Τίποτα κρυμμένο κάτω από το χαλί στα σχολεία μας…

«Η μαντίλα είναι σύμβολο καταπίεσης, αλλά ο τρόπος για να καταλάβουν την άποψη μας οι κοπέλες που τη φορούν, δεν είναι να τις διώχνουμε από το σχολείο»

ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

«Πρέπει όλοι να είμαστε πλέον πολύ προσεκτικοί γιατί στο πλαίσιο της δημοκρατικής λειτουργίας των σχολείων μας και μέσα από τον μηχανισμό αυτο-διόρθωσης πολλών δυσλειτουργιών, τίποτα πλέον δεν θα μένει κρυμμένο κάτω από το χαλί όπως συνέβαινε σε άλλες εποχές», δήλωσε ο Πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας βουλευτής ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, σε έκτακτη κοινή συνεδρία με την Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2019, όπου συζητήθηκε το πρόσφατο περιστατικό της εκδίωξης της μαθήτριας με τη μαντίλα στο Λύκειο Αποστόλου Βαρνάβα Λευκωσίας από τον Διευθυντή Λοϊζο Σέπο. Η συζήτηση, από την οποία απουσίαζε ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Χαμπιαούρης  «λόγω ασθένειας», όπως ανακοινώθηκε, ασχολήθηκε επίσης με την επιβάρυνση του σχολικού κλίματος και τα μέτρα που λαμβάνονται για διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των μαθητών. Από το Γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η λειτουργός Ζηναϊδα Ονουφρίου  ανέφερε ότι η Επίτροπος ζήτησε τις θέσεις του Υπουργείου Παιδείας και του Διευθυντή Λ. Σέπου στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης διερεύνησης  του περιστατικού, μετά από την οποία η Επίτροπος θα τοποθετηθεί επίσημα. Περαιτέρω υπενθύμισε ότι την ίδια μέρα του περιστατικού – στις 6 Σεπτεμβρίου 2019 – η Επίτροπος ανακοίνωσε τη θέση της ότι «οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το δικαίωμα στη θρησκευτική ελευθερία και το συμφέρον του παιδιού και να σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη διαφορετικότητα».

Διοικητική και όχι πειθαρχική έρευνα

Κυριάκος Χατζηγιάννης Πρόεδρος Επιτροπής Παιδείας

-«Συμφωνώ ότι δεν είμαστε εδώ για να καταδικάσουμε κανένα και πρέπει να σεβαστούμε το αποτέλεσμα της έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη στο θέμα αυτό. Αν προκύψουν οποιαδήποτε αδικήματα που έχουν να κάνουν έστω και στο ελάχιστο με παραβιάσεις των κανονισμών, θα πρέπει να καταλήξουν στον Γενικό Εισαγγελέα για λήψη αποφάσεων».

Νικόλας Γιασουμής  Α΄ Λειτουργός Εκπαίδευσης εκπρόσωπος Υπουργείου Παιδείας

-«Αυτή η έρευνα δεν είναι πειθαρχική, αλλά διοικητική έρευνα για καταγραφή των γεγονότων. Αναμένουμε ότι σήμερα θα σταλεί το κείμενο με τα αποτελέσματα της έρευνας στον Υπουργό και στον Διευθυντή Μέσης Εκπαίδευσης και αναλόγως αν τα στοιχεία της έρευνας του Ερευνώντος Λειτουργού καταδεικνύουν πειθαρχικές ευθύνες θα ακολουθήσει πειθαρχική διαδικασία. Δεν υπάρχει καμιά πρόθεση συγκάλυψης».

Αννίτα Δημητρίου βουλευτίνα ΔΗΣΥ

-«Σε ποιες ενέργειες προέβη το Υπουργείο για άρση της επιβάρυνσης του σχολικού κλίματος;».

Νικόλας Γιασουμής 

-«Η άμεση αλλαγή Διευθυντή ήταν προς αυτή την κατεύθυνση, όπως και η κίνηση της κοινής παρουσίας στο Υπουργείο, του πατέρα του κοριτσιού, του Διευθυντή και του εκπροσώπου των οργανωμένων γονέων για να υπάρξει μια συναίνεση, προστασία της ίδιας της μαθήτριας και να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του σχολείου. Μετά τις ενέργειες του Σαββατοκύριακου, το σχολείο λειτούργησε κανονικά το πρωί της Δευτέρας και όλοι οι μαθητές μπήκαν στις τάξεις τους χωρίς κανένα πρόβλημα».

Μιχάλης Γιωργάλλας βουλευτής Αλληλεγγύης

-«Υπάρχει κανονισμός του Υπουργείου Παιδείας που καθορίζει τι θα κάνει ο εκπαιδευτικός σε τέτοια περίπτωση που αφορά θρησκευτική ενδυμασία; Δεν υπάρχει και συνεπώς πρέπει το Υπουργείο να καθορίσει εγκύκλιο κανονισμό για  το πώς χειρίζεται ο καθηγητής τέτοιες περιπτώσεις».

Νικόλας Γιασουμής

-«Υπάρχει κανονισμός που διέπει την παρουσία του μαθητή στο σχολείο. Πιστεύω δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να γίνει συζήτηση περί θρησκευτικών συμβόλων. Θεωρώ ότι στα σχολεία μας υπάρχει ο σεβασμός ως προς την πολυπολιτισμικότητα. Ας δούμε πρώτα το αποτέλεσμα της έρευνας, αν έχουν παρερμηνευτεί ή όχι οι κανονισμοί και πώς έχουν ερμηνευτεί».

«Δεν μπορείς να ενεργείς ανάλογα με τις δικές σου αρχές»

Μαριέλλα Αριστείδου βουλευτίνα ΔΗΣΥ Αναπληρώτρια Πρόεδρος Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

-«Η εκδίωξη της μαθήτριας ήταν ένα καταδικαστέο γεγονός που μας αφήνει όλους εκτεθειμένους – από τη στιγμή που υπάρχουν κανονισμοί λειτουργίας των δημόσιων σχολείων Μέσης  Εκπαίδευσης δεν μπορούμε να τους ερμηνεύουμε όπως θέλουμε και να ενεργούμε κατά το δοκούν. Πρέπει να υπάρχει σεβασμός στην αντίθετη άποψη και στη θρησκεία και τα πιστεύω του καθενός και θα πρέπει να σταλεί ένα σαφές και ξεκάθαρο μήνυμα ότι δεν μπορεί κανένας να ενεργεί ανάλογα με τις δικές του αρχές και πιστεύω σε θέματα πολυπολιτισμικότητας».

Ο τρόπος που δίνονται οι κοινωνικές μάχες

Σκεύη Κουκουμά βουλευτίνα ΑΚΕΛ

-«Το θέμα αφορά τη ρατσιστική ενέργεια του Διευθυντή να εκδιώξει μαθήτρια από το σχολείο γιατί φορούσε μαντίλα και οι μετέπειτα ενέργειες του Υπουργού Παιδείας. Για μας είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπήρξε σεβασμός στους κανονισμούς του Υπουργείου που απαγορεύουν κάθε διάκριση με βάση τη θρησκεία και που κατοχυρώνουν το δικαίωμα της μαθήτριας να φορεί μαντίλα σύμφωνα με τη θρησκεία της. Πέρα από την όλη στάση του ίδιου του Διευθυντή, που φαίνεται να είχε μια προϊστορία με αυτές τις συμπεριφορές…».

Ειρήνη Χαραλαμπίδου βουλευτίνα ΑΚΕΛ

-«Ένας από τους βασικούς στόχους της παιδείας είναι η καλλιέργεια κουλτούρας αποδοχής πολιτισμών και θρησκευμάτων και η ανάπτυξη ενός υγιούς διαλόγου και διαλεκτικής προσέγγισης. Για μένα είναι κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων του παιδιού, ένα παιδί να προσβάλλεται και να πληγώνεται επειδή πειθαρχεί στην κουλτούρα ή στους γονείς του. Για το επιχείρημα ότι η μαντίλα είναι σύμβολο καταπίεσης και ότι δεν πρέπει να την ανέχονται όσοι υποστηρίζουν την ισότητα, λέω ότι ο τρόπος για να αναδείξεις αυτά τα θέματα δεν είναι με το να προσβάλλεις ένα παιδί τη στιγμή που εισέρχεται στο σχολείο του, ούτε να αναγκάζεις ένα παιδί να στέκει απέναντι από τους γονείς του και την κουλτούρα τους. Είναι αλλού που δίνονται αυτές οι μάχες και όχι με τον τρόπο που δόθηκε στην προκειμένη περίπτωση. Και επειδή έχω ακούσει και για άλλες ακραίες συμπεριφορές εντός των σχολείων, πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να αρχίσει να εξετάζει αυτές τις συμπεριφορές με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, αλλιώς θα μεγαλώνουμε πολίτες που δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν σε μια σύγχρονη κοινωνία».

«Μια απρέπεια, αλλά…παν μέτρον άριστον»

Χρίστος Ορφανίδης βουλευτής ΔΗΚΟ

-«Δεν έχω πρόβλημα να συζητηθεί το θέμα, αλλά με ξαφνιάζει η ταχύτητα με την οποία μπαίνει για συζήτηση… και επιπλέον δώσαμε τόσο μεγάλη σημασία στο γεγονός αυτό, την ίδια στιγμή που παρόμοια πράγματα συμβαίνουν καθημερινά και σε παιδιά Ελληνοκυπρίων. Θα το επικαλούμαι ως προηγούμενο όταν φέρνω θέματα στην Επιτροπή Παιδείας ή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για συμπεριφορές ανεπίτρεπτες εκπαιδευτικών έναντι των παιδιών».

Κωστής Ευσταθίου βουλευτής ΕΔΕΚ

-«Ναι έγινε μια απρέπεια που προκάλεσε τα συναισθήματα, αλλά…παν μέτρον άριστον. Είναι δικαίωμα του καθενός να πιστεύει όπου θέλει και είναι καθήκον μας να προστατεύουμε τη θρησκεία των συνανθρώπων μας  αλλά δεν μπορώ να δεχτώ ότι η μαντίλα αποτελεί έκφραση ελευθερίας. Δεν σημαίνει ότι θα την καταργήσουμε, δεν μπορούμε να αναγκάσουμε τη μικρή να βγάλει τη μαντίλα, αλλά και δεν μπορώ να δεχτώ ότι οι κοπέλες στη Σαουδική Αραβία είναι ευτυχισμένες… Πάν μέτρον άριστον και ας δούμε επιτέλους τα πραγματικά προβλήματα της παιδείας μας που είναι τεράστια».

Γιώργος Κάρουλας βουλευτής ΔΗΣΥ

-«Ενώ διεξάγεται μια έρευνα από το Υπουργείο Παιδείας δεν πρέπει να καταδικάζουμε οποιονδήποτε».

Το «μνημείο» ατοπημάτων του Υπουργού

Άντρος Καυκαλιάς βουλευτής ΑΚΕΛ

-«Καταγράφουμε ως «μνημείο» ατοπημάτων και απαράδεκτων πολιτικών ενεργειών από μέρους του Υπουργείου Παιδείας και του ιδίου του Υπουργού τα πιο κάτω:

*Ενώ διέταξε διοικητική έρευνα για να εξεταστούν τα γεγονότα, έσπευσε να προδικάσει το αποτέλεσμα της με την αναφορά του ότι ο υπό διερεύνηση για ρατσιστική συμπεριφορά Διευθυντής, «είναι ένας από τους καλύτερους Διευθυντές που έχουμε».

*Έστησε μια επικοινωνιακή παράσταση-φιέστα για να κερδίσει την κοινή γνώμη, φέρνοντας μαζί τον φερόμενο θύτη με το θύμα, αγνοώντας θεμελιώδεις αρχές και τα όποια πλαίσια δεοντολογίας.

*Μετά από αυτή την παράσταση- φιέστα, αλλά και με μια περίεργη και «υποσχόμενη» μετάθεση, θεώρησε το θέμα ως λήξαν.

*Ελλείψει επιχειρημάτων και πειστικών απαντήσεων ο Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε «προβοκάτορες» και «υποκινητές», σε μια εμφανή προσπάθεια να αποπροσανατολίσει από τα πραγματικά γεγονότα.

Αναμένοντας την ολοκλήρωση της διοικητικής έρευνας που εξαγγέλθηκε, καθώς και την έρευνα που διεξάγεται από την Επίτροπο Διοικήσεως, ως Αρχής κατά των Διακρίσεων και Ρατσισμού, επιφυλασσόμαστε να επανέλθουμε στο θέμα πολύ σύντομα».

Αννίτα Δημητρίου βουλευτίνα ΔΗΣΥ

-«Δεν είμαστε εδώ για να δικάσουμε τον οποιονδήποτε αλλά για να θέσουμε το ζήτημα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. Ένα ζήτημα είναι η συμπεριφορά του Διευθυντή και άλλο το ζήτημα της μαντίλας. Εμάς μας απασχολεί η απαράδεκτη συμπεριφορά του Διευθυντή έναντι των υπόλοιπων συμμαθητών και συμμαθητριών της συγκεκριμένης μαθήτριας. Σωστά έχει εγγραφεί το θέμα σε κοινή συνεδρία με την Επιτροπή Παιδείας για τα μέτρα που λαμβάνονται για τη διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των μαθητών. Πώς προστατεύουμε αυτά τα παιδιά που προστάτευσαν τη συμμαθήτρια τους;».

Περί απαγόρευσης μουσουλμανικής ενδυμασίας

Χρίστος Χρίστου βουλευτής ΕΛΑΜ  

-«Γενικότερα σε σχέση με το θέμα της μαντίλας, για το  Εθνικό Λαϊκό Μέτωπο αποτελεί ξεκάθαρα ζήτημα χειραφέτησης των γυναικών, που καταπατά τα δικαιώματα των γυναικών. Ως εκ τούτου θα πρέπει να το δούμε νομοθετικά, γι’ αυτό θα πάρουμε εμείς την πρωτοβουλία για να καταθέσουμε σχετική πρόταση νόμου, εντός των προσεχών ημερών, η οποία θα βασίζεται σε νομοθεσίες άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, της Γαλλίας, του Βελγίου, της Γερμανίας, για να απαγορευτεί η χρήση θρησκευτικής μουσουλμανικής παραδοσιακής ενδυμασίας των γυναικών σε δημόσιους χώρους και εκπαιδευτικά ιδρύματα».

Ο «πολύ καλός Διευθυντής» και οι πληροφορίες της ΟΕΛΜΕΚ

Κώστας Χατζησάββας Πρόεδρος ΟΕΛΜΕΚ

-«Η οργάνωση μας έχει καταδικάσει από την αρχή την ενέργεια του Διευθυντή αφού αποστολή του δημόσιου σχολείου πέραν της μετάδοσης γνώσης, είναι και η καλλιέργεια αξιών και η διαμόρφωση σωστών χαρακτήρων με σεβασμό στη διαφορετικότητα και την ανεκτικότητα. Από την άλλη έχουμε να κάνουμε με ένα συνάδελφο που οι πλείστοι τον γνωρίζουμε και είναι ένας πολύ καλός Διευθυντής, που έχει όμως τον δικό του τρόπο προσέγγισης σε κάποια ζητήματα…Σε καμιά περίπτωση δεν στήνουμε λαϊκό δικαστήριο, θα περιμένουμε την απόφαση της έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη. Συμφωνούμε ότι το Λύκειο Αποστόλου Βαρνάβα λειτούργησε κανονικά τη Δευτέρα, οι μαθητές μπήκαν στις τάξεις, αλλά πρέπει οπωσδήποτε το Υπουργείο Παιδείας να πάρει προληπτικά μέτρα ώστε να μη δημιουργηθούν άλλες καταστάσεις γιατί κανένας δεν αποκλείει οποιαδήποτε αρνητική εξέλιξη. Γνωρίζουμε διάφορα πράγματα, έχουμε πληροφορίες και είμαι σε συνεχή επικοινωνία με τον κ. Σέπο από την πρώτη μέρα… πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να επαγρυπνεί και να βρίσκεται δίπλα στο σχολείο γιατί δεν αποκλείεται να δημιουργηθούν και άλλες καταστάσεις…».

Κυριάκος Χατζηγιάννης

-«Παρακαλώ να μας πείτε αυτές τις πληροφορίες».

Κώστας Χατζησάββας

-«Θα σας πω ιδιαιτέρως μετά…Πρέπει οπωσδήποτε να ληφθούν προληπτικά μέτρα…να πάνε στο σχολείο εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι. Να γίνει επικαιροποίηση των εγκυκλίων του Υπουργείου Παιδείας, δεδομένου ότι ο κ. Σέπος χρησιμοποίησε μια εγκύκλιο του 2009 σε σχέση με την εμφάνιση των μαθητών στο σχολείο. Το θέμα αυτό είναι πάρα πολύ σοβαρό και πρέπει το ίδιο το κράτος να πάρει την πολιτική απόφαση και να ξεκαθαρίσει ό,τι αφορά την εμφάνιση και τη στολή με την οποία θα προσέρχονται τα παιδιά στο δημόσιο σχολείο. Εμείς ως εκπαιδευτικοί δεν είμαστε αρμόδιοι να κρίνουμε αν θα έρχεται ο μαθητής με μαντίλα, με μπούρκα ή σταυρό. Εκείνοι που πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους ας τις αναλάβουν και ας αφήσουν τους καθηγητές να κάνουν τη δουλειά τους όπως πρέπει. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν αυτές οι αδυναμίες μέσα στις σχολικές μονάδες. Αύριο θα παρουσιαστεί ενδεχομένως άλλο περιστατικό. Αύριο πρωί εμείς θα βρισκόμαστε στο Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας όπου το 60-70% των παιδιών είναι από άλλες χώρες και όπου υπάρχουν πολλά προβλήματα, σύμφωνα με καταγγελία της Προέδρου του Συνδέσμου Γονέων του σχολείου».

Παναγιώτης Λυσάνδρου Πρόεδρος ΟΛΤΕΚ

-«Είναι αυτονόητο ότι καταδικάζουμε οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης για θρησκευτικούς ή άλλους λόγους και δηλώνουμε τον σεβασμό μας σε οποιαδήποτε διαφορετικότητα. Αυτό που φαίνεται ότι επείγει είναι να γίνουν σαφείς κανονισμοί για το ευαίσθητο θέμα που αφορά τη θρησκευτική ενδυμασία για να ξέρουν και οι εκπαιδευτικοί πώς να χειρίζονται αυτά τα θέματα».

«Τεταμένο κλίμα» στο Λύκειο Αποστόλου Βαρνάβα

Χαράλαμπος Διονυσίου Α΄ Αντιπρόεδρος Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης

-«Μετά από αίτημα της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας ο Υπουργός Παιδείας επισκέφθηκε χθες το απόγευμα το Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας και είχε συνάντηση με τη Διευθύντρια και τους εκπαιδευτικούς και έχει δώσει λύσεις σε αρκετά προβλήματα που συνδέονται με την αύξηση των αλλοδαπών και αλλόγλωσσων μαθητών του σχολείου. Σε ό,τι αφορά το Λύκειο Αποστόλου Βαρνάβα, ναι δεν θα διστάσω να σας πω ότι το κλίμα στο σχολείο είναι  τεταμένο, έχει πλέον πάρει πολιτικές διαστάσεις μεταξύ των γονιών, μετά που τα κόμματα έχουν «εισβάλει» στο σχολείο, ενώ ο Σύνδεσμος Γονέων δέχεται καθημερινά τηλεφωνήματα για στήριξη είτε της μαθήτριας είτε του Διευθυντή και φοβόμαστε ότι το τεταμένο κλίμα θα μεταφερθεί στα ίδια τα παιδιά. Ως οργανωμένοι γονείς δεν υιοθετούμε τον ρατσισμό ή εκφοβισμό, είτε προέρχεται από μαθητές είτε από καθηγητές και θα σταθούμε απέναντι στον οποιονδήποτε έχει τέτοιες συμπεριφορές, είτε αυτές αφορούν μαντίλα είτε κομποσκοίνι…Δεν έχουμε αρμοδιότητα να κρίνουμε τον Διευθυντή ή τον Υπουργό, αλλά ευχαριστούμε τον Υπουργό γιατί τη Δευτέρα η μαθήτρια πήγε στο σχολείο της κανονικά με τη μαντίλα της και επήλθε η ομαλότητα στο σχολείο μετά τη μετακίνηση του Διευθυντή».

Συντηρητική στροφή και στρατοκρατία…

Παναγιώτης Γεωργίου Πρόεδρος ΠΣΕΜ (Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών) Λύκειο Παλουριώτισσας

–«Εμείς ως μαθητικό κίνημα δεν κατατάσσουμε τους εαυτούς μας υπέρ ή κατά της μαντίλας, εμείς διεξάγουμε αγώνα εναντίον κάθε μορφής καταπίεσης και ρατσιστικής συμπεριφοράς από οπουδήποτε και αν προέρχεται. Ως ΠΣΕΜ ουδέποτε πιστέψαμε ότι η εκδίωξη της συμμαθήτριας μας επειδή φορούσε μαντίλα ήταν ένα ατυχές συμβάν που έληξε, όπως το παρουσίασε το Υπουργείο Παιδείας – ήταν μια απροκάλυπτα ρατσιστική συμπεριφορά και τέτοιες ακραίες συμπεριφορές δεν χωρούν στα σχολεία μας. Δεν είμαστε εδώ για να αναλάβουμε τον ρόλο του τιμωρού, αλλά αν θέλουμε να αναλάβουμε τον ρόλο των οικοδόμων ενός καλύτερου σχολείου και μιας καλύτερης κοινωνίας, πρέπει τέτοιες συμπεριφορές να τιμωρούνται παραδειγματικά. Πιστεύουμε πως η μετάθεση του Διευθυντή στα ΙΚΕ δεν ήταν το μήνυμα που έπρεπε να σταλεί μετά από ένα τέτοιο περιστατικό και πιστεύουμε ότι μετά την ολοκλήρωση της έρευνας, το Υπουργείο θα πρέπει να λάβει δραστικά παραδειγματικά μέτρα που δεν θα επιτρέπουν τέτοιες συμπεριφορές στα σχολεία μας. Επειδή έγινε πολύς λόγος για τους κανονισμούς και για το πώς τους διαχειρίστηκε ο συγκεκριμένος Διευθυντής, να πούμε ότι μπορεί  να υπάρχουν σε κάποια σημεία των κανονισμών κάποιες ασάφειες, όμως από τη στιγμή που οι κανονισμοί προνοούν ότι το δημόσιο σχολείο προσβλέπει σε μια κοινωνία ισότητας και ανεκτικότητας προς όλες τις θρησκευτικές και εθνικές ομάδες, τότε κρίνουμε ότι η πράξη του συγκεκριμένου Διευθυντή δεν συνάδει με τους κανονισμούς των σχολείων μας. Σημειώνουμε επίσης ότι το Υπουργείο Παιδείας με τη συντηρητική στροφή που προσπάθησε να δώσει στο θέμα της στολής και το στρατοκρατικό κλίμα που προσπαθεί να επιβάλει στα σχολεία μας, έλυσε τα χέρια πολλών ανθρώπων να χειριστούν με αυταρχικό τρόπο περιστατικά στο θέμα της εμφάνισης».

Θεοφάνης Τσιούμας Πρόεδρος Κυπριακής Παιδοβουλής (Λύκειο Βεργίνας)

-«Θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να τίθεται θέμα για την εμφάνιση ενός μαθητή, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει σχέση με τη θρησκεία ή την κουλτούρα του από τη στιγμή που δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία. Θεωρούμε ότι η μαντίλα είναι περισσότερο κοινωνικό και λιγότερο θρησκευτικό θέμα και μάλιστα ενδεικτικό της υποτέλειας των γυναικών, αλλά σίγουρα ο τρόπος για να καταλάβουν την άποψη μας οι κοπέλες που φορούν μαντίλα, δεν είναι να τις διώχνουμε από το σχολείο»…

Ο Χαράλαμπος Διονυσίου μιλά εκ μέρους των οργανωμένων γονιών.

Από αριστερά Σκεύη Κουκουμά, Άντρος Καυκαλιάς και Γιώργος Κάρουλας.

Ο Νικόλας Γιασουμής και η Ζηναϊδα Ονουφρίου στη διάρκεια της συνεδρίας.

Φώτο: Από αριστερά Γιάννης Λαπήθιος (Β΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας) Παναγιώτης Γεωργίου (Λύκειο Παλουριώτισσας) και Θεοφάνης Τσιούμας (Λύκειο Βεργίνας) στη συζήτηση της 11ης Σεπτεμβρίου 2019 στη Βουλή.