Επισκέπτεται τη Δρομολαξιά η Ερευνητική Επιτροπή για τις τουρκοκυπριακές περιουσίες

Αυτό θα γίνει κατόπιν συνεννοήσεως με τον Διευθυντή Υποστηρικτικής Υποδομής στην ΑΤΗΚ, Χριστόφορο Γιαννακού, ο οποίος κατέθεσε σήμερα στην Ερευνητική Επιτροπή ως υπεύθυνος για την τεχνική διαχείριση του έργου.

Απαντώντας σε ερωτήσεις της Επιτροπής, που αποτελείται από την πρώην Ανώτερη Δικηγόρο στη Νομική Υπηρεσία, Ελεωνόρα Νικολαΐδου (Πρόεδρο) και τα Μέλη Θάσο Νεοκλέους (πρώην Διευθυντή Τεχνικού Ελέγχου στην Ελεγκτική Υπηρεσία) και Στάλω Αριστείδου (Εκτελεστικό Μηχανικό Α΄ Τάξης στο Τμήμα Δημοσίων Έργων), ο κ. Γιαννακού ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι δική του αποστολή είναι η πιστοποίηση των πληρωμών για το συγκεκριμένο έργο στη Δρομολαξιά και ότι, με τη βοήθεια ιδιώτη επιμετρητή ποσοτήτων, του Ευθύμιου Ανδρέου, ελέγχουν την πρόοδο των εργασιών συμφώνως των χρονοδιαγραμμάτων και πληρώνουν τον εργολάβο.

Ωστόσο, όπως είπε ο κ. Γιαννακού, ο ίδιος και η υπηρεσία της οποίας προΐσταται δεν έχουν τα λεπτομερή κατασκευαστικά/ μηχανολογικά σχέδια και επομένως δεν είναι σε θέση να ασκήσει πλήρη ποιοτικό έλεγχο, ο οποίος, όπως πιστεύει, θα γίνει στο τέλος, κατά την παραλαβή ολοκληρωμένου του έργου, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί από τον εργολάβο με έναν περίπου μήνα καθυστέρηση από το τεθέν χρονοδιάγραμμα των Χριστουγέννων του 2013, λόγω της οικονομικής κρίσης και της απεργίας στον κλάδο τσιμεντοποιίας.

Όπως ανέφερε ο κ. Γιαννακού, απαντώντας σε ερωτήσεις της Προέδρου και των Μελών της Ερευνητικής Επιτροπής, είναι μηχανικός τηλεπικοινωνιών, υπηρετεί στην ΑΤΗΚ από τον Φεβρουάριο του 1984 και, λόγω της θέσεώς του, προΐσταται τριών Τμημάτων που αφορούν την υποστήριξη υποδομών της cyta για κτίρια, για ηλεκτρομηχανολογικές υπηρεσίες και για συστήματα ασφάλειας.

Επίσης, πρόσθεσε, του έχουν ανατεθεί καθήκοντα Διευθυντή Αεροναυσιπλοΐας, επειδή υπάρχει οργανική θέση στον οργανισμό χωρίς να είναι διορισμένο πρόσωπο σε αυτήν.

Είναι, επίσης, Μέλος του Συμβουλίου Προσφορών και, από καιρού εις καιρόν, διορίζεται από τον Ανώτερο Εκτελεστικό Διευθυντή ως Μέλος Επιτροπών με ειδικά θέματα και τώρα είναι διορισμένος ως Πρόεδρος Διαχρονικών Εργων της ΑΤΗΚ, δηλαδή στα έργα τα οποία χρηματοδοτεί η Αρχή για σκοπούς κοινωνικής εταιρικής ευθύνης, όπως το έργο της πεζογέφυρας στην είσοδο Λευκωσίας κοντά στο Γυμνάσιο Μακάριος Γ΄, καθώς και η γέφυρα πλησίον του ΓΣΟ στην παραλία Λεμεσού.

Για το έργο ΑΕΡΟ του Ταμείου Συντάξεων, ο κ. Γιαννακού ανέφερε ότι η κύρια εμπλοκή του σε αυτό είναι η πιστοποίηση των τιμολογίων πληρωμής, που αρχικώς γινόταν προς την εταιρεία και τώρα στον εργολάβο.

Η συμφωνία, είπε ο κ. Γιαννακού, προνοούσε ότι η αρμόδια υπηρεσία της ΑΤΗΚ θα πιστοποιούσε την εκτελεσθείσα εργασία από την εταιρεία Wadnic Trading Ltd στο πλαίσιο του συμβολαίου και ως προς το κατασκευαστικό μέρος.

Ο ίδιος, πρόσθεσε, πληροφορήθηκε για το έργο αυτό, υπηρεσιακώς, όταν η εταιρεία παρουσίασε την άδεια οικοδομής στην ΑΤΗΚ και έγινε η έναρξη των κατασκευαστικών κτιριακών έργων στο συγκεκριμένο οικόπεδο.

Ο κ. Γιαννακού εξήγησε στην Επιτροπή την πρακτική που ακολουθείται σε όλα τα έργα της ΑΤΗΚ, με πιστοποίηση από πολιτικό μηχανικό και αρχιτέκτονα και έκδοση του Πιστοποιητικού Πληρωμής και, στο στάδιο αυτό, για το υπό εξέταση έργο, η ΑΤΗΚ διόρισε και τον κ. Ανδρέου ως επιμετρητή ποσοτήτων που, με οδηγία του κ. Γιαννακού, επιβεβαίωνε την πιστοποίηση του αρχιτέκτονα.

Η εντολή που εδόθη στον κ. Γιαννακού ήταν από τον τότε Ανώτερο Εκτελεστικό Διευθυντή στην ΑΤΗΚ, τον κ. Φώτη Σαββίδη, που είναι συνταξιούχος τώρα, όπως είπε ο κ. Γιαννακού, επισημαίνοντας πως η εντολή δεν ήταν τόσο για έλεγχο ποιότητας ή των κατασκευαστικών λεπτομερειών του έργου που υπάγονται στο αρχιτεκτονικό γραφείο, αλλά δική του αποστολή ήταν η πιστοποίηση πληρωμών.

Σχετικώς με την ακολουθούμενη πρακτική στις πληρωμές έργων της ΑΤΗΚ, ο κ. Γιαννακού ανέφερε ότι σπανίως ο ιδιώτης με τον οποία συμβάλλεται η ΑΤΗΚ, πληρώνει απευθείας τον εργολάβο, αλλά, συνήθως, υπάρχει συνεργασία με τον αρχιτέκτονα και τον πολιτικό μηχανικό που εκδίδουν το πιστοποιητικό πληρωμής, μετά την επιβεβαίωση ότι η εκτελεσθείσα εργασία είναι ποσοτικώς και ποιοτικώς σύμφωνη με το σχετικό συμβόλαιο.

Στην περίπτωση του ΑΕΡΟ, δήλωσε ο κ. Γιαννακού, οι πρώτοι όροι πληρωμής ήσαν να πληρώνει η ΑΤΗΚ την εταιρεία Wadnic Trading Ltd βάσει συγκεκριμένου σχεδίου πληρωμών, που προέβλεπε το διαμοιρασμό του έργου σε ενότητες και, κάθε φορά που θα συμπληρωνόταν μία ενότητα, θα γινόταν το αντίστοιχο ποσοστό πληρωμής επί του συνόλου της προβλεπομένης συνολικής δαπάνης.

Σε κάποιο στάδιο του έργου, είπε ο κ. Γιαννακού, η Wadnic αδυνατούσε να πληρώσει τον εργολάβο και αποφάσισε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΤΗΚ να δώσει εντολή στην υπηρεσία της οποίας προΐσταται να συνεργασθούν με τον εργολάβο και να εκτελούν πληρωμές συμφώνως της προόδου των επιτελουμένων εργασιών.

Για τον τρόπο πληρωμής του εργολάβου, ο κ. Γιαννακού ανέφερε πως είχε γίνει μια διευθέτηση μεταξύ οικονομικών υπηρεσιών της ΑΤΗΚ και της εταιρείας Wadnic, με την οποία όταν η Αρχή πλήρωνε τον εργολάβο η εταιρεία εξέδιδε απόδειξη πληρωμής έναντι του συγκεκριμένου αυτού ποσού, οπόταν φαινόταν πως η πληρωμή γινόταν στην εταιρεία και όχι στο συγκεκριμένο εργολάβο.

Όταν η υπηρεσία του ανέλαβε την υπόθεση αυτή, είπε ο κ. Γιαννακού, υπήρχε οφειλόμενο ποσόν γύρω στις 800.000 ευρώ και αυτό πληρώθηκε έναντι εγγυητικής για 400.000 ευρώ που ισχύει μέχρι σήμερα και το υπόλοιπο ποσόν πληρώθηκε σταδιακώς ως εκτελεσθείσα εργασία, που πιστοποιήθηκε από τους αρχιτέκτονες.

Με αυτό τον τρόπο, είπε ο κ. Γιαννακού, ισοσκελίστηκαν οι υποχρεώσεις της ΑΤΗΚ έναντι της Wadnic και μετά τον ισοσκελισμό γίνονταν πληρωμές στον εργολάβο αναλόγως της εκτελεσθείσας εργασίας και κάποιες πληρωμές έγιναν προς την εταιρεία.

Το έργο ήταν περίπου, όπως ανέφερε ο κ. Γιαννακού, της τάξης των 11 εκατομμυρίων ευρώ και το συμβόλαιο που κρατούσε ο εργολάβος ήταν 7,3 εκατομμύρια ευρώ και υπήρχε πρόνοια στο συμβόλαιο για κράτηση του ποσού των 1,7 εκατομμυρίων ευρώ ως εγγύηση μελλοντικών απωλειών στα ενοίκια και άλλη πρόνοια για 400.000 ευρώ εγγυήσεις ποιότητας μετά την παράδοση του έργου.

Έγινε, είπε ο κ. Γιαννακού, κάποιος οικονομικός προγραμματισμός και αφαιρέθηκε το 1,7 εκατομμύριο ευρώ, καθώς και οι 400.000 ευρώ, αφαιρέθηκε άλλο 1 εκατομμύριο ευρώ και κάτι για εργασίες οι οποίες ονομάσθηκαν “απρόβλεπτες” και ίσως να ήσαν εκτός του συμβολαίου του εργολάβου και, με αυτό τον τρόπο, προγραμματίσθηκαν τα υπόλοιπα, έτσι ώστε να υπάρχει ασφάλεια στις πληρωμές.

Όπως διευκρίνισε ο κ. Γιαννακού, η άδεια οικοδομής προέβλεπε εργασίες πέραν των όσων είχαν συμφωνηθεί μεταξύ Wadnic και εργολάβου, όπως η κατασκευή δρόμων, άλσους που θα παραδιδόταν στην κοινότητα, η κατασκευή συστήματος ασφάλειας, περίφραξης, πυρασφάλεια και φύτευση 70.000 δένδρων στο χώρο.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ