Ανοιχτή η Μακαρίου για οχήματα, κλειστά όμως τα καταστήματα

Μετράμε τα κλειστά καταστήματα στη λεωφόρο Μακαρίου στη Λευκωσία και διαπιστώνουμε ότι ανέρχονται στα 30. Ο αριθμός τους είναι μεγαλύτερος, αν λάβει κανείς υπόψιν, πως κατά μήκος του δρόμου υπάρχουν πολυώροφα κτήρια στα οποία άλλοτε λειτουργούσαν αρκετά καταστήματα τα οποία σήμερα είναι κλειστά. Στα 30 κλειστά καταστήματα δεν περιλαμβάνονται επίσης όσα λειτουργούσαν στις παρόδους της Μακαρίου και ανέστειλαν τις εργασίες τους.

Πού οδηγείται η Μακαρίου και γενικά το κέντρο της Λευκωσίας το οποίο εδώ και χρόνια δίνει αγώνα επιβίωσης, λόγω και της λειτουργίας των περιφερειακών εμπορικών κέντρων; Όλοι ήλπιζαν πως μετά την ολοκλήρωση των έργων στη λεωφόρο και στους άλλους εμπορικούς δρόμους η κατάσταση θα βελτιωνόταν. Η Μακαρίου ολοκληρώθηκε αλλά αντί στους καταναλωτές και γενικά στους πολίτες, παραδόθηκε, μέχρι νεωτέρας, στα ιδιωτικά οχήματα με απόφαση του Δήμου Λευκωσίας και του Αρχηγού Αστυνομίας.

Χθες, όταν περπατούσαμε στη Μακαρίου διαπιστώσαμε, πως λόγω και της ημέρας (Δευτέρα) οι διακινούμενοι ήταν λιγοστοί και ακόμη πιο λίγοι ήταν οι πελάτες των καταστημάτων. Όταν ρωτήσαμε κάποιους από αυτούς, στην πλειοψηφία τους τάχθηκαν υπέρ της χρήσης του δρόμου μόνο από τα λεωφορεία. Οι περισσότεροι πελάτες βρίσκονταν έξω από το Κέντρο Εξυπηρέτησης του Πολίτη (ΚΕΠ), ενώ αριθμός πολιτών κάθονταν σε καφετερίες κατά μήκος του δρόμου.

Η αβεβαιότητα για το μέλλον της Μακαρίου, ειδικά μετά το άνοιγμα της στα ιδιωτικά οχήματα αποτυπώνεται και στην ανακοίνωση του Όμίλου Χ.Α.ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ ο οποίος γνωστοποίησε ότι παγιοποιεί τα επενδυτικά πλάνα επί της λεωφόρου Μακαρίου και συγκεκριμένα τριών μεγάλων εμπορικών καταστημάτων. Ο Όμιλος επικαλείται την «αβεβαιότητα για την επίπτωση στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας και η ανησυχία ενδεχόμενης μονιμοποίησης μίας ιδιαίτερα προβληματικής κατάστασης».

Στην ανακοίνωση αναφέρεται, πως «η πρόσφατη αλλαγή του αρχικού σχεδιασμού, με τη μονοδρόμηση και ελεύθερη διέλευση οχημάτων και τις επακόλουθες συνθήκες ανομίας και ανασφάλειας των πεζών, μεταβάλλει ριζικά και αρνητικά τα δεδομένα απόδοσης αξίας του έργου προς τους πολίτες».

Στην ανακοίνωση αναφερόταν, επίσης, πως «η παρουσίαση, από τον δήμο, του αρχικού σχεδιασμού της ανάπλασης της λεωφόρου Μακαρίου, προέβλεπε ένα σύγχρονο δρόμο που θα ενίσχυε τη βιώσιμη κινητικότητα του αστικού κέντρου και στη βάση αυτή ο Όμιλος είχε καταρτίσει ένα μεγάλο επενδυτικό πλάνο».

Τι λέει, όμως, για τις εξελίξεις ο πρόεδρος των καταστηματαρχών Μακαρίου, Γαστών Γεωργίου; Αρχικά αναφέρει, πως όλοι ευνοούσαν εφαρμογή του αρχικού σχεδιασμού εκφράζοντας την ελπίδα πως σύντομα θα δημιουργηθούν οι συνθήκες επαναφοράς του. Παρατήρησε, ωστόσο, πως λόγω του ότι δεν ολοκληρώθηκαν όλες οι εργασίες (στις παρόδους της Μακαρίου) και επειδή απαιτείται συντονισμός όλων των εμπλεκομένων Υπηρεσιών ώστε να ελέγχονται όλοι οι εισερχόμενοι στη Μακαρίου, θα απαιτηθεί κάποιος χρόνος εφαρμογής όλων των προνοιών του αρχικού σχεδιασμού.

Ερωτηθείς, πότε αναμένει ο ίδιος να ολοκληρωθούν οι εργασίες, ανέφερε πως δεν αποκλείεται να πάρουν 1-2 χρόνια. Αν απαγορευθεί τώρα η διέλευση των οχημάτων, ίσως τα προβλήματα θα είναι μεγαλύτερα, είπε.

Όταν τον ρωτήσαμε, ποια θετικά βλέπει στη διέλευση οχημάτων, ο κ. Γεωργίου ανέφερε ότι μπορεί μεν να μην σταθμεύει κάποιος στον δρόμο για να ψωνίσει, αλλά οι διερχόμενοι βλέπουν τις βιτρίνες και εντοπίζουν τυχόν προϊόντα που τους ενδιαφέρουν.

Όσον αφορά το «πότε αναμένει ο ίδιος να αυξηθεί η κίνηση στη Μακαρίου», ανέφερε πως εντός Μαρτίου, ίσως η κατάσταση διαφοροποιηθεί προς το καλύτερο.

«Βοήθησαν τα έργα στην περιοχή»

Ο πρόεδρος των καταστηματαρχών Μακαρίου είπε πως η εκτέλεση έργων όπως η Πλατεία Ελευθερίας, το Τρίγωνο της Μακαρίου και των γύρω δρόμων, συμβάλλουν θετικά στην επιβίωση της περιοχής. Δεν υπάρχει άλλος χώρος πέρα από το κέντρο της πόλης που να μπορεί κάποιος να κατεβεί με την οικογένεια του, να περπατήσει με ασφάλεια, ακόμη και με τα κατοικίδια του και να ψωνίσει, είπε ο κ. Γεωργίου.

Σχετικά με την απόφαση του Ομίλου Παπαέλληνα να παγιοποιήσει τους σχεδιασμούς του στη Μακαρίου, ο πρόεδρος των καταστηματαρχών εκτίμησε πως η ενέργεια είναι μεμονωμένη.

Για τον μεγάλο αριθμό κλειστών καταστημάτων, ο κ . Γεωργίου ανέφερε πως όντως δεν εκπέμπουν την καλύτερη εικόνα όσον αφορά το μέλλον της Μακαρίου, αλλά πρόσθεσε, πως κάποια από τα καταστήματα νοικιάστηκαν μεν αλλά δεν λειτούργησαν ακόμη. «Κι εγώ νοίκιασα κατάστημα εδώ και έξι μήνες και θα το λειτουργήσω όταν είμαι έτοιμος», είπε. Το ότι κάποια καταστήματα ίσως νοικιάστηκαν αλλά δεν λειτούργησαν ακόμη, ο κ. Γεωργίου ανέφερε πως αυτό δυνατόν να οφείλεται και στις παραγγελίες προϊόντων στο εξωτερικό, στην καθυστέρηση παράδοσης προϊόντων λόγω και των προβλημάτων που παρατηρούνται στις μεταφορές. Υπέδειξε, εξάλλου, πως γενικά οι εμπορευόμενοι περνούν από περισσότερους ελέγχους για σκοπούς δανειοδότησης τους από εμπορικές τράπεζες. Επίσης, εν μέρει, αποδίδει το φαινόμενο και στην αβεβαιότητα που υπήρξε σχετικά με τον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου. Μαζί με αυτά το γεγονός ότι η Λευκωσία είναι μοιρασμένη.

Παράνομοι και τροχονόμοι

Χθες, στη Μακαρίου, ένας τροχονόμος κυνηγούσε όσους οδηγούς στάθμευσαν στη μια από τις δύο λωρίδες για να παρατηρήσουν κάτι ή για να ψωνίσουν ή ακόμη για να ρωτήσουν ή να εξυπηρετηθούν από το Κέντρο Εξυπηρέτησης του Πολίτη. Η λωρίδα του λεωφορείου αγνοείτο από πολλούς οδηγούς οι οποίοι τη χρησιμοποιούσαν και γενικά φαίνεται πως είναι ωσάν να μην υπάρχει.

Πάντως, ο δήμος επιμένει πως η παράδοση του δρόμου στα οχήματα είναι προσωρινή και ότι σύντομα υλοποιηθεί ο αρχικός σχεδιασμός.

πηγή: Philenews