Αεροπλάνο «αόρατο» για δυο χρόνια

Αυτό δεν είναι κράτος. Είναι «μπάτε σκύλοι αλέστε».Ύστερα από το κατασκοπευτικό μαύρο βαν που αλώνιζε την Κύπρο ανενόχλητα, φέρνοντας σε πέρας αδιευκρίνιστες αποστολές, τώρα προκύπτει άλλο ζήτημα.  Ύποπτο αεροπλάνο εδώ και δυο χρόνια βρίσκεται σταθμευμένο στο αεροδρόμιο Πάφου χωρίς κανείς ως τώρα να ενδιαφερθεί να εξετάσει πώς και γιατί βρίσκεται εκεί, ποιος ρόλος του και σε ποιους ανήκει. Όπως έγινε γνωστό για μεγάλο διάστημα κάποιοι πλήρωναν και τα τέλη στάθμευσης του αεροσκάφους αλλά στη συνέχεια αυτό τερματίσθηκε.

Το θέμα ήρθε τυχαία στην επιφάνεια και πήρε και πάλι διεθνές ενδιαφέρον, καθώς φαίνεται ότι το αεροσκάφος έχει σχέση με όσα είχαν διαδραματισθεί τα τελευταία χρόνια στη Λιβύη. Ήδη αναμένεται στην Κύπρο κλιμάκιο των Ηνωμένων Εθνών για περαιτέρω έρευνες και εξετάσεις.

Το ρεπορτάζ γύρω από το θέμα αναφέρει τις εξής λεπτομέρειες όσον αφορά το «αόρατο» για δυο βδομάδες αεροπλάνο:

«Στο αεροδρόμιο της Πάφου, παραμένει καθηλωμένο από τις 22 Ιουλίου 2019 ένα αεροσκάφος, το οποίο θεωρείται ύποπτο για παραβίαση των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ σε σχέση με την μεταφορά πολεμικού υλικού στην Λιβύη. Το αεροσκάφος έφτασε στην Κύπρο από την Ιορδανία και η δραστηριότητα του φαίνεται να σχετίζεται με την εταιρεία Airborne Technologies η οποία μετασκεύαζε αεροσκάφη που προορίζονταν για γεωργική χρήση.

Ένα τέτοιο αεροσκάφος διαπιστώθηκε ότι είχε μετασκευαστεί για έναν «ανώνυμο πελάτη» το 2014. Αυτός ο «ανώνυμος πελάτης» φέρεται να ήταν ο Erik Prince, πρώην βατραχάνθρωπος στον στρατό των ΗΠΑ, ο οποίος είχε ιδρύσει την εταιρεία μισθοφόρων Blackwater. Η Blackwater μετά από καταγγελίες για παράνομη δράση διαλύθηκε αλλά μέλη της συνέχισαν να εργοδοτούνται σε περιοχές συγκρούσεων ως μισθοφόροι.

Το αεροσκάφος 510G σύμφωνα με πληροφορίες παράγεται από την Thrush Aviation και πρόκειται για ένα χαμηλού κόστους μονοκινητήριο ελικοφόρο, το οποίο χρησιμοποιείται για ψεκασμούς και άλλες γεωργικές εργασίες. Ωστόσο όταν διαμορφωθεί καταλλήλως γίνεται φονικό εργαλείο. Μπορεί να πετάει από 90 έως 150 μίλια την ώρα και χρειάζεται μόνο 1.500 πόδια για να απογειωθεί όταν φορτωθεί με μικτό βάρος 10.500 λιβρών. Μπορεί επίσης να προσγειωθεί σε μόλις 350 πόδια διάδρομο. Τα χαρακτηριστικά του το καθιστούν κατάλληλο για χρήση σε περιοχές συγκρούσεων, όπου δρουν αντάρτες ή άτακτες στρατιωτικές ομάδες. Μάλιστα έναν αριθμό τέτοιων αεροσκαφών είχαν αποκτήσει και οι ΗΠΑ για καταπολέμηση των καρτέλ ναρκωτικών στη Λατινική Αμερική.

Έκθεση του ΟΗΕ τον Μάρτιο του 2021 περιγράφει τη χρήση του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών στις συγκρούσεις στην Λιβύη από τις δυνάμεις του στρατηγού Χαφτάρ, κατά παράβαση του εμπάργκο του ΟΗΕ. Το αεροσκάφος που σταθμεύει στην Κύπρο και τελεί υπό φρούρηση, δεν φέρει οπλισμό ή ειδικά συστήματα, τα οποία όμως θα μπορούσαν να προστεθούν. Εντός του Νοεμβρίου αναμένεται στην Κύπρο κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για να μελετήσει το αεροσκάφος ώστε να ληφθούν αποφάσεις για την περαιτέρω διαχείριση.»