Σεξ και ωμότητα στο σημερινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών

{loadposition ba_textlink}

Η παρουσία τριών διάσημων ηθοποιών έδωσε τη ζωντάνια στη σημερινή πέμπτη μέρα του 69ου κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών. Από την Αμερική, η παρουσία τόσο του Ράσελ Κρόου (Όσκαρ ερμηνείας για την ταινία “Ο μονομάχος”) όσο και του Ράιαν Γκόσλινγκ (“Το μεγάλο σορτάρισμα”, “Drive”), συμπρωταγωνιστών στην εκτός συναγωνισμού αστυνομική κωμωδία “The Nice Guys” του Σέιν Μπλακ, και από τη Γαλλία εκείνη της Μαριόν Κοτιγιάρ (“Όσκαρ ερμηνείας για το ρόλο της στην ταινία, “Η ζωή σαν τριαντάφυλλο”), πρωταγωνίστριας της ταινίας “Mal de pierres” της Νικόλ Γκαρσία.

Μιλώντας για την ταινία, ο Κρόου τόνισε πως “παρόλο που έχουμε κωμωδία, ο Σέιν Μπλακ κατάφερε να μπει σε βάθος και να παρουσιάσει προβλήματα που για διάφορους λόγους δεν αντιμετωπίστηκαν όπως θα έπρεπε και για τα οποία πληρώνουμε ακόμη και σήμερα. Κι αυτό κατάφερε να το μετατρέψει σε κωμωδία.”

Εξαιρετικά ενδιαφέρον αποδείχτηκε το σημερινό συνέδριο με θέμα τη «Δημιουργία χρηματοδότησης και τι να περιμένει κανείς από τη ψηφιακή οικονομία», με την παρουσία της Γαλλίδας Υπουργού Πολιτισμού και Πληροφόρησης Οντρέ Αζουλέ και του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Αντριους-Ασπρι, και στην οποία πήραν μέρος σκηνοθέτες και σεναριογράφοι (με επικεφαλής τον Ζαν-Ζακ Ανό), μέλη του Ευρωκοινοβουλίου, διευθυντές εταιριών παραγωγής.

Αύριο το πρωί, ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Γκούντερ Έτινγκερ, ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ των Καννών, Πιερ Λεσκίρ, και οι σκηνοθέτες Σελίν Σιαμά, Λάσλο Νέμες και Πάβελ Παβλικόφσκιμ θα δώσουν συνέντευξη Τύπου με θέμα την 25η επέτειο του προγράμματος MEDIA, που για τον Ευρωπαίο Επίτροπο «έχει μετατραπεί σε μάρκα ποιότητας για τις ευρωπαϊκές ταινίες». Όπως μάλιστα αναφέρθηκε, από την έναρξή του, το 1991, το MEDIA έχει συμβάλει, με περισσότερα από 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ στη δημιουργία και της πολιτιστικής διαφορετικότητας στην Ευρώπη και έχει υποστηρίξει την ανάπτυξη χιλιάδων ταινιών και την ευρωπαϊκή και διεθνή διανομή τους. Ενώ, στα τελευταία αυτά 25 χρόνια, 40 από αυτές τις ταινίες, που έχουν υποστηριχθεί από το MEDIA, έχουν κερδίσει είτε το Χρυσό Φοίνικα, είτε το Μέγα Βραβείο είτε το βραβείο σκηνοθεσίας του φεστιβάλ των Κανών.

Δεν ξέρω πόσο η στροφή προς το σεξ κατάφερε να σώσει την Γκαμπριέλ, την ηρωίδα που ερμηνεύει η Μαριόν Γκοτιγιάρ στην ταινία “Mal de pierres” (με αγγλικό τίτλο “Από τη γη του φεγγαριού”) της Νικόλ Γκαρσία, προσωπικά όμως δεν με έπεισε πως η Γκαμπριέλ βρήκε τη λύση στο πρόβλημα της μοναξιάς, της αποξένωσης και της πνευματικής φυλακής που αισθανόταν μέσα στην οικογένεια της. Η Γκαρσία μετέφερε την ιστορία του ιταλικού βιβλίου (2006) της Μιλένα Άγκους στην Προβηγκία της δεκαετίας του `40, με την άρρωστη ηρωίδα να στέλνεται από το γιατρό της, για ένα διάστημα, σε μια κλινική/ιαματική πηγή για θεραπεία. Εκεί θα συναντήσει τον Αντρέ, ένα βετεράνο του πολέμου της Ινδοκίνας, άνθρωπο που υποτίθεται πως θα τη βοηθήσει να ξεπεράσει την αρρώστια της με το παθιασμένο σεξ που θα ακολουθήσει. Για άλλη μια φορά, φέτος, το σεξ καλείται να δώσει λύση σε ψυχολογικά προβλήματα. Η πολύ καλή ηθοποιός Κοτιγιάρ κάνει ό,τι μπορεί για να δώσει κάποια ζωντάνια και πειστικότητα στη κατά τα άλλα απίθανη αυτή ιστορία.

Τις περιπέτειες ενός νεαρού κοριτσιού στη σύγχρονη Αμερική παρουσιάζει, στο διάρκειας τριών σχεδόν ωρών ρόουντ μούβι, «American Honey», η Αγγλίδα σκηνοθέτρια ΄Αντρεα Άρνολντ (“Fish Tank”, «Ανεμοδαρμένα ύψη»). Η έφηβη Σταρ αποφασίζει να εγκαταλείψει την προβληματική της οικογένεια και να ακολουθήσει τον Τζέικ (Σία Λα Μπεφ), τον επικεφαλής μιας πλανόδιας ομάδας νέων που ταξιδεύει στις Μεσανατολικές Πολιτείες πουλώντας περιοδικά. Ενα ταξίδι που σταδιακά θα την εισάγει στο life style της ομάδας, με την εκτός ορίων ζωή της, τα τρελά πάρτι της, και τους περιστασιακούς της έρωτες. Η Αρνολντ καταγράφει με γρήγορες, άμεσες πινελιές, μέσα από επιλεγμένα επεισόδια, τα διάφορα στάδια που περνά η έφηβη ηρωίδα της, καταφέρνοντας πάντα, αντίθετα με τα υπόλοιπα πρόσωπα της ομάδας, να κρατάει την ανθρώπινη ευαίσθητη πλευρά της (με την Σάσα Λέιν να δίνει μια εντυπωσιακή ερμηνεία στο ρόλο της Σταρ), αν και ορισμένα από αυτά δεν προσθέτουν τίποτα το καινούριο στη ψυχογραφία των προσώπων και θα μπορούσαν άνετα να παραλειφθούν, έτσι που να δώσουν ένα καλύτερο ρυθμό στην όλη ταινία.

Καθαρά εμπορική αποδείχτηκε η αμερικανική, εκτός συναγωνισμού, ταινία «The Nice Guys» του σκηνοθέτη/σεναριογράφου Σέιν Μπλακ (Φονικό όπλο 2″), με τους Ράσελ Κρόου και Ράιαν Γκόσλινγκ στους ρόλους δυο ιδιωτικών ντετέκτιβ, που αναλαμβάνουν να ανακαλύψουν ένα εξαφανισμένο κορίτσι στο Λος Αντζελες του 1977.

Ο σκηνοθέτης προσπάθησε από τη μια να δώσει κάτι από την ατμόσφαιρα των φιλμ νουάρ της τότε δεκαετίας (με τη Κιμ Μπάσιντζερ στο ρόλο μιας ισχυρής πολιτικής γυναίκας, που θυμίζει εκείνο της Φέι Ντάναγουεϊ στο «Τσάινατάουν» του Πολάνσκι) ιδιαίτερα στην κριτική του σε ό,τι αφορά στην τοπική πολιτική διαφθορά που στάθηκε εμπόδιο στη λύση των περιβαλλοντολογικών προβλημάτων του Λος Άντζελες, και από την άλλη, το χιούμορ και τη δράση που συναντάμε σε ταινίες «buddy», εκείνες των δίδυμων αστυνομικών που ερμήνευαν οι Μελ Γκίμπσον και o Ντάνι Γκλόβερ (στη σειρά των ταινιών Lethal Weapon, ένα από τα σενάρια των οποίων είχε γράψει ο ίδιος ο Μπλακ). Δυστυχώς, η επιμονή στην κωμωδία και τους απίθανους συνεχείς σκοτωμούς καταστρέφει την όποια μαύρη ατμόσφαιρα της ταινίας, με αποτέλεσμα να έχουμε απλά μια διασκεδαστική, με μπόλικη δράση και χιούμορ, περιπέτεια, που δεν προσφέρει τίποτα το ιδιαίτερο από καλλιτεχνικής πλευράς.

Πηγή: KYΠΕ