Όραμα οι πολλοί τουρίστες Νοέμβριο – Απρίλιο

Τα πέντε χριστουγεννιάτικα χωριά που θα στηθούν φέτος στις κοινότητες Αγρού, Κυπερούντας, Κακοπετριάς, Πλατρών και Καλοπαναγιώτη, η αυθεντική διαδρομή εμπειριών και γενικότερα η προσπάθεια προώθησης της υπαίθρου που καταβάλλει το υφυπουργείο Τουρισμού δεν είναι καθόλου τυχαία, αφού εξυπηρετεί μάλλον την εκπλήρωση του οράματός του, όπως αυτό περιγράφεται στους προϋπολογισμούς που κατατέθηκαν ενώπιον της Βουλής.

Σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο του υφυπουργείου για τη διετία 2022- 2024, που συνοδεύει τους προϋπολογισμούς, όραμά του «είναι η αύξηση της συνεισφοράς του τουρισμού στο ΑΕΠ της Κύπρου. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, επιδιώκεται να καταστεί η Κύπρος, μέχρι το 2030, ένας αειφόρος, ολόχρονος προορισμός, που θα προσελκύει 40% των επισκεπτών της κατά την περίοδο Νοεμβρίου – Απριλίου». Επιδίωξη που καταγράφεται και στην Εθνική Στρατηγική Τουρισμού (ΕΣΤ 2030), αλλά δεν είναι εύκολη, δεδομένου ότι οι αφίξεις τουριστών τη συγκεκριμένη περίοδο μετά βίας ξεπερνούν τώρα το 20%.

Με βάση στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, τόσο το 2018 όσο και το 2019, τις δύο δηλαδή προηγούμενες φυσιολογικές χρονιές για τον τουρισμό, αφού η περσινή δεν μπορεί να θεωρηθεί τέτοια, εξαιτίας της πανδημίας, το ποσοστό των αφίξεων που συγκέντρωσαν οι έξι μήνες μεταξύ Νοεμβρίου και Απριλίου περιορίστηκε στο 24% περίπου, με τις επισκέψεις τους συγκεκριμένους έξι μήνες να κυμαίνονται ελαφρώς κάτω από το ένα εκατομμύριο, από σύνολο σχεδόν τεσσάρων εκατομμυρίων αφίξεων (3.976.777 το 2019 και 3.938.625 το 2018).

Υπενθυμίζεται ότι το σύνολο των αφίξεων πέρσι περιορίστηκε στις 631.609, καταγράφοντας μείωση 84,1%. Υπενθυμίζεται, όμως, πως τόσο το 2018 όσο και το 2019, αν και οι δύο τελευταίες φυσιολογικές χρονιές για τον κυπριακό τουρισμό, ήταν ταυτόχρονα και οι δύο καλύτερες χρονιές στην ιστορία του, όσον αφορά τις επισκέψεις. «Παρά τα θετικά αποτελέσματα των τελευταίων χρόνων προ-κορωνοϊού και τις αλλαγές που επέφερε η πανδημία στα τουριστικά δεδομένα κρίνεται ότι ο τομέας του τουρισμού στη χώρα μας αντιμετωπίζει συγκεκριμένες πολυετείς παθογένειες, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου να καταστεί δυνατή η μεγιστοποίηση της απόδοσης της τουριστικής βιομηχανίας για την κυπριακή οικονομία», αναφέρει στον στρατηγικό του σχέδιο το υφυπουργείο. Ειδικότερα, στο σχέδιο υπάρχει η παραδοχή ότι η Κυπριακή Δημοκρατία αντιμετωπίζει δυσκολίες στην προσπάθεια να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο, πέραν της χρονικής περιόδου Μαΐου – Οκτωβρίου, αλλά και πως η τουριστική αγορά στην Κύπρο είναι εξαρτημένη από τις εισροές τουριστών από μικρό αριθμό αγορών, όπως είναι το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ρωσία. Αυτές οι παθογένειες, συνεχίζει το υφυπουργείο, πηγάζουν κυρίως από το γεγονός ότι το τουριστικό προϊόν της χώρας εδραζόταν για πολλά χρόνια, σχεδόν αποκλειστικά, στο ομόκεντρο δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα».

Οι βασικοί στόχοι

Ενόψει των πιο πάνω και για αντιμετώπιση των πολυετών παθογενειών της «βαριάς βιομηχανίας του τόπου», ως βασικοί στόχοι του υφυπουργείου Τουρισμού έχουν τεθεί ο εμπλουτισμός και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας του τουρισμού που επισκέπτεται την Κύπρο και, παράλληλα, η προβολή του τουριστικού προϊόντος που στόχο έχει την αύξηση των εισροών τουριστών τόσο από το εξωτερικό όσο και του εγχώριου τουρισμού. Οι δύο αυτοί στόχοι, αναφέρει το υφυπουργείο, αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό και της προστιθέμενης αξίας του τομέα για την κυπριακή οικονομία.

Για επίτευξη των θεμελιωδών αυτών στόχων, το υφυπουργείο Τουρισμού ενημερώνει ότι έχει ολοκληρώσει και άρχισε να υλοποιεί τη νέα Εθνική Στρατηγική Τουρισμού (ΕΣΤ 2030), η οποία αφορά τη χρονική περίοδο από το 2020 μέχρι το 2030. Μέσα από την ΕΣΤ 2030, τίθεται στόχο για την προσέλκυση επισκεπτών:

·       Ηλικίας 50 ετών και άνω, με σκοπό την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων που θα τους προσφέρουν εμπειρίες ζωής. Οι αγορές-στόχοι της Κύπρου, για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα είναι: Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Ελβετία, Αυστρία και Βέλγιο.

·       Ηλικίας 65 ετών και άνω, με οικονομική άνεση, για ποιοτική αφυπηρέτηση και δυνατότητα να διαμένουν στο εξωτερικό για αρκετές εβδομάδες το χειμώνα. Αγορές στόχοι: Ην. Βασίλειο, Ιρλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, Φιλανδία, Δανία.

·       Για μικρές αποδράσεις (short stays), από χώρες (αγορές) που βρίσκονται εντός 90 λεπτών, αεροπορικώς, από την Κύπρο. Αγορές στόχοι: Ισραήλ, Αίγυπτος, Λίβανος, Ελλάδα, Ιορδανία.

·       Από μακρινούς προορισμούς, για ολιγοήμερες διακοπές στην Κύπρο, στα πλαίσια ταξιδιού τους σε γειτονικές μας χώρες όπως το Ισραήλ ή η Ελλάδα. Αγορές στόχοι: ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Ινδία, Κορέα.

Προς τις πιο πάνω κατευθύνσεις, το υφυπουργείο καταγράφει και την επιδίωξή του για τη βελτίωση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου, με χώρες από τις οποίες υπάρχουν δυνατότητες για προσέλκυση τουριστών. Για τον σκοπό αυτό, σημειώνει, κράτος και ιδιωτικοί φορείς διεξάγουν επαφές με αεροπορικές εταιρείες και οργανωτές ταξιδίων προκειμένου να καθοριστούν δρομολόγια που να διασυνδέουν τη χώρα με όσο το δυνατόν περισσότερες αγορές. Στο ίδιο πλέγμα ενεργειών, προσθέτει, εντάσσεται και η απλοποίηση της διαδικασίας εξασφάλισης θεώρησης εισόδου στην Κύπρο από χώρες που θεωρούνται διεθνώς ως καθαροί εξαγωγείς τουριστών.

Δράσεις για εμπλουτισμό

Στο στρατηγικό σχέδιο γίνεται αναφορά και στις δράσεις που περιλαμβάνει η ΕΣΤ 2030 με σκοπό τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Σε αυτές περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η προώθηση σειράς ειδικών προϊόντων, όπως ο αθλητικός, ο πολιτιστικός και ο θρησκευτικός τουρισμός, ο τουρισμός συνεδρίων και ο τουρισμός υπαίθρου.

«Με απώτερο στόχο την άμβλυνση του προβλήματος της εποχικότητας, με τη διεύρυνση των τουριστικών αφίξεων της χειμερινής τουριστικής περιόδου και των μηνών εκτός κύριας αιχμής, το υφυπουργείο εφαρμόζει και σχέδια δράσης για προσέλκυση τουρισμού ειδικών ενδιαφερόντων», προστίθεται καταγράφοντας, στη συνέχεια, σειρά ειδικών προϊόντων που θα μπορούσαν να προσελκύσουν τουρίστες από τις αγορές στόχους όπως ο γαμήλιος τουρισμός, ο θρησκευτικός, ο τουρισμός ευεξίας κ.α.

Στις ενέργειες στις οποίες προβαίνει ευρύτερα η κυβέρνηση εντάσσεται επίσης η προώθηση νέων έργων τουριστικής υποδομής, τα οποία αναμένεται να διαφοροποιήσουν δραστικά το υφιστάμενο τουριστικό προϊόν της Κύπρου. Οι επενδύσεις αυτές περιλαμβάνουν, αναφέρει, μεταξύ άλλων, τις αναπτύξεις νέων γηπέδων γκολφ, την κατασκευή επιπρόσθετων μαρίνων και τη δημιουργία του ολοκληρωμένου τύπου καζίνου θερέτρου. «Η προώθηση και ολοκλήρωση αυτών των έργων θα είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης τα επόμενα χρόνια», αναφέρεται στο στρατηγικό σχέδιο του υφυπουργείο και προστίθεται: «Συνοπτικά, με σκοπό την επίτευξη των θεμελιωδών στόχων που έχουν καθοριστεί, στις κύριες δραστηριότητες του Υφυπουργείου για την περίοδο 2020-2030 συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων η εξεύρεση νέων αγορών, η αναβάθμιση της ποιότητας των τουριστικών υπηρεσιών και των εμπειριών που προσφέρει η χώρα, η βελτίωση των υποδομών και η ανάπτυξη των υφιστάμενων και σύγχρονων μορφών τουρισμού για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου».

11,6 εκατ. για επιχορηγήσεις και 19 εκατ. για διαφήμιση

Οι στρατηγικές επιδιώξεις του υφυπουργείου όπως αυτές καταγράφονται στο στρατηγικό του σχέδιο, είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, η ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού και η ένταξη των ορεινών, της υπαίθρου και των ακριτικών περιοχών στον τουριστικό χάρτη.

Προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται και αρκετά σχέδια κινήτρων και χορηγιών του υφυπουργείου Τουρισμού, όπως αυτά περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του, που για το 2022 προϋπολογίζεται να ανέλθει στα 53,7 εκατ. ευρώ, από 47 εκατ. φέτος (σ.σ. χωρίς σε αυτά να υπολογίζονται τα ποσά που λήφθηκαν μέσω συμπληρωματικών προϋπολογισμών την τρέχουσα χρονιά).

Στα σχέδια αυτά περιλαμβάνεται και η επέκταση του σχεδίου ενίσχυσης εγχώριου τουρισμού, για την περίοδο Δεκεμβρίου 2021- Μαρτίου 2022, ωστόσο για το συγκεκριμένο, όπως και για άλλα σχέδια που καταγράφονται στον προϋπολογισμό, θα απαιτηθεί και σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Στην υποομάδα «επιχορηγήσεις» περιλαμβάνονται προτεινόμενες πιστώσεις ύψους €11.617.010, που προορίζονται να καλύψουν ενέργειες, καθώς και σχέδια οικονομικής στήριξης, για τα οποία όπως αναφέρθηκε απαιτείται απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Τα σχέδια και οι ενέργειες αφορούν κυρίως την προώθηση όλων των ειδικών μορφών τουρισμού, όπως είναι μεταξύ άλλων το σχέδιο κινήτρων συνεδριακού τουρισμού, το «Σχέδιο «Χορηγιών Επενδύσεων Εμπλουτισμού και Εκσυγχρονισμού του τουριστικού προϊόντος για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου», το «Σχέδιο Αναζωογόνησης και Εξωραϊσμού της Λαϊκής Γειτονιάς», «Επιχορηγήσεις Συνδέσμων και Σωματείων που σχετίζονται με την προώθηση του Τουρισμού Υγείας και Ευεξίας», «Σχέδιο Χορηγιών για Δήμους και Κοινότητες καθώς και οντότητες του ιδιωτικού τομέα για ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού (δημιουργία ή αναβάθμιση υπηρεσιών)» και αρκετά άλλα μεταξύ των οποίων και η επέκταση όπως αναφέρθηκε του σχεδίου ενίσχυσης εγχώριου τουρισμού μετά και τον Νοέμβριο που λήγει.

Το μεγαλύτερο κονδύλι δαπανών του υφυπουργείου το 2022 θα διατεθεί για «εκστρατείες διαφώτισης», αφού στη συγκεκριμένη υποομάδων δαπανών προβλέπονται πιστώσεις ύψους €18.914.272. Αυτές προορίζονται να καλύψουν μεταξύ άλλων τη συνεργασία με τουριστικούς εταίρους στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων και των αεροπορικών εταιρειών, εντατικότερες διαφημιστικές εκστρατείες σε αγορές προτεραιότητας, όπως αυτές καθορίστηκαν μέσα από το νέο επιχειρησιακό πλάνο (ηλεκτρονικά διαφημιστικά μέσα) και ενέργειες προβολής ειδικών μορφών τουρισμού.

Philenews