Τάθελε και τάπαθε η Κυβέρνηση – Ακέφαλο και πάλι το τμήμα φορολογίας

Διαβάζουμε στον τύπο ότι η Κυβέρνηση αναζητά τρόπους να βγει από το αδιέξοδο στο οποίο περιήλθε ύστερα από την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου να κηρύξει αντισυνταγματικό τον διορισμό του Γιάννη Τσαγκάρη ως εφόρου φορολογίας. Σ’ αυτή τη δυσχερή θέση βρέθηκε η Κυβέρνηση εν γνώσει της. Ρίσκαρε και έχασε, ενώ ήταν ολοφάνερο ότι βρισκόταν εν αδίκω.

Με λίγα λόγια και χωρίς να μπαίνουμε σε δαιδαλώδη νομικά η υπόθεση έχει ως εξής: Παρά τις αντιδράσεις και υποδείξεις, το Υπουργικό Συμβούλιο με εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών προχώρησε στον διορισμό του κ. Τσαγκάρη στη νευραλγική αυτή θέση. Ο νόμος, όμως είναι σαφής. Ο διορισμός αυτός είναι δικαιοδοσία της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας. Πεισματικά η Κυβέρνηση κάνει του κεφαλιού της. Σε πρώτο στάδιο χάνει την υπόθεση στο Διοικητικό Δικαστήριο, αλλά επιμένει να προσφύγει στο Ανώτατο Δικαστήριο για να δεχθεί άλλο κόλαφο. Ο διορισμός του κ. Τσαγκάρη είναι αντισυνταγματικός αποφαίνεται ξεκάθαρα το Δικαστήριο.

Για άλλη μια φορά το νευραλγικό αυτό πόστο μένει ακέφαλο αφού ο κ. Τσαγκάρης δεν έχει καμιά εξουσία και κανένα δικαίωμα να κάθεται στην καρέκλα του Εφόρου Φορολογίας. Υπάρχουν όμως και σωρεία παρενεργειών καθώς νομικοί κύκλοι εκτιμούν πως, μετά τη συγκεκριμένη απόφαση, δημιουργείται προηγούμενο και αναμένεται να εκδοθεί ανάλογη απόφαση από το Ανώτατο και στην υπόθεση που αφορά τους Βοηθούς Εφόρους Φορολογίας.  Και το θέμα των Βοηθών Εφόρων εξετάστηκε από το Διοικητικό Δικαστήριο και η απόφασή του ήταν επίσης ξεκάθαρη ότι ο διορισμός τους είναι δουλειά της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας.

Το ερώτημα είναι τι θα γίνει με όλες εκείνες τις αποφάσεις που ο Έφορος και οι Βοηθοί Έφοροι πήραν τόσα χρόνια. Θα αμφισβητηθούν από τους επηρεαζομένους; Θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη; Θα απαιτήσουν αποζημιώσεις που θα κληθεί να καταβάλει ο φορολογούμενος; Και μιλούμε για υποθέσεις που αφορούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Πρόσθετα ερωτήματα: Προς τι η επιμονή της Κυβέρνησης προς μια διαδικασία εμφανώς παράνομη και αντισυνταγματική; Ποια γραμμάτια ξεπληρώνουν κάποιοι;

Οι πιθανές λύσεις

Το σίγουρο είναι ότι με τα νέα δεδομένα που προέκυψαν, το Υπουργικό Συμβούλιο δεν μπορεί να προχωρήσει στον επαναδιορισμό του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας με τη διαδικασία που ακολούθησε προηγουμένως, αλλά θα πρέπει ο διορισμός τους να γίνει μέσω της ΕΔΥ, μια χρονοβόρα διαδικασία. Σύμφωνα με δημοσιεύματα η κυβέρνηση επεξεργάζεται δύο σενάρια. Πρώτον, να προχωρήσει στην ίδια διαδικασία που ακολούθησε πέρσι, με τον διορισμό των αξιωματούχων από τον υπουργό Οικονομικών, για μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό, φυσικά, πρέπει να γίνει μέσω νέου νομοσχεδίου, που θα κατατεθεί στο Κοινοβούλιο. Πέρσι, η Ολομέλεια της Βουλής, κατά πλειοψηφία, είχε εγκρίνει νομοσχέδιο με το οποίο επεκτεινόταν η περίοδος κατά την οποία ισχύει η δυνατότητα του υπουργού να αναθέτει τις εξουσίες, αρμοδιότητες και καθήκοντα για τις συγκεκριμένες θέσεις από το μέγιστο των τριών μηνών, στους έξι μήνες, με δυνατότητα ανανέωσης για ακόμα έξι μήνες. Τότε, μάλιστα, είχε αναφερθεί πως η επέκταση των 6 συν 6 μηνών θα δινόταν για να εξεταστούν τα ζητήματα που προκύπτουν και να ληφθούν αποφάσεις. Βάσει του νόμου, στις 2 Ιουλίου του 2021 λήγει η δωδεκάμηνη  ανάθεση των καθηκόντων του Εφόρου, ενώ στις 17 Αυγούστου λήγει η περίοδος και για τους Βοηθούς Εφόρους.

Το δεύτερο σενάριο που εξετάζει η κυβέρνηση είναι η ετοιμασία και  δεύτερου νομοσχεδίου, με το οποίο θα καθορίζεται η διαδικασία διορισμού του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας από την ΕΔΥ. Πάντως, για το θέμα είχε κάνει πολλές φορές παρέμβαση η Ελεγκτική Υπηρεσία, η οποία στις εκθέσεις της είχε εισηγηθεί όπως το θέμα παραπεμφθεί στον Γενικό Εισαγγελέα, για νομική καθοδήγηση. Μάλιστα, είχε προειδοποιήσει πως σε περίπτωση καθυστέρησης στην επίλυση του προβλήματος, ενδεχομένως να προκύψουν σημαντικές οικονομικές συνέπειες για το κράτος κάτι που εύκολα είναι κατανοητό ακόμα και για τον μέσο πολίτη.