Ελλάδα: Γκάζι για τις αποκρατικοποιήσεις Ελ. Βενιζέλος, ΕΛΠΕ και ΔΕΠΑ

Του Θανάση Παπαδή

Μήνυμα προς τους δανειστές και τους επενδυτές έστειλε χθες η ελληνική κυβέρνηση, δια μέσω του πρωθυπουργού. Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) που συνεδρίασε παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, έλαβε την απόφαση να προχωρήσει άμεσα στην πώληση του 30% του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας μετά το ΚΥΣΟΙΠ τόνισε ότι «οι αποκρατικοποιήσεις αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση ως αναπτυξιακό εργαλείο».

Να σημειωθεί λόγω διαγωνισμός αν και έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό, από την προηγούμενη κυβέρνηση, εντούτοις παρέμεινε ουσιαστικά βαλτωμένος και  δεν μπορούσε να υλοποιηθεί.

Την ίδια στιγμή σύμφωνα με πληροφορίες ο πρωθυπουργός έχει δώσει εντολή στους αρμόδιους υπουργούς, να τρέξουν τις διαδικασίες, ώστε το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων να υλοποιηθεί χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση και ει δυνατόν μέχρι το τέλος του έτους ή το αργότερο το πρώτο 2μηνο του 2020 να υπάρξουν απτά αποτελέσματα. Μετά το «Ελ. Βενιζέλος» παίρνουν σειρά τα Ελληνικά Πετρέλαια και τη ΔΕΠΑ. Το καθένα από τα δύο τελευταία project έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες και ως εκ τούτου θα πρέπει να ληφθούν πολιτικές αποφάσεις που εν συνεχεία θα λειτουργήσουν ως εργαλείο στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ που θα τρέξει τους διαγωνισμούς ή την όποια άλλη διαδικασία επιλεγεί εν τέλει.

Χρ. Σταικούρας

Μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του ΚΥΣΟΙΠ, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Ιδεολογική και πολιτική μας θέση, όπως διαρκώς τονίζουμε, είναι ότι αντιμετωπίζουμε τις αποκρατικοποιήσεις ως αναπτυξιακό εργαλείο της οικονομίας, αρκεί αυτές να πραγματοποιούνται με όρους απόλυτης διαφάνειας και γνώμονα εν τέλει το δημόσιο συμφέρον. Και όχι μόνο ως μέσο αύξησης των δημοσίων εσόδων. Στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης, τόσο ο Πρωθυπουργός, όσο και ο Υπουργός Οικονομικών είχαμε επισημάνει ότι θα επιδιώξουμε την διαδικασία ολοκλήρωσης των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει η χώρα προς αυτή την κατεύθυνση.  Σήμερα υλοποιούμε μία ακόμη δέσμευση που είχαμε αναλάβει. Με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, το οποίο συνήλθε υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, μετά από εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών, προχωρούμε τη διαδικασία πώλησης του 30% που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών. Αυτή είναι η πρώτη διαδικασία αποκρατικοποίησης της σημερινής Κυβέρνησης. Σημειώνεται ότι δέσμευση για την εν λόγω αποκρατικοποίηση είχε αναλάβει η προηγούμενη Κυβέρνηση, η οποία φυσικά ουδέποτε υλοποιήθηκε».

Ελ. Βενιζέλος

Η πώληση του 30% των μετοχών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι η πρώτη διαδικασία αποκρατικοποίησης της σημερινής κυβέρνησης όπως αποφασίστηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής το οποίο συνεδρίασε υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Ουσιαστικά, λύθηκε το πρόβλημα που είχε προκύψει με την εκπροσώπηση του υποψήφιου επενδυτή, στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.

Μετά τον διαγωνισμό, το Ελληνικό Δημόσιο θα εκπροσωπείται με δύο μέλη στο 9μελές ΔΣ (εκ των οποίων η μία θέση θα είναι αυτή του προέδρου) ενώ ο νέος επενδυτής θα εκπροσωπείται με δύο μέλη.

«Ιδιοκτήτης» του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα που θα διατεθούν προς πώληση είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο, είχε προχωρήσει από τον Ιούνιο στην έναρξη διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του συγκεκριμένου ποσοστού καθώς η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αποτελεί και μνημονιακή αλλά και μεταμνημονιακή εκκρεμότητα της χώρας η οποία μάλιστα θα συζητηθεί με τους θεσμούς την επόμενη εβδομάδα στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την 4η αξιολόγηση. Με βάση τον προγραμματισμό που είχε ανακοινωθεί από τον Ιούνιο, η διαγωνιστική διαδικασία πώλησης του 30% θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις:

1 . την φάση προεπιλογής (Α’ Φάση) και

2. την φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β’ Φάση).

Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν από τους ενδιαφερόμενους μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2019. Ωστόσο, η νέα κυβέρνηση διαπίστωσε ότι συνιστούσε μείζον θέμα για τους υποψήφιους επενδυτές η εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο του αεροδρομίου σε περίπτωση απόκτησης των μετοχών. Σύμφωνα με αρμόδιο κυβερνητικό παράγοντα, από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε επιτευχθεί συμφωνία (waiver agreement) με αποτέλεσμα οι νέοι επενδυτές να μην γνωρίζουν με πόσα μέλη θα εκπροσωπούνται στο νέο ΔΣ. Αντιμετώπιζαν μάλιστα το ενδεχόμενο να έχουν δύο μέλη αν και ιδιοκτήτες του 30% της εταιρείας, με το ελληνικό δημόσιο να έχει τρία μέλη (μεταξύ των οποίων των πρόεδρο) παρά το γεγονός ότι το δημόσιο θα είχε μικρότερο ποσοστό συμμετοχής από τον επενδυτή (σ.σ μετά την πώληση του 30% από το ΤΑΙΠΕΔ το δημόσιο θα ελέγχει έμμεσα το 25% μέσω του Υπερταμείου).

Στη διαδικασία που έχει δρομολογήσει ήδη το ΤΑΙΠΕΔ, οι τράπεζες Deutsche Bank AG (London branch) και Eurobank Ergasias ενεργούν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, η κοινοπραξία των δικηγορικών εταιρειών Your Legal Partners και Δρακόπουλος Βασαλάκης ως Νομικοί Σύμβουλοι και η Arup Partnership ως Τεχνικός Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ για το έργο.

Υπενθυμίζεται ότι το ελληνικό δημόσιο έχει ήδη εισπράξει φέτος 1,403 δις. ευρώ από την χρονική επέκταση κατά 20 χρόνια της Σύμβασης Παραχώρησης. Το καθαρό έσοδο, ανέρχεται στα 1,132 δις. ευρώ, το οποίο αποτελείται από το συμφωνηθέν τίμημα των 1,115 δισ. ευρώ, πλέον ποσού 16,676 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία προσαρμογή 10,30% ετησίως, υπολογισμένη αναλογικά σε ημερήσια βάση, από την 1η Ιανουαρίου 2019. Πέρα από το καταβληθέν τίμημα προβλέπεται: ετήσια αμοιβή παραχώρησης δικαιώματος ίση με το 15% επί των προ φόρων κερδών του ΔΑΑ, που εκτιμάται ότι θα ανέλθει συνολικά σε 1,1 δισ. ευρώ, προσδοκώμενα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος για την ίδια περίοδο ύψους 1,7 δισ. ευρώ και μερίσματα που δύνανται να διαμορφωθούν κατ’ εκτίμηση στα 2,2 δισ. ευρώ.

Ελληνικά Πετρέλαια

Το επόμενο σημαντικό project που θα τρέξει το ΤΑΙΠΕΔ είναι αυτό των Ελληνικών Πετρελαίων, ενός από τα σημαντικότερα αν όχι το σημαντικότερο asset που έχει στα χέρια του το ελληνικό δημόσιο. Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει απόφαση για το πως θα κινηθεί, δεδομένου ότι ο όμιλος Λάτση φέρεται να υπαναχωρεί και μην θέλει να πουλήσει.

Δύο είναι οι προτάσεις που έχουν φτάσει ως εισηγήσεις στην κυβέρνηση. Η πρώτη προκρίνει την πώληση πακέτου 30% με placement μέσω Χρηματιστηρίου και η δεύτερη να επαναληφθεί με άλλα χαρακτηριστικά νέος διαγωνισμός.

Να σημειωθεί ότι παλιός διαγωνισμός που δεν είχε αίσιο τέλος, ελλείψει επενδυτών, πωλούσαν από κοινού Λάτσης και δημόσιο το 50,01% των μετοχών .

Να σημειωθεί ότι στα Ελληνικά Πετρέλαια το Δημόσιο έχει μερίδιο 35,48% και ο ιδιώτης μέτοχος 45,47%. Στην προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία που κατέληξε τον περασμένο Απρίλιο άγονη το κράτος επιδίωξε να πουλήσει το 20% από το 35,48% και ο όμιλος Λάτση το 30,1% από το 45,47%.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμη δεν υπάρχει οριστική λήψη απόφασης και αυτό διότι η κάθε μία εξ αυτών των προτάσεων έχουν τα θετικά τους και τα αρνητικά τους.

Η πρώτη, πώληση μέσω Χρηματιστηρίου, θα έχει σημαντικό  discount και ως εκ τούτου πιθανή απώλεια εσόδων για το δημόσιο. Ήδη χθες η μετοχή δέχθηκε ισχυρές πιέσεις, στο άκουσμα (ως ενδεχόμενο) του εν λόγου σεναρίου. Βέβαια το θετικό, αν προκριθεί ένα τέτοιο σενάριο, είναι ότι η διαδικασία μπορεί να τρέξει πολύ μα πολύ γρήγορα.

Αντίθετα θα υπάρξει καθυστέρηση, αν επιλεγεί να γίνει νέος διαγωνισμός. Το τίμημα δυνητικά μπορεί να είναι μεγαλύτερο και μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, από άλλους ομίλους ή ακόμη και από τον υφιστάμενο έτερο μέτοχο.

ΔΕΠΑ

Το υπουργείο Ενέργειας ετοιμάζει μέχρι το τέλος του μήνα τροπολογία, σύμφωνα με την οποία θα αλλάζει τον νόμο που είχε θεσπίσει η προηγούμενη κυβέρνηση για το σπάσιμο της ΔΕΠΑ. Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο προβλέπει την πώληση οριακά πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών της ΔΕΠΑ Εμπορίας και μειοψηφικό πακέτο της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να πουληθούν πλειοψηφικά πακέτα και στις δύο επιχειρήσεις. Η τροπολογία αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στο τέλος του Οκτωβρίου, αφού προηγηθεί και η σχετική διαβούλευση με τους εκπροσώπους της Κομισιόν.

Το ενδιαφέρον για τις δύο εταιρείες φαίνεται να είναι αυξημένο τόσο από εγχώριους όσο και από ξένους πολυεθνικούς ενεργειακούς ομίλους.