Νέο δίχτυ ασφαλείας σε καταναλωτές

Ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σ’ έναν κόσμο που έχει αναδιαμορφωθεί από την ψηφιοποίηση και την πανδημία COVID-19. Χθες, πρότεινε την αναθεώρηση σε δύο δέσμες κανόνων της ΕΕ.

Η Επιτροπή ενισχύει το δίχτυ ασφαλείας που παρέχει στους καταναλωτές, διασφαλίζοντας, π.χ., ότι τα επικίνδυνα προϊόντα ανακαλούνται από την αγορά και ότι οι προσφορές πιστώσεων που παρουσιάζονται στους καταναλωτές είναι σαφείς και ευανάγνωστες στα ψηφιακά μέσα. Η πρόταση επικαιροποιεί τόσο την υφιστάμενη οδηγία για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων, όσο και τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία στον τομέα της καταναλωτικής πίστης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ακάλυπτοι οι καταναλωτές

Συγκεκριμένα, η αναθεώρηση της οδηγίας για την καταναλωτική πίστη προβλέπει ότι οι πληροφορίες σχετικά με τις πιστώσεις θα πρέπει να παρουσιάζονται με τρόπο σαφή και να είναι προσαρμοσμένες στα ψηφιακά μέσα, ώστε οι καταναλωτές να κατανοούν την σύμβαση που υπογράφουν. Επιπλέον, η οδηγία θα βελτιώσει τους κανόνες βάσει των οποίων αξιολογείται η πιστοληπτική ικανότητα, δηλαδή το κατά πόσον ένας καταναλωτής θα είναι σε θέση να εξοφλήσει την πίστωση. Στόχος είναι να αποφευχθούν οι περιπτώσεις υπερχρέωσης. Βάσει του κανονισμού, τα κράτη μέλη θα κληθούν να προωθήσουν τη διαπαιδαγώγηση σχετικά με χρηματοοικονομικά ζητήματα και να διασφαλίσουν ότι παρέχονται στους καταναλωτές συμβουλές σε περιπτώσεις χρέους.

Η οδηγία για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων, η οποία ισχύει από το 2021, διασφαλίζει ότι στην ενιαία αγορά της ΕΕ πωλούνται μόνο ασφαλή προϊόντα. Ωστόσο, στην αγορά της ΕΕ κυκλοφορούν πάρα πολλά μη ασφαλή προϊόντα, δημιουργώντας άνισους όρους ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις και προκαλώντας σημαντικό κόστος για την κοινωνία και τους καταναλωτές. Επιπλέον, πρέπει να επικαιροποιηθούν οι κανόνες για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που συνδέονται με τις νέες τεχνολογίες και τις διαδικτυακές πωλήσεις.

Όπως σημειώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι διαδικτυακές πωλήσεις σημείωσαν σταθερή αύξηση τα τελευταία 20 χρόνια και το 2020 το 71% των καταναλωτών πραγματοποίησε διαδικτυακές αγορές, αγοράζοντας -συχνά- προϊόντας νέας τεχνολογίας. Από ασύρματες ωτοασπίδες και συσκευές καθαρισμού του αέρα, έως κονσόλες παιχνιδιών, η αγορά προϊόντων τεχνολογίας είναι τεράστια. Ο κανονισμός για τη γενική ασφάλεια των προϊόντων θα αντιμετωπίσει τους κινδύνους που συνδέονται μ’ αυτά τα προϊόντα νέας τεχνολογίας, όπως κίνδυνοι όσον αφορά την κυβερνοασφάλεια, καθώς και με τις διαδικτυακές αγορές, θεσπίζοντας κανόνες για την ασφάλεια των προϊόντων στις ηλεκτρονικές αγορές. Θα διασφαλίζει ότι όλα τα προϊόντα που φθάνουν στους καταναλωτές της ΕΕ, μέσω ηλεκτρονικών αγορών ή από το κατάστημα της γειτονιάς, είναι ασφαλή, είτε προέρχονται από χώρες εντός ΕΕ, είτε από τρίτες χώρες. Και οι δύο προτάσεις αποτελούν μέρος του νέου θεματολογίου για τους καταναλωτές, που δρομολογήθηκε πέρυσι, με στόχο την επικαιροποίηση του συνολικού στρατηγικού πλαισίου της πολιτικής της ΕΕ για τους καταναλωτές.

πηγή: Φilenews