Ανησυχίες για συρρίκνωση μισθών από επιδοτούμενα προγράμματα απόκτησης πείρας

{loadposition ba_textlink}

Την ανάγκη για αποτελεσματικότερους ελέγχους στα εφαρμοζόμενα από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑνΑΔ) προγράμματα για απόκτηση εργασιακής πείρας, τόνισε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, που ζήτησε περισσότερα στοιχεία για τη μέχρι τώρα υλοποίηση των προγραμμάτων.

Σε δήλωση μετά τη συζήτηση των κριτηρίων τοποθέτησης ανέργων στο πλαίσιο των σχεδίων της ΑνΑΔ για απόκτηση εργασιακής πείρας και της ανάγκης για αποτελεσματικότερο έλεγχο των οργανισμών που συμμετέχουν, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εργασίας Ανδρέας Φακοντής είπε ότι δημιουργούνται ανησυχίες για συρρίκνωση των μισθών από την εφαρμογή των προγραμμάτων και τόνισε ότι πρέπει να ληφθούν όλα τα μέτρα, ώστε να διασφαλιστεί ότι το κράτος επιδοτεί την εργαζόμενο και όχι τον εργοδότη.

Υπενθυμίζοντας ότι τα δύο φετινά σχέδια που ανακοινώθηκαν για την επαγγελματική πείρα αφορούν, το ένα τους πτυχιούχους, το οποίο με προϋπολογισμό 8 εκ, θα δώσει τη δυνατότητα απόκτησης επαγγελματικής πείρας για έξι μήνες σε 2.000 πτυχιούχους και το άλλο 1.000 αποφοίτους μέσης και τεχνικής εκπαίδευσης με προϋπολογισμό με δαπάνη 4 εκ.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εργασίας εξήγησε ότι με βάση τα στοιχεία από την υλοποίηση του προγράμματος το 2013 το 75% των καταρτιζόμενων ολοκλήρωσαν την 6μηνη εκπαίδευση και ότι το 25% διέκοψε το πρόγραμμα είτε για λόγους που οφείλονται στον εργοδοτούμενο, είτε για λόγους που οφείλονται στον εργοδότη.

Ο κ. Φακοντής αναφέρθηκε στο στοιχείο που κατατέθηκε στην Επιτροπή ότι το 50% όσων συμμετέχουν στο πρόγραμμα παραμένουν στην απασχόληση, είτε στις ίδιες επιχειρήσεις, είτε σε άλλες και ότι ο μέσος μισθός κανονικής εργοδότησης κυμαίνεται στα 950 ευρώ. Ανέφερε ότι κάποιοι εργοδοτούνται στο επίπεδο των 500, 600 ευρώ, που είναι η χρηματοδότηση για την απόκτηση εργασιακής πείρας.

Συνεχίζοντας ανέφερε ότι η Επιτροπή Εργασίας ενημερώθηκε ότι γίνονται έλεγχοι τήρησης των όρων εργοδότησης για απόκτησης επαγγελματικής πείρας, προσθέτοντας ότι οι συντεχνίες ζήτησαν αυξημένους ελέγχους επειδή κατά καιρούς παρουσιάζονται προβλήματα.

Ο Φακοντής ανέφερε ότι οι έλεγχοι απασχόλησαν τόσο την Αρχή όσο και το Υπουργείο Εργασίας, καθώς παρατηρείται συρρίκνωση και μείωση των μισθών για την εκτός προγράμματος απασχόληση.

Απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι εκφράστηκαν παράπονα από συμμετέχοντες στο πρόγραμμα ότι δεν τοποθετήθηκαν στη θέση για την οποία προσλήφθηκαν για απόκτηση εργασιακής πείρας, αλλά σε άλλες θέσεις που δεν τους πρόσφεραν την εμπειρία που επιθυμούσαν.

Σε ό,τι αφορά τα σχέδια επιδότησης της απασχόλησης, που άρχιζε από το 80% και έφθανε μέχρι το 100% για απασχόληση 8 μηνών συν 2 μήνες υποχρέωσης του εργοδότη να συνεχίσει την εργοδότηση με κεφάλαια του εργοδότη, ο κ. Φακοντής ανέφερε ότι η ζήτηση είναι μεγαλύτερη από την προσφορά.

Πρόσθεσε ότι έχουμε επισημάνει προς το Υπουργείο Εργασίας και την ΑνΆΔ να μελετήσουν το σχέδιο, ώστε να διαπιστωθεί εάν επιβεβαιώνεται η εικόνα ότι επιδοτούμε την απασχόληση σε μόνιμες θέσεις.

Εξήγησε ότι αντί μια εταιρεία με δικά της χρήματα να προσλάβει το προσωπικό που καλύπτει μόνιμες ανάγκες της, χρησιμοποιεί τα σχέδια και τα ταμεία για να καλύψει μόνιμες ανάγκες.

Θα πρέπει να ληφθούν μέτρα ώστε στο τέλος να μην επιδοτείται ο εργοδότης αντί ο εργαζόμενος ανέφερε, καταλήγοντας.

Κανονισμοί για μετακινήσεις δημοσίων υπαλλήλων αορίστου χρόνου

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας συζήτησε τους κανονισμούς για μετακινήσεις δημοσίων υπαλλήλων αορίστου χρόνου. Ο κ. Φακοντής δήλωσε μετά τη συνεδρία ότι μέσα από τους κανονισμούς καθορίζονται τα κριτήρια για μεταθέσεις, τα οποία λαμβάνουν υπόψη στη μοριόδοτηση την περίοδο εργασίας εκτός επαρχίας μόνιμης διαμονής και τη σύνθεση της οικογένειας.

Πρόσθεσε ότι οι κανονισμοί επηρεάζουν 2.561 υπαλλήλους αορίστου χρόνου, εκ των οποίων το 10% είναι το γραμματειακό και διοικητικό προσωπικό, που αποτελεί τη μεγαλύτερη κατηγορία η οποία μετακινείται.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εργασίας ανέφερε ότι οι ανάγκες στη δημόσια υπηρεσία συνιστούν αρκετά μεγάλο το πρόβλημα και οι κανονισμοί και η όποια τροποποίηση τους δεν θα λύσουν το πρόβλημα,

Εξήγησε ότι οι μεγάλες ανάγκες είναι στη Λευκωσία και ότι μετακινείται σημαντικός αριθμός υπαλλήλων προς Λευκωσία από Λεμεσό και Λάρνακα.

Συνεχίζοντας ανέφερε ότι κατατέθηκε πρόταση – σκέψη για μετακίνηση τμημάτων και υπηρεσιών σε άλλες επαρχίες για να υπάρξει αποκέντρωση, ενώ υπήρξαν και προτάσεις για αλλαγή κριτηρίων ή να εφαρμοστεί το σχέδιο που εφαρμόζεται για την εκπαιδευτική υπηρεσία.

“Όλα αυτά θα τα δούμε σε ειδική συνεδρία που θα είναι παρών ο επίτροπος μεταρρύθμισης για να δούμε κατά πόσο θα επιλυθεί πρόβλημα”, ανέφερε και πρόσθεσε ότι η ΠΑΣΥΔΥ διαφωνεί με τους κανονισμούς γιατί δεν θα λύσουν πρόβλημα.

Ανέφερε ακόμα ότι οι κανονισμοί είναι αυστηροί με τις άδειες ασθενείας και τα χαρτιά που παρουσιάζονται και στις βεβαιώσεις αορίστου χρόνου υπάλληλος έχει συγκεκριμένο πρόβλημα και δεν μπορεί να μετακινηθεί.

Ο κ. Φακοντής είπε ακόμα ότι υπάρχουν παράπονα πως όταν εργαζόμενοι βρίσκονται στην επαρχία τους εκτελούν καθήκοντα μόνιμων υπαλλήλων, όταν μετακινούνται στη Λευκωσία καλούνται να επιτελέσουν υποδεέστερα καθήκοντα και μετά από ένα χρόνο θα επιστρέψουν στις επαρχίες τους, με αποτέλεσμα η μετακίνηση τους είναι αντιπαραγωγική .

Καταλήγοντας, ο κ. Φακοντής ανέφερε ότι οι κανονισμοί δεν αφορούν τους υπαλλήλους αορίστου χρόνου στους ημικρατικούς οργανισμούς.

Πηγή: KYΠΕ