Δάφνη Βαλέντε: «Η χαρά της δημιουργίας θα έλεγα, ότι μαγεύει…» (Φωτός)

Η Δάφνη Βαλέντε γεννήθηκε στην Αθήνα.  Σπούδασε σχέδιο μόδας στο F.I.T. της Νέας Υόρκης και στο St Martin’s School of Art του Λονδίνου.  Η διπλωματική της εργασία, από φορέματα με τυπωμένες οπτικές απάτες  (“Trompe l’oeil”), πωλήθηκε στο Browns.

Με πηγή έμπνευσης τα αρχαιοπρεπή πλισέ του Mariano Fortuny, δημιούργησε τα  διαχρονικά, γλυπτά πλισέ φορέματά της και καλλιεργώντας το ιδιαίτερο προσωπικό της στυλ, ακολούθησε μια μακρόχρονη καριέρα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 1999 προσέθεσε στην συλλογή της χειροποίητα κοσμήματα ξαναβρίσκοντας τη δημιουργική έκφραση που αγαπούσε από μικρή.
Παρουσίασε τα κοσμήματά της σε χώρους τέχνης και σε Μουσεία σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Έχει σχεδιάσει με επιτυχία θεατρικά κοστούμια ενώ από τη θέση της προέδρου του Πανελληνίου Συλλόγου Σχεδιαστών Μόδας, εργάστηκε από το 2004 και για 4 συναπτά έτη στην εδραίωση και οργάνωση της Ελληνικής Εβδομάδας Μόδας.

Ζώντας στην Ελλάδα, τα τελευταία δέκα χρόνια της μεγάλης οικονομικής κρίσης, εστίασε σε μία διαφορετική κατεύθυνση, σχεδιάζοντας μια συλλογή Resort wear που απευθύνεται στα exclusive τουριστικά καταστήματα.

Το πάθος της για λεπτομέρεια φαίνεται στον τρόπο που προσέγγισε την νέα σχεδιαστική κατεύθυνση, πλάθοντας με τρυφερότητα τα πλισέ υφάσματα επάνω στο σώμα, δημιουργώντας γλυπτά, διαχρονικά, θηλυκά ρούχα, ιδανικά για ταξίδια.

Η συλλογή εμπλουτίζεται με κοσμήματα, εσάρπες με ιδιαίτερο πακέτο, πλισέ τσάντες και πέδιλα, ενώ απευθύνεται σε εκλεπτυσμένες γυναίκες που κλέβουν την παράσταση με χάρη και κομψή απλότητα.

Η κατασκευή των συλλογών γίνεται αποκλειστικά στην Ελλάδα, με μεθόδους που προσεγγίζουν την υψηλή ραπτική και πωλούνται σε resorts στην Ελλάδα, Κύπρο και Λίβανο ενώ τα αξεσουάρ της βρίσκονται στα Μουσεία Μπενάκη και Λαλαούνη.

Ζει στην Αθήνα και το Σούνιο με τον άντρα της, τον σκύλο και τις δυο γάτες τους.

Πως αποφασίσατε  να ασχοληθείτε με τον συγκεκριμένο κλάδο;

Μεγάλωσα σε περιβάλλον υψηλής αισθητικής με τη γιαγιά μου, τη μαμά μου, τις θείες μου, να είναι πάντα καλοντυμένες έτσι από μικρή, ανέπτυξα την καλλιτεχνική μου τάση. Με ενδιέφερε πολύ το θέατρο, η σκηνοθεσία, η σκηνογραφία, η ενδυματολογία και θέλοντας πάντα να είμαι διαφορετική, σχεδίαζα τα ρούχα που φορούσα. Όταν ήρθε η στιγμή να αποφασίσω ποιο καλλιτεχνικό τομέα να ακολουθήσω, με κέρδισε η μόδα.

Ποιες ήταν οι αρχικές δυσκολίες που αντιμετωπίσατε;

Έχοντας σπουδάσει στο πιο δημιουργικό κολέγιο στον κόσμο, το St Martin’s school of Art, γύρισα στην Ελλάδα γεμάτη δημιουργικές ιδέες και προσγειώθηκα σε μια Ελληνική πραγματικότητα που ήθελε μόνο ρούχα φορτωμένα στολίδια και κυρίως κόπιες των ξένων σχεδιαστών. Έκανα αγώνα επί σειρά ετών να πείσω το κοινό για να με εμπιστευθεί και να εκτιμήσει την δίκη μου αφαιρετική Ελληνοκεντρική αισθητική. Τελικά είμαι υπερήφανη που έχω πιστές πελάτισσες που αγαπούν την διαχρονικότητα των ρούχων μου και χαίρονται να κλέβουν την παράσταση σε μια εκδήλωση, με τη λιτή κομψότητα.

Τι είναι αυτό που κάνει μαγικό το χώρο της μόδας;

Ο χώρος της μόδας, όπως όλοι οι χώροι με λάμψη, είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός και δύσκολος. Ας μην εστιάζει κανείς στην πασαρέλα που αποτελεί ένα κερασάκι σε μια τούρτα που έχει πολύ αγώνα για να γίνει. Η χαρά της δημιουργίας θα έλεγα, ότι μαγεύει και κρατάει τους δημιουργούς σ’ αυτόν τον αγώνα. Η κάθε δημιουργική στιγμή, που εγώ παρομοιάζω με μια γέννα, περνάει από τη φάση των πόνων, στη φάση της υπέρτατης χαράς μόλις η ιδέα υλοποιηθεί! Ακόμα όταν το δημιούργημα το βλέπει ο σχεδιαστής να φοριέται, να κυκλοφορεί στο δρόμο, να αγαπιέται από τις πελάτισσες, τότε η χαρά είναι διπλή!

Οι δημιουργίες σας είναι ξεχωριστές. Πάνω σε ποια φιλοσοφία βασίζονται;

Η δουλειά μου βασίζεται στα πλισαρισμένα υφάσματα που έχουν τη δυνατότητα να πλάθονται σαν γλυπτά επάνω στο σώμα. Πριν καν τελειώσω τις σπουδές μου είχα αποφασίσει το στυλ που θα ακολουθήσω. Είχα μαγευτεί βλέποντας σε ένα μουσείο, τα Ελληνοπρεπή πλισέ του Mariano Fortuny, ενός Ισπανού σχεδιαστή που έζησε στη Βενετία και απελευθέρωσε τις γυναίκες της Belle Epoque από τα κρινολίνα και τους κορσέδες. Αποφάσισα τότε ότι θα ακολουθήσω μια γραμμή προσαρμόζοντας την Αρχαιοελληνική αισθητική στα σημερινά δεδομένα, με απόλυτο σεβασμό στην ελευθερία του γυναικείου σώματος.

Εσείς ποιες ξένες σχεδιάστριες ξεχωρίζετε και γιατί;

Θαυμάζω την Iris van Herpen γιατί κάνει υψηλή ραπτική με ρούχα/γλυπτά από υλικά νέας τεχνολογίας. Εκτιμώ την Stella Mc Carney για την οικολογική προσέγγιση των συλλογών της. Ελληνίδα σχεδιάστρια που θαυμάζω απεριόριστα είναι η Λουκία.

Από το παρελθόν της μόδας αγαπώ πολύ τη δουλειά της Elsa Schiaparelli γιατί ήταν πάντα πρωτοπόρος έχοντας συνεργαστεί με τον Salvador Dali, τον Jean Cocteau και άλλους σύγχρονους της καλλιτέχνες.

 Ποια ηθοποιό θα θέλατε να ντύσετε;

Ηθοποιό του διεθνούς κινηματογράφου θα ήθελα να ντύσω την Cate Blanchett.

Ελληνίδα ηθοποιό θα ήθελα να ντύσω τη Μαρία Ναυπλιώτου.

 Ποια τα μελλοντικά σας πλάνα;

Τα τελευταία χρόνια βλέπω τις συλλογές μου να πωλούνται σε ξενοδοχεία και resorts σε όλη την Ελλάδα και πιστεύω ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να ξανά προσεγγίσω το εξωτερικό συμμετέχοντας ίσως σε κάποια έκθεση.

Της Νικολέτας Χρήστου