Εμπόδιο ο κ. Οδυσσέας στα αιτήματα της ΠΑΣΥΔΥ

Δεν είναι λίγες οι φορές που η ΠΑΣΥΔΥ, οι κλαδικές της Επιτροπές αλλά και τα μέλη της παραπονούνται για τις άθλιες συνθήκες στέγασης ορισμένων τουλάχιστον κλάδων της δημόσιας υπηρεσίας.

Αλλά και πολίτες που προσέρχονται για υποθέσεις τους σε κυβερνητικά γραφεία έχουν πολλά να πουν για τις ακατάλληλες συνθήκες που έχουν να κάνουν με ελλιπείς εγκαταστάσεις και πεπαλαιωμένα κτίρια. Παρομοίως και η δημοσιογραφική έρευνα έφερε πολλές φορές στο παρελθόν στο φως τέτοιες τριτοκοσμικές συνθήκες, προκαλώντας την Κυβέρνηση να προχωρήσει σε πρακτικά μέτρα για διόρθωση της κατάστασης.

Όλοι γνωρίζουν ότι μια συνολική αντιμετώπιση του ολικού προβλήματος της στέγασης της δημόσιας υπηρεσίας, τόσο κεντρικά όσο και στις επαρχίες δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται και χρόνος πολύς, αλλά και τεράστια ποσά. Από την άλλη όμως δεν είναι και ό,τι καλύτερο να βλέπουμε ολόκληρα Υπουργεία αλλά και άλλες υπηρεσίες να μετακομίζουν κάθε λίγο καιρό από το ένα κτίριο στο άλλο και από μια περιοχή στην άλλη. Αν θυμηθούμε το Υπουργείο Υγείας, θα το βρούμε τις τελευταίες δεκαετίες σε τρεις διαφορετικούς χώρους.

Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να βρεθεί τάχιστα ο καλύτερος και συμφερότερος δρόμος για να λυθεί το πρόβλημα, κάτι που μόνο τμηματικά μπορεί να γίνει. Έτσι όποτε βρίσκεται μια ευκαιρία που είναι προς την ορθή κατεύθυνση δεν πρέπει να την αφήνομε να χάνεται. Ανεξάρτητα από εμπόδια και γραφειοκρατικά προσκόμματα που διάφοροι εμφανίζουν. Όπως για παράδειγμα ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης ο οποίος προσηλωμένος στους τύπους αγνοεί το δημόσιο συμφέρον και χώνει τη μύτη του παντού. Τελευταίο κρούσμα, η εκτίμηση του κ. Οδυσσέα  ότι κακώς η Κυβέρνηση προχώρησε στην αγορά κτιρίου για κάλυψη στεγαστικών αναγκών της δημόσιας υπηρεσίας. Προτιμά ο κ. Γενικός η Κυπριακή Δημοκρατία να καταβάλλει εκατομμύρια ευρώ για ενοίκια αντί να αποκτήσει δικά της κτίρια με προφανές οικονομικό όφελος. Η υπόθεση αφορά την απόφαση αγοράς του κτηρίου Nicosia City Center (NCC) από το Υπουργικό Συμβούλιο για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών υπουργείων και υπηρεσιών. Το συγκεκριμένο κτήριο (NCC), με συνολικό εμβαδόν 13.527 τ.μ., προτάθηκε προς πώληση στο κράτος από την εταιρεία PCMK Holdings Ltd στο πλαίσιο της πρόσκλησης δήλωσης ενδιαφέροντος προς τον ιδιωτικό τομέα που δημοσιεύτηκε από το Υπουργείο Οικονομικών στις 13/9/2019 για πώληση κατάλληλων ακινήτων προς το κράτος με σκοπό την κάλυψη στεγαστικών αναγκών υπουργείων/υπηρεσιών. Το εν λόγω κτήριο βρίσκεται υπό ανέγερση επί ακινήτου στη συμβολή των οδών Καλλιπόλεως και Εθνικής Φρουράς και ανήκει στο Ίδρυμα «Επαγγελματική Σχολή Ευγενίας Θεοδότου». Η πιο πάνω εταιρεία έχει συνάψει συμφωνία μίσθωσης της γης με το εν λόγω Ίδρυμα, το οποίο, εκπροσωπείται από τον Πρόεδρο της Διαχειριστικής Επιτροπής του Ιδρύματος, τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο Β’, για συνολική διάρκεια 99 έτη (1/7/2019 – 31/6/2118). Με βάση τη συμφωνία μίσθωσης, το ενοίκιο για τη γη ανέρχεται σε €140.000 το οποίο θα αυξάνεται ετησίως κατά ποσοστό ίσο με το δείκτη τιμών καταναλωτή με ελάχιστο ποσοστό 1% και μέγιστο ποσοστό 3%. Σημειώνεται ότι η αγοραία αξία της γης σε τιμές γενικής εκτίμησης 1/1/2018 ανέρχεται σε €3.650.000. Στο κτήριο θα  στεγαστούν τα Εξωτερικά Ιατρεία Λευκωσίας, το Τμήμα Οδοντιατρικών Υπηρεσιών, το Τμήμα Εφόρου Εταιρειών και Επίσημου Παραλήπτη και η Διοίκηση του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής.

Στην όλη διαδικασία ο Γενικός Ελεγκτής θεωρεί ότι υπάρχουν ψεγάδια γι’ αυτό και με παρέμβασή του ζητά απαντήσεις και εξηγήσεις. Αμφισβητεί ο κ. Γενικός τις προθέσεις και ευθυκρισία, Υπουργών, υπηρεσιών, δημόσιων λειτουργών και συνολικά του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας και του υπ’ αυτού Υπουργικού Συμβουλίου. Αλλά με τέτοιες νοοτροπίες και συμπεριφορές εκ μέρους του Γενικού Ελεγκτή ποιος δημόσιος λειτουργός τολμά να πάρει απόφαση την καίρια στιγμή όταν ξέρει ότι κινδυνεύει από τη δαμόκλεια σπάθη του κ. Οδυσσέα. Ποιους σχεδιασμούς και ποια έργα θα προωθήσει η Κυβέρνηση, όταν ξέρει ότι είναι υπό την αίρεση του Ελεγκτή; Θα πρέπει να περιμένει να πάρει την προέγκρισή του και μετά να προχωρήσει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο δρόμος Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς, για τον οποίο σημειώθηκε χρόνια καθυστέρησης εξαιτίας της παρέμβασης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας.

Αυταπόδεικτο δημόσιο συμφέρον

Αλλά και επί του συγκεκριμένου θέματος ο κ. Γενικός είτε αγνοεί, είτε εσκεμμένα παραβλέπει τα κέρδη για το δημόσιο. Από τη στιγμή που όλα τα ξεσκονίζει γιατί δεν λαμβάνει και τα οφέλη. Να του τα υποδείξουμε εμείς με την ελπίδα να τα λάβει υπόψη. Έχουμε και λέμε. Για την ανέγερση ενός τέτοιου κτιρίου απαιτούνται, σύμφωνα με εκτίμηση των Δημοσίων Έργων, τουλάχιστον 17 εκατομμύρια ευρώ. Η όλη διαδικασία για εκπόνηση σχεδίων, προκήρυξη προσφορών και αποπεράτωση του κτιρίου θα χρειαστούν όχι λιγότερα από έξι χρόνια, νοουμένου ότι δεν θα υπάρξουν απρόβλεπτα εμπόδια που συνήθως αναφύονται σε τέτοια έργα. Στο διάστημα αυτών των χρόνων το κράτος θα πρέπει να συνεχίσει να πληρώνει ενοίκια. Επί πλέον υπάρχει το πλεονέκτημα ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες που θα στεγάσει το κτίριο, θα μετακομίσουν εκεί σε διάστημα πέντε μηνών κι όχι έξι και βάλε χρόνων που θα χρειαστεί μέχρι την αποπεράτωση άλλου. Αν προσθέσουμε σε όλα αυτά και την αξία της γης στην οποία θα κτισθεί το νέο κτίριο, τότε θα πρέπει να μιλούμε για ένα κόστος πάνω από 30 εκατομμύρια ευρώ με τους μετριότερους υπολογισμούς. Ύστερα από όλα αυτά τα στοιχεία και δεδομένα, μπορεί να μας πει ο κ. Μιχαηλίδης ποιον συμφέρει η αγορά του υπό αναφορά κτιρίου; Γιατί καλές είναι οι εκθέσεις ιδεών, αλλά οι πραγματικότητες είναι εκεί και άλλα επιτάσσουν. Η κυβερνητική απόφαση ευνοεί το δημόσιο συμφέρον από τη μια και από την άλλη προσφέρει καλύτερες συνθήκες εργασίας για εκατοντάδες δημοσίους υπαλλήλους με ό,τι αυτό σημαίνει στην παραγωγικότητα και την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Φωτογραφίες: Κτίρια όπου στεγάζονται κυβερνητικές υπηρεσίες