Διασφαλίζεται η εργασία και το εργασιακό μέλλον των αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών με πρόταση του ΑΚΕΛ

Του Απόστολου Σκουρουπάτη*

Η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ διορθώνει τις αδικίες και την άνιση μεταχείριση.

Συζητείται την Τετάρτη 18/9/2024 στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, η πρόταση νόμου που έχει καταθέσει το ΑΚΕΛ στις 8/12/2023 για τη διασφάλιση της εργασίας των αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο εισηγείται τροποποίηση του άρθρου 27 του Περί δημόσιας εκπαιδευτικής υπηρεσίας νόμου, έτσι ώστε να απαγορεύεται ο τερματισμός απασχόλησης των αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών λόγω πλεονασμού.

Η τροποποίηση αυτή αναμένεται να διορθώσει την αδικία αλλά και την άνιση μεταχείριση που υφίστανται οι αορίστου χρόνου εκπαιδευτικοί σε σχέση με τους αορίστου χρόνου δημοσίους υπαλλήλους, για τους οποίους απαγορεύεται ο καθ’ οιονδήποτε χρόνο τερματισμός των υπηρεσιών λόγω πλεονασμού (Ο περί της Ρύθμισης της Απασχόλησης Εργοδοτουμένων Αορίστου και Εργοδοτουμένων Ορισμένου Χρόνου στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμος του 2016 (70(I)/2016)).

Μετά την υλοποίηση της πρώτης φάσης της αύξησης των οργανικών θέσεων στην εκπαίδευση, ο συνολικός αριθμός των αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών έχει μειωθεί και αναμένεται να μειωθεί ακόμα περισσότερο με την ολοκλήρωση της υλοποίησης της συμφωνίας τα επόμενα δύο χρόνια. Αυτό δεν σημαίνει ότι έχει πάψει να υφίσταται μια αδικία, η διόρθωση της οποίας αποτελεί και αναγκαιότητα για την εργασιακή διασφάλιση των αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών.

Αυτή τη στιγμή οι αορίστου χρόνου εκπαιδευτικοί έχουν προτεραιότητα μόνο για διορισμό με σύμβαση, εάν και εφόσον υπάρχουν ανάγκες. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν ανάγκες, το κράτος μπορεί να τους απολύσει και να τους αποζημιώσει ανεξάρτητα αν έχουν πέντε ή δέκα ή δεκαπέντε χρόνια υπηρεσίας στην εκπαίδευση. Με την συγκεκριμένη τροποποίηση, η πολιτεία δεν θα μπορεί να απολύσει τους εκπαιδευτικούς με τόσα χρόνια υπηρεσίας, όπως δεν μπορεί να απολύσει τους αορίστου χρόνου δημόσιους υπάλληλους, αλλά θα υποχρεούται να τους αξιοποιήσει για ικανοποίηση άλλων εκπαιδευτικών αναγκών προς όφελος της δημόσιας παιδείας, στο πλαίσιο της ποιοτικής της αναβάθμισης αλλά και των όποιων άλλων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων υιοθετηθούν.

Η ψήφιση της συγκεκριμένης νομοθεσίας έχει ήδη καθυστερήσει, αφού κατατέθηκε πρώτη φορά, μαζί με άλλες πτυχές των δικαιωμάτων των αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών, το 2021.

Η σημαντικότητα της συγκεκριμένης τροποποίησης καθιστά την όλη συζήτηση στην Επιτροπή Παιδείας διαδικαστικού χαρακτήρα και επιβάλλει την άμεση παραπομπή της  στην Ολομέλεια της βουλής για να ψηφιστεί, χωρίς οποιαδήποτε άλλα προσκόμματα.

 

 *Αντιπρόεδρος ΠΟΕΔ

Μέλος Κεντρικής Γραμματείας Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών