Κόλπα Βρετανών τουριστών για αποζημιώσεις από ξενοδόχους

Το περασμένο καλοκαίρι αρκετά από τα «all-inclusive» ξενοδοχεία μας δέχτηκαν σωρηδόν μηνύσεων και έπειτα και από καταγγελίες των Ισπανών ξενοδόχων, αποδείχτηκε ότι μερίδια τουριστών ενθαρρύνονται από δικηγορικά γραφεία να διεκδικήσουν αποζημιώσεις με ψευδείς παραστάσεις. Βρετανικές εφημερίδες έκαναν λόγο για ολόκληρο κύκλωμα πίσω από αυτή την υπόθεση.

Οι Κύπριοι ξενοδόχοι αποδίδουν το φαινόμενο στο ότι όλο και περισσότεροι Βρετανοί τουρίστες επωφελούνται από ένα πολύ χαλαρό σύστημα διεκδίκησης αποζημιώσεων, που ισχύει στη χώρα τους, για να ανακαλύψουν γαστρεντερικά περιστατικά και ασθένειες και να ζητούν στη συνέχεια να τους επιστραφούν τα χρήματα της παραμονής τους στην Κύπρο. Η νομοθεσία τους, όπως μας ανέφεραν, τους επιτρέπει αποζημίωση μέχρι και τρία χρόνια μετά.

Το θέμα εντόπισε ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου (ΣΤΕΚ), και όπως ανέφερε στον «Φ» η διευθύντρια Χρυσαίμιλη Ψηλογένη Κενεβέζου, πρόκειται για ένα πολύ ανησυχητικό φαινόμενο, καθώς οι Βρετανοί διεκδικούν με αγωγές αρκετές χιλιάδες ευρώ. Συγκεκριμένα, όπως εξηγεί η κ. Κενεβέζου, Βρετανοί τουρίστες μετά το πέρας των διακοπών τους επισκέπτονται γιατρό στη χώρα τους και δηλώνουν ότι αρρώστησαν λόγω του φαγητού στο ξενοδοχείο ή ισχυρίζονται ότι είχαν ατύχημα κατά τη διαμονή τους στο ξενοδοχείο. Ακολούθως απευθύνονται στον οργανωτή του ταξιδιού τους μέσω επιστολών μήνυσης από δικηγόρο, με αποτέλεσμα ο οργανωτής ταξιδίων να αφαιρεί μεγάλα ποσά από τα κυπριακά ξενοδοχεία από τα οφειλόμενα των συμβολαίων τους μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης και οι ασφαλιστικές εταιρείες να καταβάλλουν αυξημένα ποσά (αυξάνοντας το ασφάλιστρο στα ξενοδοχεία).

«Ήδη, είχαμε επαφές με μεγάλους Βρετανούς τουριστικούς πράκτορες (Thomas Cook, TUI UK, Jet2Holidays), ενώ ενημερώσαμε τον ΚΟΤ και το Υπουργείο γι’ αυτό το ζήτημα και αναμένουμε να ασκηθεί πίεση σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο, ώστε να γίνουν τροποποιήσεις στη νομοθεσία», επεσήμανε η κ. Κενεβέζου.

Οι ενέργειες που προτείνει ο ΣΤΕΚ είναι να συμπεριλαμβάνονται στα συμβόλαια οι πιο κάτω όροι:

1. Σε περίπτωση ασθένειας, αδιαθεσίας ή ατυχήματος να ενημερώνεται η υποδοχή του ξενοδοχείου ή ο εκπρόσωπος του οργανωτή ταξιδίων (Rep).

2. Το ξενοδοχείο να έχει το δικαίωμα να ζητήσει ιατρική γνωμάτευση, είτε με την επιτόπια εξέταση του ασθενή στο χώρο του ξενοδοχείου, είτε με την παραπομπή του ασθενή σε κλινική.

3. Το ξενοδοχείο να μπορεί να έχει πρόσβαση στην ιατρική γνωμάτευση.

4. Οποιαδήποτε απαίτηση από πελάτη, μέσω του οργανωτή ταξιδίων, θα μπορεί να γίνει μέχρι και 30 ημέρες από την ημέρα της αναχώρησής του από το ξενοδοχείο.

5. Τα συμβόλαια να διέπονται από το Κυπριακό, και όχι το Βρετανικό, Δίκαιο.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΟΤ, Άγγελος Λοΐζου, τόνισε ότι ο ρόλος του ΚΟΤ είναι να καθοδηγήσει και να υποδείξει στους εμπλεκόμενους το πώς μπορούν να κινηθούν. «Το κράτος δεν έχει νομική εμπλοκή καθώς δεν αποτελεί μέρος του συμβολαίου μεταξύ δύο ιδιωτών», διευκρίνισε. Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΟΤ ανέφερε ότι σε έκθεση στο Λονδίνο έγιναν διάφορες παραστάσεις και υποδείξεις στους ταξιδιωτικούς πράκτορες. «Επιπρόσθετα, υποδείξαμε στους ξενοδόχους ότι είναι θέμα νομικό και θα πρέπει να τροποποιήσουν τα συμβόλαιά τους», πρόσθεσε ο κ. Λοΐζου.

Πώς ανακαλύφθηκε η απάτη από τους Ισπανούς

Την απάτη έφερε στην επιφάνεια λίγο μετά την καλοκαιρινή περίοδο η Ισπανία. Οι Ισπανοί ξενοδόχοι διαπίστωσαν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες μιαν «επιδημία» γαστρεντερολογικών συμβάντων εκ μέρους των Βρετανών -μόνο των Βρετανών- τουριστών, που συνοδεύονται με αιτήσεις για αποζημιώσεις. Αυτό οδήγησε την επαγγελματική ένωση των ξενοδόχων του Μπενιντόρμ, της Κόστα Μπλάνκα και της Βαλένθια να υποψιάζονται ότι έπεσαν θύματα μαζικής απάτης από τους Βρετανούς.

«Οι ξενοδόχοι που συνεργάζονται με Βρετανούς τουρ οπερέιτορς διαπίστωσαν μιαν εκτίναξη κατά 700% των αιτήσεων για αποζημιώσεις από αδιαθεσίες που υποτίθεται ότι είχαν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους», σημειώνει σε ανακοίνωσή τους η ξενοδοχειακή ένωση. Και εξηγεί ότι οι «αδιαθεσίες» αυτές, που αφορούν κυρίως γαστρεντερικά επεισόδια, δεν παρατηρήθηκαν σε πελάτες άλλων εθνικοτήτων, Βέλγοι, Ολλανδοί ή Πορτογάλοι, που επίσης παραθέριζαν μαζί με τους Βρετανούς στις ίδιες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις την επίμαχη περίοδο των «αδιαθεσιών».

Μάλιστα, οι Ισπανοί ξενοδόχοι υπολογίζουν ότι δέχτηκαν γύρω στις 10 χιλιάδες τέτοια αιτήματα, ενώ το κόστος για την ισπανική ξενοδοχειακή βιομηχανία θα φτάσει τα €60 εκατ.

Το σύστημα, κατά τους Ισπανούς, «δουλεύει» ως εξής: Επιστρέφοντας στην πατρίδα τους οι Βρετανοί παραπονιούνται στα γραφεία ταξιδίων που τους πούλησαν το πακέτο διακοπών στην Ισπανία. Στη συνέχεια τα γραφεία απευθύνονται σε δικηγόρους που προχωρούν σε ομαδικές αγωγές κατά των ισπανικών ξενοδοχείων.

Γράφει: Δήμητρα Λάντου -philenews