Μαύρη για το εμπόριο η Black Friday

Δεν πήγε καλά και δεν έφερε τα αναμενόμενα για τους εμπορευόμενους και την αγορά η πολυδιαφημισμένη Black Friday αφού οι Κύπριοι εμφανίστηκαν όχι απλώς επιφυλακτικοί αλλά και αρνητικοί έναντι του θεσμού. Οι αιτίες πολλές και κατανοητές.

Καταστηματάρχες και εμπορευόμενοι είναι απογοητευμένοι καθώς δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι πολλοί από αυτούς, βλέποντας ότι ο κόσμος δεν αξιοποιούσε τη μέρα, άρχισαν να στέλνουν μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα πελατών και γνωστών τους και να τους καλούν να σπεύσουν να ψωνίσουν. Το φαινόμενο θύμισε μέρα εκλογών που τα κόμματα βλέπουν ότι δεν υπάρχει προσέλευση ψηφοφόρων και μπαίνουν στη διαδικασία με τηλεφωνήματα και μηνύματα να τους πείσουν να πάνε στην κάλπη.

Ένας άλλος λόγος της χαμηλής προσέλευσης ήταν και το ότι ο κόσμος είναι χωρίς χρήματα αφού βρισκόμαστε στο τέλος του μήνα και δεν έχει πληρωθεί ακόμα. Όμως ο πιο σημαντικός λόγος θεωρείται η αρνητική διαφήμιση που έγινε τις τελευταίες μέρες. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν γεμάτα με καταγγελίες ότι εμπορευόμενοι ανεβάζουν τις τιμές για να έρθουν τη Black Friday  να τις μειώσουν για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές.

«Πλήρης αποτυχία»

Τον παράγοντα αυτό θεωρεί ως κύρια αιτία για τη χτεσινή «πλήρη αποτυχία», όπως τη χαρακτήρισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Προστασίας Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής Λουκάς Αριστοδήμου. Σχετικές δηλώσεις έκανε το πρωί στο ΡΙΚ λέγοντας επίσης ότι στην Κύπρο έχει υπερβολική ακρίβεια τη στιγμή που η αγοραστική δύναμη του κόσμου έχει μειωθεί σημαντικά.

Τα αρνητικά αποτελέσματα φάνηκαν από νωρίς χτες. Τα καταστήματα δεν είχαν κίνηση πέρα από την κανονική και συνηθισμένη. Ενδεικτικές ήταν οι δηλώσεις που ο Αντώνης Ιωάννου, Αναπληρωτής Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου Βιομηχανίας και Ενέργειας έκανε στο ΚΥΠΕ. Μίλησε για μη ικανοποιητική διάθεση ποσοτήτων και αναφέρθηκε στο θέμα της αναγραφής τιμών είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που εντοπίζονται κατά το Black Friday, σύμφωνα με τον

  Ερωτηθείς ποια θέματα αναφύονται κατά το Black Friday στην Κύπρο, ο κ. Ιωάννου ανέφερε πως ένα άλλο μεγάλο θέμα είναι η πολιτική επιστροφών. Τα μεγάλα καταστήματα δεν είναι υποχρεωμένοι να δέχονται επιστροφές, αλλά είναι υποχρεωμένοι πριν τη σύμβαση, να γίνεται προσυμβατική ενημέρωση στους καταναλωτές.

Παραπλανητικές τιμές

Αναφέρθηκε και στο πρόβλημα που εντοπίστηκε την προηγούμενη χρονιά και που αφορά την αναγραφή τιμών. Συγκεκριμένα ο εμπορευόμενος , όπως είπε, υποχρεούται να δώσει στον καταναλωτή την τωρινή τιμή και την αμέσως προηγούμενη, αναφέροντας παράλληλα πως αυτό πρέπει να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Αν η τιμή είναι παραπλανητική, τότε αυτό αποτελεί παραβίαση της νομοθεσίας και αθέμιτη εμπορική πρακτική, σημείωσε.

«Αυτό το εντοπίσαμε τις προηγούμενες χρονιές και ήδη βγάλαμε και αποφάσεις», είπε.

Ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε και σε άλλο μεγάλο πρόβλημα, που είναι η διαθεσιμότητα των προϊόντων. Συγκεκριμένα, παρατήρησε, εάν ο εμπορευόμενος πουλά 10 τηλέφωνα την εβδομάδα και επί περίοδο τριών μηνών έχει προβεί σε έκταση και ένταση διαφήμισης, το αναμενόμενο είναι να πωλήσει περισσότερα από 10 τηλέφωνα και ίσως 50. Αναφέρθηκε και στη διαφήμιση-δόλωμα το οποίο ονομάζεται black list και αποτελεί άμεση παραβίαση της Νομοθεσίας.

Όπως είπε, η μη ικανοποιητική διάθεση ποσοτήτων αποτελεί επίσης ένα μεγάλο κεφάλαιο.

Είπε ακόμη πως το Black Friday είναι ένας ξενόφερτος θεσμός, που δεν δουλεύει με τον ίδιο τρόπο που δουλεύει στο εξωτερικό, δεν είναι στα ίδια επίπεδα, αλλά αποτελεί για την Κύπρο μια περίοδο εκπτώσεων. Εξήγησε επίσης πως δεν υπάρχει καθορισμένη περίοδος εκπτώσεων άρα ο καταστηματάρχης δικαιούται να κάνει περίοδο εκπτώσεως όποτε επιθυμεί.

Επιπρόσθετα, ανέφερε πως οι εκπτώσεις που γίνονται στην Κύπρο, δεν γίνονται στον ίδιο βαθμό που γίνονται στο εξωτερικό.