24Η ΘΕΜΑ: Η Τρόικα δεν απορρίπτει αλλαγές στην Αρχή Εξυγίανσης

Ο Διοικητής είχε προειδοποιήσει στη Βουλή ότι πως σε περίπτωση μη διαβούλευσης με τους πιστωτές οι οποίοι στο παρελθόν είχαν διαφωνήσει με τις τροποποιήσεις της νομοθεσίας, υπάρχει κίνδυνος για το πρόγραμμα διάσωσης της Κύπρου αφού ο συγκεκριμένος νόμος είναι μέρος του προγράμματος.

Σύμφωνα με την επιστολή της Τρόικας με ημερομηνία 2 Ιουνίου 2013, προς τον Υπουργό Οικονομικών και τον Διοικητή, ευνοείται η ύπαρξη μιας ενιαίας Αρχής παρά το γεγονός ότι μπορούν να υπάρξουν οφέλη από τον καταμερισμό της ευθύνης σε σχέση με θέματα εξυγίανσης στην Κύπρο.

Η Τρόικα στην επιστολή της τονίζει ότι εάν η Βουλή θέλει να κάνει τροποποιήσεις στην νομοθεσία θα πρέπει να γίνουν μα βάση κοινοτική οδηγία που σύντομα θα οριστικοποιηθεί. Σύμφωνα με την τρόικα, θα ήταν ορθό στην παρούσα φάση οποιαδήποτε τροποποιήσεις στην νομοθεσία για την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων να συνάδουν με την εν λόγο πρόταση οδηγίας  έτσι που να αποφευχθεί περαιτέρω τροποποιήσεων στην βασική νομοθεσία μέσα σε διάστημα λίγων μηνών.

Παρά το γεγονός ότι η Τρόικα ως θέμα αρχής δεν αντιτίθεται στην επανεξέταση του διαχωρισμού αρμοδιοτήτων σε σχέση με την άσκηση εξουσιών που πηγάζουν από την νομοθεσία για την εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων, η εν λόγω επανεξέταση πρέπει να γίνει με μεγάλη περίσκεψη και αφού εξασφαλιστεί η συναίνεση και η καθοδήγηση της Τρόικα.  

Οι ταχυδακτυλουργικές κινήσεις του Αβέρωφ

Η πρόταση του Αβέρωφ Νεοφύτου προτείνει μία Ενιαία Αρχή. Το πόσα θα είναι τα μέλη της δεν απαγορεύεται ούτε από την οδηγία ούτε από το σημείωμα της Τρόικας.  

Η ίδια η Τρόικα μας έχει παραπέμψει  στην παρακάτω οδηγία.

Σύμφωνα με την Οδηγία:

Κάθε κράτος μέλος ορίζει μία ή περισσότερες αρχές εξυγίανσης οι οποίες είναι εξουσιοδοτημένες για την εφαρμογή των εργαλείων εξυγίανσης και την άσκηση των εξουσιών εξυγίανσης.

Οι αρχές εξυγίανσης είναι αρχές δημόσιας διοίκησης. Οι αρχές εξυγίανσης μπορούν να είναι οι αρμόδιες αρχές εποπτείας για τους σκοπούς των οδηγιών 2006/48/ΕΚ και 2006/49/ΕΚ, κεντρικής τράπεζες, αρμόδια υπουργεία ή άλλες δημόσιες διοικητικές αρχές, υπό την προϋπόθεση ότι τα κράτη μέλη θεσπίζουν τους αναγκαίους κανόνες και ρυθμίσεις για την αποφυγή συγκρούσεων συμφερόντων μεταξύ των λειτουργιών εποπτείας σύμφωνα με τις οδηγίες 2006/48/ΕΚ και 2006/49/ΕΚ ή των άλλων λειτουργιών της σχετικής αρχής και των λειτουργιών των αρχών εξυγίανσης σύμφωνα με την παρούσα οδηγία. Συγκεκριμένα, τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι, μεταξύ των αρμοδίων αρχών, κεντρικών τραπεζών, αρμοδίων υπουργείων ή άλλων δημοσίων διοικητικών αρχών, υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ της λειτουργίας εξυγίανσης και της εποπτικής ή άλλων λειτουργιών της σχετικής αρχής.

Όταν η αρχή εξυγίανσης και η αρμόδια αρχή σύμφωνα με την οδηγία 2006/48/ΕΚ είναι χωριστές οντότητες, τα κράτη μέλη απαιτούν τη στενή συνεργασία τους κατά την προετοιμασία, τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των αποφάσεων εξυγίανσης.

Η Οδηγία επίσης, στο κεφάλαιο (4,4,2) που αναφέρεται στις αρχές εξυγίανσης αναφέρει τα εξής:

Με την πρόταση απαιτείται από τα κράτη μέλη να αναθέσουν εξουσίες εξυγίανσης σε δημόσιες διοικητικές αρχές ώστε να εξασφαλίσουν την επίτευξη των στόχων του πλαισίου εγκαίρως. Η πρόταση δεν διευκρινίζει τη συγκεκριμένη αρχή που θα πρέπει να οριστεί ως αρχή εξυγίανσης, αφού αυτό δεν είναι αναγκαίο για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής εξυγίανσης και θα παρενέβαινε στη συνταγματική και διοικητική τάξη των κρατών μελών.

Επομένως, τα κράτη μέλη είναι ελεύθερα να ορίσουν ως αρχές εξυγίανσης, παραδείγματος χάριν, τις εθνικές κεντρικές τράπεζες, τις αρχές χρηματοπιστωτικής εποπτείας, τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων, τα υπουργεία οικονομικών ή ειδικές αρχές