Δημητριάδης προς ΓΓ ΑΚΕΛ: “Ιδιαίτερα επωφελής για το κράτος η συμφωνία Λιμένα Λεμεσού”

{loadposition ba_textlink}

Ιδιαίτερα επωφελής για το κράτος και την οικονομία είναι η συμφωνία για εμπορικοποίηση των δραστηριοτήτων του Λιμένα Λεμεσού, αναφέρει σε επιστολή του ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Μάριος Δημητριάδης στον Γενικό Γραμματέα του ΑΚΕΛ Άντρο Κυπριανού, την οποία και δίνει στην δημοσιότητα.

Ο Υπουργός Μεταφορών προχωρεί σε μια παρουσίαση του ιστορικού της συμφωνίας, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «λόγω της διαφανούς διαδικασίας που έχει ακολουθηθεί και του αυξημένου ανταγωνισμού που υπήρξε, πετύχαμε ιδιαίτερα επωφελή οικονομικά αποτελέσματα για το κράτος, ιδιαίτερα σε σύγκριση με παρόμοιους διαγωνισμούς στο εξωτερικό».

Σε σχέση με τις χρεώσεις, εξηγεί ότι το νέο σύστημα που θα υιοθετηθεί από τους νέους διαχειριστές θα χαρακτηρίζεται από απλότητα και στη διαφάνεια, αφού όλες οι χρεώσεις είναι όμοιες και ο χρήστης θα λαμβάνει μια ενιαία χρέωση από τον διαχειριστή, η οποία θα συμπεριλαμβάνει όλες τις εργασίες που αφορούν στη διακίνηση φορτίου στον Λιμένα.

Παράλληλα για όλες τις εργασίες στις οποίες προβλέπεται καταρχήν περιορισμένος ανταγωνισμός, θα υπάρχει ανώτατο όριο χρεώσεων, το οποίο θα είναι το σημερινό επίπεδο όσον αφορά τις χρεώσεις εμπορευματοκιβωτίων και γενικού φορτίου. Αυτό, εξηγεί, ο κ. Δημητριάδης, «έγινε συνειδητά για προστασία της τοπικής οικονομίας, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι οι διαχειριστές δεν θα επωφεληθούν από την αύξηση των τιμών, αλλά, από την αύξηση του όγκου και εύρους των εργασιών».

Σε σχέση ειδικότερα με τις θαλάσσιες υπηρεσίες, ο Υπουργός Μεταφορών αναφέρει ότι αφορούν περίπου το 10% του συνολικού κύκλου εργασιών στο Λιμένα Λεμεσού και ότι έχει τεθεί ανώτατο όριο το οποίο είναι παρόμοιο με τη χρέωση που ισχύει σήμερα. Προσθέτει επίσης ότι σε ότι αφορά το αγκυροβόλιο έχει τεθεί «ανώτατο όριο το οποίο υπερβαίνει τις σημερινές χρεώσεις, αφού αυτές σήμερα είναι πολύ χαμηλές, αλλά, θεωρούμε ότι εξακολουθεί να είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλους προορισμούς στη περιφέρεια». Με βάση το συμβόλαιο, συμπληρώνει, ο διαχειριστής «θα έχει την ευθύνη διατήρησης του Αγκυροβολίου και οποιαδήποτε έξοδα αυτό συνεπάγεται.

Ο κ. Δημητριάδης υπενθυμίζει ακόμη ότι οι συνολικές εισπράξεις της Αρχής Λιμένων Κύπρου το 2014 από το Λιμάνι Λεμεσού ήταν γύρω στα €37εκ. Αυτό συμπεριλαμβάνει τα λιμενικά τέλη και τα έσοδα ενοικίασης χώρων. Σημειώνω, προσθέτει, «ότι το σύνολο των εργασιών που θα καταγράφουν οι διαχειριστές συμπεριλαμβάνει τις αχθοφορικές και λιμενεργατικές εργασίες με το ποσό να ανέρχεται γύρω στα €53εκ».

Βάσει της συμφωνίας, προσθέτει, «το κράτος θα εισπράττει ποσοστό από το συνολικό κύκλο εργασιών ο οποίος συμπεριλαμβάνει τα λιμενικά τέλη, τέλη ενοικιάσεων, αχθοφορικές και λιμενεργατικές δραστηριότητες, καθώς και τις όποιες νέες δραστηριότητες αναπτυχθούν». Οι διαχειριστές, διευκρινίζει, «είναι υπεύθυνοι να καλύψουν οποιαδήποτε λειτουργικά έξοδα και επενδύσεις πραγματοποιούν από το ποσό που θα τους απομένει μετά που θα πληρώνουν το κράτος».

Ακόμη, αναφέρει ο Υπουργός Μεταφορών σε άλλο σημείο της επιστολής, «και αν υποθέσουμε ότι ο κύκλος εργασιών παραμένει περίπου στα σημερινά επίπεδα (δηλαδή οι διαχειριστές σε βάθος χρόνου δεν καταφέρουν να αυξήσουν τον όγκο εργασιών του Λιμανιού όπως προβλέπουν), τότε το ποσό που θα εισπράττουμε είναι γύρω στα €29εκ». Το ποσό αυτό, προσθέτει, «δεν συμπεριλαμβάνει το όφελος που θα έχει το κράτος από τις επενδύσεις που θα γίνουν, τους φόρους που θα εισπράττει και το ποσό προκαταβολής που ήδη εισέπραξε (τα οποία υπολογίζονται στα €6εκ. ετησίως με αποτέλεσμα το συνολικό όφελος να είναι €35 εκ.)».

Αυτό, σημειώνει ο κ. Δημητριάδης, «πρέπει να συγκριθεί με τη μέση κερδοφορία που είχε η ΑΛΚ την τριετία 2012 με 2014 που ήταν €22εκ., πριν από οποιεσδήποτε επενδύσεις οι οποίες χρειάζεται να γίνουν».

Όσον αφορά τα έσοδα για το κράτος, εξηγεί ότι «ουσιαστικά η αναμενόμενη αύξηση του οφέλους για το Κράτος οφείλεται στην πιο αποτελεσματική διαχείριση των εργασιών και στην αύξηση εργασιών που υπολογίζουν οι νέοι διαχειριστές ότι θα πετύχουν με την ανάληψη των εργασιών».

«Βάσει των επιχειρηματικών προβλέψεων των διαχειριστών, το συνολικό όφελος για το κράτος σε βάθος χρόνου 25 ετών, αναμένεται ότι θα φτάσει το €1,9δις», επισημαίνει.

Τέλος, σε σχέση με το κόστος του προσωπικού που θα μεταφερθεί στο κράτος ο κ. Δημητριάδης αναφέρει ότι αν μετά τη λήξη του εθελοντικού σχεδίου πρόωρης αφυπηρέτησης στο προσωπικό της ΑΛΚ, που δεν υπολογίζεται να ξεπεράσει τα €10 εκ., υπάρχει αριθμός εργαζομένων που πρέπει να μεταφερθεί στο Δημόσιο, «θα μετατεθεί σε υπηρεσίες στις οποίες υφίστανται πραγματικές ανάγκες, ώστε να μην αποτελούν με οποιοδήποτε τρόπο ‘βάρος’ προς τα δημόσια οικονομικά». Εξάλλου, προσθέτει, «υπολογίζεται ότι αυτός ο αριθμός δεν θα ξεπεράσει τις μερικές δεκάδες».

Πηγή: KYΠΕ