Πόσοι έσβησαν στην άσφαλτο τα τελευταία δώδεκα χρόνια στην Κύπρο

Την περίοδο 2008-2020, 729 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίες συγκρούσεις, το 60% αυτών (οδηγοί και επιβάτες) δεν έφερε ζώνη ασφαλείας και το 54% των οδηγών/επιβατών μοτοσικλέτας δεν έφερε κράνος, όπως προκύπτει από επίσημα στοιχεία τα οποία επεξεργάστηκε ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας της Υπουργού Δικαιοσύνης, Ιάσονας Σενέκκης και ανέλυσε στο ΚΥΠΕ.

Καταγράφηκαν συνολικά από την Αστυνομία Κύπρου 10,542 συγκρούσεις στις οποίες υπήρξε τραυματισμός ατόμων και από  αυτές τραυματίστηκαν 15,173 άτομα.

Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι 5,950 άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά, 9,223 άτομα τραυματίστηκαν ελαφρά και επιπλέον καταγράφηκαν 5,687 συγκρούσεις που είχαν αποτέλεσμα μόνο υλικές ζημιές, χωρίς να προκύψει τραυματισμός.

Το 2008 καταγράφηκαν οι περισσότεροι νεκροί για την περίοδο, 82 άνθρωποι και το 2013 οι λιγότεροι, σαράντα τέσσερις.

(Σχετικά γραφήματα για την πορεία των σοβαρών, ελαφρών και θανατηφόρων συγκρούσεων για την περίοδο στο infographic)

Αναλύοντας τα στατιστικά των θανατηφόρων συγκρούσεων ανά επαρχία, προκύπτει ότι στη Λευκωσία έχασαν τη ζωή τους 221 άτομα και στη Λεμεσό 212.

Τα στοιχεία που αναλύθηκαν δείχνουν ότι 323 οδηγοί και επιβάτες αυτοκινήτων (237+86) και 224 οδηγοί και επιβάτες μοτοσικλέτας (207+17) αποτελούν το 75% των νεκρών στους δρόμους της Κύπρου.

Το 60% των οδηγών/επιβατών αυτοκινήτων που έχασαν τη ζωή τους δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας και το 54% των οδηγών/επιβατών μοτοσικλέτας που έχασαν τη ζωή τους δεν φορούσε κράνος ασφαλείας , κάτι που αποδεικνύει ότι τόσο η ζώνη όσο και το κράνος σώζουν ζωές.

Οι άντρες πληρώνουν το βαρύτερο τίμημα στην άσφαλτο, καθώς από τα στοιχεία φαίνεται ότι 571 (78%) άντρες και 158 (22%) γυναίκες έχασαν την ζωή τους στους δρόμους της Κύπρου τα 13 τελευταία χρόνια. Ανάμεσα σε αυτούς 17 παιδιά κάτω των 15 ετών.

Από τους πρωτογενείς παράγοντες που προκάλεσαν τις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, το αλκοόλ με 26%, η απρόσεκτη και αμελής οδήγηση 22% και η υπερβολική ταχύτητα 12% είναι οι κυριότεροι.

‘Όπως εξήγησε ο κ. Σενέκκης στο ΚΥΠΕ, στη συγκεκριμένη καταγραφή επιλέγεται, μετά τη διερεύνηση της σύγκρουσης, ο παράγοντας που συνέτεινε στην πρόκληση της.

«Η σοβαρότητα της σύγκρουσης και κατ` επέκταση των τραυματισμών επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ταχύτητα των οχημάτων που εμπλέκονται », τονίζει.

Ο κ. Σενέκκης σημείωσε πως σε κάθε σύγκρουση υπάρχουν επιπλέον επιβαρυντικοί παράγοντες, οι οποίοι καταγράφονται και αναλύονται.

Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες από το ETSC (Εuropean Transport Safety Council), τον ΟΟΣΑ ( Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) και τα συμπεράσματα του Executive Seminar for Speed and Speed Management του περασμένου Δεκεμβρίου, η ταχύτητα αποτελεί παράγοντα στο 1/3 των θανατηφόρων συγκρούσεων.

Προσθέτει ότι στο Λονδίνο, ύστερα από ενδελεχή μελέτη των θανατηφόρων συγκρούσεων του 2019 από τη Metropolitan Police, βρέθηκε ότι η ταχύτητα (υπερβολική και ακατάλληλη για τις συνθήκες που επικρατούσαν) συνέτεινε στη θανατηφόρα έκβαση του 50% των συγκρούσεων.

«Όσο αναλύει κάποιος τα στατιστικά, όσο διαβάζει τις ειδήσεις, τις ανακοινώσεις και βλέπει τις φωτογραφίες που αφορούν την κάθε σύγκρουση, τόσο αντιλαμβάνεται ότι δεν μιλάμε για αριθμούς. Μιλάμε για ανθρώπινες ζωές. Για οικογένειες. Γονείς, αδέρφια, παππούδες, παιδιά, νέους, ηλικιωμένους. Μιλάμε για ανθρώπινες ιστορίες. Αναμνήσεις, όνειρα, γάμους, χαρές, λύπες. Όσο βλέπει και μελετά κάποιος τα στοιχεία καταλαβαίνει ότι η άσφαλτος δεν κάνει διακρίσεις. Οι αριθμοί λένε κάποιες αλήθειες αλλά η εικόνα είναι μισή. Είναι μισή, γιατί δίπλα από κάθε αριθμό αντιστοιχεί ένα όνομα», ανέφερε.

Πηγή: ΚΥΠΕ