Τον απολογισμό του έργου του ΥΠΠΑΝ παρουσίασε ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου

Μέσα στην πιο δύσκολη ίσως χρονιά της σύγχρονης ιστορίας μας, το Υπουργείο Παιδείας έκανε πάρα πολλά για την αντιμετώπιση της πανδημίας: υγειονομική ασφάλεια στον κόσμο της εκπαίδευσης και ένα πραγματικό άλμα προόδου για το σχολείο της ψηφιακής εποχής, είπε ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, παρουσιάζοντας σήμερα τον απολογισμό του έργου του Υπουργείου κατά το τελευταίο έτος.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι «με τη συμπλήρωση ενός έτους (και κάτι περισσότερο ακόμη) στο Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) θέλω στο πλαίσιο της ανάγκης για λογοδοσία, να αναφερθώ σήμερα σε αδρές γραμμές στα όσα έχουν γίνει μέσα σε αυτή την περίοδο».

«Μέσα στην πιο δύσκολη ίσως χρονιά της σύγχρονης ιστορίας μας, το Υπουργείο Παιδείας έκανε πάρα πολλά για την αντιμετώπιση της πανδημίας: υγειονομική ασφάλεια στον κόσμο της εκπαίδευσης και ένα πραγματικό άλμα προόδου για το σχολείο της ψηφιακής εποχής. Μαζί με τους εκπαιδευτικούς μας, αλλά και με τη συμβολή των παιδιών και των γονέων, δηλαδή σχεδόν ολόκληρη η κοινωνία μαζί, δίνουμε τον δικό μας αγώνα. Έναν αγώνα για να κερδίσουμε την εκπαίδευση μπροστά στην πανδημία», πρόσθεσε.

Όπως είπε, ο προγραμματισμός και οι δράσεις του ΥΠΠΑΝ στο προηγούμενο διάστημα αφορούσαν στα έκτακτα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας.

«Η ζωή του Υπουργείου δεν σταμάτησε όμως με την πανδημία και τα πεπραγμένα δεν περιορίζονται στον αγώνα που δίνουμε για να κερδίσουμε την εκπαίδευση απέναντι στην απειλή της νόσου. Στο ΥΠΠΑΝ έγιναν κι άλλα πολλά», σημείωσε, και ανέφερε ότι την πολύπλευρη δράση του Υπουργείου σχετικά με την αντιμετώπιση της πανδημίας θα την παρουσιάσουν ξεχωριστά την ερχόμενη Δευτέρα.

Αναφερόμενος σε μια σειρά από έργα και ενέργειες που έγιναν ή ξεκίνησαν μέσα στους τελευταίους δώδεκα μήνες, ο κ. Προδρόμου είπε ότι ξεκίνησε τελικά η διαδικασία και προκηρύχτηκε πανευρωπαϊκός διαγωνισμός για το Μηχανογραφικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Δημόσιας Παιδείας, στο πλαίσιο της γενικότερης στρατηγικής της Κυβέρνησης για εκσυγχρονισμό και μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.

«Έργο με προϋπολογισμό 23.335.οοο ευρώ + ΦΠΑ, δηλαδή 27,8 εκατ. ευρώ. Η εκπαιδευτική κοινότητα περνά σε ψηφιακή λειτουργία. Άμεση ηλεκτρονική ενημέρωση για όλα τα εκπαιδευτικά ζητήματα, τη λειτουργία του σχολείου και τη φοίτηση των παιδιών, Ηλεκτρονική υποβολή όλων των αναγκαίων εντύπων, δικαιολογητικών και αιτήσεων. Οι μαθητές/μαθήτριες, οι γονείς/κηδεμόνες και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση ηλεκτρονικά και θα εκτελούν μια μεγάλη σειρά από ενέργειες και εργασίες σε σχέση με το σχολείο, με ηλεκτρονικό τρόπο», σημείωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι ξεκίνησε το σχέδιο εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε συνεργασία με την Α.Η.Κ. σε 405 σχολικά κτήρια, προσθέτοντας ότι ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από τις 26 Αυγούστου 2020 και οι σχετικές εργασίες ξεκινούν τον Φεβρουάριο και θα ολοκληρωθούν τον Φεβρουάριο 2022. Το έργο, συνέχισε, κοστολογείται σε 5.828.493 ευρώ και θα επιφέρει ετήσια παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος/εξοικονόμηση αξίας περίπου 700.000 ευρώ.

Ο κ. Προδρόμου είπε, επιπρόσθετα, ότι ξεκίνησε η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος PEDIA σε συνεργασία με το Γραφείο Ενέργειας Κύπρου και με χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Horizon για τη βιοκλιματική αναβάθμιση σχολικών κτηρίων, για σχολεία σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης.

«Το έργο για την Προώθηση της Ενεργειακής Απόδοσης και Ανάπτυξης Καινοτόμων Προσεγγίσεων στα σχολεία ξεκινά πιλοτικά σε 25 σχολεία, με συνολικό προϋπολογισμό 7,5 εκατ. ευρώ, ενώ θα επιφέρει εξοικονόμηση ενέργειας ύψους 250 χιλιάδων ευρώ ετησίως μόνο για τα 25 σχολεία. Στόχος μας είναι η επέκταση σε 100 σχολεία. Ενώ με πρόταση που κατατέθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας επιδιώκουμε την επέκταση σε όλα τα σχολεία της Κύπρου», συμπλήρωσε.

Εφαρμογή νέου συστήματος αξιολόγησης μαθητών/τριών

Ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε, παράλληλα, ότι συνεχίστηκε στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης η εφαρμογή του Νέου Συστήματος Αξιολόγησης των μαθητών/τριών στη βάση των όσων προβλέπονται από τους Κανονισμούς. Διεξήχθησαν, συνέχισε, επιτυχώς για πρώτη φορά οι εξετάσεις πρώτου τετραμήνου στην Α’ Λυκείου και Τεχνικών Σχολών τον Δεκέμβριο 2019.

«Ως γνωστόν, προβλέπεται από τους Κανονισμούς σταδιακή εφαρμογή αυτής της μεταρρύθμισης. Φέτος προβλέπεται γραπτή αξιολόγηση τετραμήνων και για την Α’ και για την Β’ τάξη Λυκείων/Τεχνικών Σχολών. Η εξέταση του πρώτου τετραμήνου είχε προετοιμαστεί πλήρως (τα θέματα των εξετάσεων κατατέθηκαν από τους θεματοθέτες), πλην όμως τα μέτρα υγειονομικής προστασίας μας οδήγησαν στην ακύρωση για το πρώτο τετράμηνο. Η αξιολόγηση και των δυο τετραμήνων θα γίνει, όπως προβλέπεται, με τη γραπτή εξέταση του δεύτερου τετραμήνου. Στο επόμενο σχολικό έτος αυτή η διαδικασία αξιολόγησης θα εφαρμοστεί και στη Γ’ Λυκείου/Τεχνικών Σχολών», συμπλήρωσε.

Αναφορικά με την βελτίωση γραπτής αξιολόγησης, ο κ. Προδρόμου είπε ότι συναφώς έχουν προτείνει και έχει εγκριθεί από τη Βουλή, από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς τροποποίηση του σχετικού Κανονισμού με σημαντικές βελτιώσεις της γραπτής αξιολόγησης. Όπως ανέφερε, στην τροποποίηση αυτή έχουν ενσωματωθεί οι εισηγήσεις των εκπαιδευτικών οργανώσεων (ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ) και των οργανωμένων γονέων.

Σημείωσε ότι ξεκινά αρχικά σε πιλοτική φάση φέτος, η εφαρμογή διαδικασίας πιστοποίησης της γνώσης της Αγγλικής γλώσσας σε συνεργασία με τον οργανισμό Cambridge Assessment. «Έγιναν και συνεχίζονται επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς και περίπου δυο χιλιάδες μαθητές/μαθήτριες Α’ και Γ’ Λυκείου συμμετέχουν στην πιλοτική εφαρμογή. Με το σχέδιο αυτό οι μαθητές/μαθήτριες των λυκείων θα έχουν την ευκαιρία να πιστοποιήσουν τις γνώσεις που αποκτούν στο σχολείο (χωρίς καμία επιβάρυνση -δωρεάν)», πρόσθεσε.

Ο Υπουργός Παιδείας είπε, παράλληλα, ότι είχαμε φέτος την ανακοίνωση των καλύτερων αποτελεσμάτων για τους μαθητές μας στην έρευνα Διεθνών Τάσεων στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, TIMSS-2019. «Είναι πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά οι μαθητές και μαθήτριές μας, τόσο στο Δημοτικό όσο και στο Γυμνάσιο, παρουσιάζουν μαθησιακά αποτελέσματα καλύτερα από το μέσο όρο. Στις κατατάξεις της έρευνας TIMSS η χώρα μας εντάσσεται πλέον στην ομάδα των πρώτων χωρών», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι ολοκληρώνονται αυτή την περίοδο οι εργασίες για τη δεύτερη φάση της μεταρρύθμισης της Ειδικής Εκπαίδευσης και η ετοιμασία συστάσεων, σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες από την Ε.Ε., οι οποίες θα οδηγήσουν στη σύνταξη Κανονισμών για την Ειδική Εκπαίδευση.

«Εφαρμόζουμε ήδη στη Μέση Εκπαίδευση ένα πιο λειτουργικό και ορθολογικό σχέδιο εκπαίδευσης και ένταξης των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία για να αξιοποιήσουμε καλύτερα τους διαθέσιμους πόρους και να δώσουμε πραγματικές ευκαιρίες σε αυτά τα παιδιά. Έχει ετοιμαστεί και ένα ανάλογο σχέδιο ριζικής αναθεώρησης των δομών διδασκαλίας σε παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία για τη Δημοτική Εκπαίδευση. Θα εφαρμοστεί από το επόμενο σχολικό έτος και θα λειτουργήσουμε μεταβατικές τάξεις επιδιώκοντας καλύτερα αποτελέσματα ως προς την ένταξη στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και τη γενικότερη λειτουργία του σχολείου», συμπλήρωσε.

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι την περίοδο αυτή ξεκινούν διαβουλεύσεις με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης που αφορά την αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου και των Εκπαιδευτικών και πρόσθεσε ότι παράλληλα θα ξεκινήσει και διαδικασία για την ολοκλήρωση του σχεδίου αξιολόγησης μαθητών/-τριών, με αρκετές καινοτόμες εισηγήσεις.

Σημείωσε ότι στην τρέχουσα σχολική χρονιά υιοθετήθηκαν νέες αποτελεσματικότερες διαδικασίες και επιτεύχθηκε νωρίτερα από ότι ποτέ άλλοτε η στελέχωση των σχολικών μονάδων, ενώ ξεκίνησε και εφαρμόζεται η διοικητική αναδόμηση και στελεχιακής ενίσχυσης του ΥΠΠΑΝ. «Έγιναν προσλήψεις 44 μόνιμων λειτουργών εκπαιδευτικού προγραμματισμού και προγραμματίζεται ταυτόχρονη κατάργηση αποσπάσεων. Η διαδικασία αυτή θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Με σχεδιασμό τριετίας υπολογίζεται ότι θα δώσουμε πίσω στα σχολεία περίπου 150 εκπαιδευτικούς, από ένα σύνολο περίπου 300 αποσπασμένων», συμπλήρωσε.

Ο κ. Προδρόμου ανέφερε πως το Υπουργείο Παιδείας έχει υποβάλει εννέα προτάσεις στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, «ενώ προωθήσαμε άλλες δυο προτάσεις του Πανεπιστημίου Κύπρου. Συνολικά επιδιώκουμε έργα συνολικού προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ μέσω του σχεδίου αυτού».

Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

Ο κ. Προδρόμου ανέφερε, παράλληλα, ότι ολοκληρώθηκε η συγγραφή και εκτύπωση 15 βιβλίων για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ενώ μεταξύ των άλλων έργων και κτηριακών εγκαταστάσεων που παρουσιάστηκαν ξεχωριστά, έχει ξεκινήσει στη Λεμεσό η κατασκευή της κεντρικής μονάδας για τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Κατάρτισης και ταυτόχρονα, έχει ετοιμαστεί και υποβάλλεται σύντομα το Νομοσχέδιο για τα ΜΙΕΕΚ.

Ανώτερη Εκπαίδευση

Ο Υπουργός Παιδείας είπε, επίσης, ότι η Κύπρος ήδη καθιερώνεται σταδιακά ως ένα περιφερειακό διεθνές κέντρο πανεπιστημιακών σπουδών.

«Με 53.262 φοιτητές, από τους οποίους 39.203 σε πανεπιστημιακό επίπεδο, η σύνθεση του φοιτητικού πληθυσμού δείχνει ότι έχουμε περισσότερους ξένους παρά Κύπριους φοιτητές. Σε πανεπιστημιακό επίπεδο από τις 39203 φοιτητές 48% προέρχονται από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, 46% είναι Κύπριοι και 6% έρχονται από τρίτες χώρες. Καθιερώθηκε και λειτουργεί πολύ παραγωγικά ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει προχωρήσει στην περίοδο αυτή σε πολλές ιδρυματικές αξιολογήσεις πανεπιστημίων και προγραμμάτων. Διατέθηκε το σύνολο των προϋπολογισμένων πόρων με την καταβολή έκτακτου χριστουγεννιάτικου φοιτητικού επιδόματος», σημείωσε.

Ανέφερε, ακόμη, ότι έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου και του Πανεπιστημίου Κύπρου που θα οδηγήσει σε ένα πολύ σημαντικό εργαλείο αξιολόγησης υποψηφίων, με τεστ που θα βελτιώσουν κατά πολύ τις διαδικασίες επιλογής της Υπηρεσίας Εξετάσεων για το δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Πολιτισμός

Αναφορικά με τον Πολιτισμό, ο κ. Προδρόμου είπε ότι ετοιμάστηκε και βρίσκεται στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνική επεξεργασία το Νομοσχέδιο για τη δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού. «Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση που εντάσσεται στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας και στοχεύει στο να δώσουμε τη σημασία που αναλογεί στον πολιτισμό καθώς και να δημιουργήσουμε μια μόνιμη δομή και μηχανισμούς για την άσκηση μιας πιο συγκροτημένης πολιτικής για τον Πολιτισμό. Βρίσκεται στο τελικό στάδιο προετοιμασίας η νομοθετική πρόταση για τη θέσπιση και την αναγνώριση της επαγγελματικής ιδιότητας των καλλιτεχνών και των εργαζόμενων σε τομείς της πολιτιστικής δημιουργίας», συμπλήρωσε.

Όπως είπε, έχοντας αναθεωρήσει και προσαρμόσει τον αρχικό προγραμματισμό μας εξαιτίας των υγειονομικών συνθηκών που επικράτησαν, διοργανώθηκε σειρά εκδηλώσεων για τα 60χρονα της Κυπριακής Δημοκρατίας. «Συγκεκριμένα, διοργανώθηκε επετειακή εκδήλωση και έκθεση φωτογραφία στη Βουλή των Αντιπροσώπων, πανηγυρική συναυλία από τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, διοργάνωση μαθητικών διαγωνισμών δοκιμίου και εικαστικής δημιουργίας, προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή μνημείου για τους Αγώνες για την Ελευθερία που θα ανεγερθεί στην περιοχή της πρώην Αρχιγραμματείας και επετειακή έκδοση γραμματοσήμων», σημείωσε.

Όπως είπε, έχει προχωρήσει η διαδικασία εγκαθίδρυσης της Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.

«Μετά από διαβουλεύσεις το ΥΠΠΑΝ προχωρά για αυτονόμηση της Ακαδημίας με ειδικές πρόνοιες στον προϋπολογισμό. Θεσπίστηκε και λειτουργεί ειδική επιτροπή υπό την προεδρία του Καθηγητή Γεώργιου Μπαμπινιώτη για τις επετειακές εκδηλώσεις σε σχέση με τα 200 χρόνια από την εθνική επανάσταση του 1821. Σύντομα προωθούνται για έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο πρόγραμμα εκδηλώσεων στη βάση των εισηγήσεων της», κατέληξε.

Πηγή: ΚΥΠΕ