H Kομισιόν δε θα ανοίξει διαδικασία περί υπερβολικού ελλείμματος κατά της Κύπρου

Η Κομισιόν δε θα ανοίξει διαδικασία περί υπερβολικού ελλείμματος για την Κύπρο, παρά την παροδική αύξηση του ελλείμματος το 2018, ανακοίνωσε σήμερα ο Επίτροπος Πιέρ Μοσκοβισί.

Συγκεκριμένα, με αφορμή την παρουσίαση της έκθεσης για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες και τις ανά χώρα συστάσεις, ο Επίτροπος διευκρίνισε ότι “όσον αφορά την Κύπρο, η έκθεσή μας καταγράφει ότι το ονομαστικό έλλειμμα έφθασε το 4,8% του ΑΕΠ το 2018. Ωστόσο, αυτό οφειλόταν εξ ολοκλήρου σε μέτρα τραπεζικής στήριξης που ήταν απαραίτητα για τη διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. Επιπλέον, τόσο για το τρέχον έτος όσο και για το 2020, προβλέπουμε σημαντικό δημοσιονομικό πλεόνασμα και μείωση του δημόσιου χρέους. Επομένως, αποφασίσαμε να μην ανοίξουμε μια ΔΥΕ, δεδομένου ότι δεν απαιτείται περαιτέρω προσαρμογή και μια διαδικασία θα προσέθετε λίγη αξία – και θα φαινόταν αντίθετη προς τους πολίτες”.

Αναλυτικά, η έκθεση για την Κύπρο αναφέρει ότι το ακαθάριστο χρέος της γενικής κυβέρνησης ξεπερνά την τιμή αναφοράς του 60% του ΑΕΠ από το 2011 και κοινοποιήθηκε στο 102,5% του ΑΕΠ το 2018. Οι προβλέψεις της Επιτροπής δείχνουν σταθερή μείωση του χρέους το 2019, κάτω από το 100% ΑΕΠ. Η Κύπρος συμμορφώνεται με τον κανόνα του μεταβατικού χρέους το 2018 και προβλέπεται ότι θα συμμορφωθεί με το δείκτη αναφοράς για τη μείωση του χρέους το 2019 και το 2020. Αυτό σημαίνει ότι πληρείται το κριτήριο του χρέους στη Συνθήκη.

Σύμφωνα με τα γενικά πλεονάσματα του δημόσιου τομέα κατά 0,3% του ΑΕΠ το 2016 και 1,8% του ΑΕΠ το 2017, το συνολικό ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης στην Κύπρο έφθασε το έλλειμμα 4,8% του ΑΕΠ το 2018, πολύ πάνω από την τιμή αναφοράς της Συνθήκης 3% . Ελλείψει του έκτακτου αντίκτυπου των μέτρων τραπεζικής στήριξης κατά 8,3% του ΑΕΠ, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης θα ισοδυναμούσε με πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Σύμφωνα με την εαρινή πρόβλεψη της Επιτροπής για το 2019 και το πρόγραμμα σταθερότητας, το γενικό ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης αναμένεται να επανέλθει σε πλεόνασμα της τάξης του 3% περίπου του ΑΕΠ το 2019 και άνω του 2,5% του ΑΕΠ το 2020, σε συμφωνία και αρκετά κάτω από την τιμή αναφοράς (κατά περισσότερο από 5,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ).

Η υπέρβαση της τιμής αναφοράς το 2018 είναι προσωρινή κατά την έννοια της Συνθήκης και του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Αυτό δείχνει ότι το κριτήριο του ελλείμματος, όπως ορίζεται στη Συνθήκη, δεν πληρούται εκ πρώτης όψεως το 2018. Σύμφωνα με τη Συνθήκη, η έκθεση αυτή εξέτασε επίσης τους σχετικούς παράγοντες. Οι σχετικοί παράγοντες περιλαμβάνουν το γεγονός ότι το γενικό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης το 2018, συμπεριλαμβανομένης της υπέρβασης της τιμής αναφοράς, οφειλόταν εξ ολοκλήρου στον έκτακτο αντίκτυπο των μέτρων τραπεζικής στήριξης κατά 8,3% του ΑΕΠ, γεγονός που συνέβαλε επίσης στην αύξηση του το χρέος της γενικής κυβέρνησης το 2018.

Επιπλέον, το διαρθρωτικό ισοζύγιο έφθασε σε πλεόνασμα 2,0% του ΑΕΠ το 2018 και αναμένεται να παραμείνει πάνω από το μεσοπρόθεσμο στόχο της ισόρροπης δημοσιονομικής θέσης σε διαρθρωτικούς όρους το 2019 και το 2020.

Ταυτόχρονα κατά την Κομισιόν, η Κύπρος αναμένεται να συμμορφωθεί πλήρως με όλες τις απαιτήσεις του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2019 και το 2020, συμπεριλαμβανομένης της προβλεπόμενης υπεραπόδοσης του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου και του προβλεπόμενου σημαντικού πλεονάσματος της γενικής κυβέρνησης, διασφαλίζοντας έτσι τη συμμόρφωση με το κριτήριο του ελλείμματος και το δείκτη αναφοράς για τη μείωση του χρέους.

“Με βάση τα ανωτέρω, η έναρξη διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος δεν εξυπηρετεί σημαντικό σκοπό για τη δημοσιονομική εποπτεία και ως εκ τούτου, η Επιτροπή θεωρεί ότι δεν πρέπει να ληφθούν περαιτέρω μέτρα για την έκδοση απόφασης σχετικά με την ύπαρξη υπερβολικού ελλείμματος”, καταλήγει η έκθεση.

Πηγή: ΚΥΠΕ