα τους».

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών, Γιώργος Περδίκης, ανέφερε ότι την περασμένη εβδομάδα είχε ζητήσει από τον Υπουργό Μεταφορών να καταθέσει συγκεκριμένα στοιχεία από τη σύμβαση της διαχείρισης για το λιμάνι της Λεμεσού, που να εξασφαλίζουν ότι «τα αστρονομικά αυτά κέρδη δεν θα είναι τελικά φούμαρα, δεν θα είναι λαγοί με πετραχήλια, δεν θα είναι προβλεπόμενα και να μείνουν προβλεπόμενα».

«Αν υπάρχουν εγγυήσεις», είπε, «και αν ο διαχειριστής θα εγγυηθεί ότι θα έχει αυτά τα κέρδη και ότι θα έχει πέναλτι, θα έχει δηλαδή ποινή αν δεν φέρει αυτά κέρδη, διότι σήμερα παρουσιάστηκαν ενώπιον μας οι συντεχνίες, οι οποίες ισχυρίζονται ότι αν είχαν την ελευθέρια να διαχειριστούν το Λιμάνι, όπως θα το διαχειρίζεται με την ίδια ελευθερία που θα το διαχειρίζονται οι ιδιώτες διαχειριστές μπορούσαν να έφερναν και οι ίδιοι αυτά τα κέρδη αυξάνοντας τις ταρίφες και βεβαίως απελευθερώνοντας το λιμάνι από το βάρος των αχθοφόρων».