Η Λεμεσός των δυο όψεων

Ευκαιρία ο Εναέριος για καλύτερη ποιότητα ζωής

Της Αλεξίας Καφετζή

Έχει εγκριθεί η ανέγερση πέραν των 25 με 30 πύργων στην ευρύτερη Λεμεσό, όμως στα δημοτικά όρια του  Δήμου Λεμεσού είναι σαφώς λιγότεροι, αποκάλυψε  ο Δήμαρχος Λεμεσού Νίκος  Νικολαΐδης. Ο κ. Νικολαϊδης πρόσθεσε ακόμα πως η τοπική αρχή έχει απορρίψει αναπτύξεις και σε άλλες περιπτώσεις  έχει επιφέρει αλλαγές στα χαρακτηριστικά τέτοιων αναπτύξεων.

Οι δηλώσεις του κ. Νικολαϊδη έγιναν πρόσφατα στο πλαίσιο συνέντευξής στον ραδιοσταθμό ΚΑΝΑΛΙ της Λεμεσού.

Σύμφωνα με τον Νίκο Νικολαΐδη, αυτό που κάνει ο Δήμος σε σχέση με τις αναπτύξεις αυτές είναι στο πλαίσιο του νόμου να απαιτεί τη διενέργεια των απαραίτητων κυκλοφοριακών και στατικών μελετών.

Περεταίρω ο Δήμος έχει ζητήσει και ολοκληρώνεται σύντομα συνολική μελέτη επιπτώσεων στο περιβάλλον από αυτές τις αναπτύξεις.

Σύμφωνα με τον Δήμαρχο, η μελέτη καταπιάνεται με ειδικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα η επίπτωση συνολικά στον κόλπο της Λεμεσού από την απόρριψη των υδάτων από τις εκσκαφές για όλα αυτά τα έργα και  τι προϋποθέσεις πρέπει να τεθούν για να ελαχιστοποιηθεί.

Δημοψήφισμα για  τον Εναέριο

Στην ίδια συνέντευξή του  ο Δήμαρχος Λεμεσού αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα της αξιοποίησης της περιοχής του Εναερίου, για το οποίο έχει αναπτυχθεί έντονη συζήτηση τον τελευταίο καιρό. Ο κ. Νικολαϊδης δεσμεύτηκε ότι το δημοτικό συμβούλιο Λεμεσού θα επιδιώξει την έγκριση των πολιτών της Λεμεσού μέσω δημοψηφίσματος ή ακόμη και διαδικτυακού γκάλοπ σε σχέση με την τελική απόφαση για τη μορφή ανάπτυξης του τεμαχίου στον Εναέριο. Επανέλαβε πως πρώτος στόχος είναι να δημιουργηθεί πλατεία για τους πολίτες, κατά πάσα πιθανότητα υπόγειοι χώροι στάθμευσης και κάποιου είδους ανάπτυξη για να έχει κέρδος ο Δήμος από το τεμάχιο, η αξία του οποίου υπολογίζεται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Υπέδειξε δε πως γι’ αυτό τον λόγο ο Δήμος προχώρησε σε δημόσια διαβούλευση για την ανάπτυξη που θα επιδιωχθεί.

Πάντως ένας παλιός δημοτικός σύμβουλος της Λεμεσού, ο αρχιτέκτονας Γιάννης Αρμεύτης, έχει μια διαφορετική προσέγγιση. Υποστηρίζει ότι συζήτηση για ένα ενδεχόμενο δημοψήφισμα, «αποτελεί μια συνταγή για να μην γίνει τίποτα». Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν επιλογές, επεξεργασμένες προτάσεις, αναπτυξιακές κατευθύνσεις, αναφέρει και εισηγείται ότι ο Δήμος πρέπει να σκεφτεί πιο σύνθετα, λέγοντας ότι ο Εναέριος είναι ευκαιρία για τη συνολική προοπτική, αυτή είναι η επιπρόσθετη αξία του.

Σε πρόσφατη δημόσια παρέμβασή του ο κ. Αρμεύτης αναφέρει και τα εξής: «Ο Εναέριος δεν είναι απλώς φιλέτο προς αξιοποίηση! Χρειάζεται πρώτα να διαμορφωθεί μια κεντρική ιδέα για την προοπτική της πόλης, και με βάση αυτή να επιλέξουμε τι να γίνει ο Εναέριος.
Για μένα ο Εναέριος είναι μια πύλη εισόδου στην πόλη. Είναι η αφετηρία για μια εναλλακτική διαδρομή με πεζόδρομους που θα οδηγεί τους πολίτες στα «σπλάχνα» της. Τώρα έχουμε μόνο μια διαδρομή για τους πολίτες, τον παραλιακό, και ξέρουμε πόσο άλλαξε την πόλη.
Ο Εναέριος είναι ευκαιρία. Από εκεί μπορούμε να δημιουργήσουμε συνδέσεις με άλλους σημαντικούς δημόσιους χώρους: Πινακοθήκη, χώροι πρασίνου, Ζωολογικός Κήπος, ΓΣΟ, οδός Αγίου Ανδρεου, Πολιτιστικό κέντρο Πάνος Σολομωνίδης, Βιβλιοθήκη , πλατεία Αγίας Τριάδας, Πλατεία Ηρώων.
Μπορούμε δώσουμε νέα ζωή στις ανατολικές συνοικίες μέχρι την Ανεξαρτησίας. Ένα Master Plan, με πεζοδρόμους διαμέσου της πόλης θα κάνει πιο ώριμη τη συζήτηση. Θα δώσει απαντήσεις για το τι θα κάνουμε στον Εναέριο».

Στις διεργασίες για τα έργα στη Λεμεσό έκανε παρέμβαση με δημοσίευμά του στις αρχές Οκτωβρίου και ο πρώην Υπουργός και Διευθυντής του Γραφείου Προγραμματισμού Ιάκωβος Αριστείδου. Αφού αναφέρθηκε στο ιστορικό διαφόρων έργων που έγιναν στη Λεμεσό πριν ακόμα από το 1974 και άλλους σχεδιασμούς έψεξε την εμπλοκή όπως αναφέρει πολιτκών που κατέληξε στο τραγελαφικό αποτέλεσμα  «να μεταφέρουμε τα λύματα ανατολικά της Λεμεσού, να τα επεξεργαζόμαστε και με άλλο αγωγό μέσω του κέντρου της πόλης να μεταφέρουμε το καθαρό νερό δυτικά στη περιοχή Ζακακίου-Ακρωτηρίου. Αφήνω την καθυστέρηση που έγινε αναφορικά με την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου και την καθιέρωση της πόλης ως αξιόλογου τουριστικού προορισμού».

Αναφερόμενος στις τελευταίες συζητήσεις και την απόφαση του Δημαρχείου Λεμεσού να προωθήσει την ανάπτυξη του παραλιακού χώρου μεταξύ της Μαρίνας και του Λιμανιού Λεμεσού ο κ. Αριστείδου επισημαίνει και τα εξής: «Στη Λεμεσό, όπως κι αλλού, για σκοπούς περιβαλλοντικούς και συνεργιών, δημιουργήσαμε βιομηχανικές περιοχές και καθιερώσαμε βιομηχανικές ζώνες, κυρίως, στην περιοχή των οινοποιείων. Ως γνωστόν, οι κυπριακές οινοβιομηχανίες, μετά την καθιέρωση της παραγωγής κρασιού από σταφύλια συγκεκριμένων ποικιλιών έχουν μετακομίσει πλησίον συγκεκριμένων περιοχών αμπελώνων. Τα κτίρια κι οι εγκαταστάσεις τους θα μπορούσαν να μετατραπούν σε εργοστάσια παραγωγής άλλων ποτών με την αξιοποίηση κι άλλων γεωργικών προϊόντων (π.χ. χαρουπιών) και να συνδυαστούν με την τουριστική πλευρά του θέματος, παρέχοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες της περιοχής της Επίχωσης και της Μαρίνας να δουν και να δοκιμάσουν τα ποτά τους επιτόπου».

Η άλλη Λεμεσός

Πάντως ανεξάρτητα από την ανάπτυξη που παρουσιάζει η Λεμεσός και την τρομερή βελτίωση της εικόνας της τα τελευταία χρόνια δεν παύει από του να έχει και την άσχημη εικόνα της που χρήζει βελτίωση το γρηγορότερο.

Παλιά και ασυντήρητα κτίρια, με παρεμβάσεις χωρίς σχεδιασμό και έξω από τη γενικότερη εικόνα του περιβάλλοντος χωρίς καλαισθησία και ευαισθησία μολύνουν το περιβάλλον.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι πολλά κτίρια ακόμα και στο παραλιακό μέτωπο εμφανίζουν συμπτώματα περιβαλλοντικής φθοράς και οπτικής ρύπανσης. Σε μεγάλα τμήματα του παραλιακού δρόμου, πέρα από τις ελλείψεις βασικής τουριστικής υποδομής, εμφανίζονται  φαινόμενα ανεξέλεγκτης δόμησης, αυθαιρεσιών, επεμβάσεων και παρανομιών (αυθαίρετες προσθήκες κι επεκτάσεις, τοποθέτηση ακαλαίσθητων πινακίδων φωτεινών και μη, παράνομων στεγάστρων κ.ά.), ενώ η κατ’ εξακολούθηση παράνομη στάθμευση σε πολλά σημεία συμπληρώνει την ανομοιογένεια και την ακαταστασία που υποβαθμίζουν τη συνολική εικόνα του παραλιακού δρόμου.

Πάντως η κατάσταση αυτή είναι υπόψη του Δημοτικού Συμβουλίου που προβληματίζεται ως προς την αντιμετώπισή του, εξ ου και σε πρόσφατη απόφασή του αποφάσισε δραστικές παρεμβάσεις ώστε να δοθεί λύση σ’ αυτή την ακαλαισθησία, και να υπάρξει συνοχή στην ελκυστική εικόνα του παραλιακού μετώπου, μέσα από έργα βελτίωσης και εξωραϊσμού των όψεων των κτηρίων και πρωτίστως των πολυκατοικιών που εκτείνονται  σε έκταση 3,5 χιλιομέτρων περίπου από την περιοχή του παλιού λιμανιού και ανατολικά μέχρι το ξενοδοχείο «Crown Plaza» περιοχή που εμπίπτει στα όρια του Δήμου Λεμεσού.

Η σχετική μελέτη για το έργο ανατέθηκε σε ιδιωτικό Αρχιτεκτονικό Γραφείο το οποίο ετοίμασε ήδη τη μελέτη για τα διορθωτικά μέτρα που επιβάλλονται.

Προβλέπεται μεταξύ άλλων η αφαίρεση όλων των αυθαίρετων παρεμβάσεων και μεταγενεστέρων προσθηκών από τα κτήρια οι οποίες βρίσκονται σε δημόσιο χώρο, τοποθέτηση μεταλλικών παραπετασμάτων για να καλυφθούν τα ηλεκτρολογικά και τα ντεπόζιτα στις οροφές και τα κλιματιστικά στις όψεις των κτηρίων, επιδιόρθωση και βάψιμο όλων των προσόψεων και επιδιόρθωση όλων των εξωτερικών επενδύσεων.
Προτείνεται ακόμη η αντικατάσταση των εμφανών ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και αφαίρεση όλων των διαφημιστικών πινακίδων από τις προσόψεις των κτηρίων.

Οι εμπνευστές του έργου εισηγούνται ακόμη πλακόστρωση των δημόσιων χώρων, τοποθέτηση φωτισμού για ανάδειξη των ιστορικών μνημείων και των διατηρητέων κτηρίων, επιδιόρθωση δημόσιων πεζοδρομίων και χώρων πρασίνου, αντικατάσταση των φωτιστικών, αλλά και δημιουργία χώρων πρασίνου περιμετρικά των προτεινόμενων χώρων για τις σκυβαλαποθήκες, αντικατάσταση της επίπλωσης εξωτερικού χώρου και των διαχωριστικών μεταξύ των ιδιοκτησιών, τη δημιουργία προσβάσεων στα κτήρια και πεζοδρόμια για άτομα με ειδικές ανάγκες.

Το κόστος των βελτιωτικών επεμβάσεων στα κτήρια έχει εκτιμηθεί στα €5 εκατ. και καταβάλλεται προσπάθεια από τον Δήμο Λεμεσού σε συνεργασία με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και τους ίδιους τους ιδιοκτήτες, να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση υλοποίησης του έργου.