Το «κατηγορώ» του Γενικού Εισαγγελέα

Αποκαλυπτικός ο Κώστας Κληρίδης για «το δίκτυ προστασίας» των διεφθαρμένων σε σεμινάριο του Ιδρύματος Φημονόη

ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

«Δυστυχώς η όλη αντίκρυση των θεμάτων διαφθοράς και διαπλοκής στη χώρα μας είναι κοντόφθαλμη και συμφεροντολογική, ενώ στις περιπτώσεις ιδιαίτερα της ενδεχόμενης διάπραξης αδικημάτων από τράπεζες και τραπεζίτες, το όλο περιβάλλον εξιχνίασης και στοιχειοθέτησης υποθέσεων, ήταν και είναι ιδιαίτερα προβληματικό, αφού εμφορούμενος από διαφορετικά ο καθένας κίνητρα, πολλοί παράγοντες και φορείς στήνουν ένα προστατευτικό δίκτυ που εξυφαίνεται με τη βοήθεια της οικονομικής επιφάνειας ενός τέτοιου οικονομικού συγκροτήματος», είπε μεταξύ άλλων αποκαλυπτικών ο Γενικός Εισαγγελέας Κώστας Κληρίδης σε βαρυσήμαντη ομιλία του σε σεμινάριο του νεοσυσταθέντος Ιδρύματος Φημονόη, και του Συνδέσμου Cyprus Association of Lobbyists and Public Affairs στις 19 Ιουνίου 2019 στη Λευκωσία, με θέμα «Χρηστή διοίκηση για διαφάνεια και καταπολέμηση της διαφθοράς – ο ρόλος των γυναικών». Μιλούσε έχοντας δίπλα του εκτός από την Πρόεδρο της Φημονόης Μαίρη Πύργου, τον Πρόεδρο της Βουλής και Προεδρεύοντα της Δημοκρατίας Δημήτρη Συλλούρη, τον Γενικό Ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη ο οποίος «ένωσε τη δική του φωνή αγωνίας με αυτή του Γενικού Εισαγγελέα για το θέμα του ελέγχου των ΜΜΕ», τους εκπροσώπους κοινοβουλευτικών κομμάτων –  από το ΑΚΕΛ ήταν παρών ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας του Άντρος Κυπριανού – τους εκπροσώπους των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Παιδείας, της Αστυνομίας, των συντεχνιών ΣΕΚ, ΠΕΟ και ΠΑΣΥΔΥ, του ΚΕΒΕ, του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, της Πλατφόρμας Διαφάνεια, του ΟΠΕΚ και της Ένωσης Δήμων. Ο Γενικός Εισαγγελέας τόνισε ότι ως προστατευτικά μέσα για την ενδεχόμενη διάπραξη αδικημάτων από τράπεζες και τραπεζίτες, «χρησιμοποιούνται και αξιοποιούνται μη εξυπηρετούμενα δάνεια, διαγραφές δανείων, γενικότερη δεσπόζουσα θέση των τραπεζών, η σημασία της ύπαρξής τους στην οικονομία της χώρας, η οικονομική ένεση προς τα ΜΜΕ – κι αυτό είναι πολύ καθαρό – μέσω της ανάθεσης πολυσήμαντου διαφημιστικού χώρου και χρόνου ετήσια». Στο σημείο αυτό, σε μια εκτός κειμένου αναφορά του, ο Κ. Κληρίδης πρόσθεσε τα εξής: «Και πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Είναι πάρα πολλές οι φορές που θα έπρεπε ν’ ασχοληθούν με θέματα τα ΜΜΕ και δεν το πράττουν ενσυνείδητα και όπως έχουμε πληροφορηθεί, ο λόγος είναι να μη χάσουν κάποιο οικονομικό όφελος από τη διαφήμιση. Αφήνω δε κατά μέρος τις τελευταίες  καθημερινές ανελέητες επιθέσεις μερίδας του Τύπου, επειδή δέχονται με τον ένα ή άλλο τρόπο, λαβή από κάποιες των Διωκτικών Αρχών, χωρίς κανενός να ιδρώνει το αυτί του. Ο καθένας αφήνεται μόνος του στο έργο του χωρίς καμιά βοήθεια και χωρίς καμιά συμπαράσταση και αυτό είναι ένα πολύ άσχημο συναίσθημα, πρέπει να σας διαβεβαιώσω».

«Γνώμονας το οικονομικό συμφέρον»

Προβαίνοντας «σε διαπιστώσεις και συμπεράσματα από τα όσα έχει προσωπικά βιώσει ως Προϊστάμενος της Νομικής Υπηρεσίας κατά τα τελευταία έξι περίπου χρόνια», ο Κώστας Κληρίδης, είπε και τα ακόλουθα, από το γραπτό κείμενο της παρέμβασής του: «Είχαμε θέσει από την αρχή ένα σταθερό και αμετάβλητο στόχο και σκοπό και δώσαμε τις ανάλογες οδηγίες τόσο προς τους λειτουργούς της Νομικής Υπηρεσίας, όσο και προς τις αστυνομικές ανακριτικές αρχές: Καμία ανοχή και καμία άμεση ή έμμεση κάλυψη και συγκάλυψη κρουσμάτων διαφθοράς, διαπλοκής και οικονομικού εγκλήματος, όποιος και αν εμπλέκεται στη διάπραξή τους, όποια και αν είναι η θέση που κατέχει, η ιδιότητά του, ο κομματικός του προσανατολισμός, η οικονομική του επιφάνεια. Ως αποτέλεσμα – και όχι χωρίς εμπόδια –  οδηγήθηκαν στο Δικαστήριο σωρεία προσώπων που κατηγορήθηκαν για τη διάπραξη αδικημάτων διαφθοράς ή γενικότερου οικονομικού εγκλήματος. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται και δήμαρχοι, πρώην δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, βουλευτές, μέλη διοικητικών συμβουλίων ημικρατικών οργανισμών, κρατικοί αξιωματούχοι, τράπεζες και υψηλόβαθμοι τραπεζίτες. Πολύτιμη βοήθεια στην αποκάλυψη και στην εξιχνίαση αυτού του είδους των εγκλημάτων παρέχεται από την Ελεγκτική Υπηρεσία της Δημοκρατίας – και τον ίδιο τον Γενικό Ελεγκτή – με τη διεισδυτικότητα και αποφασιστικότητα που τη διακρίνει. Σ’ αυτή την προσπάθεια δυστυχώς δεν μπορώ να πω ότι υπήρξε η αναμενόμενη στήριξη από φορείς και παράγοντες οι οποίοι θα έπρεπε να ήταν αρωγοί. Αντίθετα θα έλεγα, κάποιοι σημαντικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό υποστηρικτικό ρόλο, είτε παρενέβαλλαν εμπόδια στην πορεία, ή στην καλύτερη περίπτωση, παρέμεναν απαθείς θεατές, ωσάν το έργο της πάταξης της διαφθοράς επαφίεται σε ένα ή δύο άτομα ή φορείς ή κρατικούς αξιωματούχους. Κάποιοι άλλοι συμμετείχαν ένθερμα στην όλη προσπάθεια, αλλά μόνο ενόσω εμπλεκόμενα πρόσωπα ανήκαν σε διαφορετικά κομματικά ή πολιτικά στρατόπεδα. Αφ’ ης δε στιγμής εμπλέκονταν πρόσωπα του δικού τους περιβάλλοντος, άρχιζαν τις επιθέσεις εναντίον των θεσμών. Το πολιτικό και το οικονομικό συμφέρον και όφελος συνέχισε και συνεχίζει να είναι γνώμονας των πράξεων και αποφάσεων διαφόρων σοβαρών κέντρων εξουσίας, η οποία πολλές φορές συμπλέει και συμπράττει με τον αδικοπραγούντα και ασκείται κατά τρόπο προστατευτικό και συγκαλυπτικό έναντί του, περιλαμβανομένης σε κάποιες περιπτώσεις και της λήψης νομοθετικών μέτρων που αποτρέπουν, εμποδίζουν ή περιορίζουν τον ουσιαστικό έλεγχο ο οποίος θα οδηγούσε στην αποκάλυψη κακώς εχόντων. Δυστυχώς η όλη αντίκρυση των θεμάτων διαφθοράς και διαπλοκής στη χώρα μας είναι κοντόφθαλμη και συμφεροντολογική. Διακηρύξεις και θαρραλέες δηλώσεις για πάταξη γίνονται από τους πάντες. Ακόμα και από πολλούς μη αναμάρτητους. Λόγια στήριξης και επαίνου προς τους φορείς οι οποίοι αγωνίζονται κατά της διαφθοράς, αφθονούν. Έχουν όμως, όπως συχνά παρατηρώ, ημερομηνία λήξης. Αφ’ ης στιγμής έρθει η δική τους σειρά και εξετάζεται σε σχέση με τους ίδιους, ή με πρόσωπα του δικού τους περιβάλλοντος οτιδήποτε το μεμπτό, αυτή η εξέλιξη ανατρέπει τα πάντα. Από υποστηρικτές και συμπαραστάτες του έργου της πάταξης της διαφθοράς και της διαπλοκής, μετατρέπονται σε πολέμιους του με κάθε μέσο, από κάθε βήμα το οποίο προσφέρεται. Καλός δε σύμμαχος στη διαιώνιση της διαφθοράς, είναι πάντα η αδιαφάνεια και η παραβίαση των αρχών της χρηστής διοίκησης».

Πέντε εισηγήσεις Οδυσσέα για επιλογή ηγετών

Στη δική του παρέμβαση με τίτλο «Ηθική ηγεσία και χρηστή διοίκηση αντίδοτο στη διαφθορά», ο Γενικός Ελεγκτής  Οδυσσέας Μιχαηλίδης, είπε τα ακόλουθα, εκτός κειμένου: «Θέλω να ενώσω κι εγώ τη δική μου φωνή αγωνίας με αυτή του Γενικού Εισαγγελέα για το θέμα του ελέγχου των ΜΜΕ, που φαίνεται σε πολλές περιπτώσεις να προέρχεται από κοινά κέντρα. Άλλες φορές έχει να κάνει με τη σχέση εξάρτησης που δημιουργείται μεταξύ διαφημιζόμενων Τραπεζών ή άλλων οργανισμών και να αναφέρω τα τεράστια κονδύλια που δίνονται σε εφημερίδες και ΜΜΕ για διαφήμιση. Οπότε μια εισήγηση που σκέφτηκα πως θα είναι χρήσιμη για τους διοργανωτές, θα ήταν η ρύθμιση μέσω του νόμου της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης, της υποχρέωσης τουλάχιστον των ραδιοτηλεοπτικών Μέσων που ελέγχονται από την Αρχή, να δημοσιοποιούν πακέτα διαφημίσεων τα οποία λαμβάνουν από οποιονδήποτε διαφημιζόμενο, πέραν ενός ποσού. Οποιαδήποτε διαφήμιση πέραν αυτού του ποσού, δια νόμου να δημοσιοποιείται από τα κανάλια, ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες και γιατί αυτά τα κανάλια συμπεριφέρονται ή όχι με συγκεκριμένο τρόπο, όταν προκύψουν συγκεκριμένα θέματα». Στο γραπτό του κείμενο ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης περιλαμβάνει πέντε εισηγήσεις για τη διαδικασία επιλογής και αξιολόγησης των ηγετών, «ώστε να έχουμε μια Κύπρο στην οποία δεν θα κυβερνά η διαπλοκή και η διαφθορά, αλλά η χρηστή διοίκηση και ηγεσίες με ήθος και αρχές». Πρώτη εισήγηση του είναι «ο περιορισμός της θητείας του Προέδρου της Δημοκρατίας σε μάξιμουμ δύο θητείες». Δεύτερη εισήγηση «η άμεση θεσμοθέτηση των ευθυνών του Προέδρου για αστικές και ποινικές ευθύνες που τυχόν φέρει». Τρίτη εισήγηση «όταν κάποιος διορίζεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή το Υπουργικό Συμβούλιο σε οποιαδήποτε δημόσια θέση, μαζί με το βιογραφικό και τις σπουδές του θα ανακοινώνονται οι βαθμοί με τους οποίους αποφοίτησε από το σχολείο και το πανεπιστήμιο. Για να βλέπουμε αν πράγματι διορίζονται οι άριστοι των αρίστων». Τέταρτη εισήγηση «να θεσπιστεί ειδικός νόμος στον οποίο θα καταγράφεται πως ανεξάρτητα από τις πρόνοιες οποιουδήποτε άλλου νόμου, προγενέστερου ή μεταγενέστερου, ο κάθε Υπουργός ευθύνεται έναντι της Δημοκρατίας για οποιαδήποτε ζημιά θα της προκαλέσει με τις πράξεις ή παραλείψεις του, όχι μόνο σε περίπτωση σοβαρής αμέλειας, αλλά και απλής αμέλειας». Πέμπτη εισήγηση «να συμπεριληφθεί σε νομοθεσία χάρτας δεοντολογίας Υπουργών και να συσταθεί τριμελής επιτροπή από πρώην Δικαστικούς εγνωσμένου κύρους, που θα εξετάζει περιπτώσεις ενδεχόμενης παραβίασής της και θα εκδίδει δημόσια πόρισμα, μη δεσμευτικό για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας». Ο Ο. Μιχαηλίδης υπενθύμισε σχετικά ότι «πρόσφατα είχαμε το πλήρως τεκμηριωμένο Πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής για την κατάρρευση του Συνεργατισμού το οποίο απέδιδε συγκεκριμένες και βαρύτατες ευθύνες στον Υπουργό Οικονομικών, πλην όμως κατέληξε στον κάλαθο των αχρήστων». Ο Γενικός Ελεγκτής καταληκτικά παρατήρησε στην ομιλία του ότι «μπορείτε να σκεφτείτε χωρίς δυσκολία διορισμούς μετριότατων προσώπων που ουσιαστικά οδηγούν σε απαξίωση του θεσμού που υπηρετούν, γιατί στην καρέκλα στην οποία κάθεται ο αξιωματούχος, θα πρέπει να δίνει κύρος η προσωπικότητα και οι ικανότητες αυτού που διορίζεται και όχι αντίστροφα»..

«Διαφάνεια και όχι ποινικοποίηση»

«Επιβάλλεται η εφαρμογή ενός βελτιωμένου μηχανισμού δημοσιοποίησης, αλλά και ελέγχου των στοιχείων των πολιτικών, των κρατικών αξιωματούχων και των υψηλόβαθμων δημόσιων υπαλλήλων», είπε στη δική του ομιλία ο Πρόεδρος της Βουλής και – εκείνη την ολιγοήμερη περίοδο – Προεδρεύων της Δημοκρατίας Δημήτρης Συλλούρης, προσθέτοντας εκτός κειμένου ότι «η διαφάνεια είναι το μεγαλύτερο εργαλείο και όχι η ποινικοποίηση, ιδιαίτερα όσον αφορά εκλεγμένους με τη ψήφο του λαού». Είπε και τα εξής μεταξύ άλλων στην παρέμβασή του ο κ. Συλλούρης: «Η Βουλή έχει ήδη βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό τον υφιστάμενο μηχανισμό με την αναθεώρηση του περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) Νόμου του 2004, ο οποίος επιβάλλει υποχρέωση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στους υπουργούς και στους βουλευτές να καταθέτουν εντός τριών μηνών από την ανάληψη του αξιώματός τους και ανά τριετία από το χρόνο αυτό μέχρι και την αποχώρησή τους από το αξίωμά τους, καθώς και εντός τριών μηνών από την αποχώρησή τους με οποιοδήποτε τρόπο από το αξίωμά τους, δήλωση περιουσιακών στοιχείων, γνωστή ως δήλωση Πόθεν Έσχες. Έχει επίσης προβεί στην αναθεώρηση και τροποποίηση του περί Ορισμένων Δημόσια Εκτεθειμένων Προσώπων και Ορισμένων Αξιωματούχων της Κυπριακής Πολιτείας Νόμου ο οποίος επιβάλλει την ίδια υποχρέωση σε δημόσια εκτεθειμένα πρόσωπα, σε αξιωματούχους της Δημοκρατίας και σε υψηλόβαθμα στελέχη της Δημόσιας Υπηρεσίας». Στο σημείο αυτό ο Δ. Συλλούρης είπε εκτός κειμένου ότι «ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, οι βουλευτές και όλοι οι υπουργοί – εκτός από κάποιους νεοδιορισθέντες – έχουν παρουσιάσει στον Πρόεδρο της Βουλής τα περιουσιακά τους στοιχεία και η αρμόδια επιτροπή έχει επεξεργαστεί τα πρώτα στοιχεία και στόχος είναι να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της Βουλής. Θέλω επίσης να πω – πρόσθεσε – ότι αυτή η πολύ καλή πρακτική η οποία ξεκίνησε από τον Πρόεδρο της Βουλής, από τους βουλευτές και άλλους αξιωματούχους που ανέλαβαν αυτή την υποχρέωση, έχει αντιμετωπισθεί με πολύ στρεβλή προσέγγιση από τα ΜΜΕ. Τώρα κάνουμε νέες δημοσιεύσεις κι ελπίζω οι δημοσιογράφοι να συμπεριφερθούν πιο υπεύθυνα». Επανερχόμενος στο γραπτό κείμενο, ο Πρόεδρος της Βουλής ανέφερε ότι «η Βουλή των Αντιπροσώπων αναγνωρίζοντας τη σημασία της διαφάνειας στην πάταξη της διαφθοράς και της διαπλοκής προωθεί ως θέση αρχής τη διαφάνεια και την πρόσβαση σε πληροφορίες αναφορικά με τις εργασίες της Ολομέλειας και των Επιτροπών της. Θα ήταν παράλειψή μου – κατέληξε – να μην αναφερθώ και στην προώθηση από τη Βουλή, της θέσπισης Κώδικα Δεοντολογίας των βουλευτών στον οποίο περιλαμβάνονται πρόνοιες που αναβαθμίζουν τη διαφάνεια στις εργασίες της Βουλής και των ίδιων των βουλευτών. Ο Κώδικας αναμένεται να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε ισχύ εντός του τρέχοντος έτους».

«Η κυβέρνηση παρανομεί και…τιμωρεί ταυτόχρονα»

Στη δική της εισήγηση η Μαίρη Πύργου Πρόεδρος του Ιδρύματος Φημονόη και του Συνδέσμου Public Affairs and Lobbying Professionals και οργανωτική «ψυχή» του σεμιναρίου, επεσήμανε μεταξύ άλλων  ότι «στην Κύπρο τα προβλήματα διαφθοράς υπήρχαν από παλιά, αλλά εμφανίζονται πιο έντονα, ιδιαίτερα τα τελευταία 7 χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης που άρχισε να φέρνει στην επιφάνια αδιαφανείς διαδικασίες, κακοδιαχείριση των οικονομικών της χώρας από τα διάφορα κυβερνητικά τμήματα, αλλά και από κάποιους αξιωματούχους. Σε ό,τι αφορά τη χρηστή διοίκηση – συνέχισε – έχει διαπιστωθεί ότι στην Κύπρο οι μεγαλύτερες παρατυπίες γίνονται από το κράτος και τους εκάστοτε αξιωματούχους. Η έλλειψη μηχανισμών και η προστασία των εκλεγμένων αξιωματούχων επιτρέπει σε κάποιους να συμπεριφέρονται προκλητικά και ακόμα και να παρανομούν και να εκμεταλλεύονται τη θέση τους για προσωπικό όφελος. Έχουμε διαπιστώσει ότι δεν υπάρχουν κώδικες συμπεριφοράς για τον Πρόεδρο, τους Υπουργούς τους Βουλευτές και άλλους αξιωματούχους, με αποτέλεσμα ο κάθε αξιωματούχος να συμπεριφέρεται σύμφωνα με το χαρακτήρα του και το προσωπικό του ήθος που κάποτε δεν είναι γενικά αποδεκτό. Το 2013 συντάχθηκε ένας κώδικας συμπεριφοράς για τους δημόσιους υπαλλήλους, αλλά δεν γνωρίζουμε αν οι δημόσιοι υπάλληλοι τον έχουν μελετήσει, διότι δεν τους βλέπουμε να τηρούν αυτούς τους κανόνες. Τουναντίον συνέχεια ακούμε παράπονα, παρατυπίες, πράξεις ανευθυνότητας, παραλήψεις, καθυστερήσεις, παρεμβολή εμποδίων στην επίλυση προβλημάτων και δεν αντιμετωπίζουν τους πολίτες, δηλαδή τους ανθρώπους που τους πληρώνουν, με τον σεβασμό που τους αρμόζει. Έχουμε διαπιστώσει ότι οι  διαδικασίες μέσα στην κυβερνητική υπηρεσία είναι πολύπλοκες και χρονοβόρες και δημιουργούν  πολλά προβλήματα στους πολίτες που προσπαθούν να διεκπεραιώσουν τις εργασίες τους. Έχουμε διαπιστώσει ότι αρκετά νομοσχέδια που θα μπορούσαν να συμβάλουν την επίλυση των προβλημάτων αυτών δεν προχωρούν. Έχουμε διαπιστώσει ότι από το 2012-2018 έχουν ψηφιστεί στη Βουλή 28 αντισυνταγματικοί νόμοι και πληροφορούμαστε ότι αρκετές φορές ψηφίζονται νόμοι βιαστικά για να καλυφθούν κενά και λίγο αργότερα επανέρχονται οι ίδιοι νόμοι, αλλά και άλλοι που συνδέονται με αυτούς για να τροποποιηθούν ώστε να καλυφθούν τα κενά που δημιουργήθηκαν από τους προηγούμενους. Πολλές φορές οι νόμοι που ψηφίζονται από τους βουλευτές καταπατούνται από τους ίδιους τους βουλευτές και οι νόμοι και οι κανονισμοί που προωθεί η κυβέρνηση δεν τηρούνται από το κράτος, την κυβέρνηση και τους αξιωματούχους. Δηλαδή η κυβέρνηση παρανομεί ενώ ταυτόχρονα τιμωρεί τους πολίτες για τα ίδια παραπτώματα. Τα κόμματα έχουν απομακρυνθεί από τη βάση τους. Δεν αφουγκράζονται τις ανησυχίες των πολιτών. Οι πολίτες πιστεύουν ότι δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το κόμμα και τα ποσοστά τους, παρά για τα προβλήματα της κοινωνίας. Γενικά δίδεται η εντύπωση ότι το κομματικό, το προσωπικό συμφέρον υπερισχύει του κοινού καλού και γι αυτό αρνούνται οι πολίτες να προσέλθουν στις κάλπες, κάτι που εμείς δεν πιστεύουμε ότι είναι η λύση. Τα σχολεία αντιμετωπίζουν προβλήματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς από μαθητές από γονείς, αλλά και από εκπαιδευτικούς».

Κώδικες συμπεριφοράς και εφαρμογή νόμων

Η Μαίρη Πύργου ανέφερε ότι το Ίδρυμα Φημονόη και ο Σύνδεσμος Public Affairs and Lobbying Professionals προτείνουν σε πρώτο στάδιο τα ακόλουθα πρακτικά μέτρα:

*«Να ετοιμαστούν και να εφαρμοστούν κώδικες συμπεριφοράς για όλους τους εκλεγμένους αξιωματούχους συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας, των Υπουργών, των βουλευτών και των αξιωματούχων.

*Να ετοιμαστούν κώδικες συμπεριφοράς για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς για να αποφεύγονται προβλήματα στα σχολεία.

*Να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ώστε το κράτος και οι αξιωματούχοι να εφαρμόζουν πιστά τους νόμους για να δίδουν το καλό παράδειγμα στους πολίτες.

*Να διδάσκεται ο κώδικας συμπεριφοράς και οι σχετικές νομοθεσίες για χρηστή διοίκηση και διαφθορά στις Ακαδημίες Δημόσιας Διοίκησης και Ακαδημία Αστυνομίας και στα σχολεία.

*Να ψηφιστούν και να τεθούν σε εφαρμογή αμέσως ο «περί της Σύστασης και Λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς Νόμος του 2018», ο περί της Διαφάνειας στις Διαδικασίες Λήψης Δημόσιων Αποφάσεων και Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2019» και ο νόμος για το whistleblowing και πρόσβαση στις δημόσιες πληροφορίες.

*Να εισαχθεί σε όλες τις κυβερνητικές υπηρεσίες σύστημα χρηστής διοίκησης με διαφανείς διαδικασίες, που να απλοποιεί και να επιταχύνει τις προσφερόμενες υπηρεσίες.

*Να ετοιμαστούν λίστες εργασιών σχετικά με τον τρόπο που πρέπει να διεκπεραιώνεται κάθε εργασία στα υπουργεία ώστε να αποφεύγονται οι παραλήψεις και τα λάθη και να προλαμβάνονται οι προθεσμίες.

*Να προωθηθούν μέτρα για την ίση αντιπροσώπευση γυναικών και ανδρών σε θέσεις λήψεως αποφάσεων και γυναίκες σε θέσεις όπου υπάρχει κίνδυνος για διαφθορά».

*Στην επόμενη έκδοση θα δημοσιεύσουμε τις θέσεις των κομμάτων και των άλλων οργανισμών που συμμετείχαν στο σεμινάριο της Φημονόης.

Η Μαίρη Πύργου οργανωτική «ψυχή» του σεμιναρίου.

Στιγμιότυπο από το σεμινάριο της 19ης Ιουνίου 2019.

Φώτο: Από αριστερά Δημήτρης Συλλούρης, Μαίρη Πύργου, Κώστας Κληρίδης, Μελίνα Πύργου και Οδυσσέας Μιχαηλίδης στη διάρκεια του σεμιναρίου που έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων της Τράπεζας Κύπρου στη Λευκωσία.