Μια στιγμή είναι αρκετή! Σκέψου!

Το ισχυρό σλόγκαν της ταινίας των μαθητών Λυκείου Κύκκου Α΄ για την Οδική Ασφάλεια

ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

«Μια στιγμή είναι αρκετή! Σκέψου!» είναι το πολύ επιτυχημένο μήνυμα της μικρής ταινίας με θέμα την Οδική Ασφάλεια που οι μαθητές/τριες του Τμήματος Β51 του Λυκείου Κύκκου Α΄ δημιούργησαν εργαζόμενοι τους τελευταίους τρεις μήνες  στο πλαίσιο του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας – και αποφάσισαν την επιλογή του σλόγκαν αυτού στο τελικό στάδιο της ταινίας, στις 10 Μαϊου 2019 στη διαδικασία του μοντάζ, στο Τμήμα Οπτικοαουστικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Frederick στη Λευκωσία, όπου παρευρέθηκε και ο υπογράφων και όπου είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους σε σχέση με το τελικό περιεχόμενο του βίντεο. Στη συζήτηση που είχαμε μαζί τους, μας μίλησαν με ενθουσιασμό για τις εμπειρίες από τη συμμετοχή τους και διαπιστώσαμε το μεγάλο ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη εργασία τους, γιατί ακριβώς συμμετείχαν σε αυτήν με ουσιαστικό τρόπο αφού ένιωθαν ότι ο λόγος τους μετρούσε και λαμβανόταν υπόψη από την αρχή μέχρι το τέλος. Κομβικό στοιχείο αυτού του επιτυχημένου ομαδικού έργου, ήταν η καλή επικοινωνία των παιδιών με την καθηγήτρια τους της Οικιακής Οικονομίας Σύλια Λουκαϊδου που καθοδηγούσε και συντόνιζε την προσπάθεια και η μεταξύ τους συνεργασία.

*Να αναφέρουμε ότι το συγκλονιστικό βίντεο των παιδιών δίνει έμφαση στις δύο από τις κυριότερες αιτίες οδικών ατυχημάτων στους νέους – τη μη χρήση ζώνης ασφάλειας και τη χρήση κινητού στη διάρκεια της οδήγησης. Στόχος της δράσης είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των νέων σε ζητήματα, που αφορούν στην Οδική Ασφάλεια, καθώς σχεδόν καθημερινά νέοι χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο ή τραυματίζονται σοβαρά.

Η καθημερινότητα των νέων

Περιγράφοντάς μας όλη τη διαδικασία παραγωγής αυτού του μαθητικού project από τα αρχικά του στάδια μέχρι την ολοκλήρωσή του, η Σύλια Λουκαϊδου μας εξήγησε ότι «στο πλαίσιο του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας οι μαθητές/τριες του Β51 του Λυκείου Κύκκου Α΄ έπρεπε να επιλέξουν ένα θέμα μεταξύ των διαφόρων προτεινόμενων, για να υλοποιήσουν μια δράση μετάδοσης κάποιων επιθυμητών μηνυμάτων κοινωνικού περιεχομένου. Εφάρμοσαν τα βήματα της λήψης απόφασης και κατέληξαν στην επιλογή της ενότητας της «Κυκλοφοριακής Αγωγής» με έμφαση στην «Οδική Ασφάλεια». Υποστήριξαν την επιλογή αυτή αναφέροντας πως είναι ένα επίκαιρο θέμα, που απασχολεί την καθημερινότητα των νέων, την υγεία τους, την ίδια τη ζωή τους και που μας αφορά όλους –  οδηγούς, επιβάτες οχημάτων, πεζούς, γονείς, ενήλικες και ανήλικους, εκπαιδευτικούς και μαθητές, υπηρεσιακούς αρμόδιους, κράτος, πολίτες και κοινωνία».

Η συζήτηση και η ενημέρωση

Σύμφωνα με την κυρία Λουκαϊδου, το πρώτο βήμα υλοποίησης της δράσης αυτής ήταν η απόκτηση γνώσεων στα θέματα Κυκλοφοριακής Αγωγής, σε συνεργασία με τον μη κυβερνητικό οργανισμό «Reaction, Youth for the Prevention». Αφού ολοκληρώθηκε η συζήτηση και η υλοποίηση κάποιων δραστηριοτήτων που αφορούσαν στα θέματα της Κυκλοφοριακής Αγωγής τα οποία περιλαμβάνονται στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας Β΄ Λυκείου (σημασία του Κώδικα Οδικής Ασφάλειας, πιθανά αίτια οδικών συγκρούσεων, συνέπειες ανεύθυνης συμπεριφοράς και κανόνες ασφάλειας για πεζούς, επιβάτες, ποδηλάτες, μοτοσυκλετιστές και οδηγούς), οι μαθητές/τριες του Β51 είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν στις 15 Μαρτίου 2019 διάλεξη, που αφορούσε την Οδική Ασφάλεια.  Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο από τον Πρόεδρο του «Reaction, Youth for the Prevention» Μάριο Σταύρου και τη Διοικητική Λειτουργό του οργανισμού Κυριακή Παπαδάμου. Στην εκδήλωση συμμετείχαν επίσης, ομάδες μαθητών/τριών της Ειδικής Μονάδας και των Τμημάτων Β52, Γ51 και Γ52.  Τα παιδιά παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον τη διάλεξη και φάνηκε ότι επηρεάστηκαν θετικά, όσον αφορά το θέμα της Οδικής Ασφάλειας, καθώς είχαν τη δυνατότητα να υποβάλουν ερωτήματα στους εκπαιδευτές, αλλά και να συμμετάσχουν ενεργά σε βιωματικές δραστηριότητες».

Ο σχεδιασμός και η ανάρτηση αφισών

«Το δεύτερο βήμα αφορούσε την προώθηση γνώσεων και την εφαρμογή του σχεδίου δράσης», μας είπε η Σ. Λουκαϊδου και πρόσθεσε τα παιδιά συζήτησαν μαζί της «διάφορους τρόπους με τους οποίους μπορούν να ευαισθητοποιήσουν και τους/τις συμμαθητές/τριες, τους γονείς/κηδεμόνες, τους/τις εκπαιδευτικούς, αλλά και την ευρύτερη κοινωνία για μια υπεύθυνη οδήγηση και οδική συνείδηση». Πρόσθεσε ότι στο στάδιο αυτό, «οι μαθητές/τριες του Β51, ήταν ήδη έντονα ευαισθητοποιημένοι ως προς την ανάγκη μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και κατέληξαν σε δύο κύριες δράσεις. Η πρώτη δράση αφορούσε τον σχεδιασμό αφισών, στις οποίες να προβάλλονται θετικά μηνύματα οδικής ασφάλειας και υπεύθυνης οδήγησης. Η δεύτερη δράση αφορούσε την παραγωγή μιας μικρής έκτασης ταινίας με επίκεντρο τη ζώνη ασφαλείας και τη χρήση κινητού τηλεφώνου στην οδήγηση. Για την υλοποίηση των πιο πάνω δράσεων, κρίθηκε απαραίτητο να αποκτήσουν γνώσεις και να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη ως προς τα διάφορα είδη των διαφημίσεων, τις θετικές και αρνητικές επιδράσεις από αυτές, καθώς και να αποκτήσουν δεξιότητες ως προς τον εντοπισμό των διαφόρων τεχνικών, που εφαρμόζονται στη διαφήμιση (Ενότητα «Αγωγή Καταναλωτή» του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας Β΄ Λυκείου). Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν διάφορες τηλεοπτικές διαφημίσεις και να μελετήσουν διάφορες έντυπες διαφημίσεις, με σκοπό να διακρίνουν το είδος τους, να εντοπίσουν το περιεχόμενό τους, τις τεχνικές που χρησιμοποιούν, να συζητήσουν τις περιπτώσεις όπου προβάλλονται στερεοτυπικά μηνύματα, να αναφέρουν τις επιδράσεις που έχουν τα διάφορα είδη των διαφημίσεων στους νέους, κ.λπ. Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και ξεκίνησαν τον σχεδιασμό των αφισών, με στόχο να μεταδώσουν όσο καλύτερα γίνεται τα μηνύματα Οδικής Ασφάλειας. Στόχος τους ήταν να αναρτήσουν στις πινακίδες του σχολείου τους τις αφίσες, να τις περιλάβουν στην ιστοσελίδα και στο περιοδικό του σχολείου τους, κι αν είναι εφικτό, στο τελικό φιλμάκι, που θα ετοίμαζαν. Προς μεγάλη ικανοποίησή τους, ο στόχος αυτός στέφθηκε με επιτυχία. Ακολούθως παρακολούθησαν διάφορα σύντομα βίντεο που αφορούσαν ζητήματα Οδικής Ασφάλειας, ώστε να αποκτήσουν ιδέες για τη δική τους παραγωγή».

Η αλληλεπίδραση συστατικών στοιχείων

Το τρίτο βήμα ήταν η εφαρμογή διαδικασίας για την παραγωγή βίντεο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Frederick και το «Reaction, Youth for the Prevention», μας είπε η Σύλια Λουκαϊδου. Πρόσθεσε ότι «οι μαθητές/τριες του Β51 είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν με τον Συντονιστή του Προγράμματος Οπτικοακουστικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Frederick Πανίκο Χαραλάμπους, με σκοπό να ανταλλάξουν ιδέες και να καταλήξουν στην τελική ιδέα της παραγωγής του μικρού σε έκταση βίντεο.  Συγκεκριμένα, στις 5 Απριλίου 2019 ο Πανίκος Χαραλάμπους επισκέφθηκε το σχολείο μας, με σκοπό οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση όλων των συστατικών στοιχείων, ρόλων και σταδίων της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής, που περιλαμβάνει τη συγγραφή σεναρίων, τον σχεδιασμό παραγωγής, τον φωτισμό, την ηχοληψία, τη σκηνοθεσία, την κινηματογράφηση, το μοντάζ, κ.τ.λ. Τα παιδιά παρουσίασαν το σενάριό τους και με τη βοήθεια του Πανίκου Χαραλάμπους κατέληξαν στο τελικό περιεχόμενό του.  Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης από το «Reaction, Youth for the Prevention» ο Μάριος Σταύρου και η Κυριακή Παπαδάμου, που μετέφεραν τις δικές τους εμπειρίες  με μαθητές/τριες άλλων σχολείων στην παραγωγή μικρού μήκους βίντεο σε σχέση με την Οδική Ασφάλεια. Τέλος δόθηκαν οι τελικές οδηγίες στους μαθητές/τριες, ώστε να είναι έτοιμοι μέχρι την ημέρα λήψης των σκηνών για την παραγωγή του βίντεο  – προσκόμιση σχετικών άδειων οδήγησης και ασφάλειας, λήψεις ενδεικτικών σκηνών, εξεύρεση κατάλληλης μουσικής υπόκρουσης, κατάλληλο ντύσιμο, ολοκλήρωση αφισών, σχεδιασμός σλόγκαν κ.τ.λ.».

Έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους…

Η παραγωγή της ταινίας, η σκηνοθεσία και το μοντάζ της, όπως και η προώθηση της, αποτέλεσαν το τέταρτο βήμα της δράσης του Β51. Μας είπε σχετικά η κυρία Λουκαϊδου: «Στις 18 Απριλίου 2019 τα παιδιά μετέβησαν στον χώρο, όπου πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα για το μικρού μήκους βίντεο. Έχοντας στο μυαλό τους τα μηνύματα των σλόγκαν «Μια στιγμή αρκεί! Θες να παίξεις κορώνα γράμματα τη ζωή σου;»  και «Μια στιγμή είναι αρκετή! Είναι επιλογή σου, αν θες να ζήσεις κι άλλες όμορφες στιγμές!», οι πρωταγωνιστές του βίντεο με θετική διάθεση και συγκέντρωση έδωσαν τον καλύτερό εαυτό τους για να καταφέρουν να προβάλουν μέσα από τις διάφορες σκηνές που συμμετείχαν, τα μηνύματα αυτά. Η εμπειρία που έζησαν  με τον Πανίκο Χαραλάμπους του Πανεπιστημίου Frederick και την ομάδα του, ήταν μοναδική και οι γνώσεις που αποκόμισαν, πολύτιμες. Εργάστηκαν με επαγγελματισμό και απόλυτη συνεργασία. Στις 10 Μαΐου 2019 συμμετείχαν επίσης στη διαδικασία του μοντάζ, ώστε να ολοκληρωθεί το τελικό περιεχόμενο του βίντεο. Συγκεκριμένα, μετέβησαν στον χώρο του Τμήματος Οπτικοαουστικής Επικοινωνίας, όπου ο  Πανίκος Χαραλάμπους μας εξήγησε τη διαδικασία του μοντάζ και τη σημασία του. Το φιλμάκι θα κυκλοφορήσει μέσω των διαφόρων Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης και θα αναρτηθεί σε διάφορες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, όπως π. χ. στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Ευχαριστούμε θερμά το Πανεπιστήμιο Frederick για την άψογη συνεργασία που είχαμε, καθώς και το «Reaction, Youth for the Prevention». Αξίζει, επίσης, να δοθούν συγχαρητήρια σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες του Β51 του Λυκείου Κύκκου Α΄ για την πρωτοβουλία και την ενεργό συμμετοχή τους σε όλα τα στάδια της υλοποίησης της δράσης αυτής!».

*Τα παιδιά του Β51 είναι ο Ισμαήλ Αλ Κάδδι, η Αθηνά Αράμποβα, η Αλίκη Ασλανίδη, η Αθηνά Γεωργίου, ο Παναγιώτης Θεοδοσίου, η Αλεξάνδρα Κυριακούδη, ο Φάτι Λαμπάτ, η Χρυσοστομία Ματθαίου, ο Μιχάλης Μικέλλης, ο Γιώργος Μπαλαρτισβίλι, η Χριστιάννα Μπάτλερ, ο Μιχάλης Νικολάου, η Ιωάννα Σάββα, ο Χρήστος Σαχμπαζίδης, η Λίκα Τζακέλι, ο Πέτρος Τυρίμου και η Ελένη Χατζηπέτρου.

Ο Πανίκος Χαραλάμπους συζητεί με τα παιδιά τη διαδικασία του μοντάζ της ταινίας τους.

Φώτο: Ο Μάριος Δημητρίου με τους μαθητές/τριες του Β51 του Λυκείου Κύκκου Α΄ και την καθηγήτρια τους Σύλια Λουκαϊδου στον χώρο του Πανεπιστημίου Frederick στις 10 Μαϊου 2019.