Άλλα το Υγείας, άλλα το Παιδείας και στη μέση οι μαθητές για τα μέτρα στα σχολεία

Διαφωνία ως προς τα όσα προηγήθηκαν των ανακοινώσεων το μεσημέρι για τις διαδικασίες ιχνηλάτησης και τα μέτρα που θα λαμβάνονται στα σχολεία, έρχεται στο φως μέσα από τις επίσημες ανακοινώσεις των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας.

Ανακοινώνοντας το μεσημέρι τις νέες διαδικασίες το Υπ. Υγείας ανέφερε μάλιστα χαρακτηριστικά πως  το Υπουργείο «με στόχο τον περιορισμό της πιθανότητας εξάπλωσης του ιού στα σχολεία αλλά και στην κοινότητα,  σε συνεννόηση με το Υπουργείο Παιδείας και τη Συμβουλευτική Επιστημονική Επιτροπή για τον κορωνοϊό έχει διαφοροποιήσει το πρωτόκολλο ιχνηλάτησης των κρουσμάτων στις σχολικές μονάδες.

Δεν πρόλαβαν καλά οι εμπλεκόμενοι στον χώρο της εκπαίδευσης να «χωνέψουν» τα νέα μετρά για τον κορωνοϊό στα σχολεία και το Υπουργείο Παιδείας με δική του ανακοίνωση αναφέρει πως «η εισήγηση όμως των ειδικών που δημοσιοποιήθηκε σήμερα σχετικά με αναθεώρηση του Πρωτοκόλλου και την αντιμετώπιση περιστατικών COVID, είναι δυστυχώς πρακτικά ανεφάρμοστη».

Σημειώνεται πως στην ίδια την ανακοίνωση του Υπουργείου Υγείας αναφέρεται πως η απόφαση για διαφοροποίηση του πρωτοκόλλου ήταν του Υπουργείου Υγείας μετά από συνεννόηση τόσο με την συμβουλευτική επιτροπή  και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Υγείας στις 12 το μεσημέρι

Στο πλαίσιο της ιχνηλάτησης των κρουσμάτων κορωνοϊού, έχουν διαπιστωθεί από τη Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Ελέγχου Λοιμωδών Νοσημάτων του Υπουργείου Υγείας, αλυσίδες μετάδοσης σε σχολικές μονάδες. Τα αυξημένα περιστατικά σε σχολεία μπορούν να προκαλέσουν διασπορά του ιού στην κοινότητα, αφού τα άτομα (μαθητές και προσωπικό), εκτός από τις επαφές τους εντός του σχολείου, μπορούν συνεπακόλουθα να μεταδώσουν τον ιό ενδοοικογενειακά και στο κοινωνικό τους περιβάλλον.

Συνεπώς, με στόχο τον περιορισμό της πιθανότητας εξάπλωσης του ιού στα σχολεία αλλά και στην κοινότητα, το Υπουργείο Υγείας, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Παιδείας και τη Συμβουλευτική Επιστημονική Επιτροπή για τον κορωνοϊό, έχει διαφοροποιήσει το πρωτόκολλο ιχνηλάτησης των κρουσμάτων στις σχολικές μονάδες. Συγκεκριμένα:

– Στενές επαφές ενός μαθητή ή εκπαιδευτικού θετικού στον ιό θεωρούνται όλα τα παιδιά του ίδιου τμήματος, καθώς και οι επαφές του κρούσματος εκτός τάξης στα διαλείμματα, στο λεωφορείο, στις κοινωνικές συνευρέσεις, κτλ, και οφείλουν να παραμένουν σε περιορισμό.

– Σε περιπτώσεις όπου σε μια σχολική μονάδα (σχολείο ή κύκλος) εντοπίζονται θετικοί στον ιό διαφορετικοί μαθητές/εκπαιδευτικοί από τρεις ή/και περισσότερες διαφορετικές τάξεις, σε διάστημα μιας εβδομάδας, κλείνει το σχολείο και η εκπαίδευση πραγματοποιείται εξ αποστάσεως για διάστημα μιας εβδομάδας. Εάν πρόκειται για Δημοτικό Σχολείο, κλείνουν όλες οι τάξεις του κύκλου εφόσον οι δύο κύκλοι είναι ξεχωριστοί χωροταξικά.

– Μια βδομάδα μετά το κλείσιμο της μονάδας (δηλαδή την 6η ημέρα μετά το κλείσιμο), όλο το σχολείο υποβάλλεται σε τεστ ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου (ρινική δειγματοληψία για τους ανήλικους), πλην των τάξεων που θεωρούνται στενές επαφές και πρέπει να μείνουν σε αυτοπεριορισμό για όλο το ενδεικνυόμενο διάστημα. Όσες τάξεις δεν έχουν νέο κρούσμα επιστρέφουν την επόμενη ημέρα. Στις τάξεις που εντοπίζεται νέο κρούσμα, επιστρέφουν μόνο οι μαθητές/εκπαιδευτικοί της τάξης που δεν αποτελούν στενή επαφή και έχουν αρνητικό αποτέλεσμα.

– Για το διάστημα που η σχολική μονάδα λειτουργεί με εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι μαθητές απέχουν και από τις απογευματινές και εξωσχολικές δραστηριότητες.

Με την αλλαγή στη διαδικασία, μειώνεται η πιθανότητα δημιουργίας αλυσίδας στο σχολείο και ταυτόχρονα προστατεύεται η εκπαιδευτική διαδικασία στα τμήματα που δεν έχουν θετικά περιστατικά.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας στις 4 το απόγευμα

Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) βρίσκεται σε διαβουλεύσεις τόσο με το Υπουργείο Υγείας, όσο και με τη Συμβουλευτική Επιστημονική Επιτροπή για ενδεχόμενη αναπροσαρμογή του Υγειονομικού Πρωτοκόλλου.

Η εισήγηση όμως των ειδικών που δημοσιοποιήθηκε σήμερα σχετικά με αναθεώρηση του Πρωτοκόλλου και την αντιμετώπιση περιστατικών COVID, είναι δυστυχώς πρακτικά ανεφάρμοστη.

Δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθεί χωρίς να προκαλέσει  αποδιοργάνωση των σχολείων και να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτα μαζική αναστολή της φοίτησης με φυσική παρουσία, χωρίς μάλιστα να προηγηθεί κάποιος σχεδιασμός. Ο κανόνας αναστολής της φοίτησης με φυσική παρουσία ακόμα και σε σχολεία που δεν βρίσκονται σε επιβαρυμένη περιοχή, εφ’ όσον σε διάστημα μιας εβδομάδας παρουσιαστούν τρία κρούσματα, θα οδηγούσε με βεβαιότητα σε αναστολή της φοίτησης σε μεγάλο αριθμό σχολείων.

Η πρόταση αυτή, στη βάση των στατιστικών στοιχείων, θα είχε ως συνέπεια να διακόπτεται καθημερινά η φοίτηση με φυσική παρουσία σε σημαντικό αριθμό σχολείων, με αποτέλεσμα μέσα σε διάστημα 15-20 ημερών να οδηγηθούν σχεδόν όλα ή και όλα τα σχολεία σε φοίτηση εξ αποστάσεως. Εξάλλου, προκύπτει και το ορατό ενδεχόμενο σχολεία που θα επαναλειτουργούσαν με φυσική παρουσία μετά από αναστολή, να έπρεπε σε μερικές μέρες να προχωρούν ξανά σε αναστολή.

Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία που καταγράφονται στο ΥΠΠΑΝ, μόνο στην περίοδο μεταξύ 1ης και 7ης Απριλίου θα έπρεπε να ανασταλεί η φυσική παρουσία σε 62 σχολεία Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, αλλά και σε επιπρόσθετα άλλες τουλάχιστον 300 τάξεις σε άλλα σχολεία. Εάν προβληθεί μια ανάλογη τάση σε διάστημα μερικών εβδομάδων, τότε τα περισσότερα σχολεία θα αναστείλουν τη φυσική παρουσία των παιδιών.

Εάν οι ειδικοί εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι η επιδημιολογική εικόνα είναι τέτοια που επιβάλλει την αναστολή της λειτουργίας των σχολείων με φοίτηση με φυσική παρουσία, θα ήταν καλά να κάνουν μια ανάλογη εισήγηση για να εξετασθεί. Η συγκεκριμένη εισήγηση που κατατέθηκε οδηγεί όμως σε ανάλογο αποτέλεσμα χωρίς να μπορεί να τύχει οποιουδήποτε προγραμματισμού ή και διαχείρισης τόσο των σχολείων όσο και των αναγκών για εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Η μη προγραμματισμένη και απρόβλεπτη αναστολή της φοίτησης με φυσική παρουσία σε συνεχώς διαφοροποιούμενες ομάδες μαθητών/-τριών δεν δίνει τη δυνατότητα να οργανωθεί και να διεξάγεται ούτε και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ειδικά μάλιστα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα δημιουργούσε ανυπέρβλητα προβλήματα ως προς την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς σε λύκεια/τεχνικές σχολές, αλλά και σημαντικά πρόσθετα ζητήματα στο γυμνασιακά κύκλο που ήδη βρισκόταν πλήρως σε εξ αποστάσεως λειτουργία για διάστημα περίπου τριών μηνών.

Εξάλλου, τόσο τις διευθύνσεις των σχολείων μας όσο και το ΥΠΠΑΝ γενικότερα απασχολεί διαρκώς η καθημερινότητα μέσα στην οποία μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν εξ αποστάσεως για σκοπούς υγειονομικής προστασίας ή πρόληψης, ταυτόχρονα κινούνται και συναντώνται ομαδικά σε άλλους χώρους αναψυχής ή άλλων δραστηριοτήτων.

Τα σχολεία συνεχίζουν προς το παρόν να εφαρμόζουν το υφιστάμενο υγειονομικό πρωτόκολλο και τις σχετικές οδηγίες.