Τίτλοι τέλους για το Ταμείο Εκτάκτου Εισφοράς για την Άμυνα

Αποκαλύπτονται τα Σχέδια αντικατάστασης του Ταμείου Εκτάκτου Εισφοράς για την Άμυνα με τον Περί Εισφοράς για την Ανάπτυξη και Αειφορία Νόμο.

Πέφτουν οι τίτλοι τέλους για το Ταμείο Εκτάκτου Εισφοράς για την Άμυνα με νομοσχέδιο το οποίο ετοιμάζεται να μετονομάσει τις ισχύουσες φορολογίες για την αμυντική θωράκιση του κράτους  στον «Περί Εισφοράς για την Ανάπτυξη και Αειφορία Νόμο του 2021».

Όπως αποκαλύπτει το Economy Today η Νομική Υπηρεσία του κράτους έχει ετοιμάσει νομοσχέδιο με το οποίο οι Περί Εκτάκτου Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμοι του 2002 μετονομάζονται σε «Ο Περί Εισφοράς για την Ανάπτυξη και Αειφορία Νόμος του 2021».

Στο νομοσχέδιο, το οποίο θα κληθεί να ψηφίσει η Ολομέλεια της Βουλής, προτείνεται η τροποποίηση του βασικού νόμου με την αντικατάσταση της φράσης «την ενίσχυση της αμυντικής ικανότητος της Δημοκρατίας με τη φράση «ανάπτυξη και αειφορία».

Επίσης ο βασικός νόμος τροποποιείται με την αντικατάσταση της φράσης «έκτακτη εισφορά» με τη λέξη «εισφορά», όπου αυτή απαιτείται, αναφέρει το έγγραφο της νομικής υπηρεσίας.

Στην αιτιολογική έκθεση της Νομικής Υπηρεσίας για την τροποποίηση αναφέρεται ότι «Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η μετονομασία των περί Εκτάκτου Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμων 2002 έως (Αρ.2) του 2021 σε “ο περί Εισφοράς για την Ανάπτυξη και Αειφορία Νόμος του 2021”, έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει το σκοπό επιβολής της εισφοράς».

 

Όπως γίνεται αντιληπτό, η κυβέρνηση καταθέτει την εν λόγω τροπολογία ούτως ώστε οι αμυντικές δαπάνες της Κυπριακής Δημοκρατίας να εξαρτώνται αποκλειστικά από τον ετήσιο προϋπολογισμό του Υπουργείου Άμυνας που κατατίθεται και εγκρίνεται από την Βουλή κάθε χρόνο.

Επιπρόσθετα γίνεται προσπάθεια να δοθεί και ένα τέλος στις συζητήσεις για το που καταλήγουν κάθε χρόνο οι «έκτακτες εισφορές για την άμυνα» (ξεπερνούν τα 300 εκατομμύρια ευρώ ετησίως) και φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούνταν από το κράτος για να καλύψουν δημοσιονομικές τρύπες που προκύπτουν στα κρατικά ταμεία ή άλλες κοινωνικές ανάγκες.

Το Economy Today επικοινώνησε με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Άμυνας της Βουλής τον οποίο ενημέρωσε για τις προτεινόμενες αλλαγές με τον Μαρίνο Σιζόπουλο να σημειώνει ότι ήταν θέση της ΕΔΕΚ το σύνολο των χρημάτων που εισπράττονται από αυτή τη φορολογία ετησίως έπρεπε να πηγαίνουν αποκλειστικά στους αμυντικούς εξοπλισμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας.

«Από την στιγμή που η κυβερνητική πολιτική είναι να μην πηγαίνουν στην άμυνα αυτά τα λεφτά τα οποία εισπράττονται κάτω από τον τίτλο της έκτακτης εισφοράς για την άμυνα θα πρέπει να γίνει μετονομασία του εν λόγω φόρου και συνεπώς του νόμου», σημείωσε ο κ. Σιζόπουλος.

Η πορεία από το ΤΑΘ στα χαμένα €3,5 δισ των εκτάκτων εισφορών

Για χρόνια, η διαδικασία αγοράς οπλικών συστηµάτων και τα ποσά που δαπανούσε ο Κύπριος φορολογούµενος για τον σκοπό της Αµυντικής Θωράκισης αποτελούσαν επτασφράγιστο µυστικό με την αρχική νομοθεσία να υιοθετείται το 1985 με την ίδρυση του «Ταμείου διά την Αμυντικήν Θωράκιση της Δημοκρατίας».

Το Ταµείο Αµυντικής Θωράκισης (ΤΑΘ) αντικαταστάθηκε το 2000 και από τότε ισχύει η υφιστάμενη νομοθεσία περί έκτακτης εισφοράς για την άµυνα της Δηµοκρατίας.

Αφετηρία του δηµόσιου προβληµατισµού, για το θέµα των εξοπλισµών του κυπριακού κράτους, αποτέλεσαν τα οικονοµικά στοιχεία της άµυνας, που αποκαλύφθηκαν σε άρθρο του Μάριου Πούλλαδου που δηµοσιεύτηκε στη εφηµερίδα Σηµερινή, στις 6 Αυγούστου 2017, το οποίο διερευνούσε το σύνολο των εσόδων και εξόδων για την Αµυντική Θωράκιση της Κυπριακής Δηµοκρατίας από το 1984 µέχρι το 2017.

Όπως προέκυψε από τη δηµοσιογραφική έρευνα και εµπιστευτικό έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους της 1ης Μαρτίου 2017, το οποίο εξασφάλισε η εφηµερίδα, από το σύνολο των 8 δισεκατοµµυρίων (δις) ευρώ που είχαν συγκεντρωθεί τα τελευταία 33 χρόνια ως έκτακτη εισφορά για την άµυνα, µόλις τα 4,5 δις (56%) είχαν δαπανηθεί για εξοπλιστικά προγράµµατα, δηλαδή, για την απόκτηση νέων οπλικών συστηµάτων και την συντήρηση ή τον εκσυγχρονισµό υφισταµένων συστηµάτων.

Ωστόσο, ακόµα και το ποσό αυτό, όπως καταµαρτυρούν στοιχεία και δηµόσιες δηλώσεις, δεν αξιοποιήθηκε πλήρως για τον σκοπό που αρχικά προορίζονταν, την Αµυντική Θωράκιση.

Αντιθέτως, τµήµα των οικονοµικών πόρων κατασπαταλήθηκαν για την κάλυψη δηµοσιονοµικών αναγκών του Υπουργείου Άµυνας και, κυρίως, δηµοσιονοµικών αναγκών του κράτους ευρύτερα.

πηγή: economy today