Π.Δημητριάδης: Ο ΕΜΣ πιθανόν να στηρίξει τις Κ.Τράπεζες

Σε ομιλία του σε επίσημο γεύμα που διοργανώνει ο Σύνδεσμος Ξένων Τραπεζών που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο (Association of International Banks Cyprus), ο κ. Δημητριάδης επανέλαβε την αισιοδοξία του ότι το κυπριακό δημόσιο χρέος μετά τη σύναψη με της δανειακής σύμβασης με την Τρόικα θα είναι βιώσιμο, παραθέτοντας τρεις λόγους.

Πρόκειται για το ενδεχόμενο ανακεφαλαιοποίησης των κυπριακών τραπεζών από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας πριν τη θέσπιση του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού την 1η Ιανουαρίου 2014, το κέρδος που μπορεί να αποφέρει η πώληση μετοχών των τραπεζών που θα διασώσει το κράτος, αλλά και την προοπτική που διανοίγεται για την Κύπρο από την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

“Κάποιοι, περιλαμβανομένων οίκων αξιολόγησης, έχουν εισηγηθεί ότι ως αποτέλεσμα του δανείου από τον EFSF, το δημόσιο χρέος της Κύπρου μπορεί να ανέλθει σε επίπεδα που εγείρουν ανησυχίες για τη βιωσιμότητά του. Άλλοι εισηγήθηκαν ότι δεν θα πρέπει να ανεφαλαιοποιήσουμε πλήρως τις τράπεζες, προκειμένου να διασκεδάσουμε τέτοιες ανησυχίες. Και οι δύο απόψεις δεν είναι καλά τεκμηριωμένες”, υπέδειξε στην ομιλία του ο κ. Δημητριάδης.

Αναφερόμενος στη θέση ότι η Κύπρος θα προσθέσει στο υφιστάμενο χρέος της ένα δάνειο που αντιστοιχεί στο 60% του ΑΕΠ, ο κ. Δημητριάδης είπε πως ακόμη και αν το ποσό αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει με ακρίβεια πριν την ολοκλήρωση του διαγνωστικού ελέγχου που διεξάγει ο οίκος Pimco.

Παρέθεσε ωστόσο τρεις λόγους για τους οποίους το κυπριακό δημόσιο χρέος θα παραμείνει βιώσιμο ακόμη και αν σε αυτό προστεθεί ένα επιπρόσθετο δάνειο που αντιστοιχεί στο 60% του κυπριακού ΑΕΠ.

Πρώτον αναφέρθηκε στην απευθείας ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από τον ΕΜΣ μετά τη θέσπιση του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού των τραπεζών που μπορεί να γίνει μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2014.

“Αυτό ωστόσο δεν εμποδίζει την αντικατάσταση μέρους του δανείου του EFSF με μια απευθείας κεφαλαιακή ένεση στις τράπεζες από τον ΕΜΣ. Αυτό θα μπορούσε εύκολα να μειώσει το δημόσιο χρέος σε ένα επίπεδο κάτω του 100% του ΑΕΠ απαμβλύνοντας, εάν όχι αφαιρώντας εξ ολοκλήρου, τις ανησυχίες για τη βιωσιμότητα του χρέους”, είπε.

Ανέφερε ακόμη ότι η πώληση των μετοχών τραπεζών που διασώθηκαν από το κράτος, που θα γίνει σε τρία χρόνια, υπό τις σωστές προϋποθέσεις θα επιφέρει κέρδος για το κράτος.

Ο τρίτος λόγος που επικαλέστηκε ο κ. Δημητριάδης είναι η προοπτική του φυσικού αερίου, την οποία χαρακτήρισε ως “μια σημαντική εξέλιξη, η οποία αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τα δημόσια οικονομικά, να αυξήσει το ΑΕΠ καθώς και την ικανότητα της Κυβέρνησης να εξυπηρετήσει το χρέος της”.

Σε σχέση με το ερώτημα κατά πόσον πρέπει να στηριχθεί πλήρως ο τραπεζικός τομέας, ο Διοικητής της ΚΤΚ τόνισε “όσο το συντομότερο προχωρήσουμε με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και στην αύξηση των δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας στα επίπεδα που ισχύουν διεθνώς, τόσο μεγαλύτερη ευκαιρία υπάρχει για διόρθωση των τραπεζικών προβλημάτων με ένα έγκαιρο και αποτελεσματικό τρόπο, ενισχύοντας έτσι την εμπιστοσύνη και να κάνουμε μια καινούργια αρχή προς τα μπρος”.

Αναφέρθηκε επίσης στα δημόσια οικονομικά, λέγοντας ότι παρά τη σταδιακή επιδείνωσή τους, αυτά είναι σε καλύτερη κατάσταση σε σύγκριση με αριθμό άλλων κρατών μελών της ΕΕ. Ειδικότερα, ανέφερε ότι το κυπριακό δημόσιο χρέος βρισκόταν στο 74,6% του ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο του 2012 σε σύγκριση με 88,2% που ήταν ο μέσος όρος της Ευρωζώνης, 132,4% της Ελλάδας, 108,5% τα Ιρλανδίας, 111,7% της Πορτογαλίας, 81,6% της Γερμανίας και 89.2% της Γαλλίας. Είπε ακόμη ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα της Κύπρου το 2011 ανήλθε στο 6,3% του ΑΕΠ, σε σχέση με 4,1% που ήταν ο μέσος όρος της Ευρωζώνης, αλλά είναι πολύ χαμηλότερο από τα ελλείμματα της Ελλάδας, Ιρλανδίας και Ισπανίας (9,1%, 13,1% και 8,5% αντίστοιχα).

 

Τραπεζικός τομέας: Στόχος η αποκατάσταση της σταθερότητας

Για τον τραπεζικό τομέα, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι ο “στόχος είναι να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη στο σύστημα και να ενισχύσουμε την χρηματοπιστωτική σταθερότητα”.

Χαρακτήρισε επιβαλλόμενη την ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης και των πρακτικών διαχείρισης κινδύνων στις τράπεζες.

“Στα επόμενα χρόνια αναμένω συρρίκνωση του γενικού μεγέθους του κυπριακού τραπεζικού τομέα, ενώ ταυτόχρονα θα προκύψει ένα πιο ευέλικτο και πιο ανταγωνιστικό τραπεζικό σύστημα”, είπε.

 

Συνεργατικά: Ολλανδικό μοντέλο για εποπτεία

Για τα συνεργατικά πιστωτικά ιδρύματα, για τα οποία η Τρόικα προτείνει την υπαγωγή τους υπό την εποπτεία της ΚΚΤ, ο κ. Δημητριάδης αναγνώρισε μεν ότι πρέπει να ενισχυθεί η εποπτεία και σε αυτόν τον τομέα, επισημαίνοντας δε ότι τα συνεργατικά με τις δικές τους επιχειρηματικές πρακτικές που επικεντρώνονται στην εγχώρια οικονομία, ενισχύουν τη ποικιλία στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και έτσι βοηθούν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητάς του.

Αναφέρθηκε ειδικότερα στο ολλανδικό παράδειγμα (Rabobank – τραπεζικές εργασίες στην Ολλανδία και στήριξη σε τομείς τροφίμων και γεωργίας διεθνώς) και στα Συνεργατικά της Βρετανίας που κυρίως παρέχουν ενυπόθηκα στεγαστικά δάνεια.

Είπε ότι λόγω της συνεχούς ανάγκης ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας της εποπτείας στα συνεργατικά “εναλλακτικά μοντέλα πρέπει να εξεταστούν, που μπορεί να περιλαμβάνουν την ΚΚΤ ως την τελική εποπτική αρχή για το συνεργατικό πιστωτικό ίδρυμα”.

“Ίσως το ολλανδικό μοντέλο, στο οποίο η Κεντρική Τράπεζα είναι αρμόδια για την άσκηση της εποπτείας του ομίλου Ράμπομπανκ σε μια ενοποιημένη βάση, μπορεί να δώσει ένα καλό παράδειγμα για την αναδιάρθρωση της εποπτείας των ΣΠΙ στην Κύπρο”, κατέληξε.

Πηγή ΚΥΠΕ