Χρ. Χριστοφίδης : Χρειάζεται συνολικός σχεδιασμός για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση

Της Αλεξίας Καφετζή

Η παρουσία των δημόσιων Πανεπιστημίων τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξε μια ευλογία για τον τόπο μας και ενδεχομένως να είναι ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα στην πορεία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τα δημόσια Πανεπιστήμια έχουν μια πολύπλευρη προσφορά που προεκτείνεται σε πάρα πολλούς τομείς: στους προφανείς που είναι η μόρφωση των παιδιών μας  μέχρι την έρευνα, την καινοτομία, την παρουσία στο διεθνή επιστημονικό χάρτη, στην επίδραση με επιστημονικό τρόπο στην κοινωνία και πολλά άλλα.

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν παρουσιάζονται κατά καιρούς ζητήματα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπίζονται, ούτως ώστε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, αλλά να υπάρχει και σεβασμός στην κείμενη νομοθεσία, καθώς και στα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη.

Σήμερα, στην Επιτροπή Παιδείας εξετάσαμε θέματα που σχετίζονται με το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Κατ’ αρχή να πω ότι παρ’ όλο που υπήρξε μια περιρρέουσα γύρω από τη συγκεκριμένη συνεδρία, ούτε πράγματα, ούτε θαύματα ακούσαμε. Ακούσαμε υπαρκτά ζητήματα μεν, τα οποία ωστόσο με τις απαντήσεις που έχουν δοθεί, κατά την άποψη μας, τεκμηριώνουν ότι το ΤΕΠΑΚ βρίσκεται σε μια ανοδική πορεία, αλλά και σε μια πορεία αντιμετώπισης παθογένειών του παρελθόντος.

Θέλω να τονίσω ότι τ πανεπιστήμια είναι αυτόνομοι οργανισμοί, οι οποίοι αυτοδιοικούνται. Και καλώς είναι τέτοια για να προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία, και η ελευθερία σκέψης των πανεπιστημιακών. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το κάθε μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας μπορεί να συμπεριφέρεται όπως θέλει. Και εδώ υπάρχουν ζητήματα τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Αυτό το σύστημα αυτονομίας και αυτοδιοίκησης είναι εξαιρετικά απαιτητικό, διότι απαιτεί από αυτούς τους ανθρώπους να επιδεικνύουν υψηλό αίσθημα ευθύνης, συνεργασίας και συλλογικότητας για να μπορεί το σύστημα να λειτουργεί. Αναφερθήκαμε σήμερα σε κάποια παραδείγματα, ενώ στην επόμενη συνεδρία θα γίνουμε πιο συγκεκριμένοι.

Επαναλαμβάνω υπάρχουν προβλήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν και η έγνοια όλων μας είναι η εξυπηρέτηση του καλώς νοούμενου συμφέροντος του τόπου.

Τέλος, να αναφέρω ότι η ανάπτυξη της πανεπιστημιακής και γενικότερα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο, σε ότι τουλάχιστον αφορά στο κράτος, πρέπει να τεθεί στη βάση ενός συνολικού προγραμματισμού. Έχει εξαγγελθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας η δημιουργία μιας στρατηγικής για την πανεπιστημιακή και τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σήμερα εισηγηθήκαμε στο Υπουργείο Παιδείας να εμπλακούν σε αυτή την προεργασία, μέσα από ένα γόνιμο διάλογο, οι πολιτικές δυνάμεις και η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής. Διότι αν θα κάνουμε σοβαρή δουλειά, αυτό σημαίνει ότι θα έλθουν στη συνέχεια νομοθεσίες ή και τροπολογίες νομοθεσιών στη Βουλή για ψήφιση και καλύτερα να είμαστε όλοι στο ίδιο βαγόνι από την αρχή, παρά μετά στα επιμέρους ζητήματα να υπάρχουν ανατροπές και διαφωνίες και προβλήματα.