«Αιτία πολέμου» η επιβολή πλαφόν στο λιμάνι της Λάρνακας

 Αιτία αποτέλεσε η επιβολή πλαφόν στις εμπορικές δραστηριότητες στο λιμάνι Λάρνακας, και ήδη έχουν προχωρήσει με αγωγή ενώπιον του Διοικητικού Δικαστηρίου για άρση της απόφασης του Υπουργείου Μεταφορών.

Όλα άρχισαν τον περασμένο Απρίλιο όταν η Κυπριακή Κυβέρνηση υπέγραψε σύμβαση με τους στρατηγικούς επενδυτές για την παραχώρηση των δραστηριοτήτων του λιμανιού της Λεμεσού. Στη σύμβαση η οποία υπογράφηκε με τον διαχειριστή του γενικού φορτίου περιέχεται όρος με βάση τον οποίο η εμπορική δραστηριότητα στο λιμάνι Λάρνακας περιορίζεται στις 900.000 μτ γενικό φορτίο και 500 εμπορευματοκιβώτια.

Μια απόφαση που αναμένεται να επηρεάσει πολύ αρνητικά την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού της Λάρνακας αφού για το 2005 το γενικό φορτίο στο λιμάνι της Λάρνακας ανήλθε στους 1.037.605 τόνους με προοπτική να ανέλθει στους 1.200.000 τόνους για το 2016.

Με επιστολές τους προς το Υπουργείο Μεταφορών, ο Δήμος Λάρνακας, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και ο Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων έχουν εκφράσει στον Υπουργό Μεταφορών την κάθετη αντίθεση τους για τα περιοριστικά μέτρα που έχουν τεθεί στο λιμάνι Λάρνακας, χωρίς ουδεμία διαβούλευση είτε έγκριση από τις αρχές της πόλης Λάρνακας. Μάλιστα, το δημοτικό συμβούλιο Λάρνακας με επιστολή του προς τον Υπουργό Μεταφορών επιφυλάσσει τα δικαιώματά του για δικαστική διαδικασία για άρση της απόφασης που όπως υποστηρίζει θα οδηγήσει το λιμάνι Λάρνακας σε μαρασμό. Ταυτόχρονα, όπως υπογραμμίζει ο Δήμος Λάρνακας, αυτές οι ενέργειες πιθανόν να οδηγήσουν σε ναυάγιο τη διαδικασία εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή για την ενιαία ανάπτυξη της μαρίνας και του λιμανιού.

Οι 17 κυριότεροι χρήστες του λιμανιού της Λάρνακας εξέφρασαν την αντίθεση τους μέσω υπομνήματος το οποίο έχει υποβληθεί τόσο στο Υπουργείο Μεταφορών όσο και σε όλα τα εμπλεκόμενα κυβερνητικά Τμήματα και τις κοινοβουλευτικές Επιτροπές της Βουλής.

Στις 29 Αυγούστου 2016, 11 εταιρείες έχουν καταχωρήσει προσφυγή στο Ανώτατο Δικαστήριο εναντίον της εφαρμογής του πλαφόν μέσω του δικηγορικού γραφείου Ανδρέας Αγγελίδης ΔΕΠΕ 1053/2016 και αξιώνει ακύρωση των περιοριστικών μέτρων.

Καταγγελία και στην Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού (ΕΠΑ)

Επίσης, οι επηρεαζόμενες εταιρείες έχουν προβεί σε καταγγελία στην Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού η οποία δεν έχει ακόμα εκδώσει την απόφαση της αναφορικά με την ανακοίνωση για τη συγκέντρωση και τους όρους που περιλαμβάνονται στη σύμβαση του λιμανιού της Λεμεσού. Σε περίπτωση που κρίνει οιανδήποτε παραβίαση των όρων του ανταγωνισμού δύναται να την κηρύξει άκυρη, με αποτέλεσμα η συμφωνία να βρεθεί ξαφνικά μετέωρη και η Κυπριακή Κυβέρνηση να διατρέχει σοβαρό κίνδυνο να αντιμετωπίσει αγωγές για αποζημιώσεις από τους επενδυτές με τους οποίους έχει συμβληθεί για αθέτηση όρων της συμφωνίας για τους οποίους δεν έγινε εκ των προτέρων η αναγκαία διαβούλευση.

Επίσης, τα νομικά μέτρα πολύ πιθανόν να επηρεάσουν και τη διαδικασία προσφορών για την τουριστική ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακας αφού στους όρους εντολής δεν έχει περιληφθεί και η διατήρηση της υφιστάμενης εμπορικής δραστηριότητας του λιμανιού της Λάρνακας, όπως είναι η θέση των αρχών της πόλης.

Τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Εμπορικής Ανάπτυξης του Λιμανιού της Λάρνακας που προσέφυγαν είναι οι εταιρείες Ambrosia Oils (1976) Ltd, M.D. Cyprus Soya Ltd, AGS Agrotrading Ltd, Arezita Grain Company Ltd, Latouros Gypsum Ltd, Πελέτικο Λτδ, Σάββας Χατζηγιωρκής & Υιοί Λτδ, Mitsides Public Company Ltd, Μ.Π. Θεοδώρου (βιομηχανία άλατος) & Σία Λτδ, Συνεργατικός Οργανισμός Παραγωγής Ζωοτροφών (ΣΟΠΑΖ) Λτδ, Μύλοι Σόγιας (Κύπρου) Λτδ. Οι επηρεαζόμενοι έχουν τεράστια πείρα και δραστηριοποιούνται μεταξύ άλλων στο εμπόριο αφού εισάγουν και εξάγουν ξηρό φορτίο. Οι εισαγωγές αφορούν πρώτες ύλες ζωοτροφών, σιτηρών για παραγωγή αλεύρων, σιδήρου, ξυλείας, λιπασμάτων, ενώ οι εξαγωγές πεντωνίτη, πατατών και άλλων μικρότερων φορτίων.

Εργοδοτούν εκατοντάδες άτομα και προσπαθούν να επιβιώσουν, παρά τις δύσκολες και αντίξοες οικονομικά συνθήκες οι οποίες επικρατούν και την αδυναμία ανταγωνισμού.

Οι αιτητές ζητούν δήλωση του δικαστηρίου που να ακυρώνει την απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών και η οποία όπως υποστηρίζουν επηρεάζει τα έννομα δικαιώματά μεταξύ άλλων και των αιτητών, γιατί αποφασίστηκε ότι κατέστη οριστικός ο περιορισμός στην κίνηση αγαθών στο λιμάνι Λάρνακας με πλαφόν 900 τόνων γενικού φορτίου και 500 εμπορευματοκιβώτια.

Ισχυρίζονται ότι δικαιούνται να επιτύχουν στην προσφυγή τους ζητώντας ακύρωση της παράνομης πράξης.

Αναβάθμιση υποβαθμισμένης περιοχής

Το Υπουργείο Μεταφορών ενημέρωσε στις 25 Ιουλίου 2016 το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Λάρνακας για το όριο που έθεσε για το λιμάνι Λάρνακας, το οποίο καθορίστηκε όπως τονίζει στη βάση του φορτίου που χειριζόταν το λιμάνι το 2014. Επισημαίνει ότι στόχος του Υπουργείου είναι η άμεση ανάπτυξη της υποβαθμισμένης περιοχής του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, συνολικά και όχι αποσπασματικά, για το κοινό καλό τόσο της πόλης της Λάρνακας, όσο και της Κύπρου γενικότερα.

Σκοπός του υπουργείου, τονίζεται, είναι με γνώμονα το ευρύτερο καλό της κοινωνίας να γίνει ένα έργο το οποίο θα προσφέρει οικονομικά. Υπογραμμίζει δε ότι στόχος δεν είναι σε καμία περίπτωση να κλείσει το λιμάνι και να πληγούν τα συμφέροντα των χρηστών του λιμανιού. Εξηγεί ότι προς τον σκοπό αυτό το Υπουργείο Μεταφορών προχωρεί στην ετοιμασία σχετικών μελετών που να καταδεικνύουν τις συμβατές χρήσεις στον χώρο του λιμανιού.

 philenews