Έτσι νοθεύεται η βενζίνη…με νερό – Τι λέει ο Σύνδεσμος Πρατηριούχων Κύπρου

Ένα περιστατικό την περασμένη εβδομάδα αναστάτωσε τους καταναλωτές όταν έδωσε στην δημοσιότητα φωτογραφικό υλικό με νοθευμένη αμόλυβδης βενζίνη με νερό. Δεν είναι κάτι που μας παραξενεύει καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που ακούμε για «κυκλώματα» νοθείας σε πρατήρια βενζίνης.

Ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΒΕΚ Στέφανος Κουρσάρης θορυβημένος από το γεγονός και με δήλωσες του αποκλειστικά στο 24h.com.cy  δήλωσε πως :«η Νοθεία βενζίνης ή πετρελαίου με νερό  αποτελεί απλά ένα φανταστικό σενάριο».

Από την μια μπορεί  οι έλεγχοι που γίνονται στα πρατήρια να είναι συχνοί, αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι πολλές φορές το νερό που βρίσκεται μέσα από τις αντλίες δεν είναι για λόγους «νοθείας» αλλά πολύ πιθανόν να προέρχεται από την κακή συντήρηση των δεξαμενών του πρατηρίου. Τώρα αν αυτό αποτελεί σύμπτωση ή αν έγινε επίτηδες είναι ένα θέμα που σύντομα θα διερευνήσουν οι αρμόδιοι.

Ο Στέφανος Στεφάνου Προέδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Κύπρου απαντά σε μια σειρά ερωτήσεων καθησυχάζοντας έτσι τους καταναλωτές.

Τι σημαίνει νοθεία σε πρατήριο βενζίνης;

Νοθεία σε πρατήρια σημαίνει ο πρατηριούχος να κάνει ανάμειξη προϊόντων ή να προσθέσει νερό μέσα στα προϊόντα. Π.χ να βάλει βενζίνη 95 οκτανίων ή πετρέλαιο θέρμανσης μέσα σε πετρέλαιο κίνησης.

Πόσο εύκολο είναι να το πράξει κάποιος;

Πολύ εύκολο, αγαπητή Νικολέτα εφ’όσον μπορεί  να γίνει όταν ο πρατηριούχος θέλει να το κάνει, γνωρίζοντας πως αυτό που κάνει είναι παράνομο και έχει συνέπειες – τιμωρία.

Πώς μπορούν οι καταναλωτές να αντιληφθούν την νοθεία βενζίνης ή πετρελαίου;

Πρωτίστως οι ίδιοι οι καταναλωτές θα το εντοπίσουν από τη συμπεριφορά των αυτοκινήτων τους, και κατά δεύτερον γίνονται απρογραμμάτιστοι έλεγχοι από τις ίδιες τις εταιρείες καθώς και από το Υπουργείο Εμπορίου και Ενέργειας.

Να σου πω σε αυτό το σημείο ότι τέτοιες πράξεις είναι καταδικαστέες από τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Πρατηριούχων, όπως επίσης και από το κράτος και τις ίδιες τις εταιρείες.

Υπάρχει επίσης περίπτωση να κινδυνεύει ο πρατηριούχος με το κλείσιμο της επιχείρησης του. Σήμερα τα καινούρια αυτοκίνητα είναι όλα ηλεκτρονικά και πολύ ευαίσθητα σε υγρασίες. Επομένως θα βγάλουν ένδειξη και θα ενημερώσουν τον καταναλωτή.

Πώς μπορούμε να καταγγείλουμε το περιστατικό αν αντιληφθούμε ότι μας πούλησαν νοθευμένη βενζίνη;

Σε περίπτωση που ο καταναλωτής εντοπίσει κάτι τέτοιο να συμβαίνει, του εισηγούμαστε να ενημερώσει την ίδια την εταιρεία, καθώς επίσης και το Υπουργείο Εμπορίου, στη γραμμή προστασίας του πολίτη.

Πως γίνεται η νοθεία με βάση ερευνών του newsauto.gr:

  • Mε ανάμειξη δύο διαφορετικών τύπων καυσίμων (ενός ακριβότερου με ένα φθηνότερο) ώστε το μείγμα τους να πουληθεί ως το ακριβό καύσιμο.
  • Με νόθευση των καυσίμων με πολύ φθηνότερες ουσίες από διαλύτες μέχρι χρησιμοποιημένα λιπαντικά ακόμα και …νερό!

Συνήθως η νοθεία γίνεται στο στάδιο της μεταφοράς των καυσίμων προς πρατήριο ή και στο ίδιο το πρατήριο. Επίσης γίνεται σε αποθήκες, ανοιχτούς ή κλειστούς χώρους «μάντρες», με παράνομες υπέργειες ή υπόγειες δεξαμενές. Στο καύσιμο μπορεί να γίνει νοθεία με απλή ανάμειξη ή με αποχρωματισμό και εξουδετέρωση του ιχνηθέτη. Είναι γνωστό ότι τα χαμηλής φορολογίας καύσιμα χρωματίζονται και περιέχουν ιχνηθέτη για να είναι εύκολος ο εντοπισμός τους όταν αναμειχθούν με άλλα υψηλότερης φορολογίας. Οι λαθρέμποροι έχουν βρει τρόπους για να εξουδετερώνουν αυτές τις μεθόδους εντοπισμού της νοθείας. Στη συνέχεια τα νοθευμένα καύσιμα κατευθύνονται αποχρωματισμένα και «καθαρά» στα πρατήρια.

Οι μορφές και κίνδυνοι για τους κινητήρες

  • Απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων RON

Νοθεύεται με την προσθήκη άλλων χημικών ουσιών όπως τολουόλιο η αλκοόλες. Είναι το πιο σπάνιο, αλλά και το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας. Κι αυτό γιατί όχι μόνο δε μειώνει την απόδοση του κινητήρα, αλλά αντίθετα μπορεί να την αυξήσει, αφού η τολουόλη μπορεί να έχει υψηλό αριθμό οκτανίου. Ωστόσο, το τολουόλιο μπορεί να προκαλέσει σημαντικές ζημιές, καθώς είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως τσιμούχες, φλάντζες, σωληνάκια κλπ. Παράλληλα, προκαλεί αυξημένη κατανάλωση αλλά έχει και καταστροφικές για το περιβάλλον εκπομπές ρύπων.

  • LRP (Νέα σούπερ βενζίνη με υποκατάστατο μόλυβδου), 96 οκτανίων RON.

Η πιο συνηθισμένη νοθεία είναι η προσθήκη απλής αμόλυβδης βενζίνης στην βενζίνη με υποκατάστατο μόλυβδου (νέα σούπερ) ή η πώληση απλής αμόλυβδης βενζίνης στην τιμή της σούπερ. Η χρήση απλής αμόλυβδης από αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας φθείρει σταδιακά τις έδρες των βαλβίδων του κινητήρα και οδηγεί τελικά στη σοβαρή φθορά του ίδιου του μπλοκ του κινητήρα. Επιπλέον, ο χαμηλότερος αριθμός οκτανίου μειώνει την απόδοση του κινητήρα και αυξάνει τα επιβλαβή καυσαέρια και την μόλυνση του περιβάλλοντος. Νοθεύεται επίσης με τολουόλιο.

  • Σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων RON και ειδικοί τύποι «ακριβών» βενζινών με πρόσθετα.

Συνήθως νοθεύονται με απλή αμόλυβδη βενζίνη. Σε ορισμένα μοντέλα που από κατασκευής απαιτούν πολύ ψηλό αριθμό οκτανίου, η χρήση απλής αμόλυβδης μειώνει σημαντικά την απόδοση, αυξάνει τα επικίνδυνα καυσαέρια και τις επικαθήσεις στον κινητήρα με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά του. Νοθεύονται επίσης με τολουόλιο.

Diesel κίνησης

Νοθεύεται με diesel θέρμανσης ή diesel ναυτιλίας, σπανιότερα με white spirit (νέφτι). Η νοθεία με diesel θέρμανσης μπορεί να επιφέρει φθορές στους σύγχρονους κινητήρες που είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν με πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, καθώς το πετρέλαιο θέρμανσης έχει 40 φορές περισσότερο θείο από το πετρέλαιο κίνησης. Το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο όταν γίνεται νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας πού περιέχει ακόμη περισσότερο θείο. Αυτό φαίνεται από την σημαντική αύξηση του καπνού αλλά και από την έντονη οσμή των καυσαερίων.

Σημ.Να σημειωθεί ότι για λόγους δεοντολογίας δεν μπορεί να «κατηγορηθεί» το συγκεκριμένο πρατήριο δίνοντας το όνομα και την περιοχή στην δημοσιότητα, αν δεν γίνουν πρώτα οι απαραίτητοι έλεγχοι για να διαπιστωθεί εάν υπάρχει οποιαδήποτε στοιχειωθετημένη υπόθεση νοθείας της βενζίνης.

Της Νικολέτας Χρήστου