Από αύριο εφαρμόζεται η νέα νομοθεσία για την τοπική αυτοδιοίκηση

Από αύριο τα ψέματα τελειώνουν δεδομένου ότι η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για την οποία διεξάγονται συζητήσεις εδώ και δέκα χρόνια, θα αποτελεί γεγονός και ο πρόεδρος των Δήμων Ανδρέας Βύρας, αν και αριστερός, προφανώς προτιμά να μπούμε με το δεξί, υπό την έννοια του θετικού αντικτύπου της για τον πολίτη. Ο οποίος πολίτης  τι κερδίζει; Τι θα μείνει στον πολίτη από όσα λέχθηκαν και όσα γράφτηκαν για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πέραν του ότι κάποιοι βολεύτηκαν με καλές απολαβές, καρέκλες και οφίκια; Τι αλλάζει στη ζωή του; Διότι, αν έγινε τόσος καυγάς για το τίποτε, τότε ο πολίτης έχει δίκιο όταν αντί την κάλπη προτιμά την παραλία ή τη δροσιά του κλιματιστικού.

Σχετικά με το τι αλλάζει στη ζωή μας από την 1η Ιουλίου, αποταθήκαμε, στον πλέον αρμόδιο ο οποίος παρακολούθησε τη διαδικασία της μεταρρύθμισης μαζί με τους συναδέλφους του αλλά και τρεις διαφορετικούς υπουργούς Εσωτερικών. Ο λόγος για τον πρόεδρο της Ένωσης Δήμων και δήμαρχο Λάρνακας Ανδρέα Βύρα, ο οποίος πάλεψε ακόμη και εντός της Ένωσης Δήμων με τις προσωπικές φιλοδοξίες άλλων δημάρχων ή και εναντίον κομματικών επιλογών οι οποίες θεωρούσε ότι μπορούσαν να αλλοιώσουν τη φιλοσοφία της μεταρρύθμισης. Ο κ. Βύρας θεωρεί πως τα πράγματα θα μπορούσαν να ήταν καλύτερα αλλά ήδη μπήκε το νερό στ’ αυλάκι και πλέον η ενασχόληση με το παρελθόν και τα μνημόσυνα λίγες μέρες πριν την «επίσημη πρώτη» της μεταρρύθμισης την 1η Ιουλίου, απλώς δεν διαφοροποιούν τα δεδομένα. Τουλάχιστον σήμερα, διότι όλα θα τεθούν υπό την βάσανο της νέας πραγματικότητας και αν κάποια πράγματα δεν λειτουργούν η δεν βγαίνουν, υπάρχει η ευχέρεια τροποποίησης της νομοθεσίας, αν όλοι ή έστω η πλειοψηφία διαπιστώνουν/διαπιστώνει, ότι κάτι πάει στραβά. Ο πρόεδρος της Ένωσης Δήμων αναγνωρίζει πως ο δρόμος της μεταρρύθμισης δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα αλλά παράλληλα εκφράζει την πεποίθηση, πως με προσήλωση στους στόχους που ετέθησαν, με αρκετή δουλειά εκ μέρους των Δημάρχων και γενικά όλων των αιρετών που εξελέγησαν πρόσφατα και με τη βοήθεια των υπηρεσιακών αλλά και με την κατανόηση των πολιτών, τουλάχιστον στα πρώτα στάδια της λειτουργίας των νέων σχημάτων, τα πράγματα μπορούν να βελτιωθούν.

Είμαστε δεσμευμένοι να προσπαθήσουμε να αναβαθμίσουμε την ποιότητα ζωής των δημοτών μας, να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να μειώσουμε το κόστος των παρεχομένων υπηρεσιών σε καιρούς δύσκολους και γενικά να απλουστεύσουμε τη ζωή τους, είπε ο κ. Βύρας. Κάλεσε δε τους πολίτες να συμμετέχουν στις διεργασίες των Δήμων και να παρεμβαίνουν θετικά στην όλη προσπάθεια που καταβάλλεται, κάτι το οποίο είναι εφικτό, όχι μόνο μέσω και της δημοσιοποίησης των αποφάσεων των οργάνων των τοπικών αρχών αλλά και στη διαμόρφωσή τους.

Τι αλλάζει για τον πολίτη

Τι να περιμένει λοιπόν ο πολίτης από τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Ο κ. Βύρας θεωρεί πως ανάμεσα στις αλλαγές οι οποίες θα κάνουν τη ζωή του καλύτερη, περιλαμβάνονται:

1.    Βελτίωση των Υπηρεσιών: Με τη συγκέντρωση και τον εξορθολογισμό των πόρων και των αρμοδιοτήτων, οι δήμοι και οι κοινότητες μπορούν να παρέχουν καλύτερες και πιο αποδοτικές υπηρεσίες στους δημότες τους.

2.    Ενίσχυση της Διαφάνειας και Λογοδοσίας: Οι νέες δομές και οι μηχανισμοί ελέγχου ενισχύουν τη διαφάνεια και τη λογοδοσία των τοπικών αρχών, κάνοντας τη διαχείριση των πόρων πιο διαφανή και δίκαιη.

3.    Οικονομίες Κλίμακας: Με τη συνένωση μικρότερων δήμων και κοινοτήτων, επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας, μειώνοντας το κόστος των υπηρεσιών και εξοικονομώντας χρήματα που μπορούν να επενδυθούν σε έργα υποδομής και ανάπτυξης.

4.    Αναβάθμιση της Υποδομής: Η μεταρρύθμιση επιτρέπει τη βελτίωση και αναβάθμιση των υποδομών, όπως δρόμοι, πάρκα, σχολεία και δημόσιες εγκαταστάσεις, με καλύτερη κατανομή των πόρων και καλύτερο σχεδιασμό.

5.    Αυξημένη Συμμετοχή των Δημότων: Οι αλλαγές στη δομή της τοπικής αυτοδιοίκησης ενθαρρύνουν την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, κάνοντας τη φωνή τους πιο ισχυρή και πιο αποτελεσματική.

6.    Ενίσχυση της Τοπικής Οικονομίας: Με την καλύτερη διαχείριση και τον συντονισμό, οι τοπικές αρχές μπορούν να προωθήσουν την τοπική οικονομική ανάπτυξη, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες εργασίας και υποστηρίζοντας την επιχειρηματικότητα.

7.    Καλύτερη Αντιμετώπιση Κρίσεων: Οι πιο ισχυρές και οργανωμένες τοπικές αρχές μπορούν να ανταποκριθούν πιο αποτελεσματικά σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και κρίσεων, προσφέροντας ταχύτερη και πιο αποδοτική βοήθεια στους δημότες.

Σύμφωνα με τον κ. Βύρα, συνολικά, η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης στην Κύπρο το 2024 αναμένεται να προσφέρει ένα πιο αποτελεσματικό, διαφανές και συμμετοχικό σύστημα διακυβέρνησης το οποίο θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Δήμων θεωρεί επίσης, πως η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης στην Κύπρο του σήμερα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, της ενίσχυσης της διαφάνειας και της προώθησης της τοπικής δημοκρατίας. Τα οφέλη που προκύπτουν για τους δημότες από αυτή τη μεταρρύθμιση είναι ποικίλα και σημαντικά, καθώς επηρεάζουν την καθημερινότητά τους και την ποιότητα ζωής τους. Ακολουθεί μια λεπτομερής ανάλυση των κύριων οφελών.

Πιο αναλυτικά, ο πρόεδρος της Ένωσης Δήμων καταγράφει τα ακόλουθα θετικά της μεταρρύθμισης:

1. Βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών

Ένα από τα βασικότερα οφέλη της μεταρρύθμισης είναι η βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχουν οι τοπικές αρχές. Με τη συγχώνευση μικρότερων δήμων και κοινοτήτων σε μεγαλύτερες διοικητικές μονάδες, οι νέες αρχές αποκτούν μεγαλύτερη οικονομική και διοικητική ισχύ. Αυτό τους επιτρέπει να επενδύουν σε καλύτερες υποδομές και να προσλαμβάνουν εξειδικευμένο προσωπικό, βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών που παρέχουν στους δημότες.

2. Αποτελεσματικότερη διαχείριση πόρων

Η συγκέντρωση των πόρων σε μεγαλύτερες διοικητικές μονάδες οδηγεί σε καλύτερη διαχείριση και κατανομή των διαθέσιμων πόρων. Οι νέοι δήμοι μπορούν να διαχειριστούν καλύτερα τα οικονομικά τους, να μειώσουν τα κόστη λειτουργίας και να εξοικονομήσουν χρήματα που μπορούν να επενδυθούν σε αναπτυξιακά έργα και υπηρεσίες. Αυτό σημαίνει ότι οι δημότες μπορούν να απολαμβάνουν καλύτερες υπηρεσίες με λιγότερο κόστος.

3. Ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας

Η μεταρρύθμιση προωθεί την διαφάνεια και τη λογοδοσία στις τοπικές αρχές. Οι μεγαλύτεροι δήμοι υπόκεινται σε αυστηρότερο έλεγχο και λογοδοτούν περισσότερο στους δημότες. Οι νέες δομές διακυβέρνησης επιτρέπουν την καλύτερη εποπτεία και τον έλεγχο των δημοσίων δαπανών, μειώνοντας τις πιθανότητες διαφθοράς και κακοδιαχείρισης. Επιπλέον, οι δημότες έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα συμμετοχής και ελέγχου των τοπικών αρχών, γεγονός που ενισχύει τη δημοκρατική διακυβέρνηση.

4. Προώθηση της τοπικής δημοκρατίας

Η ενίσχυση της τοπικής δημοκρατίας αποτελεί ένα άλλο σημαντικό όφελος της μεταρρύθμισης. Οι δημότες αποκτούν μεγαλύτερη φωνή και δυνατότητα συμμετοχής στις αποφάσεις που επηρεάζουν την κοινότητά τους. Οι τοπικές αρχές ενθαρρύνονται να αναπτύσσουν μηχανισμούς διαβούλευσης και συμμετοχής των πολιτών, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη μεταξύ των πολιτών και των αρχών.

5. Ανάπτυξη τοπικής οικονομίας

Η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης μπορεί να αποτελέσει κινητήριο μοχλό για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Με την καλύτερη διαχείριση των πόρων και την επένδυση σε υποδομές και υπηρεσίες, οι νέοι δήμοι μπορούν να δημιουργήσουν ευνοϊκές συνθήκες για την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη. Αυτό οδηγεί στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στις τοπικές κοινωνίες.

6. Βελτίωση της κοινωνικής συνοχής

Οι νέες διοικητικές δομές μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της κοινωνικής συνοχής. Με τη συγκέντρωση περισσότερων υπηρεσιών και πόρων, οι νέοι δήμοι μπορούν να αναπτύσσουν προγράμματα και δράσεις που προάγουν την κοινωνική ενσωμάτωση και την υποστήριξη των ευάλωτων ομάδων. Αυτό συμβάλλει στη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και στην ενίσχυση της αλληλεγγύης μεταξύ των πολιτών.

7. Βελτίωση των υποδομών και των δημόσιων χώρων

Η αναδιάρθρωση των δήμων επιτρέπει τη συγκέντρωση πόρων και την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των δημοτών. Η βελτίωση των δρόμων, των πάρκων, των σχολείων και των άλλων δημόσιων χώρων καθιστά τις πόλεις και τις κοινότητες πιο φιλόξενες και λειτουργικές. Οι δημότες μπορούν να απολαμβάνουν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και να έχουν πρόσβαση σε υψηλότερης ποιότητας υπηρεσίες και υποδομές.

8. Περιβαλλοντική βιωσιμότητα

Η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης προάγει επίσης την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Οι μεγαλύτεροι δήμοι έχουν τη δυνατότητα να υλοποιούν πιο αποτελεσματικές και συντονισμένες περιβαλλοντικές πολιτικές. Η διαχείριση απορριμμάτων, η προστασία των φυσικών πόρων και η προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης αποτελούν κεντρικούς στόχους των νέων τοπικών αρχών, συμβάλλοντας έτσι στη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και στην προστασία του φυσικού πλούτου της χώρας.

9. Ενίσχυση της καινοτομίας και της τεχνολογίας

Με τη συγκέντρωση των πόρων και την αύξηση της διοικητικής ικανότητας, οι νέοι δήμοι μπορούν να επενδύσουν στην καινοτομία και την τεχνολογία. Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στις δημοτικές υπηρεσίες μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και σε πιο αποδοτική διαχείριση των δημόσιων πόρων. Οι δημότες επωφελούνται από την αύξηση της προσβασιμότητας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών μέσω ψηφιακών πλατφορμών και εργαλείων.

10. Ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας

Η μεταρρύθμιση προάγει επίσης την περιφερειακή συνεργασία μεταξύ των δήμων και των κοινοτήτων. Η συνεργασία αυτή μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων και στην υλοποίηση κοινών αναπτυξιακών προγραμμάτων. Οι περιφερειακές συνεργασίες επιτρέπουν την ανταλλαγή γνώσεων και βέλτιστων πρακτικών, ενισχύοντας έτσι την ικανότητα των τοπικών αρχών να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των δημοτών τους.

Η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης στην Κύπρο το 2024 προσφέρει πολυάριθμα και σημαντικά οφέλη για τους δημότες. Βελτιώνει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, προάγει τη διαφάνεια και τη λογοδοσία, ενισχύει την τοπική δημοκρατία, και προάγει την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Επιπλέον, συμβάλλει στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα, την καινοτομία και την περιφερειακή συνεργασία. Οι δημότες μπορούν να προσδοκούν μια καλύτερη ποιότητα ζωής και μια πιο δυναμική και ανθεκτική τοπική κοινωνία.

Οι αρμοδιότητες των Δήμων σε όλους τους τομείς

Με βάση τη νέα νομοθεσία, οι αρμοδιότητες των Δήμων καλύπτουν και τους ακόλουθους τομείς:

(α) Τομέας ανάπτυξης και υποδομών, ο οποίος περιλαμβάνει.

-Εκπόνηση τοπικών προγραμμάτων για την προστασία και αναβάθμιση του φυσικού, δομημένου και πολιτιστικού περιβάλλοντος και της αισθητικής των οικισμών

-Διαχείριση, αξιοποίηση και εκμετάλλευση της δημοτικής περιουσίας και κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση των κτιρίων των οποίων η κυριότητα ή κατοχή ανήκει στον δήμο

-Διαχείριση επικίνδυνων οικοδομών

-Ίδρυση και λειτουργία δημοτικής συγκοινωνίας και προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και προσβασιμότητας όλων των δημοτών

-Εκπόνηση μελετών για κατασκευή, συντήρηση, καθαριότητα, φωτισμό και χρήση οδών, γεφυρών, πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, που εμπίπτουν εντός των δημοτικών ορίων, έλεγχο της κατασκευής, της μετατροπής, του κλεισίματος ή της αλλαγής κατεύθυνσης οδών, γεφυρών, πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων κοκ

-Συντήρηση, καθαριότητα, φωτισμό και ελεύθερη χρήση δρόμων πρωταρχικής σημασίας που βρίσκονται εντός των δημοτικών ορίων, με εξαίρεση τους αυτοκινητόδρομους,

-Κατασκευή, συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση δημόσιων χώρων στάθμευσης

-Διαχείριση, αξιοποίηση, συντήρηση, σχεδιασμός και βελτίωση χώρων πρασίνου που παραχωρούνται προς διαχείριση στον δήμο ή που ανήκουν στον δήμο, καθώς και φύτευση δένδρων κατά μήκος δημόσιων οδών, με την τοποθέτηση προστατευτικών καλυμμάτων, όπου αυτό είναι απαραίτητο,

-Ίδρυση, κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση δημοτικών αγορών, για σκοπούς πώλησης φθαρτών ειδών, σύμφωνα με τις ειδικές εφαρμοστέες νομοθετικές διατάξεις, καθώς και καθορισμό δικαιωμάτων χρήσης αυτών

-Ρύθμιση της λειτουργίας των χώρων αναψυχής και ψυχαγωγίας, καθορισμό του ωραρίου λειτουργίας των υποστατικών τα οποία δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του περί Κέντρων Αναψυχής Νόμου, κατά τρόπο που να συνάδει με τις ώρες κοινής ησυχίας, έλεγχο της ηχορρύπανσης και της εκπομπής ρύπων, θορύβων και άλλων επιβαρύνσεων που επηρεάζουν το φυσικό, πολιτιστικό και αρχιτεκτονικό περιβάλλον, καθώς και την αισθητική, φυσιογνωμία και τις εν γένει λειτουργίες του δήμου

-Μέριμνα για τη στήριξη αστέγων και οικονομικά αδύνατων δημοτών, με την παροχή βοηθημάτων, ειδών διαβίωσης και περίθαλψης σε κατοίκους που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα διαβίωσης και ανέγερση, συντήρηση και λειτουργία δημοτικών κατοικιών, σύμφωνα με τους όρους που καθορίζονται εκάστοτε από τον δήμο

-Σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων ή συμμετοχή σε προγράμματα και δράσεις για την ένταξη μεταναστών και προσφύγων στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή της τοπικής κοινωνίας

-Κατάρτιση σχεδίου πρόληψης βανδαλισμών, με την τοποθέτηση, μεταξύ άλλων, συστημάτων παρακολούθησης σε δημόσιες οδούς και γενικά σε δημόσιους χώρους.

-Ίδρυση δημοτικής αστυνομίας.

Απασχολούν τα τέλη

Αυτό που απασχολεί το σύνολο των πολιτών είναι και το ύψος των τελών τα οποία θα καλείται να καταβάλει. Στο παρελθόν, όταν συζητείτο η δημιουργία 17 και όχι 20 Δήμων που έχουμε σήμερα, ο τέως υπουργός Εσωτερικών είχε υποδείξει, πως ένας μεγάλος δήμος  ξοδεύει €245 τον χρόνο για κάθε κάτοικο για παροχή υπηρεσιών, ενώ ένας μικρός δήμος δαπανούσε για τις ίδιες υπηρεσίες και με λιγότερους υπαλλήλους €1.143 ευρώ τον χρόνο για κάθε κάτοικο. Βεβαίως, στην πορεία και όσο πλησίαζε η έναρξη υλοποίησης της μεταρρύθμισης, Δήμαρχοι υπεστήριξαν, πως τα τέλη θα κινούνταν προς τα πάνω. Αυτό απομένει να αποδειχθεί στην πράξη. Ειδικά για τα τέλη σκυβάλων προνοείται πως η ετήσια αύξηση που επιβάλλεται φτάνει μέχρι ποσοστού 14% των τελών του προηγούμενου έτους.

Πηγή: Philenews