Τουρκία: Aγωγή αποζημίωσης κατά Έλληνα πιλότου για κατάρριψη αεροσκάφους

{loadposition ba_textlink}

Νέα κλιμάκωση καταγράφηκε στις τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο καθώς, όπως έγινε γνωστό αργά το βράδυ της Τρίτης 17 Μαΐου, τέσσερα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη από τα συνολικά 15 που παραβίασαν κατά τη διάρκεια της ημέρας που προηγήθηκε το FIR Αθηνών και τον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλάδας ήταν οπλισμένα.

Συνολικά, στο πλαίσιο της αεροναυτικής άσκησης Beyaz Firtina, που πραγματοποίησε, επί διημέρου η Τουρκία αρχής γενομένης από τις 16 Μαΐου, κατά την οποία δέσμευσε τον εναέριο χώρο πάνω από τρία νησιά, τη Χίο, τις Οινούσες και τα Ψαρά, παρά τις ελληνικές αντιρρήσεις, απογειώθηκαν από τουρκικές φρεγάτες, 8 τουρκικά F 16, 7 αεροσκάφη των CN-235 (τουρκικών αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας και ηλεκτρονικού πολέμου) και 10 ελικόπτερα. Καταγράφηκαν 20 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Aθηνών που εξελίχθηκαν σε 40 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου σε διάφορες περιοχές του Αιγαίου.

Σε όλες τις περιπτώσεις τα τουρκικά αεροσκάφη και ελικόπτερα αναγνωρίσθηκαν και αναχαιτίσθηκαν από αντίστοιχα ελληνικά μαχητικά στη βάση των διεθνών κανονισμών.

Η κλιμάκωση των τουρκικών παραβιάσεων συνέπεσε χρονικά με τη γνωστοποίηση στην Ελλάδα ότι ο Εισαγγελέας της Άγκυρας ζητά, εγγράφως, τη δικαστική συνδρομή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου στην Αθήνα, προκειμένου να κινηθεί διαδικασία αγωγής αποζημίωσης κατά πιλότου της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (στο έγγραφο αναφέρεται το όνομα του) τον οποίο κατηγορούν για την κατάρριψη τουρκικού F16 στις 8 Οκτωβρίου 1996 και μάλιστα με πύραυλο. Από την καταγγελλόμενη κατάρριψη είχε σκοτωθεί ο Τούρκος κυβερνήτης του αεροσκάφους Ναΐλ Ερντογάν, του οποίου τα λείψανα δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα καθώς δεν έχει ανασυρθεί το κουφάρι του αεροσκάφους, και είχε τραυματισθεί ο συγκυβερνήτης Οσμάν Τσιτσικλί.

Με βάση το τουρκικό κατηγορητήριο, ο Έλληνας κυβερνήτης της πολεμικής Αεροπορίας κατηγορείται ότι αναχαιτίζοντας το τουρκικό αεροσκάφος με το αεροσκάφος τύπου Μιράζ 2000, το κατέρριψε μέσα στα διεθνή χορικά ύδατα και μάλιστα κάνοντας χρήση πυραύλου. Ο Έλληνας αξιωματικός κατηγορείται επίσης και για παράβαση νόμων του τουρκικού κράτους, όπως αυτοί της προστασίας της ανεξαρτησίας, της ενότητας, της ακεραιότητας και της ασφάλειας του τουρκικού κράτους.

Πίσω από την ανακίνηση της νομικής διαδικασίας βρίσκεται η οικογένεια του νεκρού Τούρκου πιλότου την οποία όμως στηρίζουν ενώσεις απόστρατων αξιωματικών και εθνικιστικών οργανώσεων της Τουρκίας. Σε αντίθεση με προηγούμενες απόπειρες της Άγκυρας να εγείρει το συγκεκριμένο θέμα, αυτήν τη φορά το «παρών» δίνει και ο διασωθείς συγκυβερνήτης του τουρκικού αεροσκάφους, Οσμάν Τσιτσικλί, ο οποίος διεκδικεί επίσης και αυτός αποζημίωση συνολικού ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ.

Στην αγωγή από πλευράς Άγκυρας η πτήση του τουρκικού F16 στο Αιγαίο χαρακτηρίζεται “εκπαιδευτική πτήση ρουτίνας” που ξεκίνησε από την αεροπορική βάση του Μπαλίκεσίρ. Σύμφωνα με τα όσα είχαν γίνει γνωστά τότε, σε αντιπερισπασμό της ελληνοκυπριακής άσκησης “Νικηφόρος”, τέσσερα τουρκικά βομβαρδιστικά τύπου F4 Phantom πραγματοποιούσαν άσκηση συνοδευόμενα από δυο τουρκικά F16, που κινήθηκαν στο χώρο ευθύνης της Ελλάδας νοτιοδυτικά της Χίου στον εναέριο χώρο μεταξύ Χίου και Σάμου. Όταν τα τουρκικά αεροσκάφη εντοπίσθηκαν από τα ελληνικά ραντάρ απογειώθηκαν δυο ελληνικά αεροσκάφη τύπου Μιράζ 2000 για να τα αναγνωρίσουν και να τα αναχαιτίσουν. Περίπου στις 3 το μεσημέρι της 8ης Οκτωβρίου 1996 τα τουρκικά αεροσκάφη συναντήθηκαν με τα ελληνικά και άρχισε η διαδικασία της αναγνώρισης και της αναχαίτισης. Κάποια στιγμή και μετά από σκληρούς ελιγμούς αποφυγής ένα από τα δυο τουρκικά αεροσκάφη ανέφερε ότι βρίσκεται εκτός ελέγχου και θα εγκαταλειφθεί από τους χειριστές του, κάτι που επιτυχώς έκανε ο συγκυβερνήτης.

Ο Οσμάν Τσιτσικλί διασώθηκε από ελληνικά σκάφη μέσα στο χώρο ευθύνης της Ελλάδας, γεγονός που επιβεβαιώνει το ότι το ατύχημα συνέβη κατά την παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου. Τότε, δε, είχε ευχαριστήσει τις ελληνικές αρχές που τον διέσωσαν και τον περιέθαλψαν στο νοσοκομείο της Χίου, ενώ είχε μεταφερθεί με ένα ελληνικό C-130 στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σμύρνης.

Στις διαδικασίες έρευνας και διάσωσης που ακολούθησαν για τον εντοπισμό των συντριμμιών του αεροσκάφους και του χαμένου συγκυβερνήτη δεν είχαν πάρει μέρος τουρκικά σκάφη και ελικόπτερα, αφού ήταν υποχρεωμένοι σε μια τέτοια περίπτωση να τεθούν υπό τις διαταγές του κυβερνήτη της φρεγάτας “Έλλη” που διενεργούσε την όλη διαδικασία, κάτι που αρνήθηκαν.

Πηγή: KYΠΕ