Στα… τυφλά πορεύεται η Σχολή Τυφλών

Η άλλοτε κραταιά και εκπαιδευτήριο πρότυπο στον τομέα του, η Σχολή Τυφλών φαίνεται να έχει αφεθεί στη μοίρα της. Της λείπει η διεύθυνση, της λείπουν εκπαιδευτικοί, της λείπουν βιβλία και άλλος εξοπλισμός με αποτέλεσμα το έργο στη Σχολή να καθίσταται δύσκολο και ασφαλώς χωρίς τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Μια ακτινογραφία της Σχολής έκανε για λογαριασμό του «Πολίτη» η Ναταλία Κ. Δαλιανή, ύστερα, όπως αναφέρει, από καταγγελίες από  γονείς, μαθητές, αλλά και εκπαιδευτικό προσωπικό. Τα προβλήματα της Σχολής Τυφλών, όπως ακριβώς ειπώθηκαν και τα οποία φαίνεται να χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, καταγράφηκαν όπως αναφέρθηκαν, γράφει. Από το ρεπορτάζ παίρνουμε και μεις στοιχεία για τη δική μας καταγραφή και ιεραρχώντας τα με τη δική μας αξιολόγηση.

Χωρίς διεύθυνση και προσωπικό

Ένα εκπαιδευτήριο χωρίς στην ουσία διεύθυνση δεν μπορεί να λειτουργήσει ομαλά. Και στη Σχολή Τυφλών ακριβώς αυτό συμβαίνει. Αντί μια σταθερή διεύθυνση, έχει δύο που εναλλάσσονται κάθε τρεις μήνες. Η Σχολή Τυφλών, από το 2012  λειτουργούσε με αναπληρώτρια διευθύντρια. Το 2017 που η ΕΔΥ έκανε τις απαραίτητες συνεντεύξεις ανάμεσα σε τέσσερις υποψηφίους, έκρινε ότι η μία ήταν η κατάλληλη για τη θέση, διορίζοντάς τη. Στη συνέχεια, άλλη υποψήφια, η οποία εκτελούσε καθήκοντα  αναπληρώτριας διευθύντριας για 5 χρόνια στη Σχολή, κινήθηκε νομικά κατά της απόφασης της ΕΔΥ, και δικαιώθηκε. Όταν ανέλαβε τα καθήκοντά της, ήρθε η σειρά της πρώτης υποψήφιας να κινηθεί νομικά, με αποτέλεσμα το δικαστήριο για θέματα διαδικασίας που δεν τήρησε η ΕΔΥ να δικαιώσει και αυτή. Και ενώ το θέμα βρίσκεται στο Εφετείο και από τις δύο πλευρές, μια προσωρινή λύση που φαίνεται να δόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, είναι εκ περιτροπής διεύθυνση της Σχολής Τυφλών, ανά περίοδο τριών μηνών. Η εφαρμογή της συγκεκριμένης απόφασης φαίνεται να μην αφήνει ικανοποιημένες τις δύο διευθύντριες, αλλά ούτε και τους φορείς που έχουν σχέση με τη σχολή.

 Γονείς και μαθητές, αναφέρουν ότι  παρατηρούνται βασικές ελλείψεις σε καταρτισμένο προσωπικό, λειτουργούς δηλαδή οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι να χειρίζονται άτομα με μειωμένη ή και καθόλου όραση. Επίσης, σημειώνεται ότι από το 2017, οι λειτουργοί ένταξης της Σχολής Τυφλών (οι εκπαιδευτικοί δηλαδή που είναι ακαδημαϊκά καταρτισμένοι για τα άτομα με οπτική αναπηρία, αρχίζουν σταδιακά να αφυπηρετούν, με το υπουργείο -σύμφωνα με τις καταγγελίες- να μην έχει φροντίσει να μετεκπαιδεύσει νέα άτομα, με αποτέλεσμα να μην αναπληρώνονται οι θέσεις όσων φεύγουν. Επιπρόσθετα, αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόνο τρεις λειτουργοί διακίνησης, οι οποίοι είναι αρμόδιοι για να εκπαιδεύουν τα παιδιά ώστε να μπορούν να διακινούνται αυτόνομα.

 

Ελλείψεις και σε βιβλία

Βασικό πρόβλημα  στη Σχολή, είναι και το γεγονός ότι αν και όλα τα βιβλία για μαθητές με ολική τύφλωση γίνονται σε Μπράιγ από τη Σχολή, υπάρχουν θέματα με τα άτομα που έχουν μειωμένη όραση. Συγκεκριμένα, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το οποίο εκτυπώνει βιβλία σε μεγαλύτερη γραμματοσειρά, προσφέρει βιβλία μόνο μέχρι την πέμπτη δημοτικού. Για τις επόμενες τάξεις δεν ετοιμάστηκαν σχετικά βιβλία, λόγω υποστελέχωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται πρακτικές δυσκολίες για τα  άτομα με οπτική αναπηρία, με το βάρος να μετατοπίζεται στη διάθεση και στο μεράκι του εκάστοτε εκπαιδευτικού, και με αρκετούς γονείς να φεύγουν απ’ την εργασία τους και να πηγαίνουν στη σχολή ώστε να αναλάβουν χρέη «μεταφραστή» στα παιδιά τους.  

 Η Σχολή Τυφλών, λειτουργεί ως δικοινοτική σχολή, και  ο δικοινοτικός της χαρακτήρας καθιστά απαραίτητη την ύπαρξη μεταφραστών/τουρκολόγων, ώστε να είναι εφικτή η επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και Τουρκοκυπρίων. Ωστόσο, παρά τις αιτήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής για κάλυψη της συγκεκριμένης θέσης, εξακολουθεί να μην υπάρχει ούτε ένας μεταφραστής στη Σχολή, γεγονός που πάλι δημιουργεί πρακτικά προβλήματα στους Τουρκοκύπριους μαθητές. Παράλληλα, κενή παραμένει εδώ και 5 χρόνια και η θέση του κλινικού ψυχολόγου, με τη Σχολή αυτή τη στιγμή να μην έχει στη διάθεσή της ούτε έναν ειδικό που θα μπορούσε να βοηθήσει σε πολλά θέματα τα παιδιά. Υπάρχουν όμως καταγγελίες και για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι οργανώσεις τυφλών, με μία εξ αυτών να τρομοκρατεί μαθητές και προσωπικό, ενώ τίθενται και ερωτηματικά για τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται τα έσοδα της σχολής. Οι καταγγελίες κάνουν επίσης λόγο για συνεχείς προσπάθειες αυτής της οργάνωσης να αναλάβει εξ ολοκλήρου τη διοίκηση της σχολής, μέσα σε ένα καθεστώς πλήρους τρομοκρατίας και φόβου.

Με τα δεδομένα αυτά, δικαιολογημένα γονείς, μαθητές και ακαδημαϊκό προσωπικό, εκπέμπουν SOS για τη Σχολή Τυφλών, και καλούν το υπουργείο να τοποθετηθεί επί του συγκεκριμένου ζητήματος, και να αναλάβει δράσεις οι οποίες θα διευκολύνουν τη ζωή και καθημερινότητα των ατόμων που αντιμετωπίζουν οπτικές αναπηρίες. Παράλληλα, γονείς, μαθητές, αλλά και προσωπικό, καλούν την Ελεγκτική Υπηρεσία να εξετάσει τόσο το ταμείο ευημερίας της Σχολής Τυφλών, όσο και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί, προκειμένου να διαπιστωθούν όλες αυτές οι παρατυπίες και να ληφθούν άμεσα μέτρα, που θα προστατεύσουν και θα διασφαλίσουν το καλό των ατόμων με οπτικές αναπηρίες.