Οι προκλήσεις της κυκλικής οικονομίας και βιώσιμης κινητικότητας

Οι προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζουν η Κύπρος και άλλες χώρες κατά τη μετάβασή τους σε ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας, καθώς και τρόποι για προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, ήταν μεταξύ των θεμάτων που τέθηκαν από ομιλητές, κατά τη διάρκεια δύο συνεδρίων που ξεκίνησαν τις εργασίες τους σήμερα στη Λευκωσία.

Μιλώντας κατά την έναρξη του συνεδρίου με τίτλο «Προκλήσεις για τα Νησιά στην εποχή της Κυκλικής Οικονομίας – CirClE 2019» και του «6ου Συνεδρίου για την Βιώσιμη Κινητικότητα & τις Έξυπνες Μεταφορές – SMile 2019» ο Υπουργός Γεωργίας Κώστας Καδής ανέφερε ότι ο στόχος είναι να μειωθούν μέχρι το 2035 τα αστικά απόβλητα που καταλήγουν στις χωματερές στο 10% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας.

«Κυρίαρχος στόχος μας είναι η συνεχής ανάπτυξη της χώρας μας κατά τρόπο βιώσιμο, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθούν τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη» είπε η Υπουργός Μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου.

Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης ανέφερε ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες αποτελούν τη μόνη λύση, προσθέτοντας ότι «ο χρόνος τελειώνει και πρέπει να αναλάβουμε δράση τώρα».

Περιγράφοντας τις προτεραιότητες του Υπουργείου του, ο Κώστας Καδής ανέφερε ότι δίνεται έμφαση στην ελαχιστοποίηση των αποβλήτων και στη διαχείριση για μείωση της παραγωγής αποβλήτων, στην αύξηση της διαλογής στην πηγή, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση και στην σημαντική μείωση των ποσοτήτων που καταλήγουν στην χωματερή.

«Σύντομα θα υπάρχει χωριστή συλλογή οργανικών αποβλήτων και χωριστή συλλογή των ρευμάτων ανακύκλωσης» συνέχισε ο Υπουργός Γεωργίας.

«Αναμένουμε ότι η ανακύκλωση και η επαναχρησιμοποίηση αστικών αποβλήτων θα αυξηθεί στο 55% μέχρι το 2025, στο 60% μέχρι το 2030 και στο 65% μέχρι το 2035» πρόσθεσε ο κ. Καδής, ενώ αναφέρθηκε στον στόχο για μείωση των αστικών αποβλήτων που καταλήγουν στις χωματερές στο 10% του συνόλου μέχρι το 2035.

Ο κ. Καδής είπε εξάλλου ότι το Υπουργείο του αναθεωρεί την εθνική στρατηγική διαχείρισης για τα αστικά απόβλητα και το πρόγραμμα πρόληψης αποβλήτων.

Στον δικό της χαιρετισμό η Υπουργός Μεταφορών είπε ότι «αυτή η εκδήλωση πραγματεύεται μια σειρά από θέματα που αφορούν την καθημερινή ζωή των πολιτών σχεδόν σε κάθε χώρα του κόσμου». Αναφέρθηκε συναφώς σε μια σειρά από ζητήματα, όπως η ποιότητα του αέρα, η ορθολογική διαχείριση υδάτινων πόρων και αποβλήτων, η ανακύκλωση σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, αλλά και οι τρόποι παραγωγής καθαρής ενέργειας.

Είπε εξάλλου ότι το συνέδριο επικεντρώνεται στους τρόπους για μείωση της εξάρτησης από τα οχήματα και από την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων μέσω της τεχνολογίας, στις προσπάθειες για τόνωση της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, αλλά και στον αειφόρο τουρισμό και στις έξυπνες πόλεις.

Το Υπουργείο Μεταφορών προωθεί ενεργά τη βιώσιμη κινητικότητα, συνέχισε η κ. Αναστασιάδου και αναφέρθηκε σε αριθμό έργων με στόχο την ανάπτυξη των δημοσίων μεταφορών, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες. Παράλληλα ανέφερε ότι εξετάζεται η βιωσιμότητα της σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ πόλεων και η κατασκευή τραμ στις πόλεις.

Η Υπουργός αναφέρθηκε εξάλλου σε μια «ολιστική προσέγγιση στην προώθηση της ανάπτυξης και εφαρμογής βιώσιμων σχεδίων αστικής κινητικότητας για κάθε πόλη, καθώς και στην ανάπτυξη ενός στρατηγικού σχεδίου μεταφορών για ολόκληρο το νησί».

Ο Δήμαρχος Λευκωσίας Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης είπε ότι «οι δημόσιες μεταφορές είναι ο μόνος τρόπος για να προχωρήσουμε μπροστά, αν θέλουμε να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας έναντι της ΕΕ όσον αφορά τη μείωση επιβλαβών εκπομπών αερίου».

«Ξέρουμε ποιο είναι το πρόβλημα σε σχέση με την μόλυνση του περιβάλλοντος και την κυκλοφοριακή συμφόρηση και έχουμε τη λύση. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι η απαραίτητη πολιτική βούληση για την υλοποίηση» συμπλήρωσε.

Είπε επίσης ότι για να γίνει αυτό «πρέπει πρώτα να αλλάξουμε εκ των έσω, να αλλάξουμε τις παλιές αντιλήψεις που υπάρχουν ακόμη σε πολλές σημαντικές και καιρίες κυβερνητικές υπηρεσίες σε σχέση με τις μεταφορές και τον οδικό σχεδιασμό».

«Προς το παρόν γίνονται πολύ λίγα πράγματα, πάρα πολύ αργά. Με αυτόν τον ρυθμό, η Κύπρος πιθανότητα δεν θα είναι σε θέση να τηρήσει επιτυχώς τις δεσμεύσεις της προς την ΕΕ σε σχέση με την μείωση των εκπομπών» ανέφερε.

Σύμφωνα με τον κ. Γιωρκάτζη «ο χρόνος τελειώνει και πρέπει να αναλάβουμε δράση τώρα».

Ο Γιώργος Κρεμλής, πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής CirClE 2019 και επίτιμος διευθυντής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρθηκε στις περιπτώσεις της Κύπρου και της Μάλτας και είπε ότι πρέπει να ενώσουμε δυνάμεις με τις δύο νησιωτικές χώρες και όλα τα άλλα νησιά της  Μεσογείου, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις της κυκλικής οικονομίας.

«Χρειαζόμαστε μια ειδική στρατηγική για τα νησιά, σε σχέση με τον νησιωτικό χαρακτήρα και την κυκλική οικονομία» συνέχισε ο κ. Κρεμλής, προσθέτοντας ότι τέτοια στρατηγική υπάρχει μόνο για τις πιο απομακρυσμένες περιοχές, όπως τα νησιά του Ειρηνικού, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας.

Δεν υπάρχει τέτοια στρατηγική για τα νησιά της Μεσογείου, παρατήρησε και αναφέρθηκε στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται κατά την επόμενη προγραμματική περίοδο της ΕΕ για την εξασφάλιση περισσότερης χρηματοδότησης για τα νησιά.

Στον δικό του χαιρετισμό, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου Τάσος Χριστοφίδης εξέφρασε την προσδοκία η Κύπρος να καταστεί υπόδειγμα περιβαλλοντικής αειφόρας και σωστής χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Οριζόμαστε ένα μέλλον με αειφόρες συγκοινωνίες, με ευφυή συστήματα, με αυξημένο δείκτη ασφάλειας οδηγών και πεζών και με μια κοινωνία που θα αγκαλιάσει επιτέλους τη βιώσιμη κινητικότητα και της μαζικές συγκοινωνίες, κάνοντας τις πόλεις πιο ανθρώπινες, ανέφερε.

Την έναρξη του συνέδριο χαιρέτισε επίσης ο Χέλμουτ Μόρσι εκ μέρους της ΓΔ της Κομισιόν για την Κινητικότητα και τις Μεταφορές, ενώ προβλήθηκε και οπτικογραφημένο μήνυμα του Γενικού Διευθυντή της ΓΔ Περιβάλλοντος Καλέχα Κρέσπο προς τους σύνεδρους.

Κατά τη διάρκεια του διήμερου συνεδρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Φιλοξενία, στη Λευκωσία, θα φιλοξενηθούν συζητήσεις για μια σειρά από θέματα όπως η βιώσιμη κινητικότητα, η καινοτομία, η κλιματική αλλαγή και η ενέργεια. Το συνέδριο, που διοργανώνεται από το Υπουργείο Μεταφορών, υπό την αιγίδα των Γενικών Διευθύνσεων Περιβάλλοντος και Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ολοκληρώνεται την Παρασκευή.

Πηγή:ΚΥΠΕ