Ανάσα 435εκ από την πλοιοδιαχείριση

 

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Κεντρική Τράπεζα για την πλοιδιαχείριση, τα έσοδα του τομέα παρουσίασαν αύξηση 2%, σε σύγκριση με €428 εκατ. του δευτέρου εξαμήνου του 2011. Ως ποσοστό του ΑΕΠ  τα έσοδα από την πλοιδιαχείριση (με βάση τον κύκλο εργασιών) αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ (4,9% α` εξάμηνο 2011 και 4,8% β` εξάμηνο `11) φτάνοντας στο μεγαλύτερο σημείο των τελευταίων δύο ετών.

Σε δήλωσή του στο ΚΥΠΕ, ο Γενικός Διευθυντής του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Θωμάς Καζάκος χαιρέτισε τη φαινομενικά μικρή, αλλά συνάμα σταθερά θετική αύξηση του ποσοστού συνεισφοράς της πλοιοδιαχείρισης στο ΑΕΠ σαν μέρος της ναυτιλιακής βιομηχανίας γενικότερα.

“Εάν ληφθεί υπόψη ότι η παγκόσμια ναυτιλία διέρχεται τα τελευταία χρόνια την πιο δύσκολη οικονομική περίοδο των τελευταίων δεκαετιών από πλευράς χαμηλών ναυλαγορών και μη ικανοποιητικής δυνατότητας χρηματοδότησης εκ μέρους των τραπεζών, η σταθερή και αυξητικά θετική συνεισφοράς της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την κυπριακή οικονομία αποδεικνύει ότι αποτελεί ένα από τους πιο σημαντικούς και διαχρονικούς οικονομικούς αιμοδότες της Κύπρου”, είπε.

Ο κ. Καζάκος αναφέρθηκε επίσης στην άμεση ανάγκη αποκατάστασης της σταθερότητας της οικονομικής κατάστασης στην Κύπρο, η οποία θα επαναφέρει την αξιοπιστία και την ελκυστικότητα της Κύπρο στους επενδυτικούς κύκλους στο εξωτερικό.

Τόνισε τέλος ότι τα απαραίτητα μέτρα για την περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, όπως αυτά έχουν επισήμως παρουσιαστεί από το Επιμελητήριο στους υποψηφίους για τις επερχόμενες προεδρικές εκλογές ήτοι την δημιουργία θέσης “Υφυπουργού Ναυτιλίας”, η επέκταση-προώθηση του ναυτιαλιακού φορολογικού συστήματος της Κύπρου και η άμεση άρση του τουρκικού εμπάργκο στα κυπριακά πλοία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΤ, η Γερμανία παραμένει ο βασικός εμπορικός εταίρος της Κύπρου στην πλοιοδιαχείριση, παρά το ότι η ροή των εσόδων μειώθηκε στο 55% από 60%. Ακολούθησε η Ελβετία με 11%, το Βιετνάμ με 6%, η Λετονία με 4% και η Ολλανδία με 3%, κάτι που καταδεικνύει την εξωστρέφεια της βιομηχανίας.

Ως ένας από τους λόγους της αύξησης εγγραφής ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο και κατ` επέκταση των εσόδων θεωρείται η έγκριση του συστήματος φορολογίας στη βάση της χωρητικότητας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θεωρείται από ναυτιλιακούς παράγοντες ως ένα από τα πιο ανταγωνιστικά στην Ευρώπη.

Παράλληλα, το 96% (92 β` εξάμηνο `11 και 91% α` εξάμηνο `11) των υπηρεσιών προσφέρθηκαν σε πλοία υπό ξένη σημαία και μόνο το 4%  (8% και 9% αντίστοιχα) σε πλοία υπό κυπριακή σημαία. 

Σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, οι βασικές υπηρεσίες πλοιοδιαχείρησης, όπως τεχνική διαχείριση, διαχείριση πληρωμάτων και πλοιοδιαχείριση αντιστοιχούν στο 66% των εσόδων της βιομηχανίας. Τα ναύλα κατατάσσονται στη δεύτερη θέση με 17%, η ναύλωση πλοίων με 9%, ενώ άλλες υπηρεσίες όπως χρηματοδότηση, υπηρεσίες επιμελητείας (logistics) κατείχαν ποσοστό 7% των εσόδων.

Όσον αφορά τα έσοδα από την πλοιοδιαχείριση, η Γερμανία κατέχει για μια ακόμη φορά τη μερίδα του λέοντος με 70%. Η  Γερμανία διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο και στην διαχείριση πληρωμάτων με 58%, ενώ στην πλήρη πλοιοδιαχείριση πρώτη κατατάσσεται η Ρωσία με 32%.

Μια αναλυτικότερη ανάλυση των εσόδων ανά τύπο πλοιοδιαχείρισης καταδεικνύει ότι το 53% των εσόδων το α` εξάμηνο του 2012 προήλθε από την διαχείριση πληρωμάτων, σε σύγκριση με 49% τόσο στο β` όσο και στο α` εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Η πλήρης πλοιοδιαχείριση υποχώρησε ελαφρώς στο 39% το α` εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με 41% το β` εξάμηνο του 2011 και 39% το α` εξάμηνο του 2011. Τέλος η τεχνική διαχείριση μειώθηκε στο 8% σε σύγκριση 10% το β` εξάμηνο του 2011 και 12% το `α εξάμηνο του 2011.

Η Γερμανία κατέχει με συντριπτική διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο εσόδων σε σχέση με τη χώρα του πλοιοκτήτη με 64%. Στη δεύτερη θέση με τεράστια διαφορά ακολουθεί η Ολλανδία με 6%, όπως και το Κουρακάο, ενώ ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ με 4%.

Από την άλλη το συμψηφισμένο ύψος των εξόδων της βιομηχανίας το α` εξάμηνο του 2012 παρουσίασε μείωση 2%, κλείνοντας στα €362 εκ. από €371 εκ. Τη μερίδα του λέοντος κατέχουν οι αμοιβές πληρωμάτων με 54% (36% σε μη Ευρωπαίους πολίτες, και 18% σε Ευρωπαίους).

Πέραν από τις αμοιβές πληρωμάτων, το 23% αντιστοιχεί σε έξοδα πλοιοδιαχείρισης, ενώ το υπόλοιπο 23% αντιστοιχεί σε διοικητικά έξοδα.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ